Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Terve

    Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä reissulle Nordkapin kautta Lofooteille. Onko kokemuksia Nordkap-Lofootit välistä? Montako päivää kannattaa käyttää tuohon väliin ja onko sillä matkalla käymisen arvoisia kohteita tai hyviä majoituksia/edullista ruokaa. Onko käsitystä esim. Lofooteilla mökkien hinnoista jos haluaisi makoilla muutaman päivän samassa mökissä heinä-elokuussa ja tehdä sieltä käsin päivittäisiä reissuja ympäristöön? Onko pohjois-Norjassa huoltoasematiheys riittävä vai pitääkö erikseen selvitellä minkä notkelman pohjasta sitä petroolia saa ennenkuin tankisa on tyhjiö?
    J. Virta
  2. #2
    Hmmm... omat kokemukset ovat yhdestä kerrasta mutta.... Ainakin petroolia kannattaa varata vaikka 4lt kannu satulalle köytettynä. Teiden kunto pohjois norjassa ei ole kaikkein paras mahdollinen kaikkialla. Huolto asemalta ostettiin kartta missä tiet oli merkitty jokseenkin seuraavan lailla:
    Vihreä - Hyväkuntoinen pinnoite
    Keltainen - kohtalainen pinnoite
    Punainen - huonokuntoinen pinnoite
    Musta - Ei pinnoitettua tietä

    Kartan oli tehnyt joku paikallinen MP-Kerho ja oli todella kattava ja paikkaansa pitävä. Sai suomeksi, Ruotsiksi, Saksaksi ja englanniksi ainaskin sieltä mistä itse ostimme. Muuta sanottavaa ei olekkaan kun yövyimme kaverin vanhempien asuntoautossa.
    Juupajuu jarru on vaudin surma http://jariklemetti.tarinoi.fi/
  3. #3
    Itse ajelin lofooteilta Altaan ja käännyin siitä sitten etelään vievälle tiellä joten tuo loppupää ei ole ihan tiedossa (sinulle alkupää).
    Tie vie suurimmalla osallaan meren tuntumassa ja siis maisemia riittää. Suosittelen pientä mutkaa sisämaahan laitan myöhemmin teiden numeroita kun en nyt karttaa löytänyt. Kuitenkin pienempiä hyväkuntoisia mutkapätkiä. Yleisesti tiet on hyvässä kunnossa. Vaikkakin lähempänä lofootteja mutkaisempia ja enemmän vuoristoa, joten mukavampi tykitellä. * Matkan taittaa helposti päivässä, mutta suosittelen ajelemaan vaikka omaksi hyvikseen Narvikiin yöpymään ja pääsee sitten tuorein silmin lofoottien mutkateille. Tai ehkä tromssa, siitä en osaa sanoa sen enempää kun emme sinne ajelleet. Matkan varrella on kuitenkin aivan riittävästi huoltamoita joissa tankata ja syödä. Sää muuttuu tuolla alueella hetkessä saateesta paisteeseen ja takaisin sekä ajoittain tuuli saattaa olla jopa vaarrallisen kova.
    Lofootithan ovat sitten kallista aluetta jossa yöpyminen ja ruoka maksavat. Suosittelen telttaa ja rohkeasti paikallisilta kysymään että saako maille laittaa. Paikallisten mukaan tämä on hyvin yleinen tapa ja luvan saa jos sitä kysyy, mutta kysymättä tulleista ei pidetä. Suosittelen kalaravintoloita seisovine pöytinee. Kebabit ja muut vastaavat skeidat maksaa 150 kruunua ja siitä ylöspäin kun seisovan pöydän herkkuineen saa 200 kruunua ylöspäin. Suosittelen ajopäivää aivan eteläisimpään kärkeen ilman matkavarustusta ja poikkeamaan pienemmille teille jotka vievät pikkukyliin. Varokaa lammasalueilla lampaita. Saa julmetut sakot jos keilaa yli. Nopeus valvonnasta joku puhui jossain muualla, mutta paikallisen kertomana lofooteilla ei päivystä kuin yksi auto ja sekin virka aikana, ei esim viikonloppuisin kuin hätätapauksissa. Turskaa turskaa joka haisee pahalle. Yleisesti en osaa mökkien hinnasta sanoa mitään kun yövyin tutuilla, mutta googlettamalla kyllä löytyy. Viikinki museo on sellainen ylikehuttu paikka ja kovin kallis antoonsa nähden, mutta kävin itse ainakin. Paikallista kesäteatteria suosittelen, vaikke siitä nojasta mitään ymmärtänytkään, viikinki museolta osaavat neuvoa. Suosittelen todellakin lofootteja ja pohjois Norjaa reissu kohteeksi! Itse ihastuin paikkaan niin paljon että menen takaisin aivan varmasti, mutta täytyy käydä välillä muualla.

    Edittiä Suosittelen vaihtamaan jonkun verran Norjan kruunuja kun aivan kaikkialle eivät visat kelpaa, mutta itselläni ei ollut ongelmia moisen kanssa.
    Hitosti matkailuautoja liikkeellä.
    ja Ne sisämään tiet joita itse kävin päästelee olivat 87-854-87 kaunista ja ennenkaikkea ne tiet. Niin ja onneksi siellä Norjan puolella ei ole noita poroja samallalailla ollenkaan kun Suomen puolella.
    Ja lisään vielä että menkää kalaan siellä jos se kiinnostaa! Isossa meressä on isoja kaloja nimin kokemusta tuli!



    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  4. #4
    Lähdimme heinäkuun toisella viikolla kaverin kanssa reissuun. Tarkoitus oli että nordkapissa käydään. menimme käsivarresta ylös ja sieltä storslettiin yöksi ilma oli mitä parhain ja maisemat tosi heinot. kun ruvettiin nukkumaan lämpötila oli jotain +18 ja pilvetön taivas. aamulla kun herättiin niin lämpöasteita oli enää 6 ja laski koko ajan ja vettä tuli kuin esterin .... sieltä.

    Ajeltiin joku 300 km hirveessä sateessa ja <5 lämmössä altaan pysähdyttiin tankkaamaan ja pitämään vähän tauko.

    Siinä vaiheessa kaverin core oli laskenut veden läpi ja ajohuumori oli tiukassa.

    Pikainen tutkailu sääkartoilla ja paikallisten kanssa keskustelu tarkoitti sitä että häntä koipien välissä kautokeunon kautta suomea kohti. Nordkapp jäi kokematta.

    Hienot maisemat oli sekä tiet oli hyvässä kunnossa ja ainakin tuolla matkaa mitä kerettiin norjassa ajaa ei missään vaiheessa tullut sitä tilannetta että bensa olisi ollut vähissä.

    Ota mukaan lämmintä ja todellakin säänkestävää vaatetta mukaan. Itsellä oli core hanskat jotka päästi veden läpi 30 minuutissa. Seuraavan kerran otan mukaan siementäjän käsineet eipähän ainakaan näpit kastu. Minulla on toi Richan Org takki johon olin tyytyväinen ei päästänyt vettä lapi ollennekaan.

    Ei muutakuin urheilu mieltä mukaan rutkasti.

    TOMTOM
    Suottaapa ollakkii tai suottaapa olla olemattakii...

    Honda cbr XX 1100 Blackbird -97
    Suzuki gsx750 f -03
    [url="http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/"]http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/[/url]
  5. #5
    Lainaa (juvavi @ Joulu. 03 2006,15:33) kirjoitti
    Terve

    Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä reissulle Nordkapin kautta Lofooteille. Onko kokemuksia Nordkap-Lofootit välistä? Montako päivää kannattaa käyttää tuohon väliin ja onko sillä matkalla käymisen arvoisia kohteita tai hyviä majoituksia/edullista ruokaa. Onko käsitystä esim. Lofooteilla mökkien hinnoista jos haluaisi makoilla muutaman päivän samassa mökissä heinä-elokuussa ja tehdä sieltä käsin päivittäisiä reissuja ympäristöön? Onko pohjois-Norjassa huoltoasematiheys riittävä vai pitääkö erikseen selvitellä minkä notkelman pohjasta sitä petroolia saa ennenkuin tankisa on tyhjiö?
    Ajoin Nordkapista Lofooteille kolme kolme kesää sitten. Bensaa ei tarvitse varatankkiin jos pääset yhdellä tankillisella yli 200 km. Tankkaa kuitenkin aina kun on tilaisuus, jos yhtään epäilet pääseväsi seuraavaan kylään. Automaatteja oli riittävästi jo tuolloin.

    Siellä voi oikeasti sataa ja olla hyvin kylmä, joten varaudu huonoonkin keliin sekä henkisesti että fyysisesti. Tiet ovat hyvin mutkittelevia, joten lyhytkin matka kartalla merkitsee paljon kilometrejä. Tienviittojen lukemat yllättävät. Tiet ovat myös kapeita ja ajoittain melko haastavia ajettavia, joten yhdistettynä esim. huonoon keliin voi matkanteko olla kuluttavaa. Itselleni riitti tuolla hyvin n. 400 km:n päivämatka, kun suorilla teillä menee mukavasti 600 km päivässä useita päiviä peräkkäin, joskus jopa 900.

    Majoituksista ja ravintoloista en juuri tiedä koska telttailin ja söin retkiruokaa. Matkakohteena suosittelen Kirkkoniemen kaupunkia Nordkapin päässä (no joo, ei se ihan vieressä ole...). Lofooteilla parhaiten jäi mieleen Andenes ja siellä toteuttamani valassafari.
    ZZR 1200
  6. #6
    JOVVAIN !



    ......Naaaa, tuosta saa niin monta eri reittiä tolle välille että mitähän aioot ? Hyvä valinta kuitenkin, menet sitten mistä menetkin, mutta ÄLÄ hyvä mieäs mee sinne jos et pääse sit seuraavana kesänä taas uuvelleen ja sitten taas. Ja sitten ja sitten ja sitten taas seuraavana kesänä ja taas ja taas uuvelleen ja jne..
  7. #7
    Keskikesälläkin tuollapäin on yleensä melko kylmä. Tänä kesänä heinäkuun lopussa lähdettiin etelästä hellesäällä ja päädyttiin Nordkappiin alle + 5 asteen lämpötilaan, tihkusateeseen ja todella kovaan tuuleen. Hhrrrrr.... Eli kunnon goret, lämpökerrasto, mikrofleece, pinlock-visiiri yms. ovat must!

    Mutta maisemat ovat karuudessaan upeat, tiet mutkaisia (rannikolla), mutta pääosin hyväpintaisia. Asuntoautoja on riesaksi asti. Bensa-asemia on kohtuudella, kannattaa silti tankata aina kun on mahdollisuus, vaikka tankissa olisi vielä puolet jäljellä. Lampaita ja poroja kannattaa varoa, niitä on paljon. Majoituksia löytyy joka kyläpahasestakin. Yövyimme hotelleissa, joissa yön hinta oli n. 70 eur / 2 hh.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  8. #8
    Joo, kuten ylempänä mainittu, kannattaa lämpimiä vaatteita varata messiin.. Ne lämpötilat voi oikeasti mennä ihan älyttömän alas, ja ihan älyttömän äkkiarvaamatta. Mekin käytiin viime heinäkuun puolivälissä tekemässä reissu sinne pohjoiseen(tromsø-alta-hammerfest-nordkapp-kirkkoniemi), ja sen reissun johdosta kyllä iskostui selkäytimeen että havajipaita ja sortsit päällä ei ole sinne menemistä. Alkureissusta oli upea sää aina tromsø:hon asti, mutta kun päästiin hammerfestiin, niin alkoi tulla hyytävän kylmää jäämeri sadetta taivaan täydeltä niskaan, lämpötilan ollessa jossain alle 5 tienoolla. Jep, ei ollu hirveen lämmintä siellä teltassa nukkua, ja aamulla kamppeet hieman kosteana sitten tien päälle. Oli totta vieköön ajohuumorin saralla hiljaista sinä päivänä.
    Hevosen silmien väli on yhtä pitkä.
  9. #9
    Eli suosittelen tuon yöpymisen järjestämään niin että ainakin joka toinen yö mahdollista mennä hotlaan tai mökkiin. Saa sitten märät kledjut, teltat, makuupussit yms kuivattua. Älkääkä nyt pelästykö noita säitä! Saattaahan teillä olla paistetta ja lämmintä kuka tietää. Mutta käymisen arvoista todellakin vaikka säät ois räntää ja ukkosta vuoron perään.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  10. #10
    Jep, samaisissa kosteankylmissä tunnelmissa kuin moni edellinen itsekin siellä ajelin heinäkuun loppupuolella menevää (2006) vuotta. Todella hyvin oli majoitusta tarjolla tuohonkin aikaa vuodesta. Meillä oli teltat mukana, mutta aina päästiin suht edullisiin (mutta monesti todella pieniin.. mikä sinänsä ihan sama.. *) mökkeihin kuivattelemaan yöksi. Tähän saattoi tosin vaikuttaa se, että ei hirveen myöhäiseen iltaan yleensä ajeltu, vaan tyyliin "ensin majoitus, sitten motot tavaroista kevyinä päristellen lähimpään kaupunkiin erikseen syömään".

    Myös infernaalisen kovaan sivutuuleen kannattaa varautua, varsinkin Nordkapp:iin menevän pistotien (yli 100km suuntaansa, kannattaa tankata lähtöpäässä) loppupäässä. Veikeä tunne kun suoralla tiellä saa ajaa todella kantillaan ja sit vastaan tulee joku suurempi auto tuulen puolella ja tuulenpaine yht'äkkiä loppuukin => äkkiä mopo pystyyn ja heti taas kallelleen kun auton jälkeen tuuli taas jatkuu.. *

    Ja ihan Nordkapp:ia ennen on joku prkl:een kallis maksupiste, joka varmistaa vitutuksen (vaikka tuo kylmä sade ja hermoja raastava tuulen kanssa leikkiminen ei osuisikaan omalle kohdalle). *

    Kaikesta huolimatta, niinkuin yleensäkin, huonollakin kelillä moottoripyörällä tuolla päin maailmaa ajelu on mieluisampaa kuin munien kaivelu kotona.. *



    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  11. #11
    Lainaa (rammus @ Joulu. 05 2006,15:01) kirjoitti
    .... Saa sitten märät kledjut, teltat, makuupussit yms kuivattua....
    JOVAIN EI...!



    .....sinne norweegiaan pidä lelujen kanssa lähteä ! Siis mitkä märät teltat, makuupussit ?

    Selvähän tuo että bilteman teltta menee tunturis lujaa, eikä se kestä vettä, mutta jos tosiaan tuulenkestävää telttaa meinaat niin se on kupoliteltta jonka ympärille (sama muuten koskee moottoripyörääs) sie kasaat kiviä liepeille ja kunnolla sit kans. Sitten kun siinä on lasikuituset kepit niin se kun thuulella käypi sinun naamassas kiinni niin se sitte taas välillä ponnaa siitä kyllä ylös, etkä sie, jos vain totut siihe, ees herää. Korkeintaan käännät kylkeäs ja jatkat unia. Eikä sun romppees kastu eikä mitkään. Jokainen sade on loppunut aikanaan, ainakin mulla. Se on kompromissi tuo homma, eli voithan olla vaan hotellis niin VISA-hoitaa, vaan on niillä sit hinnatkin kans !! Ole varovainen korttis kanssa !!

    Asenne kun on kunnossa ja varusteet kanssa niin sie vaan naurat kun tunturis lentelee muitten telttoja ja ulkohuussit kaatuu. Osaa se joskus olla tyynikin tuo seutu. Ite tykkään jutata yöllä niin ei ole asuntovaunui eikä busseja tukkoina ! Kesäyöllä sie näät kun päivälläkin ja seudut on paljon nätimpiäkin yövalossa. Lautatkin ajelee myöhäsee, että tuumaile ! Varaa vaatteita paljon tai sitten VAIN thuliliivi. Mullon jälkimmäinen kesälläkin aina myöte....
  12. #12
    Kiitos vinkeistä kaikille. Olisiko tuo telttamajoitus siis järkevää puuhaa jos ostaa kunnon teltan? Onko leirintäalueita ja mitä nämä maksavat? Onko kellään tietoa, mistä voisi etsiskellä paikallisten(esim. lofooteilla) mökkimajoitusten hintoja ja varauksia kun puhtaasti googlettamalla ei tunnu löytyvän.
    J. Virta
  13. #13
    JOVVAIN...!


    .....Naaaa, ite EN menis suotta l-alueille kun on noita UPEITA hiekkarantoja (lue beach) esim: Utakleiv lounaisosassa, lähellä Leknesiä, Eggum, vähän ylempänä,Bleik Andöyan vieressä (n 2 km). Nykvåg, Sortlandista länteen, jne. jne. Ei maksa mitään ja saat nauttia aaltojen suhinasta ja lampaiden määinnästä....

    Ota Google Earth niin näet nuo hiekkarannat satellittiikuvina jossa saat olla yötä ilman mitään lupia tms. eli jokamiehen oikeudella vaikka 2 vrk:tta peräkanaa.

    ps. Ota leija mukhaan !!
    pss. bongaa merikotka helposti..
  14. #14
    Lainaa (mchuurre @ Joulu. 03 2006,19:30) kirjoitti
    hyvä mieäs mee sinne jos et pääse sit seuraavana kesänä taas uuvelleen ja sitten taas. Ja sitten ja sitten ja sitten taas seuraavana kesänä ja taas ja taas uuvelleen ja jne.. *
    Tää pitää niin paikkansa! Tuonne pitää aina päästä uudelleen, maisemiin ja tiestöön ei kyllästy ihan heti.

    Reittejähän tuonne on mistä valita. Ruotsin kautta Kiirunasta tai etelämmästä Arjeplogista tai sitten Mo i Ranasta yli, tai sitten pohjoisen kautta. Mikäli haluaa hieman oikoa etelästä tullessa niin Bodosta tai Narvikin eteläpuolelta voi valita lautan Lofooteille. *

    Lofooteilla on ollut ainakin mun reissuilla (yleensä heinä- elokuulla) mökkejä hyvin saatavilla hintaluokissa 450 - 750 NOK:kia varustelutasosta riippuen. Hotellien hinnat pyörii tuhannesta kruunusta ylöspäin. Yöpaikan etsimistä ei kannata jättää ihan viime tippaan ilman varauksia.

    Käymisen arvoisia paikkoja Lofooteilla on jo yllä mainittu viikinki museo, Andenesin valastukikohta ja Harstadin yöelämä...
    Jos tulet etelästä päin ja käyt Bodossa niin siellä ilman muuta laaja ja mielenkiintoinen lentokone museo ja jos osut paikkakunnalle pelipäivänä niin siellä pelataan myös fudiksessa Norjan liigaa.

    Pitäsköhän sitä jo ruveta itsekkin suunnittelemaan ensi kesän retkeä... *
  15. #15
    Lainaa (mchuurre @ Joulu. 05 2006,16:52) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Joulu. 05 2006,15:01) kirjoitti
    .... Saa sitten märät kledjut, teltat, makuupussit yms kuivattua....
    JOVAIN EI...!



    .....sinne norweegiaan pidä lelujen kanssa lähteä ! Siis mitkä märät teltat, makuupussit ? *

    Selvähän tuo että bilteman teltta menee tunturis lujaa, eikä se kestä vettä, mutta jos tosiaan tuulenkestävää telttaa meinaat niin se on kupoliteltta jonka ympärille (sama muuten koskee moottoripyörääs) sie kasaat kiviä liepeille ja kunnolla sit kans. Sitten kun siinä on lasikuituset kepit niin se kun thuulella käypi sinun naamassas kiinni niin se sitte taas välillä ponnaa siitä kyllä ylös, etkä sie, jos vain totut siihe, ees herää. Korkeintaan käännät kylkeäs ja jatkat unia. Eikä sun romppees kastu eikä mitkään. Jokainen sade on loppunut aikanaan, ainakin mulla. Se on kompromissi tuo homma, eli voithan olla vaan hotellis niin VISA-hoitaa, vaan on niillä sit hinnatkin kans !! Ole varovainen korttis kanssa !!

    Asenne kun on kunnossa ja varusteet kanssa niin sie vaan naurat kun tunturis lentelee muitten telttoja ja ulkohuussit kaatuu. Osaa se joskus olla tyynikin tuo seutu. Ite tykkään jutata yöllä niin ei ole asuntovaunui eikä busseja tukkoina ! Kesäyöllä sie näät kun päivälläkin ja seudut on paljon nätimpiäkin yövalossa. Lautatkin ajelee myöhäsee, että tuumaile ! Varaa vaatteita paljon tai sitten VAIN thuliliivi. Mullon jälkimmäinen kesälläkin aina myöte....
    No tässä se nähdään mitä kukakin haluaa. Itselle tärkeintä on että ne menee pieneen tilaan. Pystyy vielä sillä sporttipyörälllä ajaa, hyvä ja pieni koko on kyllä tiedossa. Tulee talvellakin metsässä pyörittyy, joten tuskin siellä leluilla ollaan oltu. Kyllä se makuupussi sitä kosteutta imee pussista riippumatta, niinkuin telttaankin jää kosteutta. Toki jos aikaa ja halua on kuivatella ja tosiaan odotella sitä sateen loppumista vaikkapa sitten huonolla tuurilla kolmepäivää tahi viikonkin niin miksi ei. Ja tuohon kivien kasailuunkin voisi olla sanottavaa, mutta jätän sanomatta, kasaile sie
    Tosin kuten tuolla jo mainittiin visa vinkuu ja ja lämmin juoma höyryy käsissä kun oikein huonot ilmat tuppaa tulemaan. Itse en tuota retkeilyä kovin huonoissa oloissa viitsi yhdistää moottoripyöräilyyn. Minusta on vaan kivempi lähteä kuivana, hyvin nukkuneena, lämpimästä valmiilta aamupalalta taipaleelle, olkoon se taival sitten sateinen tai aurinkoinen. Mitä noihin busseihin ja muihin selkäedellä vastaan tulijoihin tulee nehän ovat vaan mukava lisä mauste matkalla.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  16. #16
    Niin ja otetaan niistä kastumattomista vehkeistä mielellään mallit ja merkit niin pääsee sitten kokeilemaan.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  17. #17
  18. #18
    Lainaa (rammus @ Joulu. 22 2006,14:01) kirjoitti
    Niin ja otetaan niistä kastumattomista vehkeistä mielellään mallit ja merkit niin pääsee sitten kokeilemaan. *
    JOVVAIN...!



    ......Naaaaa, no ite oun tykänny esimerkiksi tuosta HALTIN NORDIC -90 mallisesta teltasta. On tietysti absidimallinen (tilava), lasikuitukaarinen (4), ilmastointiaukollinen (4), sekä tuplakankainen. Päällinen silikonikäsitelty (vesipilarikesto ~ 1900mm) ja varustettu riittäävän monella remmilenkillä (joka kulmassa, eli 6 kpl) jolla tuo "alunen" ankkuroidaan tuplakiiloin tai kivin maaperään ja talvella esim suksilla tms. SEKÄ riittävän reiluilla liepeillä joiden päälle sitten saa vielä lisättyä kivikuormaa kun ylängöillä tai merenrannoill innostuu thuulemaan......

    Lasikuitukaaret siksi että päällinen joustaa kun tuuli painaa sen naamaan kiinni siinnä maatessas. Silikonikäsettelyä en ole vähään aikaan uusinut kun olen huomannut perammaksi vaihtoehdoksi pitää sisä- ja päälliteltan välissä alumiinipeittoa ("lämpöpeitto") joka sitten kanssa pysyy siellä välissä thuulellakin.....ja suojaa mahdollisilta vesivuodoilta.
    Silikonia saa spraynä ja helppo on uusia tuo käsittely jos haluaa, ei sillä.

    Avattavat ja säädettävät tuuletusaukot on AINA syytä pitää täysin auki jolloin sisäkosteus vähenee tai sitä ei jopa esiinny lainkaan. Absidi tietysti thuulen alapuolelle ettei sun romppees katoa tunturiin !

    Vihreä värikään ei ole haitaksi kun joskus oun joutunut jäämään väylänvarteen ja vaikka jokamiäähen oikeus pitää myös norweegias, niin joku villimies saattaa yöllä painaa räikkää ihan vaan hupimielessä tms. niin ei tarvihe alkaa suotta heräilemään.

    Luntakin tuo kupolimallinen kestää mukavasti. Alkuunsa ei edes kerää kun luisuu pienet kasaset pois, vaan jos jäätävä keli on niin sitten tietysti pitää alkaa ravistelemaan noita pois.

    ISO absidi on siitä hyvä että saat leikki thulella sielä ja touhuta kans. Vaadi ISO absidi aina *
    Jaa mitä makso ? No kuitin mukaan olisin vuonna 1990 antanut 850.00 markkaa tuosta ja olihan se tuolloin paljon rahaa mutta kun pitä saada hyvä kerralla ! Yli 140 yötä on oltu tolla kankaalla ja hintansa hankkinut....!

    Vastaavaa mallia ei liene enää HALTILLA markkinoilla, mutta jos vastaavaa haet niin se voisi olla ALTA-mallistoa ?







  19. #19
    Jos kunnon teltoista (ja hinnakkaista) puhutaan, niin sitten ei Halti mahdu ihan samaan sarjaa, vaikka H:lla alkaakin eli ne kunnolliset ovat Hellsport ja Hillenberg. Niitäkin saa ihan kohtuuhintaan kun odottaa ja etsii retkeilykauppojen tarjouksia.

    PS. Kuten nimimerkkikin kertoo, niin käsivarressa ja pohjoisnorjassa on tullut kalasteltua (ja yövyttyä teltassa tunturissa) jo useamman vuosikymmenen aikana.
  20. #20
    Moneen kertaan mainostetaan Hillebergiä mutta kukaan ei osaa sanoa mikä tekee Hillebergin niin hyväksi. En halua aliarvioida muita merkkejä enkä mainostaa omaa merkkiä mutta olisi kiva tietää miten Hilleberg eroaa esim. Fjällravenista.

    Itsellä Fjällen Akka 2 ja toimivuus loistavaa.
    -Alumiinikaaret joten kestää myös pakkasta.
    -Vesi ei ole tullut kertaakaan sisään.
    -Ilmastointi tuntuu toimivan koska sateellakin sisällä on mukavan kuivaa eikä kostean nihkeää
    -Itikat ei pääse sisään mistään joten tarpeeksi tiivis sisäteltta
    -Heijastinnauhoin merkatut kaarien tunnelien suut; pimeällä kasatessa otsalampun valossa löytää tunnelit helpommin

    Jos ei puhuta telttamalleista vaan teltan valmistajan merkistä niin mikä tekee Hillebergistä niin ylivoimaisen? Takuu? Joku muu?
  21. #21
    Lainaa (Perhokalastaja @ Joulu. 30 2006,22:37) kirjoitti
    .... eli ne kunnolliset ovat Hellsport ja Hillenberg....
    JOVVAIN !



    ....Naaaaa, no hyvä kun nyt sitten lopultakin tiijän, vasta 16 vuotta oun tuolla kankhaalla yöpyny ja nyt sitten selvis että sehän onkin SURKIA tuo mun kangas...!

    Poltan pois kun ei ou kunnollinen !
  22. #22
    Ei oo mullakaan Hillebergia, Hellsportin, Haltin, Fjällravenin ja muutamista muistakin vaellusteltoista on kokemusta. Joku ymmärsi varmaan väärin, ei ollut tarkoitus mollata Haltia. Kyllähän mopokäytössä ns. keskivertotelttakin käy. Eipä moporeissuilla taideta yöpyä kymmenien kilometrien päässä korvessa, saati kantaa telttaa päiväkausia. Teltan laatuhan tulee lujista ja keveistä materiaaleista sekä toimivuudesta. Muuten samanlaisen, mutta painavamman teltan valmistaminen tulee edullisemmaksi, kuin kevyen. Akkasta en osaa sanoa muuta kuin, kun vuosia sitten vertailin sitä ostaessani Helsporttia niin Akka oli vaan paljon painavampi, muuten hyvä.
  23. #23
    Mikäs mahtaa muuten olla tuolla Norkappin suunnalla pisin matka
    huoltamoiden välillä? Entisellä kawazukilla tuon reissun taittoi ilman
    ongelmia, vaan tänä kesänä pitäisi koittaa kaks päällä Buellilla sama
    matka. Pikkasen huolettaa kun tankki vetää vain 14 litraa, ja melko
    hyvin tuntuu tuo bensa maistuvan...
    What's the difference between Buell and your wife?
    After two years Buell still sucks...
  24. #24
    Lainaa (Paolo @ Tammi. 02 2007,12:54) kirjoitti
    Mikäs mahtaa muuten olla tuolla Norkappin suunnalla pisin matka
    huoltamoiden välillä? Entisellä kawazukilla tuon reissun taittoi ilman
    ongelmia, vaan tänä kesänä pitäisi koittaa kaks päällä Buellilla sama
    matka. Pikkasen huolettaa kun tankki vetää vain 14 litraa, ja melko
    hyvin tuntuu tuo bensa maistuvan...
    Pahalta kuulostaa. 200km on kyllä melko lailla minimimatka mitä mopon tulee kulkea yhdellä tankkauksella tuollapäin. Siihen kun ajatellaan Buellin tankin koko ja että matkataan kaks päällä, vois melkein jo sanoa että ei onnistu ilman lisäkanisteria. Kaks päällä ja lisäkanisteri? Ehkä, jos olisit jollain Goldwingillä tai muulla matkasohvalla. Laita Buelliin peräkärry?

    Omalla reitillä kilsoja tuli semmonen 3300km, Tre-Nordkapp-Tre. Ei kai Buelliakaan noin tiheään tarvi huoltaa? Ajoita huolto siten että natsaa soppelisti reissun kanssa.

    Suosittelen reissua joka tapauksessa, älä lannistu. Ite kävin toissakesänä hetken mielijohteesta ja tykkäsin kyllä kovasti. Tarkoitus oli käydä viime kesänä uudestaan, mutta jäi muiden asioiden alle.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  25. #25
    Joo, tällaista pelkäsinkin...

    Ja en lannistu, kanssa hetken mielijohteesta tuolla käyty ja paikkaan
    ihastuttu, nyt tarttis viedä vaimokin paikan päälle ihmettelemään.

    Huoltovälit ovat Buellissa yllättävän pitkät, mutta tuo bentsiini tulee
    olemaan ongelma. Eipä taida tuolla vehkeellä taittaa Hki-Tku väliäkään
    tankkaamatta. Ja tavaratilaakin tuossa on niin heikosti että voipi
    kanisterin sijoittelukin tuottaa ahdistuksia.

    Vähän päässyt jo nuo alueet unohtumaan, olikohan tuolla montakin ~200km huoltsikkaväliä...?
    What's the difference between Buell and your wife?
    After two years Buell still sucks...
  26. #26
    No tuo 14 litunen on jo aika pieni tankki. Tosin on niitä siellä useemin kuin kahdensadan kilsan välein. Itsellä ei ollut sv:llä mitään ongelmia vaikkei kaikkialla tankkaakaan. Oisko siinä ollut 17 lituu. Ja vauhtia pidimme sanotaanko reippaasti monessakin välissä joten kulutus ei ollut pienimmillään. Uskonkin että pärjäät tuolla kun käytät hyväksesi huoltamot, mutta onhan se niinkin ettei sitä joka viidenkymmenen kilsan välein viitsisi pysähdellä, mutta tapauksessasi melkein niin kannattaa tehdä "huom" melkein. Tosin luulisin jostain löytyvän nuo huoltamotkin niin että pystyy suunnittelemaan missä tankkaa.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  27. #27
    Ja mitä noihin telttoihin tulee, niin missäs te niitä märkiä ajokamppeitanne pidätte, tai miten kuivaatte? Joo jollain on tilaa kaikenmaailman pressuille, mutta minulla ei ole. Itse kun pidän tärkeämpänä sitä ajonautintoa kun hillitöntä matkamateriaalia.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  28. #28
    Lainaa (rammus @ Tammi. 02 2007,13:42) kirjoitti
    Tosin luulisin jostain löytyvän nuo huoltamotkin niin että pystyy suunnittelemaan missä tankkaa.
    Jotain tällaista olen koittanut etsiskellä, heikolla menestyksellä tosin.

    Tietääkö kukaan, löytyisikö mistään ajan tasalla olevaa huoltoasemalistaa, karttaa tms. ?

    Saako esimerkiksi tuon Map24:n näyttämään huoltsikat valitun reitin varrelta?

    Linkki karttapalveluun

    edit: Ja tuollahan ne näkyy kun vähän tepuloi...



    What's the difference between Buell and your wife?
    After two years Buell still sucks...
  29.  
  30. #29
    Komppaan tässä että yleisesti ottaen samat kamat mitkä käy (Lapissa) vaeltamiseen sopii mainiosti siellä mopoiluun. Mulla on "perinteinen" North Facen kupoliteltta joka kestää tuulet ja sateet mutta mikä tahansa korkealaatuinen vaelluskäyttöön sopiva on hyvä. Vaelluskäytössä paino on pääkriteeri ja mopokäytössä koko mutta laatukama on kuitenkin sekä pientä että kevyttä.

    Teltan lisäksi suosittelen lämpimästi Joutsen 1000 untuvamakuupussia (jos on puoliso mukana niin näitä saa left ja right mallia ja kytkettyä yhdeksi isoksi ) ja puhallettavia makuualustoja joissa vanu sisällä (mulla McKinley).

    Mulla on samat vaellusvarustukset toimineet myös pukeutumiseen: tekniset pitkähihaiset alusasut, paksut vaellussukat, fleece-alusasu, paksu puuvillapaita/villapaita, windstopper fleece, Gore-kuoritakki, jne.

    Eli Partiokauppa tai vaellukseen erikoistunut urheiluliike on hyviä kohteita hankkia tavaraa. Ja mun neuvo on että tässä hommassa köyhällä ei oo varaa halpaan. On hiukan liian hapokasta pilata lomareissu sillä että palelee tai kastuu kun ei tosiaan tarvitse.



    Harley-Davidson
    Road King Classic
    SE120R Engine