Hei. Onko kukaan lähiaikoina tuonut pyörää japanista? Vähä kiinnostais kuulla kokemuksia. Toiseksi mietityttää pyörän rekisteröinti suomeen kun oon katellut cb 1300 hondaa, että jos uittas japanista vähä tuoreemman yksilön joita ei oo enään tuotu suomeen niin onko sen kilpiin saanti täys mahottomuus vai onnistuuko kun kumminki aijemmin niitä on tuotu?
Ainakin autojen kohdalla tuli joitakin vuosia takaisin sellainen ohjeistus, että ns. isoilta markkinoilta (lue: USA, Japani) yksittäistuotavat menee lappuihin käytännössä sellaisenaan. Olisi yllättävää, jos L-luokilla olisi eri säännöt.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ja jos tuotavalle pyörämallille saisi valmistajalta EU-alueelle vaatimuksenmukaisuustodistuksen niin sehän olisi ihan läpihuutojuttu rekisteröidä.
Born to be middle aged.
Meneekö ne ihan läpihuutona ? Japanissa ajetaan eri puolella joten voisin kuvitella että ainakin lampun valokuvion
tulee olla täkäläiseen liikenteen sopiva (joissain joutunee vaihtamaan umpion/lasin).
Japanin markkinoille suunnattuissa pyörissä ei ole Eu hyväksyntää joten kannattaa selvittää vaikka ihan katsastuskonttorilta ettei tule yllätyksiä.
Kuinkas se kaupanteko ja rahti Japaniasta Suomeen onnistuu? Onko tuonne olemassa jotain kotimaisia firmoja, jotka asian hoitaa?
.
Autoja tuo useampikin firma, ja niihin kannattaa varmaan olla yhteydessä. Katsastuskonttoreilla ja Trafissa asiakkaille vastauksia antava henkilö ei välttämättä tiedä mistään mitään.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tännehän on tullu hyvin juttua. Tänään soittelin katsastus asemalle ja aikovat iltapäivästä soitella takasi kun tulee joku ukko paikalle jonka pitäs tietää asiasta, mutta eipä kuulunut mitään. Japanimportsiin koitin kans soittaa vaan ei saanu ketään kiinni, eikä töiden ohella kerenny uudestaa soitteleen niin pitää ens viikolla yrittää uudestaan. Tuo Eu hyväksyntä justiin vähä arveluttaa, että mimmonen urakka se sitte on.
Konttorilta soittivat tänään ja meinas, että kilpiin sais, mutta muutama muuttujaki on matkassa. Kyseiselle pyörälle meinas, että nopeusmittari pitäs olla hyväksytty tai hyväksytyttää se vaan jäi vähä epäselväksi, että kuka niitä hyväksyy kun katsastajat ei ainakaan tee sitä. Sitte oli jarruista jotaki, että niitäki saattas joutua testauttaan. Tosin inssikään ei ollu ihan varma asiasta kun siinä oli niin monenmoista eu koukeroa. Sitte kolmantena oli, että jalustinta saattas joutua muokkaileen. En tiiä miten ne niissä sojottaa, ettei tänne kävis![]()
Tiedätkö onko tuota haaveilemaasi mallia tuotu johonkin muuhun eu-maahan? Silloin luulisi olevan suhteellisen läpihuutojuttu saada valmistajalta jonkinsortin lippulappu että tuotava pyörä vastaa noilta osin eu-versiota? Oletko yrittänyt Hondan maahantuontiorganisaation suunnalta kysellä? Epäilemättä sillä paperilla on hintansa, mutta voisi säästää paljon pääkipua.
Tuttu kaveri muutti Uudesta-Seelannista Suomeen ja toi tullessaan muuttopyöränä Suzukin GSX 1400:en. Muuttopyöränä rekisteröinti ilmeisesti olisi ollut läpihuuto, mutta ehdin tehdä kaupat pyörästä ennen rekisteröintiä ja silloin tilanne oli uusi katsastusmiehille. Ongelmat kuitenkin selvisivät aika vähällä soittelulla ja sähköposteilla Trafin insinööreille. Lampun vaihtoa kummallisempia ei tarvinnut tehdä.
Rekisteröintikatsastus itsessään oli läpihuutojuttu tuon s-postin vaihtelun jälkeen.
Tämä tapahtui noin 10 vuotta sitten, tämän päivän käytännöistä en tiedä.
Suzuki GSX 1400, Kawasaki GTR 1400
Tässä on kuule justiin sitä, että ei ne raukat tiedä. Soita vaikka Testmilliin, jos muualta et ole saanut tietoa.
Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset (15.6.2018)Traficom kirjoitti
Vaikka tuo yllä oleva määräys koskee autoja, olisi erikoista, jos moottoripyöriin sovellettaisiin eri vaatimuksia. Jos sovelletaan, on tässä mahtava tilaisuus alkaa tappelemaan Traficomin kanssa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Katsastuskonttori kannattaa valita huolella, jotta ei törmää perinteiseen virkamiesasenteeseen, jossa alainen on väärässä. Minullakin on yksi A2 rajoitus tyssännyt siihen, että katsastusmies vaati enemmän dokumentteja kuin trafin ohjeessa sanotaan. Eipä siinä mikään auttanut muu kuin konttorin vaihto.
Testmilliin jos soittaa, niin varmaan osaavat vinkata sopivan katsastuskonttorin.
2x HD, 2x Savage
Jep, jos on vähänkin vastustusta oudoin vaatimuksin niin konttori vaihtoon. Eivät ole kaikki kärryillä mitä vaatimuksia rekisteröintiin on. Kannattaa seurailla autofoorumeiden japsituonti-ketjuja, siellä on samaa asiaa käyty läpi ja vinkkailtu tietävistä konttoreista.
Näinhän se on aina ollut ja tulee olemaan, että hyvin selvitelty ja valmisteltu leimareissu on
on sama kuin "puoliksi katsastettu"...... ja juurikin se puoli jolla se leima saadaan.
Näinhän ei asian pitäisi olla, mutta elämä on.
"Vähimmän haitan kautta" on ihan perseestä, mutta mutta......
Kannattaa hiljentyä kuuntelemaan sitä legendaarista Heikki Kinnusen saarnaa "Prrrsreiästä" ja sen vallasta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY