Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tällänen asia vain tuli mieleen.Olis tässä tarkotus vaihtaa ens kesäksi pyörää, ja jos sattuis sopiva löytymään tässä talven aikana ja se tulis ostettua. Luonnollisestihan koeajo ei keskellä talvea onnistuisi. Kuvitellaan tällänen tilanne, että sitten keväällä ajokauden alkaessa tulisi esiin vika joka olisi tullu ilmi vain koeajossa. Kuluttajansuojahan on liikkeestä ostetulla pyörällä 6kk ostohetkestä, ja tämä aika olisi mennyt umpeen, eikä pyörällä oltaisi sinä aikana ajettu metriäkään. Eikö periaatteessa "liikkeenvastuu" alkaisi vasta siitä kun pyörällä aletaan ajamaan keväällä? Olis kiva kuulla mielipiteitä, ja onko jollakin kokemuksia edellämainitusta tapahtumasta.
  2. #2
    Kaverilla kävi vastaava mutta moottorikelkan kanssa.

    Osti kelkan keväällä kauden loputtua ja seuraavana talvena ensimmäisellä reissulla vehje otti ja leipoi kiinni. "Uuden" takuuta siinä ei enään ollut mutta liike laittoi koneen veloituksetta kuntoon ja antoipa vielä siksi aikaa esittely kelkan käyttöön.
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  3. #3
    Itse ostin ZZR:än helmikuussa Tampereen Rm-Heinosta. Pyörään tuli monenlaisia vikoja (esim vaihteet lopetti yhteistyön) pitkin kesää. Takuu oli suullinen eikä sen pituudesta tarkemmin edes keskusteltu ostotilanteessa. Viat hoidettiin kuntoon kuitenkin erittäin hienosti myyjän puolesta. Monta kertaa mietin olisinko saanut samaa palvelua täältä pääkaupunkiseudulta...tuskinpa ainakaan mistään pienestä mp liikkeestä jossa ei ole ko merkki edustusta.
    Säästöä saa hyvin kun ostaa talvella pyörän ja yleensä viathan huomaa aika nopeasti kun kausi sitten alkaa.
  4. #4
    itse kanssa ostin viime keväänä ilman koeajoa pyörän(-03 954rr hondan) sain suullisen ajokauden takuun ja se kyllä näytti toimivan ihan hyvin. pyörä varmaan 2.5 kk korjaamolla ja lainapyörä sieltä kokoajan ilmatteeksi käytössä(4 eri pyörää) liikkeenä raision BW



  5. #5
    Itse ostin kerran pyörän helmikuussa, myyjäliike(Riku-Motor) laittoi kauppakirjaan että takuu alkaa käyttöönottoajankohdasta eli tässä tapauksessa huhtikuun ensinmäisestä.
    Kannattaa kysyä tällaista vaihtoehtoa myyjäliikkeestä(minulle tosin ehdottivat tätä itse).
    * * GSX 1200 INAZUMA -99
  6. #6
    Edellisen pyörän kun ostin, niin käytin sen dynossa testeissä jotta selviää onko pyörä sisuskaluiltaan terve. Silloin kanssa oli jo lumi maassa. Yksityiseltä ostettaessa tahtoopi takuun loppuvan perävalon vilahtaessa.

    Liikkeestä ostaessa kannattaa ostohetkellä sopia jo määrätyistä takuun piiriin kuuluvista asioista.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  7. #7
    Lainaa (Sara @ Marras. 24 2006,08:33) kirjoitti
    Edellisen pyörän kun ostin, niin käytin sen dynossa testeissä jotta selviää onko pyörä sisuskaluiltaan terve. Silloin kanssa oli jo lumi maassa. Yksityiseltä ostettaessa tahtoopi takuun loppuvan perävalon vilahtaessa.

    Liikkeestä ostaessa kannattaa ostohetkellä sopia jo määrätyistä takuun piiriin kuuluvista asioista.
    Kuluttajasuoja on kuluttajan puolella 6kk koskien pyörässä olleita piileviä vikoja joita ei ole voinut kaupantekohetkellä havaita. Eli tässä tapauksessa lain mukaan virhevastuu alkaa kun pyörän liikkeestä noudat. Yksityisten välisissä kaupoissa ei tälläisiä lakeja ole, eli takavalotakuuseen joutuu tyytymään.
  8. #8
    Tuosta kuuden kuukauden kuluttajasuojasta tuli sen verran ajatusta, että tarkistin asiaa kyseisiltä viranomaisilta.

    Käytetyn ajoneuvon myyjäliikkeellä on ainakin osittainen vastuu myymäänsä ajoneuvoon tulevista yllättävistä ja odottamattomista vioista vähintään tuon kuuden kuukauden ajan. Mahdollisesti pitempäänkin, tapauksesta riippuen.
    Puolen vuoden raja ei siis ole mikään kiveen hakattu määre, jonka kuluttua myyjä automaattisesti vapautuisi kaikesta vastuusta.

    MUTTA, kyseessä ei myöskään ole mikään takuuseen verrattava sitoumus. Vian ilmaantuessa se käsitellään myös aina tapauskohtaisesti, ja myyjän vastuu voi olla mitä tahansa 0-100 prosentin välillä.
    Kuusi kuukautta ei ole siis mikään takuuautomaatti, jonka mukaan myyjän olisi ilman muuta kustannuksellaan korjautettava kaikki pyörään tulleet viat tai ilmenneet puutteet.

    Ostajan kannattaa siis tehdä mahdollisimman perusteellinen tsekkaus ennen kaupantekoa ja kaupanteon jäkeen mahdollisen ongelman ilmetessä ilmoittaa siitä myyjälle välittömästi.
    * Arctic Ranger *
  9.  
  10. #9
    Lainaa (adez @ Marras. 24 2006,09:00) kirjoitti
    Lainaa (Sara @ Marras. 24 2006,08:33) kirjoitti
    Edellisen pyörän kun ostin, niin käytin sen dynossa testeissä jotta selviää onko pyörä sisuskaluiltaan terve. Silloin kanssa oli jo lumi maassa. Yksityiseltä ostettaessa tahtoopi takuun loppuvan perävalon vilahtaessa.

    Liikkeestä ostaessa kannattaa ostohetkellä sopia jo määrätyistä takuun piiriin kuuluvista asioista.
    Kuluttajasuoja on kuluttajan puolella 6kk koskien pyörässä olleita piileviä vikoja joita ei ole voinut kaupantekohetkellä havaita. Eli tässä tapauksessa lain mukaan virhevastuu alkaa kun pyörän liikkeestä noudat. Yksityisten välisissä kaupoissa ei tälläisiä lakeja ole, eli takavalotakuuseen joutuu tyytymään.
    Niin, ymmärsin olevan kyse tuon ajan mahdollisesta riittämättömyydestä, kun tuote ostetaan edellisen ajokauden lopussa.



    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)