Jelppiä kiitos. Mistä johtuu semmoinen, että öljy/ilmajäähdytteisen Hondan öljyt näyttävät siltä, niinkuin siellä olisi toffeeta seassa.
Huomasin ihmeeksen kyseisen ilmiön, kun vaihdoin tänään öljyt talveksi. Aikaisemmin (pari viikkoa sitten) öljyn määrää tarkistaessani, öljy näytti normaalilta.![]()
Sinne öljyn sekaan on tiivistynyt kosteutta. Yleesnä ko ilmiö johtuu lyhyistä ajolenkeistä. Kone ei ehdi kuumentua öljyineen niin paljoa että tuo harmaannuttava kosteus haihtuisi pois.
.
äläs nuolaise ennen kuin tipahtaa..
Toivotaan, että naapurin pikku-oskari olisi vain käynyt kuselle sun mopoon, eikä kyse olisi vakavammasta.
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Hondan mineraalit siellä oli koneessa. Oikeata merkkiä en tiedä. Öljyt laitettiin kesällä koneeseen samalla kertaa, kun Huoltokaksikolla temppuilivat jumittuneen öljynsuodattimen kopan irti. Itte en uskaltanut kokeilla kuin kaikkia mahdollisia avaimia, putkipihtejä ja mutterin murtajaa (oli siinä vaiheessa jo pyöreenä se pultin pää) Nyt laitoin sisään Delvacit.
Jos se tosiaan olisi sitä kylmälimaa, olen vaan tottunut siihen, että limaa tulee vehkeisiin vain sopivasti esilämmittämällä
ajat liian lyhyttä matkaa!
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jos öljy on mennyt muutamassa viikossa harmaaksi niin kyllä sinne on päässyt jostain vettä. Ei ole tavallista kondensoitumista... toi kondenssivesi tulee ajan saatossa, puhutaan vuodesta tai vuosista. Ja korkeilla lämpötila eroilla nopeampaa esim. talvella pyörä lämpösessä ja otetaan ulos 20 pakkaseen...
Kannattaa seurata kun ottaa pyörän ajoon jos öljy taas harmaantuu. Niin ja jos sitä kosteutta kerääntyy tarpeeksi niin ei se sieltä mihinkään lähde.
Tietty jos siinä on huohotinreikä niin voi siitä mennä pesussa vettä sisään. Kannattaa katsoa onko "hatullinen"nippa siinä...
Minäkin olen sitä mieltä, että vesi on tullut ulkopuolelta, esim. juuri pesussa (paine?) tai voisiko jäähdytysneste tihkua öljyyn?(Ninja 900 @ Loka. 23 2006,10:55) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
jäähdytysneste ilmajäähdytteisessä vehkeessä(mopedman @ Loka. 23 2006,11:00) kirjoitti
![]()
![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Jäähdytinneste voi tihkua vaikka kannentiivisteen hajotessa, mutta kyseisessä pyörässä ei ole jäähdytinnestettä. Vaan öljy kiertää veden tilalla. Eli mahdollisessa kansipahvin vuodossa menee öljy joko männä päälle tai tulee ulos kannen ja sylinterin saumasta.
Ai kato Fabe kerkiskin eka....
sairaaaaaaan nopee...![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Ei oo häpee olla nopee... tosin naiset ei aina arvosta sitä.....(Fabe @ Loka. 23 2006,11:11) kirjoitti
Kappas kun olin hölömö. Unehtui välissä että ilmajäähy olikin kysseessä.
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Mikä malli on kyseessä jos öljy kiertää veden tilalla? Aivan uusi malli/moottorirakenne ilmeisesti *(Ninja 900 @ Loka. 23 2006,11:08) kirjoitti
Puolen vuoden lyhet ajelut saavat kondenssivettä öljyyn ihan varmasti harmaannuttavaksi asti. Ei siihen vuosia tarvita.
Tämä tosin vaatii melkoisen lyhyitä ajoja ja matalia moottorin ja öljyn lämpötiloja.
.
Onko sitä painepesuria tullut käytettyä mopon pesussa?
Menee vesi kuin tyhjää vaan stefasta sisään jos suihku sattuu väärään paikkaan osua.
Mopon pesussa ei painepesuria kannata ikinä käyttää, kun on paljon arkoja paikkoja mihin lika ei saa mennä ja onhan se mopo aika helppo pestä peläkällä letkuhuuhtelulla tai ämpärillä.
+100m/s club finland / 376,61km/h
Jep. Paineella on tullut pestyä. Olen siis saattanut truiskia vedet koneeseen. Toisaalta parina viime kuukautena ajoa ei ole tullut kuin työmatkat n.20 km/päivä. koneen käynnissä en kyllä ole huomannut mitään eroa. Onko siis edessä moottoriremontti vai otanko keväällä vaan ajoon.
Edit. muokkausta
Ei sinne koneeseen painepesuvettä ole mennyt, ellet ole ehdoin tahdoin esim eturattaan taakse stefaan tai kytkimen moottoripään vivun juureen ruiskutellut suoraan kovalla paineella vettä. Erittäin epätodennäköistä. Huohottimet yms jos ovat asianmukaisessa kunnossa, moottoriin ei pääse pesuvesiä öljyyn.(joumar @ Loka. 23 2006,12:37) kirjoitti
Jos olet ajellut pyörällä 10km/käynnistys, kuten sanoit, koneessa on kondenssivettä. Ei sen kummallisempaa.
Keväällä peli ajoon vain. Joka ajolla kone kuumaksi, niin onglmaa ei tule. 10km ajo ei riitä.
ps. mopon pesuun riittää normaali letkupaine.
.
Tuo harmaa lima on tuttu ilmajäähytteisissä Ducateissakin keväällä ja syksyllä, jos ajaa muutaman kilometrin lenkkejä. Ajappa yksi pitempi 50-100 km lenkki, niin limat katoaa.
Jos on piukassa jotain paskaa, ja ei viitsi sienellä hangata niin painepesurilla lähtee kätevästi, varsinki vanteissa ja koneen etuosassa on rapa piukassa(vma @ Loka. 23 2006,13:06) kirjoitti
Ens kesänä sitten lähdet töihin vaan puol tuntia aikasempaa, ja toiset saman verran varaat kotimatkaa varten niin saat koneen aina kuumaksi