Mihin perustuu tuo monen suosima kerrankuussakäymääntalvella-systeemi ?
Itse en ole ikinä niin tehnyt, ja katso kummaa männänrenkaat eivät olekkaan ruostuneet sylinterin reunaan kiinni kun laitan keväällä mopon tulille![]()
Lähinnä se perustuu kevättä odottelevan kuskin sielunhoidon tarpeeseen.(leijona59 @ Marras. 03 2006,21:23) kirjoitti
Eipä niitä moboja liikkeiden varastoissakaan käynnistellä. Uskon kyllä että kerran pari talvessa lämmityskäyttö voi olla hyväksikin koneelle, mutta eiköhän se hyöty ole ihan marginaalinen... Näin ainakin jos mopo edes puolilämpimässä ja -kuivassa tilassa jemmassa.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Tuppaa se bensa kaasareissa menemään huonoksi ja pahimmassa tapauksessa on kaasarit tukossa keväällä jos ei kertaakaan talven aikana käytä.
Eikös toi stabilaattori auta asiaan?
Ja jos säilyttää kylmässä ja käynnistelee kuukauden välein, niin eikös toi öljyn sekaan (mahdollisesti) tuleva öljy tee hallaa koneelle. Olisiko parempi antaa "levätä" talven ja keväällä ennenkuin käynnistää vaihtaa öljyt?![]()
Olen samaa mieltä!(Kane @ Marras. 03 2006,21:46) kirjoitti
![]()
BMW S1000rr 2010
Nii"in stabilointiainetta minäkin käytän bensan seassa, ei ole mennyt soppa homeeseen(Kane @ Marras. 03 2006,21:46) kirjoitti
![]()
En oo ikänä käyttäny mitään tököttejä ja eka starttikin vasta keväällä, hyvin on lähteny, ihan joka kerta![]()
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
Niin...eiköhän tuo ole enemmänkin sielunhoito kysymys. Toki saattaa tehdä ihan hyvää kierrättää niitä öljyjä siellä koneessa. Kerta kuussa lämpimäksi pitää pahimmat vieroitusoireet loitolla. Tietty jos ei akkulaturia ole niin tua kerran kuussa on hyväksi myös virtaosastolle...
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Kaasarikoneen kaasarit tyhjix syksyllä niin ei tule 'homehtumisongelmia'. Jokainen kylmäkäynnistys etenkin talvella ja kylmässä on riski moottorille. Niitä ei ole suunniteltu sellaisissa olosuhteissa käynnistettäväksi.
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Se, kerran kuussa käynnisteleminen, koskee enempi lämpimässä säilytettäviä mopoja. Kylmäkäynnistys ei oo mitenkään koneystävällistä muutenkaan.(Kane @ Marras. 03 2006,21:46) kirjoitti
Paitsi, että se käyttely on omistajan sielun hoitoa, siitä on kokemusperäisesti myös hyötyä. Jää sakkaantumiset ja ravistumiset veks, mutta olkoon kukin uskossaan onnellinen![]()
... jotain piti muistaa
Ja toki itsekin ajattelin vain lämpimässä talvehtivia mopoja. Pakastelootassa talvehtiville tuskin tekee hyvää minkäänlaiset käynnistykset ennen tositoimia...
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
lieneeköhän tuo(kaan) se autuaaksi tekevä "neuvo" jos(mixu_71 @ Marras. 06 2006,12:55) kirjoitti
vähänkin tuota ajattelee,niin eikö tuosta tyhjennyksestä
ole vaan haittaa,lähinnä O-renkaan kuivumisen muodossa,ja
noita ko: renkaita löytyy sitten aika paljon (4-sylinterinen) koneessa.
mitä tulee muuten tuohon käynnistelyyn ainakin minä käynnistän n:3-viikon välrin,sillä en halua enää toista kertaa samaa ongelmaa
kun viime talvena,oli seissyt noin puolitoista kuukautta,kun erään muut homman tähden jouduin käynnistämään koneen,ja yllätys yllätys,jäähdytysnestettä tihtui vähän sieltä sun täältä,oli jo tuossa
ajassa paikat kuivuneet.
mutta jokainen tekee niinkuin haluaa,täällä vain kerrotaan omia kokemuksia,ja tasan tarkkaan joka ainut talvi,ja aina tulee suunnaton "taistelu" puolesta ja vastaan mutta tämä on
minun kantani.
Mä ajattelin että voisin käynnistellä pyörää talven aikana kerrankuukaudessa. Nyt on pyörä seissyt jo yli kuukauden enkä ole saanut aikaiseksi käydä käynnistämässä.
Ainoa talvisäilytystä vartentehnty juttu oli tankin täyttö ennen talliin ajamista.
Sitten kun pahimmat vieroitusoireet alkaa oleen päällä niin taitaa olla ihan pakko käydä kokeilemassa miltä pyörän päällä istuminen tuntuu ja kuinka kivalta se kuulostaa.
Pyörä tuota tuskin kaipaa, mutta kuski sitäkin enemmän!
Pyörä on lämpimässä tallissa, sillä on siellä varmasti parempi olla kuin meikäläisellä räntäsateessa.
Ite oon kyllä sitä mieltä että kyseessä on täysin sielunhoidollinen toimenpide ja hyvä sellainen. Mikäs sen hienompaa kun päräyttää kone käyntiin (lämpimästä tallista) ja nuuhkia sen tuoksuja. Itse olen sen jo tänä "talvena" kertaalleen kokenut ja ei voi kuin suositella!!!![]()
<p><strike>JiiÄm</strike></p>
siihen perustuu: puraa, työstä, hio, viilaa, kasaa, pura, kasaa, kokeile, pura, työstä, kasaa ja kokeile.
Tyyli ennen tarkoitusta.
ite tärkeimpänä tuosa pidän sitä et öljyt saa vähän kierrellä ja voidella paikkoja sekä vanhat bensat kohokammiossa häippäsee ja tilalle tulee parempaa sekä se, että muutkin nesteet pääsee matkaamaan.
Ja onhan se hauskaa pelleillä vähän pyörän kaa varastossa ja unelmoida kesäajeluista.
Ihan hyvä tapa käynnistellä. Uudet bensat kaasaripeleissä kammiohin ja virtapuoli saa jumppaa.
Jos vetää kaasarit tyhjäks, niin usein kaasareissa kuivuu esim neulaventtiilit ja kaasarit sitten kusee keväällä jonkin aikaa, ennen kuin tiivisteet taas turpoavat pitäviksi. Se **tuttaa jos ja kun on hirvee polte ajamaan ja kaasarit kusee.. Saattaa siinä mennä jopa päivä pari ennen kuin pitää. Ei ole ollenkaan harvinaista, olen nähnyt monta kertaa.
Stabilaattori ei haittaa mitään, mutta sitä ei tarvitse jos käy silloin tällöin käyttämässä.
Ruiskupeleissä ei oikeestaan tarvii muuta kuin pitää huoli että keväällä on akussa virtaa, kyllä lähtee jos näin on!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Vähän off-topic, mutta pakko kertoa. Tultiin yksi talvi serkuna kanssa kännäilemästä hänen luokseen. Matkalla tuli kysymys, että lähteekö Kawan Sex-sylinder möhkö käymään vaikka on -10 ja kylmässä tallissa. Totta kai lähtee <=> no ei varmaan lähde. Koittaahan se piti. Lähti parin sahauksen jälkeen, mutta kas kummaa öljynpainevalo palaa. Sammutetaan ja tarkistetaan öljy. Uudelleen käymään. No mikä siinä nyt on, kaipaakohan hieman enemmän kierroksia. Niiauh ja kone ihan yhtä puuta.Hhmmm. Keväällä kone korjaukseen: päämäisen sylinterin kiertokanki hirttänyt kiinni yms. kaikenlaista muuta. Perussyy se, että öljypumpussa oli muovirattaat ja niitä ei japsi ollut suunnitellut arktiseen kylmäkäynnistykseen ==> rattaat menneet heti eka startissa sileäksi ja öljy ei sitten tietenkään kulkenut. Aika kauan se Kawa siinä kuitenkin sinnitteli ennenkuin kiinni juupahti. *
Talvikäynnistys silloin tällöin on varmaan hyvästä, mutta ei -10 lämpötiloissa *![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kuten Tyly tuossa mainitsi tuon virtapuolen jumpan niin se on yksi ihan hyvä syy, jos ei ole akku hoivaavassa laturissa irti ja akunnavat irti moposta.(Tylyttäjä @ Marras. 06 2006,22:45) kirjoitti
Toinen syy tuohon käynnistelyyn on se että nesteet kiertää koneessa. Niin veden kuin öljynkin on hyvä kierrellä koneessa välillä, ettei paikat kuivu ja ala tihkumaan sitten jo huomattavasti liian aikaisin.
Yksi mikä myös kannattaa tehdä on se että vaihtaa puhtaat öljyt koneeseen ennen säilytykseen laittoa, sillä tuo likainen öljy kerää kondenssivettä helpommin sinne öljyn sekaan ja kuten kaikki tiedämme niin vesi ja alumiini ei oikein tykkää toimia keskenään.
Veden kierrätys koneessa on noissa kilpureissa vielä oleellisempaa, kun niissä ei saa käyttää kisoissa mitään jäähdytysnesteitä (mitkä suojaa korroosiolta). Yksi tapahan on tietysti tunkea sinne syyläriin jäähdytysnesteitä ja käyttää kone lämpöiseksi, sitten vaan jättää sikseen.
Itse käynnistelen koneen pariin kertaan kuukaudessa ja käytän käyntilämpöön. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole kummallekaan, ei kuskille, eikä laitteellekaan.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
On se ihme miten o-renkaat kuivuu kun ne niitä ympäröivä neste poistetaan. Jos ne siitä syystä kuivuu niin niissä on jotain vikaa. Vanhemmiten o-rengas menettää kimmoisuutensa ja alkaa painua lyttyyn ja vuotaa, oli ne polttoaineeseen upotettu tai ei. Jos kaasarissa on 'töpeskää' niin polttoaineen kuivuessa epäpuhtaudet kiteytyvät milloin minnekkin aiheuttaen mahdollista tihkumista käyttöönotettaessa.(jarijii @ Marras. 06 2006,18:02) kirjoitti
En tiedä minkälaisia kaasareita muissa vehkeissä on, mutta omissa niitä o-renkaita ei kyllä oikein montaa löydy. Tyhjäkäynti-ilmaruuvin o-rengas ja neulaventtiilin rungon o-rengas. Kaasuttimen pohjan tiiviste on kuminen. Elikkä koko kaasutinpaketissa (4 kpl) on yhteensä 8 o-rengasta, joista 4 kpl on polttoaineen kanssa kosketuksissa normaali käytössä.
Kyllä ne vuodot käyttöön otettaessa taitaa johtua vain kaasuttimien huoltamattomuudesta.. Mutta kuten jo aiemmin mainittu, jokainen tehköön omille vehkeilleen mitä huvittaa..
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Joo kai toi kaikki hoito on liikaa jos kuuntelee joitain tahoja. Joku ajaa pyörän talliin syksyllä ja sitten keväällä taas starttaa, pyyhkii pölyt ja se siitä. Mutta kai se vaan on sielun hoitoa, akun hoitoa, kaasareiden hoitoa jne... ei se varmaan pahasta oo käynnistellä konetta vaikka kerran kuukaudessa.
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Sielunhoitoahan tuo taitaa minulle ainakin olla. Saa kerran kuussa ajaa sen 7 metriä autotallin päästä päähän![]()
On vaimon mukaan kuulemma näkemisen arvoin virne naamalla kun on tuo toimenpide hoidettu
Ajovarusteita en sentään noilla reissuilla päälleni ole laittanut![]()
Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen.
FLHRCI -02
(tahto @ Marras. 07 2006,20:48) kirjoitti
minäpä saan ajaa 10m........joo,uutena vuotena on "usein" käynnistetty
![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
No mun ajomatka ei oo kun 5 m, mutta mä teen sen aikas usein(tahto @ Marras. 07 2006,20:48) kirjoitti
![]()
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
(mixu_71 @ Marras. 07 2006,09:43) kirjoitti
joopa joo eri pyörissä varmaan vaihtelee tuo O-renkaiten määrä,viimeksi kun ostin ns: kaasuttimen korjaus sarjan (honda)
siinnä oli muistaakseni 8-kpl kyseisiä renkaita se kertaa 4 on
jo mielesräni aika paljon ja sitten vielä tuo tulopuoli arvaus että
ainakin 2-per kaasari siinnä voit laskea paljonko tulee määräksi.
mitä tulee tuohon sinun "väitteeseen" ettei muka O-renkaat mitenkään kärsi jos ovat pitkään "kuivina" on täyttä peetä
ei tarvita kummallistakaan "oppimäärää"
(kokemusta) tuon asian tietääkseen,mutta meitä on moneen junaan ja jotkut jää aina asemalle.
stabilisaattori on hyvää tavaraa. yx kevät tapeltiin kaasariin töhnäx muuttuneen bensan kanssa, seuraavax talvex stabilisaattoria tankkiin ja nou proplemos.![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Hihii. Parkkihallissa on hyvä ollaSiellä voi ajaa ihan ympyrääkin! Ja KUN Helsingin "talveen" mahtuu niitä päiviä jolloin lämpötila on plussan puolella ja tiet lumesta vapaina niin ajelemaanhan sitä lähdetään
![]()
premier
emeritus
Mun on tyydyttävä vajaaseen kahteen metriin...mutta hymy siitäkin jo irtoaa *(Timberline @ Marras. 07 2006,21:02) kirjoitti
Ei muuta kuin ensi kerralla mittaamaan kiihtyvyyttä 0-2 metriin
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland