Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Oon ostamassa kaverilta käytetyn Garmin Vistan (mv. näyttö, eli hiukan vanhempi malli) ja tuli mieleen kysellä että monellako .orgilaisista on käytössä GPS, minkä merkkinen yms. juttua. Onko korvannut lähes täysin kartan ja kompassin moporeisuilla?
    Sen oon huomannut tota Vistaa koekäytellessä että ainakin tuon vapaa-ajan kartan päivitys on aika hidasta. Kävellessäkin pitää hidastella että ruutu ehtii päivittyä. Ehkäpä asetuksista kiinni... Tossa on myös melko lyhyt sormipattereiden/akkujen toiminta-aika. Noh, tuossa on tulee kuitenkin se "tupakinsytytin-johto" mukana, ja oonkin aatellut Transalpiin laittaa mittariston viereen liittimen, jotta saa kännykkää ladata ja gepsua käyttää. Lisäks siitä voi ladata mopon akkua ilman akun irroitusta.
    Kyllä se kartta ja kompassi varmaan tankkilaukussa vielä ensi kaudella mukana on, mutta on myös GPS
    Ville / Honda XL 600V -95
    Mulla on just tuo vista malli ollut käytössä ja olen sen hyväksi todennut. Karttapohjat vaan alunperin ovat epätarkkoja. Mutta kartta on ollut aina erikseen.
    -Sergei-
    - Sergei-

"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
    Kännygepsu mallia TomTom
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Lainaa (HiTec @ Marras. 08 2006,11:18) kirjoitti
    Kännygepsu mallia TomTom
    Juuri näin, N73 + TT6. Tosin käytössä oikeastaan vain autoillessa. Mopoillessa tuolle ei ole ollut käyttöä, muistan jo pkseutu - ahvenisto välin ulkoa, samoin itse appara rupeaa olemaan jo muistissa

Br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
    Garmin Questin kanssa seikkaillut autolla ja mopolla, pitkin Eurooppaa ilman mitään ongelmia. Ei voi kuin kehua.

Tarvinnee silti tsekata oisko se uusi Zumo fiksumpi (vaikka pelkäänkin että vanhassa vara parempi).
    Käytä hakutoimintoa, täällä on useammassakin ketjussa käsitelty kokemuksia jo pari vuotta.
    Tuolla "Matkailu"-osastolla kohdassa "Matkavarusteet" on ainakin jotain GPS-juttua, josko siellä olisi jotain mielenkiintoista tietoa?
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    Saanko mä tyhmänä kysyä että mihin te sitä tarvitsette ?
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Navigointirasitteen siirtämiseen pois ajotilanteesta ajoa edeltävään aikaan. Vaihtelevalla menestyksellä tosin.
    1000
    Lainaa (Pena @ Marras. 08 2006,18:46) kirjoitti
    Tarkan nopeuden näkemiseen...
    Tyydytykseen minkä vain uusien lisävarusteiden ja laitteiden hankkiminen & asentelu voi tuottaa.
    Hankintaan menee myös tuo GPS, mutta vasta sitten kun hinnat edes hieman laskee ja viimeistään silloin kun Eurooppa kutsuu niin sitte. Suomessa vielä olen kartalla ja kompasilla pärjänny...
    Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
    Ons se kiwa jonnekin päin, mihin nenä näyttää ja kun tulee hetki että tarttisi päästä takaisin ihmisten ilmoille niin eikun navariin pyyntö "Kotiin, kiitos" ja sieltähän se tulla napsahtaa, nopein reitti Tai jos niin hassusti kävisi että menovesi uhkaa tuolla keskellä-ei-mitään käydä vähiin, osaa navari opastaa myös lähimmälle tankille

Tosin itsellä päasiallinen käyttö on enempi auto-puolella kun tavaraa tarttee kuskata milloin mistäkin ja usein ihan tuntemattomiin paikkoihinkin - eikä tuo ole pahitteeksi osata ajaa harvoin vierailtujen sukulaistenkaan luokse, neuvoja kysymättä
    Tom Tom oli kesän tangossa kiinni ja kyllä se hyvä kartan lisä oli. Vielä kun reititys vaihtoehtoihin sais sellasen toiminnon millä pystyy määrittelemään tieluokat mitä haluaa käyttää niin olis hyvä, nyt jos valitsee nopeimman reitin niin mennään mahdollisimman paljon motareita pitkin, jos valitsee lyhimmän niin se etsii kaikki karttaan merkityt tiet jolloin joutuu ajelemaan välillä aivan metsäautoteitä vastaavia polkuja. Karttaa tarvii lähinnä reitin tarkistukseen ettei joudu niille kärrypoluille. Parhaimmillaan se on kun mennään vieraaseen kaupunkiin ja laittaa reitityksen käyntiin vähän ennen kylälle tuloa niin jää se kaupungissa kartan luku pois, Kaupunkin välithän nyt suunnilleen osaa ilman karttakin.
    Lainaa (Talttapää @ Marras. 08 2006,20:55) kirjoitti
    Tyydytykseen minkä vain uusien lisävarusteiden ja laitteiden hankkiminen & asentelu voi tuottaa.
    Juuri näin

Eihän niillä isien ja poikein leluilla muuta eroa ole kuin hinta.
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
    Mulla ei oo, mutta kaipaisin kännykkäversiota, joka opastaisi ne viimeiset kilometrit, jossain Euroopan isossa kaupungissa, perille -siis majoitukseen.
    Ne loppukilsat ja majoituspaikan etsiminen tahtoo olla hikisiä tai sitten joskus, kun vuorella rupee yllättäen satamaan pirusti, tai lunta, ni olis kiva tietää nopein tie alas -kuitenkin tietä pitkin...

... jotain piti muistaa
    Monta hyvää pointtia tuossa jo muilta tulikin. Ei gepsi kokonaan karttaa syrjäytä, mulla oli tapana katsella isolta kartalta (Euroopan reissulla) hieman reittejä tai mielenkiintosia paikkoja aamuisin, sitten syöttelin gepsiin haluamani kohteet. Ajon aikana ei sitten tarvinnut enää karttaa lukea (pysähtyä lukemaan), kuulokkeisiin tuli koko ajan hyvät ajo-ohjeet, ei tarvinnut arpoa kaistoja isoissakaan liittymissä.

Vehje myös tietty näyttää todellisen nopeuden, ajetun maksiminopeuden, ilmansuunnan, korkeuden merenpinnasta, arvioidun saapumisajan perille, ajoajan, keskinopeuden, ajetun reitin jne. Monta mielenkiintoista tietoa.

Tarvittaessa opastaa helposti huoltoasemille, majoituspaikkoihin, nähtävyyksiin, ravintoloihin jne.

Tuohon kun tottuu, ei siitä halua luopua. Tavallinen kartta silti mulla on olemassa myös.
    Lainaa (Talttapää @ Marras. 08 2006,20:55) kirjoitti
    niinpä
    Triumph Tiger 800 XRX

sulla ei taida olla ongelmia,tällä tarkoitan reitin ym... valinnassa
    useikin tuo aika teettää ongelmia(pääsee lähtemään iltapuolella) juuri silloin olisi kiva kun voisi lähteä ajelemaan niitä
    ennen ajamattomia teitä,olen kyllä useinkin tehnyt niin,mutta
    tähtoo kello käydä siihen tahtiin,ja takaisinkin olis kerettävä,ja vielä kun on teillä tietämättömillä,tahtoo bensamittari ilmoitella että menovesi alkaa loppua,ei hajuakaan mistä asema löytyis,eiköhän tässä ole jo perusteluja siihen mihin sitä tarvitaan.

varmaan jokaiselle on muodostunut ne mieli pätkät joita käy tahkoamassa,mutta juuri tuon laitteen ansiosta löytyy jo
    aivan lähi alueelta tosi hauskoja tien pätkiä mihin ei ole
    edes osannut ennen lähteä,esimerkiksi minä "opin" tänäkin
    kautena muutaman aivan mahtavan ajoreitin josta on jo sekin hyöty että pääsee kiertämään nuo suuret ajoväylät,näistä en ennen edes osannut aavistaakkaan että tuollaisi on olemassa,tämän teki mahdolliseksi ei GPS vaan hyvä ajokaveri joka työnsä puolesta joutuu koluamaan kaikki pienetkin tiet.

mutta ehkä jos tästä kirjoituksetakin selviää ettei minulla ole
    (VIELÄ) ko:laitetta mutta toivottavasti jo ensi kaudeksi sellaisen saan hommattua.
    Lainaa (tuomo @ Marras. 09 2006,07:16) kirjoitti
    Tom Tom oli kesän tangossa kiinni ja kyllä se hyvä kartan lisä oli. Vielä kun reititys vaihtoehtoihin sais sellasen toiminnon millä pystyy määrittelemään tieluokat mitä haluaa käyttää niin olis hyvä, nyt jos valitsee nopeimman reitin niin mennään mahdollisimman paljon motareita pitkin, jos valitsee lyhimmän niin se etsii kaikki karttaan merkityt tiet jolloin joutuu ajelemaan välillä aivan metsäautoteitä vastaavia polkuja.
    Ainakin tuossa omassa känny-versiossani TomTom 6.010 löytyy vaihtoehdot:
    - nopein
    - lyhin
    - vältä moottoriteitä
    - kävellen
    - pyöräillen
    - rajoitettu nopeus

Sekä tietty kierretäänkö tietullit vai ei. No ei tuokaan tietty täydellinen ole
    Köpi listasikin jo tukun etuja.

Navigaattori ei rajoita matkantekoa - päinvastoin - voit kääntyä mille tielle tahansa, ja navigaattori johdattaa sinua silti kohti päämäärääsi, seurasit sen ohjeita tai et. Pienten ja suurten kaupunkien läpi on mukava ajella, kun tietää tarkalleen kuinka sieltä pääsee pois. Maisematiet, nähtävyydet ym. löytyy ilman kartanlukutuokioita jne. Täällä kotoseudullakin oli mukava ajella, kun naputti edellisiltana pitkän reitin navigaattoriin, ja seuraavana päivänä ajeli vain menemään. Ulkomailla reissatessa oli mukava ajaa kaupungin turisti-infoon, kysyä hotelli, ja ajaa suoraan hotelliin. Tai asettaa navigaattori suunnistamaan keskustaan, ja ajella keskustan liepeillä etsien hotellia - näin tiesi kuinka pitkä on iltakävely keskustaan. *Samoin navigaattorista sai hyvän aika-arvion seuraavaan kohteeseen - kaupunkiin, laivaan jne. Ei eksymisiä.

Itselle tuo navigaattori merkitsee loma-ajan käyttämistä itse lomailuun. Ei huolta eksymisistä, ja aikaa vievistä etsiskelyistä. Itseäni ainakin hieman tympäisee, jos ajaa tovin väärään suuntaan, ja täytyy kääntyä takaisinpäin. Etsii hotellia iltapäivän helteessä. Pysähtelee risteyksiin lukemaan kartaa, ja miettimään pitääköhän tästä kääntyä. Miettii ajaessa, että onko tämä nyt oikea tie. Jne.
    Oli se sitten T T Rider tai Garmin, epäilemättä
    hyödyllinen (lisä)laite matkailuun.

Yksi varsin tärkeä pointti silti pistää harkitsemaan
    (tai vielä odottamaan) GPS:n hankkimista -
    itäisen Euroopan karttojen puuttuminen.

Onko kenelläkään 'mutu'tietoa päivitetäänkö piakkoin
    joitain malleja Baltian maiden,
    Puolan, Slovakian, Kroatian yms kartoilla ?

Luin taannoin vanhaa Moto-lehden artikkelia,
    jossa homma ei oikein pelittänyt kun
    kirjoittaja 'eksyi' itäpuolelle Eurooppaa
    lomareissultaan Suomeen palatessaan.

Comments, please

Saakohan noita vehkeitä muuten vuokrattua mistään (ja mhin hintaan) jotta löytyis se itselle (ja pyörälle) sopivin?
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
    Lainaa (vffer @ Marras. 09 2006,11:48) kirjoitti
    Yksi varsin tärkeä pointti silti pistää harkitsemaan
    (tai vielä odottamaan) GPS:n hankkimista *-
    itäisen Euroopan karttojen puuttuminen.

Onko kenelläkään 'mutu'tietoa päivitetäänkö piakkoin
    joitain malleja Baltian maiden,
    Puolan, Slovakian, Kroatian yms kartoilla ?
    Jeesaisko tämä:
    Kliketi

Eihän tuo täydellinen ole, uuteen Garmin Zumoonkin on ladattu tuota osittaista peittoa:

Osittainen peitto: yhdistävä päätieverkosto seuraavista maista ja lisäksi
    Bulgaria: yksityiskohtainen Sofian alueelta,
    Kreikka: yksityiskohtainen Suur-Ateenan alueelta,
    Kroatia: yksityiskohtainen Zagreb, Rijeka, Pula, Split, Solin, Zadar ja Dubrovnik kaupungeista sekä Krk saaresta,
    Latvia: yksityiskohtainen Riikan alueelta,
    Liettua: yksityiskohtainen Vilnan alueelta,
    Puola: Varsova, Poznan, Szczecin, Krakow, Gdansk, Gdynia, Sopot, Katowice, Wroclaw, Lodz, Powiat Tatrzanski, Varsovan
    suurkaupunkialue, Masurian järvialue, Sosnowiec ja Gliwice, sisältää koko katuverkoston,
    Romania: yksityiskohtainen Bukarestin

Lainaa (tuomo @ Marras. 09 2006,07:16) kirjoitti
    Tom Tom oli kesän tangossa kiinni ja kyllä se hyvä kartan lisä oli. Vielä kun reititys vaihtoehtoihin sais sellasen toiminnon millä pystyy määrittelemään tieluokat mitä haluaa käyttää niin olis hyvä, nyt jos valitsee nopeimman reitin niin mennään mahdollisimman paljon motareita pitkin, jos valitsee lyhimmän niin se etsii kaikki karttaan merkityt tiet jolloin joutuu ajelemaan välillä aivan metsäautoteitä vastaavia polkuja.
    Tällaisen ominaisuuden olen kuullut olevan jossain vanhemmassa mallissa. Tiet luokiteltiin kait tienumerossa olevien numeroiden lukumäärän mukaan. En vaan muista missä laitteessa moinen ominaisuus oli. Mopomiehille tää olis kyl ehdoton myyntivalttikin.
    TL1000R
    Köpi, kiitos !

Et ole turhaan liputtanut Garminin puolesta....

Vaikkakin henk.koht. voisin saada TT:n varsin
    kohtuu hintaan, taidan silti kallistua
    Garminin suuntaan. Siinäpä oiva apu ensi kesän
    reittineuvojaksi.

p.s.
    Mikähän siinä itäisessä Euroopassa aina vaan jaksaa kiinnostaa - ehkäpä läntinen valmiiksi pureskeltu
    steriilimatkailu vaan ei jaksa innostaa.
    Jotain seikkailua pitää etsiä - ja sitähän Puola +
    muut ex itäblokin maat liikenteellisesti tarjoavat.
    Tää kysymys on tietenkin faq-tavaraa, mutta otsikko oli sen verran universaali, että antakeehan anteeksi.

Eli, gps on varmasti mainio vekotin etsittäessä osoitetta tai reittiä ulos kaupungeista yms, mutta kun itse tykkään kovasti räplätä kartan kanssa ihan muuten vaan ja suunnitella pikkureissuja ilman varsinaista päämäärää. Siispä onko tuollainen navigaattorin väärinkäyttö jo mahdollista ja kätevää näillä uusimmilla laitteilla? Toisin sanoen, haluaisin piirtää mielivaltaisen reitin genimapin kaltaiseen kartasto/reittisoftaan ja sitten ladata reitin sellaisenaan navigaattoriin. Vanhemman sukupolven laitteissa ei ymmärtääkseni tuollaista mahdollisuutta ollut. Entä onnistuuko sama toisin päin? Eli voinko pistää navigaattorin keräämään pisteitä ja sitten kotona katsoa samaisesta kartta-ohjelmasta, että missä tuli käytyä?
    Isojussi: ellen täysin väärin ole ymmärtänyt, niin kyllä, molemmat on mahdollisia. Viisaammat korjatkoot jos erehdyin.

*Lontoon murteella juttua*

Lainaa (isojussi @ Marras. 09 2006,14:03) kirjoitti
    Tää kysymys on tietenkin faq-tavaraa, mutta otsikko oli sen verran universaali, että antakeehan anteeksi.

Eli, gps on varmasti mainio vekotin etsittäessä osoitetta tai reittiä ulos kaupungeista yms, mutta kun itse tykkään kovasti räplätä kartan kanssa ihan muuten vaan ja suunnitella pikkureissuja ilman varsinaista päämäärää. Siispä onko tuollainen navigaattorin väärinkäyttö jo mahdollista ja kätevää näillä uusimmilla laitteilla? Toisin sanoen, haluaisin piirtää mielivaltaisen reitin genimapin kaltaiseen kartasto/reittisoftaan ja sitten ladata reitin sellaisenaan navigaattoriin. Vanhemman sukupolven laitteissa ei ymmärtääkseni tuollaista mahdollisuutta ollut. Entä onnistuuko sama toisin päin? Eli voinko pistää navigaattorin keräämään pisteitä ja sitten kotona katsoa samaisesta kartta-ohjelmasta, että missä tuli käytyä?
    Esmes tossa vistassa toimii molempiin suuntiin.
    PC -> GPS:
    suunnitellaan reitti olikos se nyt MapSource nimisellä ohjelmalla, ja piuhan kautta gepsun muistiin. Ja reittipisteitä kun mahtuu vistan muistiin 1000 kappaletta, niin tietokoneella niitä voi pitää vaikka kuinka paljon, siirtää sitten kapulaan tarvittaessa.
    GPS -> PC:
    Ja toisinpäin kun on ajeltu kiva reitti ja merkattu reittipisteitä niin kotiin tullessa reittipisteet/reitti piuhalla MapSource ohjelmaan, niin nähään sitten reitti PC:ltä ja sen saa muuten myös GoogleEarth "karttapalloon", joka on melkosen coolia katteltavaa.
  30.  
    Doddii, tulipa sitte ostettua se gepsu kaverilta