Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Jelppiä kiitos. Mistä johtuu semmoinen, että öljy/ilmajäähdytteisen Hondan öljyt näyttävät siltä, niinkuin siellä olisi toffeeta seassa.
    Huomasin ihmeeksen kyseisen ilmiön, kun vaihdoin tänään öljyt talveksi. Aikaisemmin (pari viikkoa sitten) öljyn määrää tarkistaessani, öljy näytti normaalilta.
  2. #2
    Sinne öljyn sekaan on tiivistynyt kosteutta. Yleesnä ko ilmiö johtuu lyhyistä ajolenkeistä. Kone ei ehdi kuumentua öljyineen niin paljoa että tuo harmaannuttava kosteus haihtuisi pois.
    .
  3. #3
    Eikö siis syytä paniikkiin.
  4. #4
    äläs nuolaise ennen kuin tipahtaa..

    Toivotaan, että naapurin pikku-oskari olisi vain käynyt kuselle sun mopoon, eikä kyse olisi vakavammasta.



    Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"

    Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
  5. #5
    Mikäs öljy oli koneessa?
    Taivas saa odottaa
  6. #6
    Hondan mineraalit siellä oli koneessa. Oikeata merkkiä en tiedä. Öljyt laitettiin kesällä koneeseen samalla kertaa, kun Huoltokaksikolla temppuilivat jumittuneen öljynsuodattimen kopan irti. Itte en uskaltanut kokeilla kuin kaikkia mahdollisia avaimia, putkipihtejä ja mutterin murtajaa (oli siinä vaiheessa jo pyöreenä se pultin pää) Nyt laitoin sisään Delvacit.
    Jos se tosiaan olisi sitä kylmälimaa, olen vaan tottunut siihen, että limaa tulee vehkeisiin vain sopivasti esilämmittämällä



  7. #7
    ajat liian lyhyttä matkaa!
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Jos öljy on mennyt muutamassa viikossa harmaaksi niin kyllä sinne on päässyt jostain vettä. Ei ole tavallista kondensoitumista... toi kondenssivesi tulee ajan saatossa, puhutaan vuodesta tai vuosista. Ja korkeilla lämpötila eroilla nopeampaa esim. talvella pyörä lämpösessä ja otetaan ulos 20 pakkaseen...
    Kannattaa seurata kun ottaa pyörän ajoon jos öljy taas harmaantuu. Niin ja jos sitä kosteutta kerääntyy tarpeeksi niin ei se sieltä mihinkään lähde.
    Tietty jos siinä on huohotinreikä niin voi siitä mennä pesussa vettä sisään. Kannattaa katsoa onko "hatullinen"nippa siinä...



    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  9. #9
    Lainaa (Ninja 900 @ Loka. 23 2006,10:55) kirjoitti
    Jos öljy on mennyt muutamassa viikossa harmaaksi niin kyllä sinne on päässyt jostain vettä. Ei ole tavallista kondensoitumista... toi kondenssivesi tulee ajan saatossa, puhutaan vuodesta tai vuosista. Ja korkeista lämpötila eroista (talvella pyörä lämpösessä ja otetaan ulos 20 pakkaseen...)
    Kannattaa seurata kun ottaa pyörän ajoon jos öljy taas harmaantuu. Niin ja jos sitä kosteutta kerääntyy tarpeeksi niin ei se sieltä mihinkään lähde.
    Tietty jos siinä on huohotinreikä niin voi siitä mennä pesussa vettä sisään. Kannattaa katsoa onko "hatullinen"nippa siinä...
    Minäkin olen sitä mieltä, että vesi on tullut ulkopuolelta, esim. juuri pesussa (paine?) tai voisiko jäähdytysneste tihkua öljyyn?
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  10. #10
    Lainaa (mopedman @ Loka. 23 2006,11:00) kirjoitti
    Lainaa (Ninja 900 @ Loka. 23 2006,10:55) kirjoitti
    Jos öljy on mennyt muutamassa viikossa harmaaksi niin kyllä sinne on päässyt jostain vettä. Ei ole tavallista kondensoitumista... toi kondenssivesi tulee ajan saatossa, puhutaan vuodesta tai vuosista. Ja korkeista lämpötila eroista (talvella pyörä lämpösessä ja otetaan ulos 20 pakkaseen...)
    Kannattaa seurata kun ottaa pyörän ajoon jos öljy taas harmaantuu. Niin ja jos sitä kosteutta kerääntyy tarpeeksi niin ei se sieltä mihinkään lähde.
    Tietty jos siinä on huohotinreikä niin voi siitä mennä pesussa vettä sisään. Kannattaa katsoa onko "hatullinen"nippa siinä...
    Minäkin olen sitä mieltä, että vesi on tullut ulkopuolelta, esim. juuri pesussa (paine?) tai voisiko jäähdytysneste tihkua öljyyn? *
    jäähdytysneste ilmajäähdytteisessä vehkeessä
    -Yamaha YZF600R Thundercat-
  11. #11


    Jäähdytinneste voi tihkua vaikka kannentiivisteen hajotessa, mutta kyseisessä pyörässä ei ole jäähdytinnestettä. Vaan öljy kiertää veden tilalla. Eli mahdollisessa kansipahvin vuodossa menee öljy joko männä päälle tai tulee ulos kannen ja sylinterin saumasta.

    Ai kato Fabe kerkiskin eka....



    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  12. #12
    sairaaaaaaan nopee...
    -Yamaha YZF600R Thundercat-
  13. #13
    Lainaa (Fabe @ Loka. 23 2006,11:11) kirjoitti
    sairaaaaaaan nopee...
    Ei oo häpee olla nopee... tosin naiset ei aina arvosta sitä.....



    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  14. #14
    Kappas kun olin hölömö. Unehtui välissä että ilmajäähy olikin kysseessä.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  15. #15
    Lainaa (Ninja 900 @ Loka. 23 2006,11:08) kirjoitti
    Vaan öljy kiertää veden tilalla.
    Mikä malli on kyseessä jos öljy kiertää veden tilalla? Aivan uusi malli/moottorirakenne ilmeisesti *

    Puolen vuoden lyhet ajelut saavat kondenssivettä öljyyn ihan varmasti harmaannuttavaksi asti. Ei siihen vuosia tarvita.
    Tämä tosin vaatii melkoisen lyhyitä ajoja ja matalia moottorin ja öljyn lämpötiloja.



    .
  16. #16
    Onko sitä painepesuria tullut käytettyä mopon pesussa?

    Menee vesi kuin tyhjää vaan stefasta sisään jos suihku sattuu väärään paikkaan osua.
    Mopon pesussa ei painepesuria kannata ikinä käyttää, kun on paljon arkoja paikkoja mihin lika ei saa mennä ja onhan se mopo aika helppo pestä peläkällä letkuhuuhtelulla tai ämpärillä.
    +100m/s club finland / 376,61km/h
  17. #17
    Jep. Paineella on tullut pestyä. Olen siis saattanut truiskia vedet koneeseen. Toisaalta parina viime kuukautena ajoa ei ole tullut kuin työmatkat n.20 km/päivä. koneen käynnissä en kyllä ole huomannut mitään eroa. Onko siis edessä moottoriremontti vai otanko keväällä vaan ajoon.

    Edit. muokkausta



  18. #18
    Lainaa (joumar @ Loka. 23 2006,12:37) kirjoitti
    Jep. Paineella on tullut pestyä. Olen siis saattanut truiskia vedet koneeseen. Toisaalta parina viime kuukautena ajoa ei ole tullut kuin työmatkat n.20 km/päivä. koneen käynnissä en kyllä ole huomannut mitään eroa. Onko siis edessä moottoriremontti vai otanko keväällä vaan ajoon.

    Edit. muokkausta
    Ei sinne koneeseen painepesuvettä ole mennyt, ellet ole ehdoin tahdoin esim eturattaan taakse stefaan tai kytkimen moottoripään vivun juureen ruiskutellut suoraan kovalla paineella vettä. Erittäin epätodennäköistä. Huohottimet yms jos ovat asianmukaisessa kunnossa, moottoriin ei pääse pesuvesiä öljyyn.

    Jos olet ajellut pyörällä 10km/käynnistys, kuten sanoit, koneessa on kondenssivettä. Ei sen kummallisempaa.

    Keväällä peli ajoon vain. Joka ajolla kone kuumaksi, niin onglmaa ei tule. 10km ajo ei riitä.

    ps. mopon pesuun riittää normaali letkupaine.
    .
  19. #19
    Kiitoksia tiedosta vma. Helpotti kummasti.
  20. #20
    Tuo harmaa lima on tuttu ilmajäähytteisissä Ducateissakin keväällä ja syksyllä, jos ajaa muutaman kilometrin lenkkejä. Ajappa yksi pitempi 50-100 km lenkki, niin limat katoaa.
  21.  
  22. #21
    Lainaa (vma @ Loka. 23 2006,13:06) kirjoitti
    ps. mopon pesuun riittää normaali letkupaine.
    Jos on piukassa jotain paskaa, ja ei viitsi sienellä hangata niin painepesurilla lähtee kätevästi, varsinki vanteissa ja koneen etuosassa on rapa piukassa Ens kesänä sitten lähdet töihin vaan puol tuntia aikasempaa, ja toiset saman verran varaat kotimatkaa varten niin saat koneen aina kuumaksi