Onko jollain hajua mitä vaurioita voi syntyä jos mopo menee nurin ja käy kyljellään?Avk:lla myynnis kipattu kawa 636 joka käynyt hetken(?) kyljellään.Kartoitusta..
BMW S1000rr 2010
Mikäli oikein muistan - kawassa pitäisi olla tunnistin, joka sammuttaa kaatuneen pyörän moottorin.
zx-6r 636 -03
Näin minäkin ajattelisin mut kaveri oli sellaista kattellut avk:n sivuilta ja kertoi et myynti ilmoituksessa oli huomautus et moottori käynyt kyljellään.Toisaalta voi olla luulo et on käynyt kyljellään,koska mistä ne sitä varmax siä tiätävät.Kyseessä oli viä 2005 vuoden peli.Luulis et noin uudessa kawassa moinen toiminto löytyisi.Mut mitäköhän vaurioita voi olla jos toimintoa ei ole..?(yoke @ Marras. 10 2006,23:14) kirjoitti
BMW S1000rr 2010
no käyhän se vähän aikaan kupeellaan ..... mutta tuskin mitään vauriota siitä ,,,
Voipi olla että ko. kawa ei ole käynyt kyljellään, vaan öljyä on voinut valua männän päälle mopon ollessa kyljellään. Koekäytön yhteydessä se on sitten pölläyttänyt savupilven ilmoille, josta on päätelty sen myös käyneen kyljellään. Vrt kolariautot, joissa ei tietääkseni ole mitään asennontunnistimia, jolloin jonkinasteisia moottorivaurioita saattaa syntyä koneen käydessä. Katsoin itsekin kawaa netistä, kuvien perusteella hinta/kunto näytti ihan kohtuulliselta yleisiin pyynteihin verrattuna.
Vakuutusyhtiön/Avk:n porukoilla ei välttämättä ole tarkkaa tietoa tekniikan hienouksista eikä vahinkotapahtumien kulusta. Tarkempaa tietoa löytyy kun soittaa suoraan edelliselle omistajalle, jolla ei ole enään omaa "mopoa" ojassa, eikä näin intressejä kaunistella asioita.
Ihmetyttää vain porukoiden into ostella ruttuautoja ja -mopoja avk:lta. Tiedän kyllä että hinnat ovat vain pyyntejä ja välillä helmiäkin löytyy. Avk:n läpi kulkevat ajoneuvomäärät ovat mielestäni suuria huomioiden hinnat ja ostoon liittyvä riski. Lisäksi 2-kilpisen arvo on hyvinkin korjattuna selvästi matalampi kolaroimattomaan verrattuna. No harrastuksensa kullakin.
Itellä on aikaa vain *
Cbr 600f -99 -> YZF 600R -01 -> Cbr 600f -01 -> R1 -04 -> Carina II -88
On siinä kun 04:kin on.(kemo @ Marras. 10 2006,23:34) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Mitään asiasta tietämättä muistelen lukeneeni joissain uusissa kawoissa olevan ongelmana kippauksen jälkeen (ilmeisesti liian lyhyt öljyn paluuputki tai vähän huonoon paikkaan asennettu) se, ettei öljy ole lähtenyt kiertämään ollenkaan kippauksen jälkeen.
Tietävämmät jatkakoon.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Se kyllä sammuu kun menee kyljelleen. Jos on kauan kyljellään niin kone voi hydrolockata eli menee jumiin kun öljyt valuu mäntien päälle. Väkisin ei kannata yrittää starttailla, vaan tulpat pois ja koneen pyörittelyä työntämällä vaihde päällä niin öljyt roiskahtelee pihalle. Savuttaa kyllä jonkun aikaa tuon jälkeen, mutta kyllä se siitä loppuu...(kemo @ Marras. 10 2006,23:05) kirjoitti
Toinen mitä voi käydä on toi Koriksen mainitsema öljyn kierto... Mun -03 636:ssa öljy ei lähtenyt kiertämään kun mopo oli remontin ajan kyljellään, mutta silloin auttoi mopon kippaaminen toiselle kyljelleen...
Mun nähdäkseni ruiskupyörän koneelle ei kovinkaan helposti pääse mitään vakavaa damagea kippauksessa syntymään jos se asentotunnistin vaan toimii. Eri asia tietysti sitten jos ite kone on ottanut lipassa kunnon osumaa...
OT: Ihan uteliaisuudesta - Mistä kautta se öljy tunkeutuu männän päälle niin, jotta ihan "hydrolock"aa? *(Hermanni Hiiri @ Marras. 11 2006,16:28) kirjoitti
Sitähän pitäisi sinne päästä parin kampikierroksen aikana jostain (mistä?) niin paljon, että mäntä ei enää pääse yläkuolokohdalle / sen yli. Muutenhan tuo hörskyy pakovenan kautta sinisenä höyrynä mäelle.
Mutta jos kone on edes jonkinlaisessa kunnossa, niin eihän sitä öljyä kerkeä sinne palotilaan mistään pääsemään ennenkuin asennontunnistin tai (pahimmassa tapauksessa) voiteluhäiriö (öljypumpun imiessä ja puhaltaessa tyhjää) koneen pysäyttää.
Itse pelkäisin eniten tuota voiteluhäiriötä. Kerran olen nuorena klossina kajauttanut yhden vanhan koneen tahallaan kierrättämällä tuota ilman öljyä - sitä riemua ei kestänyt kauan. *
<p>2002-2014</p>
Jaa-a... Sun pitäisi varmaan kysyä TÄLTÄ pyörältä miten se onnistui hydrolokkaamaan itsensä...(C-A-D @ Marras. 11 2006,17:39) kirjoitti
![]()
Toi on siis kaverin mopo joka suistui ojaan, kävi siellä vähän aikaa kyljellään (koska asentotunnistin poistettu käytöstä), sammutettiin se, nostettiin hetken päästä pystyyn ja yritettiin käyntiin, mutta ei lähtenyt. Täysin jumiin meni. En tiedä miten se hydrolokkaus teoriassa tapahtui, mutta käytännössä meni noin.![]()
..Ja ihmettelen, miksi se asentotunnistin on pitänyt poistaa käytöstä?!?
Viitaten edelliseen viestiin..
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mua taas ihmetyttää se, miksi hyvä pyörä piti "suistaa" tonne metsän puolelle(Athene @ Marras. 11 2006,20:36) kirjoitti
![]()
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Onko konetta avattu vai mistä päättelitte "hydrolockauksen"? Olisiko leikannut kiinni; jaksoi pyöriä kun neljän toimivan sylinterin avulla mutta startti ei jaksanut pyörittää käyntiin? Jos oli käynnissä ja pystyyn nostamisen jälkeen meni jumiin, niin öljyn pitää täyttää sylinteri(t) sillä välillä? Väljän tuntuiset männänrenkaat jos näin on käynyt.(Hermanni Hiiri @ Marras. 11 2006,20:32) kirjoitti
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Otettiin tulpat pois, pyöritettiin konetta ja sieltä roiskui öljyä. Sen perusteella lähinnä pääteltiin...(sradder @ Marras. 11 2006,20:51) kirjoitti
Sen jälkeen mopo on toiminut täysin normaalisti jo tuhansia kilometrejä... Ja toi on jotain 25 tkm ajettu cebari. Ei pitäis olla kovin väljä vielä...
tää oli kyl hyvä(mchuurre @ Marras. 11 2006,21:06) kirjoitti
siis se kuva
zzr600-vm90
No joo... Että hydrolock! Melkosta spekulaatiota.(Hermanni Hiiri @ Marras. 11 2006,20:57) kirjoitti
Kerro nyt kuitenkin mistä sitä öljyä koneen käydessä sinne voi päästä noin paljon?
<p>2002-2014</p>
UUHH... Enpä arvannut, että tuo hydrolockaus nyt jotain noin helvetin käsittämötöntä olisi!(C-A-D @ Marras. 11 2006,22:17) kirjoitti
Siis ensinnäkin, kuten jo sanoin niin se makasi siellä ojassa sammutettunakin jonkin aikaa... Ja ilmaboxiinhan ne öljyt menee ja sitä kautta koneeseen. Ei tuo nyt pitäisi mitään niin mahdottoman erikoista olla. Stuntlifen foorumilta tuosta saa ainakin lukea melkein harva se päivä. Siellä tosin saattaa mopojen kaatelusta olla enemmän kokemusta kuin täällä...
Ja siinä sulle vielä kuva samanlaisesta cebarista kuin kaverilla. Toi oli kans kaadettu vasemmalle kyljelle ja hydrolockannut... Uskomatonta vai mitä!!?
Kuhan kysyin - ja sain lopultavastauksen. Kiitos.
Siis ilmanputsarin kautta. Ja myös sen, että varmaan tuo tapahtuu vasta koneen sammumisen jälkeen - ei käydessä.
<p>2002-2014</p>