Ajattelin kokeilla vaihtokauppaa nykyisestä pyörästäni. Tämän viestin tarkoitus on tutkistella, löytyisikö tällaiseen innostusta:
Minulla on Suzuki SV1000S vm 2003. Pyörä on ihan jees. Suorituskyky ja muut sellaiset sivuseikat riittävät minun käyttööni. Vanhahan se on, mutta ei se ole mitään isoja remontteja pyydellyt edellisten kausien aikana. Tulevaahan en voi ennustaa, mutta hyvä pyörä se on. Pyörän vaihtoarvo voisi olla jossakin 3000 euron tienoilla.
Ongelma on siinä, että minulla on jonkinlainen vaihtokuume, mutten tiedä, mitä siihen tilalle. Jotakin minulle uudenlaista hauskaa olisin siis etsimässä, mutten tiedä, mitä. Olen ajanut lähinnä muoviluodeilla ja matkasporteilla. Niinpä ilmoittaisin vain, että vaihtoehdotukset ovat tervetulleita ja suotavia. Mitään mittavia välirahoja ei ole tarkoitus liikutella. Jokseenkin ainoa varma ei tässä vaiheessa olisi mikä tahansa äärimmäinen pyörä: ei siis hapsuja hulmuava ja krominkiiltoinen custom, ei äärimmäisen ahdas kyykky, eikä ainoastaan soramontuilla viihtyvä enska.
Tottahan minulle voi jo ehdotella pyörämalleja tai tarjota omaansa, mutta enemmänkin kaipaisin keskustelua.
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Suurin osa tarjoaa omaa, vähän vanhempaa ja haluaa tonnin välirahaa....
Yhden pyörävaihdon olen aikanaan tehnyt yksityisenä ns. päittäin kun ns. ensipyöräni vaihdoin ihan kokonaan toisentyyppiseen pyörään, tuohon elämänvaiheeseen ja ajoympäristöön huomattavasti sopivampaan. Ja sittemminkin yhden pyörän vaihdoin liikkeessä autoon myöskin päittäin, koska ihan puun takaan tulleiden yt-neuvotteluiden jälkeen lähti se ainokainen työsuhdeautokin talosta per heti ja perheelle piti jostain saada joku liikutin alle ilman uutta autolainaa.
Eli ei tuo nyt mitenkään mahdoton ajatus ole, riippuu ihan mitä ja millaista on hakemassa, mikä "kelpaa" tilalle.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä on ihan varteenotettava riski. Olen tosin seurannut Nettimotoa kauan ja hartaasti, joten minulla on jokin käsitys, mitä mistäkin pyydetään. Todellisia kauppasummiahan ei tiedä kuin Pyhä Erkki, mutta oletettavasti ne ovat alempia kuin pyynnit. Tällä perusteella en arvellut oman pyöräni arvon olevan ainakaan korkeampi kuin Nettimotossa esitetyt hinnat.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Tuo kelpaaminen todella on keskeinen näkökulma. Se, mitä olen hakemassa, taas on ongelma, johon toivon apua tai peräti ratkaisua, koska oma ajatteluni ei nyt tuota tulosta. Tässä ollaan lähellä 'moottoripyörätaiteen' syvyyksiä: kaikenmoista voi käydä kokeilemassa, mutta vasta pitempi kokemus osoittaa, mistä oikeasti pitää.
Vaihda pyäräsi Honda Monkey -merkkiseen 125 -kuutioiseen paholaiseen. Sitten alat modaamaan sitä kaikilla mahdollisilla markkinoilta löytyvillä lisäherkuilla ja avot, 3 tonnia on muuttunut kuudeksi ja jo kohta yhdeksäksi. Pultattavaa riittää ja kesällä ajoiloa. Jos ei turboa tuohon löydy, niin 114km/h saattaa kulkea, äänet on yksimukisen mukavat ja kaupalla riittää läpänheittäjiä.
Sitten kun kyllästyt, vaihdat takaisin täyskokoiseen ja saat "apinasta" sen 3 donaa, jonka siihen alunperin sijoitit. Piilokustannuksia on tässä lajissa ihan turha laskea eli kuitit muovitaskuun seuraavalle. Älä koskaan itse niitä plärää.
Olet taas yhtä kokemusta rikkaampi.
P.S. Mulla ei ole "Apinaa" eli en tarjoa omaani. Poika kärttää mopo-Monkeytä, johon totesin, että kun autokin on hänelle jo ostettu (kaveri 16v.), saa jäädä kaksipyöräisten ostot nyt vähemmälle. Ei täällä kansakuntamme kapitaalissa kerrostalossa ihan kaikki romut mahdu olemaan...
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Noita kuvailemiasi kapistuksia tosiaan on aika ajoin tarjollaLäpänheitosta tulee mieleeni kirjaimellinen läppien viskominen, lieneekö sitten kyse kuraläpistä vain kaksitahtikaasareiden läpistä. Läpäksi näyttää usein menevän koko homma, mutta minun pitäisi päästä sillä kaksipyöriäisellä kulkemaan ja ajamaan jonkinmoista reissuakin.
Useimmissa tilanteissa mainitsemasi 114 km/h on tarpeeksi, kyse on pikemminkin siitä, kauanko kiihdytys siihen nopeuteen kestää. 125-kuutioinen kiihtynee kuin pikajuna! Mellevän ilmauksen takana piilee tyly totuus: koko minuuttihan siihen menee, ellei peräti kaksi!
Pojallesi terveisiä: onhan noita ajokkeja, ei hän näillä näkymin tule ilman jäämään, vaikka raskasmopo ei juuri nyt hänen käyttöönsä materialisoituisi. Jos haluaa haasteen elämäänsä, Eurooppa-jolla tai Laser voisi olla... niidenkin kyydissä kastuu ja palelee. Ajokorttia ei tarvita eikä -koetta suorittaa, mutta lupaan, takaan ja vannon, että siinä on elämystä enemmän kuin mopossa, joka saavuttaa jo mainitun nopeuden!
Nyt on tuo Gilera ja tuon DT:nkin hänelle ostin, mutta ei lähtenyt kevarihomma tulille. On siis myynnissä (vihje?, heh). Mersu seisoo parkissa, jahka saadaan Trafilta kirje joka pätevöittää minut ajo-opettajaksi. Omassa pirssissä kun on (tietysti) automaativaihteet ja kundin pitää oppia "stick shift".
Sun hommaan auttaisi varmaan SUV eli katuenduro eli jokapaikanhöylä. Mulla itselläni on ollut tuon nykyisen DT:n lisäksi toinen DT vuodelta -86 (oi niitä aikoja) ja sitten vähän tuoreempi Trumpan Tiger 1200 -12 mallinenko tuo oli vai 14. Enduroiden kunkku on Bemari GS, mutta se toki näkyy hinnassa. Hondalta löytyy päteviä laitteita. Hondahan on maailman paras ja suurin valmistaja (ok, on mulla ollut CB1300). Jamppi on aina toimiva (no joo, yksi Jamppi ja Trumppa kun tallissa, mieskin voi hyvin.).
Se mikä tässä on tärkeintä on, ettet osta/vahda pyörää meille muille vaan itsellesi.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Erityisesti tämä viimeinen virke on tärkeä. Valitettavasti joillakin motoristeilla on taipumus ja tarve esittää jyrkkiä mielipiteitä muiden ajokeista. Kaikkein epätodennäköisimmin päätyisin customiin. Joten katselenpa niitä seuraavaksi. Saanen ajokkini talvisäilöstä lähipäivinä, joten voin kuvailla sen ja pistää ilmoituksen Nettimotoon.