Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Mitenkäs nämä teräs+alumiini korroosioasiat taas menikään?

    Pitäisikö alurunkoon ja koneeseen pultteja vaihdellesssä mietiskellä matskua tarkemmin jos haluaa isommat galvaaniset korroosiot ja syöpymiset välttää vai voiko ruostumatonta/mustaa/haponkestävää/sinkittyä pulttia käyttää alumiinijengoihin ihan yhtä hyvin?
  2. #2
    Vaikka yleisohjeena on, että galvaanisia pareja tulis kierreliitoksissa välttää, niin tuskin muodostuu tässä yhteydessä varsinaiseksi ongelmaksi. Yleisesti ottaen alumiini-teräs -pareissa alumiini syöpyy, mutta sinkki toimii suoja-anodina myös alumiinille.



    TL1000R
  3. #3
    Alumiini on sinänsä ikävä vasteaine ettei siitä epäjalompia, sopivia aineita oikein löydy. Alumiinia on kuitenkin tässä tapauksessa niin paljon ettei käytännön ongelmaa juuri tule.

    Sinkityt pultit ovat tosiaan hieman lähempänä alumiinin potentiaalia kuin musta rauta... eli semmoisten laittaminen on ainakin askel oikeaan suuntaan.
    Pegaso IE
  4. #4
    sinkkitahnaa joka pulttiin vaan.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #5
    Anodi/katodi -pinta-ala kun on vaan tarpeeksi suuri...alumiini pultteja teräsrunkoon, njet. Sinkkitahnaa vielä väliin, avot!
    ZXR 750 -92 ->ZXR 750R -92 ->Z1000 -05 ->ZX-6R -05->?
  6. #6
    Lainataas vähän tätä topikkia.

    Mites silloin pitäis toimia, kun pitäis saada luja kiinnitys rosteripulteilla alumiiniin? Mitään rasvaa ei voi käytää, päinvastoin pitäis saada joku mahd. luja lukite.

    Mulla on kuituvanteissa on alumiininen napa, johon alumiininen "vetopakka"/ratas tulee suoraan kiinni. Siis vähän samantyyppinen kiinnitys kuin esim. auton renkaalla pyörän napaan.
    Tuo pakka on navassa kiinni M8x20mm rosteripulteilla (6 kpl). Tuon ratkaisun kestävyyden kanssa on ollut vähän ongelmia, pultit löystyi, alkoi vääntyä sivuun ja osa pääsi katkemaan. Nyt pitäis kierteyttää kärsineet pulttien reiät uudestaan tohon alumiiniin ja saada liitoksesta mahd. luja (Näyttäis siltä, että saan porattua 8,5mm reiät ja siten M10 kierteen).

    Mitähän lukitetta noihin pitäis käyttää ja millainen kiritysmomentti? Ja jotain liimaa sinne navan ja laipan väliinkin kannattais varmaan laittaa?
  7. #7
    Lainaa (zpete @ Marras. 13 2006,13:15) kirjoitti
    Lainataas vähän tätä topikkia.

    Mites silloin pitäis toimia, kun pitäis saada luja kiinnitys rosteripulteilla alumiiniin? Mitään rasvaa ei voi käytää, päinvastoin pitäis saada joku mahd. luja lukite.

    Mulla on kuituvanteissa on alumiininen napa, johon alumiininen "vetopakka"/ratas tulee suoraan kiinni. Siis vähän samantyyppinen kiinnitys kuin esim. auton renkaalla pyörän napaan.
    Tuo pakka on navassa kiinni M8x20mm rosteripulteilla (6 kpl). Tuon ratkaisun kestävyyden kanssa on ollut vähän ongelmia, pultit löystyi, alkoi vääntyä sivuun ja osa pääsi katkemaan. Nyt pitäis kierteyttää kärsineet pulttien reiät uudestaan tohon alumiiniin ja saada liitoksesta mahd. luja (Näyttäis siltä, että saan porattua 8,5mm reiät ja siten M10 kierteen).

    Mitähän lukitetta noihin pitäis käyttää ja millainen kiritysmomentti? Ja jotain liimaa sinne navan ja laipan väliinkin kannattais varmaan laittaa?
    Helicoil Screwlock vois toimia.
    TL1000R
  8. #8
    Alumiini pastaa olen pultteihin laitellut, en ole mitään kummempia syöpymiä ainakaan vielä havainnut.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
  9. #9
    Lainaa (zpete @ Marras. 13 2006,13:15) kirjoitti
    Lainataas vähän tätä topikkia.

    Mites silloin pitäis toimia, kun pitäis saada luja kiinnitys rosteripulteilla alumiiniin? Mitään rasvaa ei voi käytää, päinvastoin pitäis saada joku mahd. luja lukite.

    Mulla on kuituvanteissa on alumiininen napa, johon alumiininen "vetopakka"/ratas tulee suoraan kiinni. Siis vähän samantyyppinen kiinnitys kuin esim. auton renkaalla pyörän napaan.
    Tuo pakka on navassa kiinni M8x20mm rosteripulteilla (6 kpl). Tuon ratkaisun kestävyyden kanssa on ollut vähän ongelmia, pultit löystyi, alkoi vääntyä sivuun ja osa pääsi katkemaan. Nyt pitäis kierteyttää kärsineet pulttien reiät uudestaan tohon alumiiniin ja saada liitoksesta mahd. luja (Näyttäis siltä, että saan porattua 8,5mm reiät ja siten M10 kierteen).

    Mitähän lukitetta noihin pitäis käyttää ja millainen kiritysmomentti? Ja jotain liimaa sinne navan ja laipan väliinkin kannattais varmaan laittaa?
    Jos teet uudet kierteet niin tihennä vaikkapa 1,25 nousuiseksi.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  10. #10
    Lainaa (sradder @ Marras. 13 2006,14:39) kirjoitti
    Lainaa (zpete @ Marras. 13 2006,13:15) kirjoitti
    Lainataas vähän tätä topikkia.

    Mites silloin pitäis toimia, kun pitäis saada luja kiinnitys rosteripulteilla alumiiniin? Mitään rasvaa ei voi käytää, päinvastoin pitäis saada joku mahd. luja lukite.

    Mulla on kuituvanteissa on alumiininen napa, johon alumiininen "vetopakka"/ratas tulee suoraan kiinni. Siis vähän samantyyppinen kiinnitys kuin esim. auton renkaalla pyörän napaan.
    Tuo pakka on navassa kiinni M8x20mm rosteripulteilla (6 kpl). Tuon ratkaisun kestävyyden kanssa on ollut vähän ongelmia, pultit löystyi, alkoi vääntyä sivuun ja osa pääsi katkemaan. Nyt pitäis kierteyttää kärsineet pulttien reiät uudestaan tohon alumiiniin ja saada liitoksesta mahd. luja (Näyttäis siltä, että saan porattua 8,5mm reiät ja siten M10 kierteen).

    Mitähän lukitetta noihin pitäis käyttää ja millainen kiritysmomentti? Ja jotain liimaa sinne navan ja laipan väliinkin kannattais varmaan laittaa?
    Jos teet uudet kierteet niin tihennä vaikkapa 1,25 nousuiseksi.
    Tullee lujempi liitos helicoileilla ja M8 ruuveilla. M8 Helicoilin ulkokierre on M10 kierrettä suurempi ja voimat jakaantuu Helicoililla nätimmin kuin suorassa ruuviliitoksessa.

    Toki halvinta olis vetästä ylikokokierre sekä ruuvi ja laittaa tiukkaa lukitetta väliin. Näinkin tulee jo selkeästi alkuperäistä lujempi liitos kunhan kierteenteko onnistuu hyvin.



    TL1000R
  11. #11
    Helicoileilla kannattaa ehdottomasto kokeilla
    - Suzuki Bandit GSF1200N -
  12. #12
    ja varmuudeksi sen helicoil kierteen lukitsee locktiten tuotteella, samoin pultin mutta pulttiin käyttää sellaista joka on tarkoitettu avattavaksi ja kierteeseen sellaista joka on tarkoitettu pysyväksi.
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  13. #13
    Lainaa (Talttapää @ Marras. 12 2006,22:29) kirjoitti
    Mitenkäs nämä teräs+alumiini korroosioasiat taas menikään?

    Pitäisikö alurunkoon ja koneeseen pultteja vaihdellesssä mietiskellä matskua tarkemmin jos haluaa isommat galvaaniset korroosiot ja syöpymiset välttää vai voiko ruostumatonta/mustaa/haponkestävää/sinkittyä pulttia käyttää alumiinijengoihin ihan yhtä hyvin?
    Moottorit on tehty jo jonkin aikaa alumiinista ja teräksestä ja kasattu teräspulteilla, joten moisia ongelmia on turha mietiskellä.
    Varmistukseksi voisi kaivella mummolasta aitan takaa kuusen alta sen pappiksen koneen, joka on ollut siellä yli 20 vuotta. Alumiinilohkot on hapettuneet ja syöpyneet kaikkialta muualta, paitsi teräspulttien kannan alta.
  14. #14
    Lainaa (888 @ Marras. 15 2006,17:56) kirjoitti
    Varmistukseksi voisi kaivella mummolasta aitan takaa kuusen alta sen pappiksen koneen, joka on ollut siellä yli 20 vuotta. Alumiinilohkot on hapettuneet ja syöpyneet kaikkialta muualta, paitsi teräspulttien kannan alta.
    Olisikohan juuri siinä pultin kannan alla hapeton kohta, kun se kanta on tiukasti kiinni lohkon pinnassa? Ruostumisien ja monien muidenkin syöpymisien parempi nimi on hapettuminen ja jo nimikin kertoo, että happea pitää reaktiossa olla. Ei siinä ainakaan magnesiumlohko ole eikä sen kanssa ruostumattomia ruuveja, jos lohkosta kerran jotain vielä on jäljellä.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  15. #15
    Kuinkas laita on titaanipulttien kanssa? Tuleeko ongelmia alumiinin tai teräksen kanssa?

    Taitavat titaanipultit olla usein vielä käsitelty (eloksoitu?).

    Onko kokemuksia näistä?

    Kimis
    Kimis
  16. #16
    Muistaakseni "korroosio" vaatii aika paljon, pinta-ala tekijä, sähkönjohtavuus, kolmas ei tule mieleen. Olisiko ollut metallien puhtaus. Anyways vaatii kaikki kolme jotta tuhoa syntyy, eli ei ihan helposti.
    - ihan turha tulla selittää mitään ennen aamukahvia -
  17. #17
    Hapettuminen (=oksidikerroksen muodostuminen pintaan) nimenomaan suojaa korroosiolta. Ruostumattoman teräksen korroosionkesto perustuu siihen, että pinnalle muodostuu oksidikerros(kiitos kromin) joka suojaa ainetta.
    Sama alumiinissa(tosin alumiinioksidi), usein alumiini on eloksoitua, eli anodisoitua jolloin oksidikerros on keinotekoisesti kasvatettu monisatakertaiseksi.

    Alumiini, jota rungoissa käytetään ei ole puhdasta vaan sen lujuusominaisuuksia(tai valmistusominaisuuksia) on seostamalla (Pii,magnesium,mangaani, sinkki esim. ) parannettu. (Rakennemagnesiumiin sopii lähes samat löpinät?)

    Äänestän sinkittyjä pultteja ( joka normaalipotentiaalin mukaan on lähellä itse runkoa)
    jalometallit



    RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
  18. #18
    No niin, tämän ketjun kohta koettavien 10-vuotisjuhlien kunniaksi aiheeseen liittyvä kysymys metallitietäjille (=insinööreille tai muuten vaan reippaille nuorillemiehille...): suunnittelupöydällä on monikäyttökärry auton perään; lavetiksi, muuttokuormille, mopojen kuljetukseen etc. Lavan runko tullaan kuumasinkittämään upottamalla ja lavan pohjamateriaaliksi haluaisin metallia. Rosterinen 3mm kyynelpelti (=turkkilevy) painaa aivan tuhottomasti, 5/7mm alumiininen vastaava sellaisen 25-35% vähemmän. Mutta mitenkäs tuon pohjan liittäminen runkoon? Hitsaaminen on poissuljettu, pulttaaminen lienee ainoa tolkullinen vaihtoehto. Tuo alumiini kuumasinkittyä terästä vasten, happaneeko käsiin? Ajattelin jokatapauksessa laittaa ohuen (1-2mm) kumin runkopalkin ja turkkilevyn väliin vähentämään mekaanisia räminöitä, vaikuttaako se asiaan? Ja mites nuo kiinnityspultit? Jengaa en ajatellut tuohon turkkilevyyn vetää, ihan läpireiällä mennään, joten millaisilla pulteilla tuo olisi hyvä toteuttaa?

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  19. #19
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    No niin, tämän ketjun kohta koettavien 10-vuotisjuhlien kunniaksi aiheeseen liittyvä kysymys metallitietäjille (=insinööreille tai muuten vaan reippaille nuorillemiehille...): suunnittelupöydällä on monikäyttökärry auton perään; lavetiksi, muuttokuormille, mopojen kuljetukseen etc. Lavan runko tullaan kuumasinkittämään upottamalla ja lavan pohjamateriaaliksi haluaisin metallia. Rosterinen 3mm kyynelpelti (=turkkilevy) painaa aivan tuhottomasti, 5/7mm alumiininen vastaava sellaisen 25-35% vähemmän. Mutta mitenkäs tuon pohjan liittäminen runkoon? Hitsaaminen on poissuljettu, pulttaaminen lienee ainoa tolkullinen vaihtoehto. Tuo alumiini kuumasinkittyä terästä vasten, happaneeko käsiin? Ajattelin jokatapauksessa laittaa ohuen (1-2mm) kumin runkopalkin ja turkkilevyn väliin vähentämään mekaanisia räminöitä, vaikuttaako se asiaan? Ja mites nuo kiinnityspultit? Jengaa en ajatellut tuohon turkkilevyyn vetää, ihan läpireiällä mennään, joten millaisilla pulteilla tuo olisi hyvä toteuttaa?

    -jp-
    Ei happane ainakaan tuon alu/teräs yhdistelmän vuoksi. Tiesuola on asia erikseen...
    Jos teet rungon koteloprofiilista, kierrereiät saattaa olla helpoin mutta läpiruuvit + korialuslevyt on parempi ratkaisu.
    Honda CB1300F
  20. #20
    Tiesuolasta en ole isommin huolissani, tuo kärry tulee lähes 100% kesäkäyttöön. Mites toimisi RST-vetoniitti (=poppari) kiinnityksessä?

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  21. #21
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Tiesuolasta en ole isommin huolissani, tuo kärry tulee lähes 100% kesäkäyttöön. Mites toimisi RST-vetoniitti (=poppari) kiinnityksessä?

    -jp-
    Riittävä määrä riittävän isoja niin miksi ei - kasataanhan lentokoneitakin niiteillä (niitti+liima).

    Jos kiinnityspisteet on rungossa kiinni niin pohjalevyyn ei tuhottomasti sivuttaisvoimia tule, joten sikäli niitti toimii. Suurin ongelma IMO on se että alumiini, turkkilevykin, on märkänä/likaisena tuhottoman liukasta renkaan alla. Ja alumiini on suht notkeaa jos runkopalkkien välit on isot-> saattaa painua ajan/kuorman kans montuille jollon saattaa repiä niittejä/reikiä (riittävä määrä ja koko).
    Itse menisin perinteisellä vesivaneripohjalla - kestävä, tukeva, voi vetää kiinnitykset/liukuesteet jne tarpeen mukaan suoraan pohjaan, jne.

    Kiinnitysmielessä pulttiratkaisun etuna voisi pitää helpompaa korjaamista/muokkaamista + pulttien alle on helppo laittaa kiinnityspisteitä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  22. #22
    Mulla on tommonen Hulco Terrax2 -kärry Avantin kuskaukseen. Siinä alumiiniturkkilevy on niitattu galvanoituun teräsrunkoon. Eiköhän se ihan kestävä rakenne ole.

    hulcoterrax2_2.jpg
    KTM Duke
    Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
  23. #23
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Mulla on itsetehty teräsrunkonen kärry jossa just 3 mm alumiini turkkilevyt pohjana.
    Kärry on tehty ihan pyörien kuljettamista varten.

    Tukikehikkoon pitää olla tarpeeks tiheä, sillä näin ohut levy taipuu suht helposti.
    Ekan kesän käyttökokemuksen jälkeen tihensin omassani pohjakehikkoa...

    Turkkilevyjen ja pohjakehikon väliin laitoin silikooniliimaa ja 6 millin pallokantapultiella oon varmistanu turkkilevyjen kiinni pysymisen.
    Pohjan sidonta lenkit on tietenki pultattu pohjakehikoon.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  24. #24
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti

    Tukikehikkoon pitää olla tarpeeks tiheä, sillä näin ohut levy taipuu suht helposti.
    Ekan kesän käyttökokemuksen jälkeen tihensin omassani pohjakehikkoa...
    Juu, Hulconkin pohja näyttää tommoselta. Kärryn kokonaispaino on 3000kg

    Hulco pohja.jpg
    KTM Duke
    Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
  25.  
  26. #25
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti

    Tukikehikkoon pitää olla tarpeeks tiheä, sillä näin ohut levy taipuu suht helposti.
    Ekan kesän käyttökokemuksen jälkeen tihensin omassani pohjakehikkoa...
    Lainaa Juffe kirjoitti Katso viesti
    Juu, Hulconkin pohja näyttää tommoselta. Kärryn kokonaispaino on 3000kg

    Hulco pohja.jpg
    Mulla jonkin verran harvempi

    Mut mun kärryn kantavuuskin on vain n. 400 kg

    Sitä kantavuutta haettu hiukan lisää, omapainoa keventämällä.
    Ku ei oikein saa kokonaispainoo, vanhas itsetehdys kärrys muutetuks (muutoskatsastetuks)
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"