Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
    Suunnittelen hankkia kirjahyllyntäytteeksi kirjan, jotta lukeudun kulttuuri-ihmiseksi ja kysymys kuuluu otsikon mukaisesti:
    Kumpi on parempi Clymerin vai Haynesin korjausopas?

Kohderyhmänä pieniä säätöjä ja öljyn, suodattimien ja osienvaihtoa harrastava keskinkertainen kotiasentaja. Mopotin CBR 900 RR.
    * Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
    Itsellä ollut eri pyöriin kumpiakin ja jotenkin olen Haynesiin tykästynyt, on omasta mielestäni jotenkin selkeämpi. Moni tuttu kaveri ollut kyllä päinvastaista mieltä joten melkolailla kai makuasia.
    Mee Alfameriin selailemaan ja pähki kumman kanssa olis mukavampi alkaa pyörää pilkkomaan osiin.
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
    Sama kokemus. Molempia olen lukenut/käyttänyt. Haynes on jotenkin selkeämpi. Clymer on ollut täydellisempi, mutta sisältänyt selviä virheitä.
    <p>2002-2014</p>
    Haynes oli edellisen pyörän kanssa käytössä ja vaikutti selkeältä. Hinta uutena Alfamerilla Haynes 34,50 ja Clymer 41,70.

Clymeristä kokemuksia?
    Olen huomannut että jos tekee enemmän hommia niin on hyvä olla molemmat. Kummatkin ovat yleensä hyviä, mutta aina löytyy joku kohta joka on liian ylimalkainen tai tulkinnanvarainen. Sen kohdan voi sitten tsekata siitä toisesta kirjasta niin yleensä selviää.

Haynesit ja Clymerit olen yleensä ostanut eBaysta, esim. Saksasta voi saada kohtuuhintaan.
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
    Samoilla linjoilla kuin useammat tuolla edellä.

- Clymer on tarkempi/täydellisempi. (GSX 600f 88-92? vanha malli sisälsi myös 1100R yms) Oma valinta jos pitää purkaa jotain isompaa, alustaa, konetta, yms, tai lähtee rakentaan isommasti.

- Haynes on luettavampi. (Yamaha thundercat)
    Kätevä normaaleihin huolto toimenpiteisiin ja satunnaisiin vian etsintöihin ja pieniin korjauksiin, omaan pyörään tutustumiseen yms ihmettelyihin.

Paljon on myös kiinni siitä jos on yhtään lukenut konepiirustuksia tai rakennus piirrustuksia, tai muuten vaan taipumusta hahmottaa piirroksista niin Clymerista on helpompi hahmottaa asia kokonaisuudet + että useat asiat on selitetty yleensa paremmin vaihe vaiheelta.

Jos taas ei oo sellaiseen taipumusta/kokemusta, niin Haynesissa käytetyt valokuvat on selvempiä. Tosin selitykset saattaa sivuta mutkikkaita pätkiä lyhyellä lauseella, esim irrota/kiinnitä osa x.

varsinaisia virheitä ei tullu muistaakseni vastaan kummassakaan.

ED: niin tietty kuten tuossa edellä molempi parempi.

<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Lainaa (C-A-D @ Marras. 16 2006,22:01) kirjoitti
    Sama kokemus. Molempia olen lukenut/käyttänyt. Haynes on jotenkin selkeämpi. Clymer on ollut täydellisempi, mutta sisältänyt selviä virheitä.
    Muuten samoilla linjoilla, mutta virheitä en vielä ole Clymeristä(kään) löytäny.
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
    Jälleen kerran: Miksi Clymer tai Haynes on parempi kuin alkuperäinen manuska?
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
    Lainaa (KMSwallower @ Marras. 17 2006,13:40) kirjoitti
    Jälleen kerran: Miksi Clymer tai Haynes on parempi kuin alkuperäinen manuska? *
    Oma vähäinen kokemus kertoo, että saaterin kalliita ovat nämä originellit workshopmanuskat. Esim omaan pyörään brandtilta tilattuna pitkälti reilut 100 euroa, olisiko ollut jopa lähempänä 150€.
    Tehtaan manuska Dynaan olis ollu noin 125, clymer oli reilu 40. Ei tarvinnu pitkään miettiä kumman ottaa. En mitenkään pysty kuvittelemaan että tehtaan manuska olis niiiiin paljon parempi, että oikeuttais hintaeron.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
    Lainaa (TIJ @ Marras. 17 2006,17:47) kirjoitti
    Tehtaan manuska Dynaan olis ollu noin 125, clymer oli reilu 40. Ei tarvinnu pitkään miettiä kumman ottaa. En mitenkään pysty kuvittelemaan että tehtaan manuska olis niiiiin paljon parempi, että oikeuttais hintaeron.
    Kyllähän se tehtaan manuska ON niin paljon parempi, mutta en silti raaski ostaa sitä
    Tempore Nihil Sanat
    Ja luulisin, ettei tehtaan kirjassa ole vastaavaa kuin esim "Haynes hint" jossa jokin sikakallis erikois työkalu voidaan tehdä itse jostain rautalangasta.
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
    Lainaa (mika69 @ Marras. 18 2006,15:51) kirjoitti
    Ja luulisin, ettei tehtaan kirjassa ole vastaavaa kuin esim "Haynes hint" jossa jokin sikakallis erikois työkalu voidaan tehdä itse jostain rautalangasta.
    Ei näkynyt weljeni kawan manuskassa todellakaan mitään työkaluvinkkejä... Noissa nuo Haynesit ja Clymerit pesee tehdasmanuskat helpst
    Tempore Nihil Sanat
    Kiitokset neuvoista. Tehtaan käsikirjan latasin netistä tämän palstan linkin kautta ja sitä täydentämään tilasin Haynesin opuksen.
    Tänään pesin ja huolsin mopon talvisäilytyskuntoon ja sitten
    Tehtaan manuskat on olleet kahteen pyörään ja ikävä kyllä molemmissa tarvitsin sitä... Tehtaan manuaaleissa oli muuten JUST samat virheet kuin Clymerin manuskassa!!!
    Että se siitä virheettömyydestä orggispaperissa.
    Nyt Busaani on Clymer ja ihan asiallinen on...

Mielestäni manuaali on täysin tarpeeton kirjanen silloin, kun kokemusta on laitteiden korjuusta/huollosta ja säätöarvot/momentit saa maahantuojalta faksilla, mikäli niitä tarvii. Mutta jos ei ole kokemusta, niin manuaalit ovat liki välttämättömiä..

Lainaa (TBus @ Marras. 22 2006,10:27) kirjoitti
    Mielestäni manuaali on täysin tarpeeton kirjanen silloin, kun kokemusta on laitteiden korjuusta/huollosta ja säätöarvot/momentit saa maahantuojalta faksilla, mikäli niitä tarvii. Mutta jos ei ole kokemusta, niin manuaalit ovat liki välttämättömiä..
    No, toisenlainen mielipide tähän perään

Vaikka pari pyörää ja kaikenlaista muuta, pesu- ja ompelukoneista aseisiin oonkin purkanut ja laittanut, niin kyllä mä koen manuaalin tarpeelliseksi.

On huomattavasti mukavampi kun voi kattoo ja suunnitella etukäteen mitä tarttee ja tekee.

Myös sellaiset SPROING - MIKÄSEOLIMIHINSEMENI! tilanteet välttyy useinmiten kun tietää että sieltä voi jotain tulla rivakasti esim jousivoimalla.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Lainaa (specka @ Marras. 22 2006,13:15) kirjoitti
    Lainaa (TBus @ Marras. 22 2006,10:27) kirjoitti
    No, toisenlainen mielipide tähän perään

Vaikka pari pyörää ja kaikenlaista muuta, pesu- ja ompelukoneista aseisiin oonkin purkanut ja laittanut, niin kyllä mä koen manuaalin tarpeelliseksi.

On huomattavasti mukavampi kun voi kattoo ja suunnitella etukäteen mitä tarttee ja tekee.

Myös sellaiset SPROING - MIKÄSEOLIMIHINSEMENI! tilanteet välttyy useinmiten kun tietää että sieltä voi jotain tulla rivakasti esim jousivoimalla.
    joo, ehkä on tarpeeton jos korjaat jotain pappa tunturia.

Tehtaan korjaamomanuaali on paras, varsinkin kun sen löytää netistä ilmatteeksi. (go fast videos)

Kyllä se tarpeen on, koska siinä on momentit, kiristysjärjestykset, säätöarvot, nestemäärät(esim haarukkaan) huoltomodet, kuinka mitata eri anturit ja mitkä on raja-arvot antureille, mitä mikäkin vikakoodi tarkoittaa yms.

en tarkoita, että lukisin manuaalia, kun vaihdan ketjuja, jarrupaloja, ilmanputsaria, öljyä tms. vaan ainoastaan kun tekee jotain isompaa.

Lisäksi kannattaa lueskella tulevaa huoltoa vähän kuin etukäteen, niin muistaa sitten tehdessä, että se ja se oli mainittu siellä.

honda korjaamomanuaalit on kyllä hienoja. ja yamahankin on ihan vakuuttavia. vaikka ei niissäkään ihan kaikkea ole kerrottu.

JakeT.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Ja kannattaa katsoa stormin ja alfamarin hintoja kirjojen suhteen. Itse säästin vähäsen, kun stormilta kävin ostamassa haynesin kirjan. Jostain syystä oli halvempi. Ja sehän ei haittaa
    Kyllä ite oon pitäny kullan arvoisena kirjana haynesin kirjaa, kun oon 600kikseristä kannen saanu nostaa pois. Paljolta vaivalta on säästyny ja ihmettelyltä.
    Tehtaan kirjoja olen suosinut jos jostain vain käsiinsä saa. Monasti niissä on paremmat kuvat työkohteesta ja myös ne posautuskuvat. En jaksa lukea sitä jaaritusta varsinkaan Haynesin kirjoissa, koska kuvien puutteessa asiayhteys karkaa helposti. Lisäksi se tapa jolla joku kohde on purettu ja koottu ei välttämättä ole se nopein ja helpoin. Tämä pätee myöskin tehtaan manuskoissa.

Enemmän kun usein saa manuaalin kirjoittajalle heittää jotta STFU ja näytä jo se kuva tai kerro jo se välys että pääsee hommiin. Viimeksi kesällä Jammun FZR 750sta pilkkoessani etsin Haynesin kirjasta yksinkertaista kuvaa, missä olisi näytetty miten kaasuttimien imurenkaat ladotaan takaisin paikalleen. Nuo kun pyörivät ensin pesuvadissa tärpätissä ja kuivaamisen jälkeen silikonilla tiivistäen kun olivat haperoksi menneet. Tekstiä oli kyllä monta sivua asian vierestä mutta ei sitä kuvaa jonka sitten joskus myöhemmin bongasin netistä ladatusta tehtaan kirjasta

Siispä hyvän kirjan tunnistaa näistä asioista:

1. Paljon kuvia ja posautuskuvia.
    2. Yhteenveto spekseineen työkohteessa huomionarvoisista asioista.
    3. Laajempi kuvaus tai kertomus niille jotka haluavat lukea homman lävitse kädestä pitäen.

Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään Haynesin kirjaa missä numero kakkonen elikkä minulle se tärkein juttu olisi hanskassa. Clymerin kirjoista ei puolestaan ole niin paljoa kokemusta.
    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
  20.  
    Niinhän se tahtoo aina olla, että "juuri se kuva" puuttuu. Tuohon ilmiöön olen törmännyt kyllä niin Clymerin, kuin Heinäsen manuaaleissa. Siksipä "molempi parempi".
    <p>2002-2014</p>