Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    Millaisia kokemuksia muilla on geeliakuista?
    Pyöräni seisoi työmatkan ajan, noin kolmeviikkoa, katoksessa ja akku on nyt aivan hengetön. Tämä on jo toinen geeli akku, joka sanonut sopimuksen irti. Keväällä jouduin vaihtamaan akun vaikka sitä oli ladattu talven aikana. Laturin ja mittarin mukaan siinä oli napajännitettä mutta muttei kestänyt kuormaa eli ei startannut.
    Geeliakku (ja oikeastaan kaikki muutkin akut) kestää huonosti syväpurkausta. Eli jos sulla on mopossa joku virtavuoto tai esim. hälytin joka kuluttaa akkua hitusen verran koko ajan, se tyhjenee hyvinkin tuossa kolmessa viikossa. Ja tollanen pieni virta vielä syö akun ihan tyhjäksi asti (syväpurkautuu) jolloin se ei siitä enää tokene vaikka ladattaisiin.

Tohon talven tapaukseen en osaa sanoa mitään, kun en tarkemmin olosuhteista tiedä. Laturin ei ainakaan ole hyvä olla koko ajan kiinni akussa, ellei kyseessä ole tällainen compuutterilaturi, joka osaa homman hanskata.
    Syksyllä pyörä talliin, akku kiinni mopossa koko talven eikä akkua latailtu eikä mopoa käynnistelty talven aikana.
    Keväällä kaasari-Ducati lähti hyvin käyntiin.
    Eli ei ongelmia.

Akku oli Bebekistä ostettu 15e
    Jos sait noin halvalla (15€) geeliakun, niin mistä ostit?
    Mun bilteman geeliakku oli n.40€, mitä pidin todella halpana.

Mun akkua käytin tänä ajokautena(alusta lähtien, 7kk ja 10tkm) ongelmitta. Kun laitoin pyörän talliin, niin otin akun kokonaan irti. Katsotaan keväällä sitten, kuinka virtaa löytyy. Laitan varmaan Optimaten kiinni ennen käyttöönottoa.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
    Kaksi geeliakkua kajahtanut eri pyörissä alle parin vuoden ikäisinä molemmat. Pyörät ovat olleet kunnossa - ei virtavuotoja ja lataus on taatusti riittävä. En osta enää geelejä... (tai Exideä)
    <p>2002-2014</p>
    Prätkän geeliakuista ei ole kokemusta, mutta ite oon onnistunut "herättämään henkiin" muutaman ison (veneeseen tarkoitetun) geeliakun.
    Akut ovat olleet melkein uusia akkuja, jotka ovat päässeet purkautumaan täysin tyhjäksi eivätkä ole enää ottaneet latausta vastaan.

Olen kytkenyt akun säädettävään jännitelähteeseen, jossa max. virran voi rajoittaa ja antanut akun olla latauksessa muutaman vuorokauden. Jossain vaiheessa akut ovat alkaneet ottamaan latausta vastaan ja toimivat tämän jälkeen aivan moitteettomasti. Yksi näistä akuista on ollut jo pari vuotta käytössä yhden tutun traktorissa

Virran olen rajoittanut n. yhteen ampeeriin. Jos joku kokeilee samaa pyörän akulle, niin virta kannattaisi varmaan rajoittaa reilusti pienemmäksi.
    Herättely operaatio on menossa. Aluksi akku oli aivan mykkä ja ei ottanut vastaan virtaa mutta shokkihoidolla (20V pulsseja max 200mA) heräsi sen verran että laturi alkoi toimia. Aluksi napajännite oli n. 2V, ja pikku hiljaa se näyttää nousevan, nyt 12V. Kokeilin akkua pyörään mutta vielä ei saanut aikaan muuta kuin näyttön heräämisen henkiin mutta starttaus yritys mykisti akun. Lataan nyt muutaman päivän ja katson mihin johtaa.
    Lainaa (awaaja @ Marras. 28 2006,22:39) kirjoitti
    Herättely operaatio on menossa. Aluksi akku oli aivan mykkä ja ei ottanut vastaan virtaa mutta shokkihoidolla (20V pulsseja max 200mA) heräsi sen verran että laturi alkoi toimia. *Aluksi napajännite oli n. 2V, ja pikku hiljaa se näyttää nousevan, nyt 12V. Kokeilin akkua pyörään mutta vielä ei saanut aikaan muuta kuin näyttön heräämisen henkiin mutta *starttaus yritys mykisti akun. Lataan nyt muutaman päivän ja katson mihin johtaa.
    Sulla on varmaan tuolla Puimuri-foorumilla tähän liittyvä threadi minimi-virrankulutuksesta? Kuten tuossa aiemmin totesin, on minulla nimenomaan Bemarin alkuperäisakuista "ihanan" huonot kokemukset. Kaksi kappaletta noita jo hyytynyt ihan normaalikäytössä - kesken (toisen) ajokauden ja vielä "uusissa" pyörissä. Viimeisimmän hyytymisen jälkeen takuuvaihto YUASA'n huoltovapaaseen todisti jo korvakuulolla sen, että se geeliakku, jonka Günther tuohon oli tehtaalla istuttanut, oli syntymävammainen. Jos mää olisin sää, en omien kokemusteni takia tuohon akkuun enää luottaisi, vaan vaihdattaisin (onko pyörä alle kaksi vuotta vanha?) takuuna uuteen.

<p>2002-2014</p>
    Kaikki me opimme kantapään kautta. Geeliakku on kovin erilainen litkuakkuun verrattuna. Itse olen auttanut muita, akkujensa kanssa, jolloin olen havainnut, että kun geeliakun päästää tyhjäksi ja se on sitä riittävän kauan, ei välttämättä älykäskään laturi herätä sitä henkiin. Älykäs laturi on joka tapauksessa se ,merkittävä apu, siinä tapauksessa, koska siinä nimenomaan on tuo testaus ja herättely toiminto.

Jos prätkä seisoo kylmässä, akku kiinni, ja siinä esiintyy jotain kulutusta (esim. analoginen kello) tai vuotoa ,niin geeliakku on pitkän säilytysjakson jälkeen poikkeuksetta förbi.

... jotain piti muistaa
    Lainaa kirjoitti
    Sulla on varmaan tuolla Puimuri-foorumilla tähän liittyvä threadi minimi-virrankulutuksesta? Kuten tuossa aiemmin totesin, on minulla nimenomaan Bemarin alkuperäisakuista "ihanan" huonot kokemukset. Kaksi kappaletta noita jo hyytynyt ihan normaalikäytössä - kesken (toisen) ajokauden ja vielä "uusissa" pyörissä. Viimeisimmän hyytymisen jälkeen takuuvaihto YUASA'n huoltovapaaseen todisti jo korvakuulolla sen, että se geeliakku, jonka Günther tuohon oli tehtaalla istuttanut, oli syntymävammainen. Jos mää olisin sää, en omien kokemusteni takia tuohon akkuun enää luottaisi, vaan vaihdattaisin (onko pyörä alle kaksi vuotta vanha?) takuuna uuteen.
    Täysin samat kokemukset. Tämä on toinen akku joka hyytyy, keväällä vaihdoin takuuna uuden. Olen syksyn kylmien säiden aikana jo kuunnellut huolestuneena kuinka raskaasti startaus onnistuu, eli juuri ja juuri jaksanut pyöräyttää pyörän tulille. Lähden tästä juuri kokeilemaan onko 2vrk lataus tuonut eloa Exideen.
    Heitä niillä Exiden geeliakuilla kuikkaa hanuriin ja hae takuuna YUASA (tai muu oikea MP-akku)
    <p>2002-2014</p>
    Nyt joutuu varmaan perumaan geeli akkujen haukkumiset. Kiitokset vain HessuS neuvoille, sain herätettyä akkuni ja pyörä hyrähti käyntiin. Oli se vaan palkitseva papatus pakoputkesta pimeessä tihkusateessa ja naapureille jutun aihetta otsalampun valossa pyörän kimpussa säätämässä olevista kummajaisista. Onneksi oli apumies (5v) mukana hommissa ja heti pyytämässä kyytiä kunniakierrokselle niin tietää ettei ajokausi ole vielä ohi.
    Mutta seuraava akku ei todellakaan ole exiden hillo boxi.
    Mitähän hyviä puolia geeliakuissa on, kun miinuksia tuntuvat olevan ainakin hinta ja talviylläpidon ongelmat? Autoissahan akut ovat olleet jo pitkään umpinaisia, joten ainakaan nesteitä ei ole tarvinnut vahtia. (Vai onko niissäkin sitten geeliä?) Ihan vakavissani kyselen, koska olen motoristina vuosimallia -06
    Onkohan uudemmissa pyörissä kenties vakiona geeliakku?
    Busa K8
    En näin äkkiä keksi mitään muuta kuin mainitsemasi huoltovapauden, joka ainakaan minun kokemusten valossa ole riittävä hyöty haittoihin nähden. Autossa minulla on 8v vanha huoltovapaa akku eikä sille ole tarvinnut koskaan tehdä mitään ja hyvin on palvellut.
    Lainaa (awaaja @ Marras. 30 2006,20:29) kirjoitti
    En näin äkkiä keksi mitään muuta kuin mainitsemasi huoltovapauden, joka ainakaan minun kokemusten valossa ole riittävä hyöty haittoihin nähden. Autossa minulla on 8v vanha huoltovapaa akku eikä sille ole tarvinnut koskaan tehdä mitään ja hyvin on palvellut.
    Huoltovapaat akut autoissa useimmiten näitä SMF-mallisia. Eli suljettuja, huoltovapaita. Mutta eivät ole geeliakkuja. En tosin tiedä asiasta tämän enempää. On noissa geelivehkeissä tietenkin se hyvä puoli, ettei pitäisi ainakaan räjähtää sillä tavalla, että akkuhapot lentää pitkin ja poikin.
    Kronoby Racing Team
  16.  
    Geeliakun voi sijoittaa ihan miten lystää ja on huoltovapaa. Itsellä on noin 70 euron geeli ja ei niin mitään ongelmia. Kun vaan ei päästä ihan tyhjäksi, niin kestääkin pitkään. Oman pyörän edellinen oli perus huoltovapaa akku ja varmasti ihan hyvä ollut sen seittemän vuotta mitä pyörässä ollut kiinni. Pitkään käyttämättömänä sekin sitten oli ottanut itseensä ja vain muutaman kuukauden toimi sen jälkeen kun pyörän ostin.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99