Terve,
Ajelin tuossa loppukesästä A-kortin ja aloin kattelemaan kiinnostavia pyöriä seuraavaa ajokautta varten. Silmäni ovat nyt liimautuneet Triumphin scrambler 900 malliin, enkä tunnu pääsevän siitä enää eroon. Ongelmaksi on vaan muodostumassa, että mistä hitosta saan tuollaisen käsiini? Pyörään tuli 2019 uudistuksia, joten haluaisin vähintään sen vuosimallin laitteen itsellenikin. En kuitenkaan olle nettimotossa törmännyt yhteenkään tuollaiseen pyörään koko sinä aikana, kun olen koittanut kyttäillä. 2018 vuosimallia oleva pyörä tuli tässä viimeisen viikon aikana kylläkin myyntiin.
400 ja 1200 kuutioisia olisi jonkin verran käytettyinä tai uusina myynnissä, mutta jotenkin se 900 tuntuisi vaan olevan itselle se "sweet spot". 1200 vaikuttaa kooltaan turhan isolta/korkealta ja 400 taas liian pieneltä..
Eikö noita ole ylipäätään Suomessa kovin montaa, vai eikö porukka vaan halua luopua omistaan? Joutuuko tässä tosiaan alkaa pohtimaan jostain ulkomailta hakemista tai rahtaamista.. Uuden hinta suoraan triumphilta on vähän suolainen, ja pitäisikö suoraan sieltäkin ostettuna maksella vielä ajoneuvoverot yms. kustannukset päälle? Ei ehkä budjettikaan ihan sellaiseen taivu..
Jos ei Suomesta niin ulkomailta ja aina tulee ajoneuvovero päälle, jos rekisteröi Suomeen.
Vuosi sitten hommasin Saksasta pyörän, kun Suomesta ei vaan löytynyt. Soitto pyöräliikkeeseen, kaupasta sopiminen ja sitten vain kyydin järjestely.
Kyydin järjestelykin kohtuu helppoa, ilmoittaa vain mistä noutaa ja mitä.
Pyörä tuli viikon sisällä noudosta kotiovelle, helppoa ku mikä![]()
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ja tuossa autoverossa vielä prätkien kohdalla sekinettä autoillahan veroa ollaan laskettu jo useampaankin kertaan, nykyisin käytössä päästöpohjainen laskentatapa ja täyssähköillä autovero on 0%. Vaan ei prätkissä. Ne laskentaperusteet ovat pysyneet kautta aikain muuttumattomina ja kyllä vain, myös sähköprätkistä laskutetaan täydet autoverot
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mites muuten tuo paperisotapuoli tässä tapauksessa meni siinä mielessä että oliko pyörää Saksan puolella millään tasolla rekisteröity vielä sinun nimiisi (pitikö hankkia siirtokilpiä, vakuutuksia tai muuta)? Vai hoituiko maahantuonti ja rekisteröinti Suomen päässä esittämällä kauppakirja ja pyörän saksalaiset paperit joissa omaa nimeäsi ei vielä ollut?
Pari pyörää olen Saksasta Suomeen tuonut muuton yhteydessä itse ja tuossa tapauksessa hommahan on varsin selkeä kun pystyin esittämään paperit joissa olin jo tuontimaassa omistajana, ja välillä olen pohtinut että onko tuossa mitään "ongelmaa" jos pyörän ostaisi siten että sitä ei Saksan päässä vielä omiin nimiin laitettaisi.
Hankala sanoa miten menee jos yksityiseltä ostaa, tuskin hirveästi eroa. Ostin moottoripyöriä pelkästään myyvästä liikkeestä, he hoitivat ja toimittivat valmiiksi kaikki tarvittavat paperit. Koska oli jo lähes loskakelit Suomessa, niin ainoa järkevä oli tilata kyyti Suomeen. Ajamalla olisi tarvinnut ainakin siirtokilvet ja vakuutuksen.
Kuljetusta varten otin täyskaskon moottoripyörään, koska kuljetusliikkeen vakuutuskorvaus on 200e/alkava tonni korvaustyyppinen.
Ja koska oli pyöräliike heillä oli valmiiksi noita kuljetusalustoja minkä päällä pyörä tuli Suomeen.
Papereissa ei tainnut olla kuin rekistreröinti todistus ja kauppakirja, niillä sitten maahantuontikatsastus.
Paperit ja avaimet tuli postilla ennen pyörää..
https://i.imgur.com/llnyH3v.png
Viimeksi muokannut: KapteeniMahtava; 03.10.2025 klo 11:52.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Yksityiseltä ostettaessa kannattaa varmistaa että myyjä/joku hyvin saksaa puhuva on mukana. Vaatii aika moneen kertaa paperien kuskausta viranomaisen ja kilpipajan välillä. Vähintään tunti hupenee tuohon pelleilyyn, ehkä kaksikin. Ja Suomen vakuutus ei kelpaa heille, vaan pitää ostaa kovaan hintaan Saksalainen.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Joo ihan siis itsekin mietin tilannetta liikkeestä ostaen ja nimenomaan niin että rahdattaisiin liikkeen ovelta Suomeen. Se on tosiaan kokonaan eri soppa sitten jos ostaa yksityiseltä ja aikoo sen ajaa itse Suomeen, ja näihin skenaarioihinhan löytyy iso liuta ohjeita netistä. Sen sijaan tämmöiseen pyörän "postimyynnistä" ostamiseen en ole niin hyvin löytänyt infoa
Mutta kuulostaa siis siltä että em.tavalla kaupat tehden ei Saksan päässä kenenkään tarvitse papereita pahemmin pyöritellä missään rekisteritoimiston tädillä valtakirjan kanssa tmv. vaan myyjäliike laittaa sen hetkiset paperit pyörän kaveriksi ja niiden & kauppakirjan kanssa saa vehkeen Suomessa nimiinsä.![]()
Eipä tuossa mitään erikoista ollut. Nuo isommat pyöräliikkeet kuitenkin lähettelee viikoittain pyöriä ympäri Eurooppaa.
Jos ei itse pääse paikan päälle tarkistamaan, niin sitä sitten luottaa myyjään myytävän tuotteen kunnosta. Itse ostin sikaa säkissä ja hyvä sika sieltä tuli.
Tottakai vinkoodin tarkistuksen jne. ja lisäkuvia sähköpostiin.
Vaikeinta oli löytää Suomesta kuljetusliike, joka suostui hakemaan pyörän. Transport Jylhä hoiti kuljetuksen 760e + ALV ja kuljetus piti maksaa etukäteen, mutta homma toimi hyvin ja nopeasti.
Nyt näin pikaisesti homma meni näin:
1. Autoscoutista oikean pyörän löytäminen
2. Liikkeeseen yhteydenotto ( Soittamalla, eivät vastanneet aluksi s.postiin)
3. Lisätiedot pyörästä jne..Vin-koodi + kuvat +video
4. Maksu tilinsiirtona
5. Kauppakirjat sähköpostiin
6. Kuljetuksen sopiminen
7. Vakuutus pyörälle
8. Noudon ajankohdan sopiminen liikkeen kanssa
9. Pakkaus ja nouto
10. Pyörän paperit + kauppakirja ja avain pikapostilla Suomeen
11. Pyörä kotiovelle
12. Veron maksu
13. Katsastus ja rekisteröinti
Yhteydenotosta pyörän kotiin saamiseen meni alta kaksi viikkoa.
Edit: Jos en olisi kuljetusta saanut, niin myyjäliike lupasi säilyttää pyörän talven yli veloituksetta
Edit: Niin pyörähän ei missään vaiheessa ollut omilla nimillä, kuin vasta Suomessa
Viimeksi muokannut: KapteeniMahtava; 03.10.2025 klo 14:17.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Mikä vika siinä BikeTeamin 1. omisteisessa, alle 3000km ajetussa, hyvin varustellussa 900cc Scramblerissa on?
Pisti silmään rivistöstä, kun hain eilen varaosia BMW:hen...
Fireball
Joo, vuosikuku siinä biketeamin scramblerissä valitettavasti heittää yhdellä väärään suuntaan. Sen verran kuitenkin eri ominaisuuksia paranneltu seuraavan vuoden malliin, että en tässä kohtaa viitsisi sitä vanhempaa ostella.
Kiitokset kaikille vastanneille! Erityisesti tuosta kuvauksesta, miten pyörän hankinta ulkomailta käytännössä voisi hoitua. Ei nyt sitten ehkä liian monimutkaista kuitenkaan. Kunhan hankkii pyörän liikkeestä, eikä yksityiseltä 😄 Kokemuksia ja ohjeita googlestakin vilkaisemalla Saksa tuntuu nousevan esiin kaikissa. Onko Baltian maat tai Ruotsi jotenkin hankalampia? Autoscoutista ei taida kyseisten maiden valikoimaa olla tarjolla ollenkaan, mutta blocketista löytyis useampikin kipale Ruotsina maalta.
Baltian maista ei ole kokemuksia. Ruotsista useampi auto tullut haettu, siirtokilvet ja vakuutus. Ruotsissa poistavat ulkomaille myytävät ajoneuvot rekisteristä, joten tarvitsee nuo tarrakilvet ja vakuutuksen, jos ajamalla tuo.
Jos postimyynnillä ostaa, niin samalla kaavalla kun Saksasta.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Mitä eroja on 2018 verrattuna 2019, mistä ulkoisesti tunnistaa, rekisteröintiajankohta ei vuosimallia kerro?