Eli faktatietoa vailla olisin. Kaikki kommentit tyyliin tyhmä-ostaa-sian-säkissä saa jättää omaan tietoonsa. Ne päätökset teen itse asian tullessa ajankohtaiseksi.
Eli mitäb maksaa:
-rahdit (kuinka?)
-verot (meneeko samoilla verotusarvoilla kun esim Saksasta tuotaessa?
- tullit?
- voiko näitä ylipäätään saada Suomessa rekisteriin? (esim. onko jenkki pyörissä sellaiset valot jotka kelpaa täällä konttorilla?)
- pitääkö mennä johonkin päästötestiin jos malli on periaatteessa sama Suomessa mutta mallimerkintä vaan muuttuu. Esim. CRB 600rr on F4i heidän listoillaan.
Kyseessä on 2000-luvun alun tonniset riisikyykyt.
<p>Suzuki SV650S > Honda VTR 996F > Honda VTR1000 SP-2 2002 > Yamaha FZ1-n > Honda VTR1000 SP-2 2004</p>
Tuskalla onnistuu mutta imho unohda koko juttu ja hae saksasta...
Tämä on siis puhdasta mutua ja poistan kommenttini.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Kerro nyt vielä mikä sitä tuskaa niin paljon tuottaa niin sit voin miettiä unohdanko?(mopedman @ Joulu. 02 2006,00:41) kirjoitti
<p>Suzuki SV650S > Honda VTR 996F > Honda VTR1000 SP-2 2002 > Yamaha FZ1-n > Honda VTR1000 SP-2 2004</p>
Sorry, kommenttini on puhdasta mutua.. en osaa kertoa. No, mutulla, mailimittaristo, saastemääräykset, hyväksytäänkö peli tyyppikatsastukseen vai joutuisitko itse... yms. Kohta tulee varmaan fiksumpaakin kommenttia.(Vito78 @ Joulu. 02 2006,00:43) kirjoitti
edit niin ja jos homma meneekin pieleen, valituskohde on ihan stnan kaukana..
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Veli asustaa jenkeissä ja tossa taas todettiin että vaikka siellä olis HD:n hankintahinta halpa (uusi sportster about 8000e), niin kyllä siihen perkeles hintaa tulee, vaikka miten tänne tois. Juuri noi tullit ja verot sen tekee, eikä kiertää pysty. Kaks vuotta pitää veljen ens täällä pitää sitä jos tois "muuttoautona" Sitten vasta sen vois toiselle myydäKaisse täytyy HD Sportster Saksasta hommata
![]()
Ville / Honda XL 600V -95
Aika epätodennäköistä että leiville löisi. Tulleista ja veroista löytyy tietoa Tullin sivuilta mutta copypastean tähän nyt jotain nopsasti;
"Autoveron alaisista ajoneuvoista on ennen niiden rekisteröintiä tai käyttöönottoa Suomessa suoritettava valtiolle autoveroa ja autoverosta kannettavaa arvonlisäveroa. EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero."
Tullin määrä on moottoripyörillä moottorista riippuen 6 tai 8 % kokonaishinnasta. Eli hankintahinta ja kaikki maksut mitä maksat kun rahtaat sen tänne pohjolaan asti. Tehdään pieni laskuesimerkki:
EU-alueen ulkopuolelta tuotu käytetty mp, yli 250 cc;
Ajoneuvon tullausarvo = 6000 euroa
Ajoneuvosta kannettava tulli 6 % = 360 euroa
Maahantuonnin alv:n perusteena oleva arvo 6000 + 360 = 6360 euroa
Maahantuonnin alv 22 % = 1399,20 euroa
Tulli ja maahantuonnin alv yhteensä = 1759,20 euroa
..tämän jälkeen pyörä verotetaan sitten kuten esim. Saksasta tuotaessa.
Sitten tulee vielä ne mahdolliset/todennäköisetkin rekisteröintiongelmat Suomeen päälle.
Minä heitin kylmällä mutulla, joka perustui (humalaiseen) ajatukseeni siitä, että jos tuo kannattaisi, joku tekisi sitä jo bisneksenä. Ja kuten "lupasin", fiksummat kommentoivat faktojen kera.
Joskus se nyt menee näin päin että tyrmätään sun hyvä ideasi, mutta tämähän se vasta onkin oikeaa moottorimeininkiä, että kerrotaan kun tietoa on. Eli voitit, vaikka ideasi ei toiminut, kun emme nyt päästä sinua möhläämään paitsi jos omalla vastuulla on ihan pakko... no joo..I rest my case.
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ilmeisen vaikeaa tulee olemaan vuosituhannen alkupuoliskon pyörien rekisteröinti Suomeen. YRC:llä oli myynnissä alkuvuodesta pyörä, jota ei saanut rekisteröityä, koska puuttui ECE-todistus. Sen kummemmin ei ole tietoa mikä on pyörän kohtalo tänä päivänä. Linkki myynti-ilmoon yrc.fi
"Parempi Matti kukkarossa kuin Mervi sängyssä"
Yhessä pari vuotta vanhassa Kopterin numerossa (numero 56) oli juttu tästä. Kohteena -94 vuosimallin Dyna, ostohinta euroiksi muutettuna 7500. Lopullinen hinta suomen kilvissä oli sitten hiukan yli 16000. Pyörällä oli tosin ajettu alta 6000 mailia, erittäin hyvässä kunnossa + paljon kallista lisävarustekromia kiinni. Suomesta olis varmastikkin saanut ehkä jopa hiukan halvemmalla mutta kunto ei olis ollu yhtä priima. Tässä tapauksessa sit vielä huomattava että sopivan ostokohteen löytymiseen meni kuukausia, tyypillä oli kaveri siellä jolla oli mahis käydä tarkastamassa kanditaatit + hoidella rahtauksen käytännön juttuja.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Nehän tietty nuo HARRASTEpyörät on vähän eri juttu, kun siinä juuri monestikin painaa enemmän muut asiat kuin raaka taloudellinen näkökanta. Mutta tavallista ajomopoa, eli vaikka tusina-kilokyykkyä ei kannattane ison veden takaa siis raahata. Riesa ja riskit ovat turhan isot taloudelliseen hyötyyn nähden, joka siis voi olla jopa negatiivinen.. Tämä olkoon org!esterin virallinen kanta.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Rahdit yleensä saa kohtuu edullisesti, kun sieltä on tulossa vajaita kontteja Suomeen aika ajoin. DFDS:ltä saa noista varmaankin liää tietoa.
Täällä päässä onkin sitten pyörän saaminen kilpiin hankalampi homma jos pyörä on tuonti peli. Joutuu hommaamaan kaikki saastemittaukset yms. Tai ainakin kovan työn takana on vakuuttaa paikalliset viranomaiset siitä että jenkkilän saastemääräykset ovat samalla tasolla kuin EU:ssa.
Ihan vaan OT: ootko luopumassa SP:stä?(Vito78 @ Joulu. 02 2006,00:30) kirjoitti
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
No nostetaan kissa pyödälle ja kerrotaan koko jutun juoni. Minkäänlaista voittoa ei tässä ole tarkoitus havitella vaan itselle harrastusmielessä olen pyöriä rapakontakaa katsellut. Hommahan on niin että siellä kaikenlaiset heebelit on halpaa kun makkara verrattuna meidän hintoihin, tai jos alkaa tänne tilailemaan esim. Japanista viriviri-osaa saa jenejä olla kourassa aika nippu.
Siellä täysin rakennettuja pelejä on vähän väliä myynnissä suht edukkaasti. Tässä yksi maistiainen rc51 Marylandissä
Pyörässä on osaa kiinni varmasti muutaman tonnin edestä. Ja tuossa myyntihinnassa se ei juuri näy.
PS. Teme! SP lähtee jos saan uuden tilalle...tuskin siis kovin äkkiä...
<p>Suzuki SV650S > Honda VTR 996F > Honda VTR1000 SP-2 2002 > Yamaha FZ1-n > Honda VTR1000 SP-2 2004</p>
Täytyy heti tyrmätä tuo valmiiksi rakenneltujen pyörien tuonti jenkkilästä ja ylipäätänsä usein mistään muualtakaan. Ongelma on esim. se, ettei USAssa ole mitään rajoituksia siitä, miten pyörää saa tuunata. Sama juttu autoissa. Eli periaatteessa "kaikki on laillista". Suurin osa rakennelluista pyöristä on enemmän tai vähemmän laittomia Suomessa. Lähinnä siis sen takia, että mitään e-hyväksyntää ei osilla ole yms. Ja koska katsastusmies katsoo aika tarkkaan juuri näitä asioita, ei pyörälle saa hyväksyntää. Mailimittari ei sinällään ole ongelma, onhan noita mailimittarillisia pyöriä, kelkkoja ja mönkijöitä Suomessa rekisterissä vaikka kuinka paljon. Eikä pyörän tuontikulutkaan ole se ongelma. Kuten joku totesikin, niin puolityhjiä kontteja tulee koko ajan Suomeen. Ja voihan sitä oman kontinkin vuokrata, niinkuin tuttavani teki, kun kontillisen mönkijöitä osti USAsta. Myy sen lopun tilan eteenpäin jollekin. Eli ongelma taitaa lähinnä olla pyörän rekisteriin saaminen.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Joo no mulla tosiaan SP hakusessa ton lähtevän äffän tilalle (kun vaan lähtis). Katotaan....ei näytä liikkeissä olevan tällä hetkellä yhtään myynnissä. Eikä yksityisilläkään. Ens viikolla soitto Brandtille, josko uusia vielä sais...ei tarvis "massamopojen" linjalle lähteä.(Vito78 @ Joulu. 03 2006,00:06) kirjoitti
Sori OT....jatketaan tarvittaessa RC51-foorumilla *![]()
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
AKE:n sivuilta löytyy jonkun sortin faktaakin näistä jenkkipelien katsastuksista ja hyväksynnöistä. Ihan kaikkia vaatimuksia amerikanpyörä ei todennäköisesti täytä mutta Aken sivuilta löytyy myös poikkeuslupahakemus Eli ei se täysin mahdotonta ole kilpiin saada, mutta...kyllä siinä varmaan hommaa riittää. Onnea projektille *kirjottelehan tänne kuulumisia jos päädyt rapakontakaisen tuontiin
"Ohittaminen kannattaa aina"
Mutta entäs jos tuo kilpurin tai hyvän aihion...joutuuko silloin maksamaan vaan tullin vai kuinka?
Honda cbr600rr
aika paljon mutua, mut ekax mikä tulee mieleen on tuo valojuttu.(riutta @ Maalis. 17 2008,18:43) kirjoitti
Jenkeissä se DOT-hyväksyntä ja se ei mielestäni sellaisenaan kelpaa suomeen/EU.
Toinen juttu tuo päästöhomma.Sekin on eri. Ja jollen muista väärin niin oli vuosi sitten vielä jonkinmoinen kiintiö näille uusille rekisteröimättörille pyörille joita sai vielä tuotua eu alueelle.Jokin siirtymäaika...Paljon mutua...
Joku varmaan tietää asiasta paremmin, ilman mutua.
Ja ottaa huomioon, kuinka saksantuontia ollaan yritetty hankaloittaa niin tuskin se helpompaa on amerikoista.
Säänöt pitäisi olla samat joka eu maassa, mutta ainaskin hollannissa on firma joka tuo maahan käytetyjä Gold Wingejä.
Niitten valoissa ei kuiteskaan ole kuin DOT-merkintä, mutta myyjä sanoi ettei rekisteröinnissä pitäis olla ongelmaa koska mukaan saa saksalaien brieffin.....kummastelin kovasti, mut saksaan nuo saa rekisteröityä ja siellä on tosi paljon jenkkimallin wingejä.
Aikoinanani itsellä oli ongelmia juurituon DOT jutun kanssa.Pyörä oli jenkkimalli ja ollut saksassa rekisterissä, mut suomessa meinas olla probleemia saada kilpiin...No tästä on kyllä jo aikaa liki 10 vuotta.Jospa asiat sujuis helpommin tänäpäivänä.
Kandee kuiteski ottaa tarkoin selvää.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-