Voisko noita linkin ohjeita noudattaa?
http://www.fjr1300.info/howto/co_adjustment.html
Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
ohjeet sinäänsä toimii, mutta miksi haluat tehdä sen? mitä hyötyä on siinä että säätää tyhjäkäynnin CO arvoa?
lisäksi tietysti pitää olla CO mittari joka käyrälle erikseen tai mahdollisuus vaihdella sitä mukaa kuin säätää.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Kun netistä löytyy kaikenlaista niin herää kysymys pitääkö ne paikkansa. Toisaalta on hyvä tietää mitä kaikkea pyörässä on. Ohjekirjat ovat aika pelkistettyjä nykyään.
En itse säätele, annan ammattilaisten hoitaa.
Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
Testasin kyseistä ohjetta kesän alussa 06 malliseen FJR:ään. Laitoin +7 lisää jokaiseen pyttyyn ja pyörän käytös parantui huomattavasti alemmilla kierroksilla. On/off ilmiö kaasusta pehmeni selkeästi.Takaisin vanhoihin säätöihin en enää omaa pyörääni ole laittanut, enkä laita.Kyseistä säätöä on käytetty alusta asti FJR:n käytöksen pehmentämiseen eikä siitä ainakaan ole raportoitu mitään ongelmia vielä vuosienkaan jälkeen, edes katalysaattorin osalta.
Power Commanderin asentaneet, oletteko ottaneet lambdan piuhan irti? (kuulemma Dynojet suosittelee, mutta en ainakaan löytänyt asennusohjeesta.)
On tässä selvinnyt siihen alakierrosnykimiseen muutama konsti, jahka kevät tulee...
-Lievä CO arvon nosto mittarista näpylöimällä
-TPS anturin manuaalisäätö, arvo näkyy myös mittarista, säätö tehdään käsin... en tiedä vielä miten, mutta selvittelen.
-PC:n asennus, käppyrät väännön parantamiseen..
Laitoin PC:n kiinni pyörään viimeviikolla ja samassa yhteydessä otin myös lambdan piuhan irti (06:ssa musta liitin oikealla puolella konetta tankin alla, liittimeen tulee neljä piuhaa. Kun seuraa lambdan piuhaa niin löytää takuuvarmasti oikean liittimen). Laitoin samalla CO-arvot takaisin tehdasasetuksiin, koska PC:n valmiit käyrät on tehty "vakiokoneelle". Samalla tuli laitettua iridiumtulpat, K&N ilmansuodatin ja synkronoitua ruiskujen rungot. Pyörässä on vielä sen lisäksi Leo Vincen sliparit kiinni. Uskoisin, että PC:n mukana tuleva paranneltu seoskartta toimii ainakin kohtalaisen hyvin. Onkos kellään tietoa kuinka paljon PC:n oletusseoskartta muuttuu vastaavanlaisilla muutoksilla vai muuttuuko juuri yhtään. Vertailin 03 FJR:n karttoja remuksen putkilla versus vakio niin ei niissä ainakaan ollut sen suurempia eroja. Kun nyt vaan pääsisi testaamaan, että tarvitseeko viedä säädettäväksi.![]()
Suoraa lainausta Viaber Oy sivuilta, itse en ainakaan säädä PC:tä yhtään, vaan ajan asennuksen jälkeen penkkiin....
(mainoksen uhri? *)
"Power Commanderilla ei ohiteta pyörän alkuperäistä polttoaineensuihkutusta tai sen ohjelmaa millään tavalla. Sen sijaan PC:llä korjataan alkuperäisen ruiskuohjelman vikoja ja puutteita. Pieleen säädettynä sillä voi myös pilata loputkin hyvät ominaisuudet. Näin ollen sen lopullinen säätö vaatii aina ammattilaisen asialle.
Power Commander -yksikön asennus on helppo. Yksikkö asennetaan pyörän oman johtosarjan ja polttoaineensuihkutusyksikön väliin. PC:n sisällä on kartta tai kaksi, riippuen siitä onko malli III vai IIIR. Tavallisessa mallissa on pelkästään polttoaineensyötön säätömahdollisuus. R-mallissa voidaan säätää myös sytytysennakkoa. Internetistä voi ladata valmiita karttoja Power Commanderille mutta ne harvoin toimivat parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisella polttoaineella ja meikäläisessä säässä.
PC säätää ruiskusuuttimien päälläoloaikaa. Jos tällä hetkellä päälläoloaika tietyllä kaasunasennolla ja kierrosluvulla on vaikkapa 100 aikayksikköä ja ammattilainen muuttaa karttaan kyseiseen kohtaan -5 olisi päälläoloaika jatkossa vain 95 aikayksikköä. Ts. tältä kohdalta moottori menisi ilma-bensaseossuhteeltaan laihemmalle. Vastaavasti +5 tarkoittaisi 5% rikkaampaa seosta. Power Commanderilla voidaan säätää seosta kaasunasennon ja kierrosluvun mukaan todella laajalla alueella. Näin ollen tarvittaessa pyörän käytös pystytään räätälöimään pitkälti asiakkaan toiveiden mukaiseksi."
Toisaalta taas kun katsoo itse valmistajan sivuilta niin tuskinpa siinä mitään mailmaa mullistavaa pääsee tapahtumaan vaikkei penkitäkkään jos pyörä toimii hyvin. Ehkä... + onhan se hauskaa vähän itsekkin testailla pyörässä erilaisia karttoja. Ja jos jollain olisi tosiaan vertailukohtaa kuinka paljon karttaan on tullut eroa penkittämisen johdosta niin olisi kiva tietää, koska ei tämä nyt ensimmäinen kerta olisi kun olen väärässä eikä sen puoleen viimeinenkään *http://www.powercommander.com/maps/i..._selection.pdf
Mulla on kans '03+LeoVince+K&N penkitettynä ja eroja kyllä löytämiini karttoihin on ja huomattavia. Jos kiinnostaa, niin voisin kait pistää kartat privana.(Miikku @ Helmi. 12 2007,14:58) kirjoitti
No jos Anttoo viitsit vain niin vastaan mailiisi ja saat sitä kautta sähköpostiosoitteeni.Ja kait tästä nyt sitten vaan on vedettävä se johtopäätös, että penkitykseen vie miehen tie kunhan ne ensin saadaan suliksi. 03:n kartathan ei käy 06:een mutta skaalan siitä saa ja voisi tehdä koemielessä ainakin yhden oman testikartan.
Yx tyhmä vaan kyselee, että mitä hyötyä on penkityksestä? Saa tietää todelliset tehot, mutta se HYÖTY? Mun mopot ovat kulkeneet ihan tarpeeksi lujaa ilman tehonmittauksiakin.(Miikku @ Helmi. 13 2007,08:34) kirjoitti
Noo.. ehkä mää en vain ymmärrä.....
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ainakaan minun mielestä tehonmittauksella, ei ole niinkään väliä, sitä on riittävästi. Mutta jos sinne on lisäpalikka laitettu(FJR:n tapauksessa, osin tarpeeseen alanykimisen vuoksi), niin aika kornia häplätä 20 tonnin vehjettä ja osaamattomuuttaan pahentaa tilannetta tai rikkoa se. Minä ainakin luotan noissa asioissa sellaisiin, jotka osaavat asiat.
Valitettavasti se teholukema tulee siinä ohessa, tärkeämpää on se käyrä siellä normaalilla ajoalueella.
Minä en ainakaan jaksa hinkata samaa tiepätkää edestakaisin ja perstuntumalta arvuutella onko hyvä *
Kone kertoo sen kerralla ja sen jälkeen vika on p**seessä tai korvien välissä. Parempi keskittyä *![]()
Mielestäni tärkein asia penkityksessä on saada tasainen vääntökäyrä. FJR:ssä on tyypillisesti rivinelkkujen tapaan vääntökäyrässä kuopat 4500 ja 5500 kiekan kohdalla. Tämä tuntuu siinä, että kaasua vääntäessä epämääräistä vastetta on keskialueella ja sitten yli 6000 "alkaa tapahtua". Toi 4500 rpm kuoppa on siinä mielessä kiusallinen, että siinä vitosvaihteella on suurinpiirtein se 100-120 km/h ja mieli tekisi ohittaa. Ja kun vääntää kahvaa, niin ohitus alkaa sujumaan vasta ton 6000 rpm jälkeen. Ohitus voi mennä pitkäksi, jopa FJR:llä. Tästä syystä mieli tekee sitten vaihtaa pienemmälle ennen ohitusta. Nyt kun sain penkityksellä kuoppia tasoitettua ja kaikki osakaasualueet kuntoon, niin jopas ohitukset sujuu ja kaupunkiajossa kaasuleikittely saa suupielet korviin. On mielettömän kivaa väännellä kahvaa, ja FJR lähtee liikkeelle kuin hauki kaislikosta, ihan tyhjäkäynnistä asti. Aivan sama, mitä on kierroksia, kun kaasuvaste on sama. Ja extrana tuli lähes koko kierroslukualueen noin 10 Nm lisää vääntöä, joten nykyään pitää ihan varoa, ettei kahvaa vääntäessä lähde keulimaan ihan pelkällä kaasulla.(ttuttu @ Helmi. 13 2007,14:25) kirjoitti
HYÖTYÄ tästä ei tietenkään ole yhtään mitään (tai no niin ohitukset menee nopeammin), ehkä HUVIA niin maan perusteellisesti![]()
Jep. Nykiminen loppui minullakin säädön jälkeen. Ja säätäminen on varmasti ammattilaisten asia, ei tullut mieleenkään yrittää itse. Mulla säätö tehtiin käsin, ja sain sen vaikutelman, että automaattisäätö olisi tuottanut väärän vaihtoehdon. Syynä on se, että noitten kuoppien tasoittaminen vaati koko kierroslukualueen ja koko osakaasualueen parametrien virittelyä. Siis tilanne, jossa jokaikinen kartan parametri vaikuttaa 4500 rpm kuoppaan. Mielestäni säätöön kyllä kannattaa satsata kunnolla ja tehdä vetoja mahdollisimman paljon.(Matva @ Helmi. 13 2007,17:52) kirjoitti
Totuuden nimissä on sanottava, että FJR toimii kyllä tehdassäädöilläkin erinomaisesti. Tää tunaaminen on loppujen lopuksi semmoista hifistelyä...
Ihan hyvät perusteet sinulla on!(Anttoo @ Helmi. 13 2007,22:54) kirjoitti
Saako tietämätön kysyä vielä, että missä teetit tuon työn ja paljonko se tuli maksamaan? Ihan vain sen takia, että jos itsekin.....?
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Täällä pohjan perukoilla on vähemmän tarjontaa, itse tein pikkufirmassa nimeltä TT-Motorsport. Ja hyvin tekivätkin. Laskuhan riippuu siitä, mitä lisäkilkkeitä otetaan mukaan laskuun, itse suosittelen PC3+K&N suotimet+sliparit, jotta saa kunnon hyödyn säädöille. Sitten kun on kunnon lisävarusteet, niin ei missään nimessä kannata säästää penkityskuluissa. Mulla säätö kesti pari päivää. Sanoisin, että kunnon säätö olisi luokkaa 300-400€, tarvikkeet 700-1000€; yhteensä ehkä 1000-1500€... elämä on....(ttuttu @ Helmi. 15 2007,09:40) kirjoitti
En suosittele vähempään tyytymistä; FJR on sen verran hieno prätkä, että se sen ansaitsee. Kuski vaan maksakoon kiltisti![]()
Nyt aletaan sotkemaan keskenään säätäminen ja virittäminen!
Tässä ei vielä viritetä vehkeitä (rautaa), vaan korjataan/säädetään elektroniikkaa (ruiskuboxin herkkyyttä). Sitten se peli vasta tulisi, kun koskettaisiin rautaan ja päälle vielä PC yms...
Yhdistetään pari keskustelua: Power Commander + Acc. pump (linkki)
Pistin tänään kiinni PC:n peruspyörän 501-kartalla. Täytyy sanoa, että jo pelkästään tuolla nettikartalla on kuin uusi pyörä (harmittaa menneet 15tkm). Suosittelen!
Samalla kytkin PC:n kotisivuilta imuroidun PUMPin (Anttoon 80-20-20 asetuksilla).
Ei ole aavistusta tuon Acc. PUMPin vaikutuksesta kokonaiskäytökseen, lähinnähän sen vaikutus on kahvan kääntäjästä kiinni.
Kesän tullen sitten tuo mahdollinen penkitys..
Mulla on saman suuntaisia kokemuksia kuin Anttoolla (moro vaan).
Laitatin Commanderin Yamaha Motor Centerissä (Tre) ihan samasta keskialueen viiveestä johtuen. Tavoite oli myös saastekuoppien tasaus. Kuopat tasattiin ja sitten lisättiin kaasun avauksella 0 -20% kierros alueelle 2000 - 6500 rpm jonkin verran (ei muista enää arvoja), kuitenkin säädöstä puhutaan. Putket ja putsari on edelleen orkkiksia, siis säätöä. Säätöä tehtiin 2pv:n aikana melkoisesti ja asiantuntijan käsissä homma toimi. Tehoa tuli säädetylle alueelle n. 10hp ja huippuihinkin yli 5hp vaikka sinne ei edes yritetty vaikuttaa. Nämä arvot pohjautuvat vuoden takaiseen muistikuvaan joten varauksella.
Homma kannatta antaa osaaviin käsiin, kuten on todettu. Maalikon vaikutelma ennen/ jälkeen oli sellainen että tuntui kuin olis ajanut pykälää pienemmällä vaihteella. Käyntiääni muuttui paljon "täyteläisemmäksi" ja vääntöä tuli lisää reilusti.
Sain mitä halusin ja olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Viime kesän hinta mulle laitetulla paketilla n. 800€, eli Commander + säätö. Mun FJR on -05 mallinen. Uudempaan saattaisi olla vielä enemmän hyötyä lisäväännöstä tuon pidemmän perävälityksen vuoksi. Kulutuksen kanssa kävi niin, että sen mitä Commander antaa soppaa lisää niin kaasusta voi väännön vuoksi kääntää pienemmälle .
.
Totuus on tuolla ulkona !
Laitoit siis pelkän PC:n? Peruskartta voi toimia tuolloin melko hyvin vaikka ilman penkitystä, riippuen siitä onko siinä yritetty tasoittaa vääntökäyrät vai nostaa huipputehoja. Voisit vaikka käydä pelkästään mittauttamassa käppyrät ensi alkuun, ja päättää sen perusteella josko sitten tarvii penkittää ollenkaan.(Matva @ Huhti. 08 2007,22:00) kirjoitti
No, juuri sitähän yritin selittää.(Anttoo @ Huhti. 10 2007,10:34) kirjoitti
Kytkin PC:n, johon laitoin Europa perusmodel'in kartan (501)
ja lisäksi kytkin Accelator Pumpin. (80-20-20)
Lisäksi nollasin ohjeen mukaan kaasun asennon.
Seoksiin en koskenut.
Viaberiin käy tie, kunhan on rempan jälkeinen sisäänajo suoritettu....![]()