Totta on tuo "talvirengaspakko", eli ellei ole saatavana pyörän rengasvaatimukset täyttävää talvinakkia, niin ei tarvitse käyttää talvirenkaita moottoripyörässä.
Senpä takia nuo sinisedät ei ole ikinä katupyörälle talvirengas-sakkoja antaneetkaan.
Nimimerkillä: säänsalliessa perinteistä uudenvuoden(kauden) ajoa suunnitteleva.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
"2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua."
Tulkitsen tuon siten, että karkeakuvioiset renkaat riittävät eikä siis välttämättä tarvitse olla "talvirenkaat"![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Niin, tämäpä ei käynytkään mielessä. Tuskin taitaa olla mitään kovinkaan karkeakuvioisia kumeja olemassa katupyöräkokoja *(wesba @ Joulu. 27 2008,17:08) kirjoitti
![]()
Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
Onneksi mun ei tarvi tulkita, vaan voin suoraan lukea lakitekstistä etten tarvii talvirenkaita:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) paripyörien molemmissa pyörissä;
b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
18 § *(19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet
1. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.
2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.
"Eli 16§:n 2:n momentin d) kohdassa sanotaan että ei tarvii jos ei ole saatavilla ja 18§:n 2:ssa momentissa sanotaan että tätä poikkeusta voidaan soveltaa myös mm. mp:lle."
Näin selvitti Sepou yli vuosi sitten.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Kelit ei suosi uudenvuoden ajelua, mutta mopoa voi silti puunata.
Tänään pestiin "poika" puhtaaksi ja jynssäys voi alkaa.
Onneksi on aikaa.........
Eihän sitä tiedä, vaikka keksisi jonkin lisävarusteen talven iltoina netistä.
Heh
juuri äskön ajelin tämän vuoden viimeiset ajot ehkä ensi vuona heti huommena jatkan mun Harley Davitson 1200 U VM 1937 72 ajokausi alkaa suomessa sitä on japsi pyörällä vaikea rikkoa.
<p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937 Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
Missä kävitte? Kylkiäiselläkö? Pienen lenkin Kärrytien kautta ajelin ja kävin tankkaamassa.(57pannu @ Joulu. 27 2008,14:07) kirjoitti
Tänään loppui ajokausi ´08 ja huomenna alkaa ´09...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Miltäs se enskailu on maistunut?(r1150r @ Joulu. 31 2008,19:25) kirjoitti
GSX1250FA
XJR1300
...eikä pikku kustomillekkaan. Katto pitkään ku vierellä ajoivatten viime talvena joulu-helmikuu välillä.(wesba @ Joulu. 27 2008,17:08) kirjoitti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Eilen kävin kokeilemassa miten se mopo liikkuu... ...liukasta oli... ...ja kylmä...![]()
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
hemmetti pääsit avaamaan kauden ennen meikäläistä...
Dirty Nasty Furriner
Älä välitä, se oli ihan pieni lenkki vaan... Tosin nyt siellä on kyllä kylmä...(Staga @ Tammi. 07 2009,09:44) kirjoitti
![]()
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Edellinen kausi loppui 31.12.2008 klo 22.15 kun tulin töihin. Seuraava kausi alkoi 01.01.2009 klo 07.45 kun pääsin töistä *
Joka päivä tuolla ajellaan. Tänään uskaltauduin jopa kehä 1:n liikenteen joukkoon hetkeksi ja voi herranjumala niitä kotilokuskien ilmeitä *Suurin osa taisi olla hämmästyneitä, mutta olin erottavinani sieltä muutaman kaipaavankin katseen. Ilmeisesti näitä "kesäpyörän" omistajia olivat ne harvat *
Sou not sano Nykänen vaimikäsenytoli. Matka jatkuu päivästä toiseen, säästä riippummatta. Ja hauskaa on *![]()
Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
Ja taas tänään, oli se mukavaa. Muutama tunti Two Stroke Poweria.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
pakkohan sitä oli jamahaa ulkoiluttaa pitkästä aikaa! Pirun kylmää kyytiä vaikka ei uskalla kahtakymppiäkään ajaa.
Ajelin tossa stadissa kyllä rapa lentää ,mut H D on tehty joka sään pyöräksi ei mitään ongelmia karkea avon pitää hyvin lumi ja loska kelillä.
<p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937 Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
Eipä paljon rapa lennä, onneks. Pari yötä sitten mittari näytti -24 ja pitoa ei ollu kovin paljon, ku ajelin Kiimingistä Ouluun. Tosin mulla ei oo pitävät Avonit alla... Viime yönä pito oli vielä huonompi, ku keli alako lauhtua ja tien pinnan kuura polkeutui melko kovaksi.(Triumpisti @ Tammi. 09 2009,20:46) kirjoitti
Tänään tuli taas ajeltua.. Husaberg 650 moto välikelin nastoilla + liukasta = h*lvetin hauskaa!!! ihan siis noita lumessa olevia teitä koluttiin läpi. bodomin lenkkiä ei ajettu mutta kaikki siitä ympäristöstä kyllä! Ei ole ollut hymy niin korvissa viellä tänä vuonna! Taas tuli mieleen että miksi moto tuli hankittua.![]()
Mopolla kävin tossa pari päivää sit ajelemassa, mutta piikiä en oo ulkoilutannu piiiiiitkää aikaa.
Tänään piti käydä Afrikkalaista ulkoiluttamassa
Synnyinseudustaan huolimatta hyvin sopeutui pyörä taas viileään ja kosteeseen etelä-suomen "talveen"
Pikkasen reilu 70 km tuli kurvailtua ja ens viikolla lisää![]()
V-Strom 1000
Tankkaamassa kävin, kolme kilometriä...
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tänään ja eilen oli hyvä keli ajella, ainakin kuskille tuli lämmin metsäkoneen uraa myöden mennessä ja tiellä sitten taas jäähtyi...
Ei vaan asfaltilla ole niin kunnolla polannetta että viitsisi rallinastoin tehdä pieniä siirtymiä..*. Siinä taas tarvittas pikkunastat.
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Olipas hyvä ratkaisu tuoda moottoripyörä Helsinkiin talvisäilöön
Tänäänhän työpäivän päätteeksi pääsi ajamaan!
Valitettavasti meni niin myöhään työnmerkeissä, että lenkki jäi vähän niinkuin olisi keppiä päässyt kastamaan...
... mutta jostain syystä sekin joskus on aivan tarpeeksi
Siis lähikaupasta hain saunaanBemulla äsken.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Hienoo "naapuri" *(mal @ Tammi. 11 2009,17:39) kirjoitti
Johan ne poijjaatkin töis kysy multa aamulla, et "kuis et mopolla tullu" *
Kelithän ois ollu ihan bueno, tota paskan lentämistä lukuunottamatta
Ei nyt auta kun ootella sellasia kelejä, et jääpi sit samantein mopo tohon pihalle, kun sen säilöstä haen![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Tänäänkin meinasin mennä(*cebarimimmi* @ Tammi. 12 2009,18:32) kirjoitti
Mutta tuulee niin svidusti ettei pipokaan pysy päässä![]()
V-Strom 1000
Tänään ajoin n. 20 metriä bensa-asemalle, laitoin stabilointiaineet tankkiin ja tankin täyteen ja sama matka takaisin + n. 10 metriä ympyrää pihalla ja ilman kypärää, joudun varmaan helvettiin... *Pyörä talliin ja akku irti. Tämä kausi oli tässä. Syyshuoltoa on tullu tehtyä jo varmaan kahden kuukauden ajan, vaiheittain. No tulipahan kuitenkin tehtyä ennen kevättä... *![]()
Yamaha FZR 600 ´90
ajoin taas varastossa huoltopukin nokassa kun ei tuolla bladella mihkään pääse lumessa. säälittävää puuhastelua...
Tänää 13.1.2009 tuli vedettyä 60km. Helsinki->Tuusula->Helsinki. Tuusulaan Isolla Väinöllä ja takas Speed Triplellä. *![]()
Ei hirveän kylmää ollut mutta kuraista ja märkää senkin edestä. *...Ei tullut muita pyöriä vastaan ja poliisitkin vain naureskeli valoissa. *
Liv to Raid! Raid to liv!
Pitäsköhän sitä kohta käydä hakemassa stromiin karkeammat kumit, nii pääsis kaveriks...(mal @ Tammi. 12 2009,18:53) kirjoitti
![]()
Life is too short to leave behind.
Kawasaki 300J 2014 - lällis
Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03