nonniin.. nyt ollaan kahlattu ympäri nettiä kattelemassa eri korjaus vaihtoehtoja, ja kovin tuntuu olevan sekalaista tietoa..
eli halkeamiin:
-kolvilla hitsaus, vai asetoni+muovi mössö? saako pitävää saumaa, jos osa on haljennu kahteen? lasikuitua+hartsia?
-kannattaako halkeama päättää ja avartaa kuten esim. tässä ?
ja mitä täytteeksi tohon uraan?
-mitäs täytteeksi noihin naarmuihin?(hyviä kokemuksia?)
-entäs millä liittää irti haljennu kiinnike?(pala löytyy)
-ja viälä lopuksi onkohan terhi fix setistä apua? kallista?
kiitoksia etukäteen![]()
Jos on kahtia haljennut osa ja sen toisella puolella on hiukan tilaa niin kokeile niin että laitat lasikuitua toiselle puolelle ja jäljelle jäävään rakoon laitat jotain kittiä. Eli yhdistä osat toisiinsa lasikuidulla. Se on ainakin yksi mahdollinen keino saada kahtia haljennut osa kestämään. Jos taas kyseessä on sellainen osa jonka molemmat puolet jäävät näkyviin, voit koittaa muovihitsausta kotikonstein. Samat muovit tarttuvat toisiinsa lujasti, eli puhdista tartuntapinnat asetonilla, niin että kaikki rasva ja muu paska lähtee ja sitten jos pinnat ovat suorat niin paina molempia tartuntapuolia silitysrautaa vasten niin että huomaat muovin alkavan sulaa ja sitten paina toisiinsa ja pidä puristuksissa muutamia minuutteja. Puhdista myös silitysrauta asetonilla. Ylimääräisen purseen voit hioa pois. Jos taas pinnat on kaarevat tai muulla tavalla epäsymmetriset niin ettei tasaista kuumennusta saa, voit koittaa jotain kittiä, niistä ei minulla ole kokemusta. Samat kitit kai toimii naarmuihin.
:edit: typo
Näillä mennää!
Oon jonkun verran katteita kolvaillu ja yleensä sauma pitää. Oma tekniikka on ensin vetää sauma parilla pisteellä kiinni ja sitten sulattaa kolvilla halkeaman kohdalle ura, joka täytetään. Täyteaineena jostain samanlaisesta muovista tehdystä (romu)katteesta otettu soiro, joka siis sulatetaan siihen uraan.
Hiukan vaatii harjoittelua, mutta onnistuu.
TL1000R
Itsekkin olen hitsannut katteita kolvilla
parilla piste hitsillä kohdilleen ja sitten
kummaltakin puolelta olen kolvannut sauman kiinni.
Tämän jälkeen jostain vanhoista katteen paloista lisännyt
siihen saumaan massaa sulattamalla.
Tietenkin hionta tämän jälkeen ja tarvittava kittaus, jos
on tarpeen...
Itse korjasin etulokarin hartsilla sisäpuolelta ja kyllä se hyvin kesti kun pystyi laittaan ainetta reilusti eikä näkynyt sieltä mihinkään.
Kyllä nuo kolvatut saumat aika heikkoja on. Muovinkorjausaineella saa siistin ja kestävyydeltään samaa luokkaa muun katteen kanssa olevan sauman. Jos väliaikaiskorjaus tai on pyörää myymässä niin kyllähän ihmiset korjaa katteita vaikka sinitarralla, ajan mittaan tuollaiset korjaukset näyttää kyllä rivoilta kun niitä alkaa olemaan jokapuolella pyörää. Ja kun availee katteiden ruuveja niin tippuu kämmenenkokoisia katteenpaloja![]()
Lisäys: muovikorjausaine maksaa 30-50e ja katteen saa uudenveroiseksi
www.moto-hame.fi
Oman pyöräni täysin palasina olleen ABS-muovisen katteen korjasin liimalla, joka oli tehty sulattamalla samaisesta muovista tehtyä romua asetoniin. Tulos oli kyllä ruma, kun liima oli eriväristä kuin kate. Ainakin tämän kesän kesti sen verran hyvin, etten taida talvellakaan tuota alkaa paremmin korjailemaan. Muut muovit ei vissiin asetoniin liukene.
Ja jos haluaa oikean väristä liimaa, niin vissiin legot on tehty ABS:stä.![]()
kaaduin vähän aikaa sitten. Kate halki, aika pahasti.(Moto-Häme @ Loka. 20 2006,15:38) kirjoitti
Siis talven työnä nyt myös katteen korjausta.
Mistä tuota mainitsemaasi ainetta saa?
Onko ihan normi rautakauppa-ainetta?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
mm Wurth myy omalla nimellään ja Terosonin Terokal 9225 on samannäköinen pakkaus http://www.autolackprofi.com/shop/im...gang/24391.jpg
Allrightin kataloogissa Terokal 9225 hinta on 62,80e.
Allrightin paketissa taitaa tulla muitakin tuotteita, kun se on katteenkorjaussarja nimeltään.
Autokolarikorjaamoilta/maalareilta tuollaisia löytyy kanssa![]()
www.moto-hame.fi
Noiden katteiden hinnoittelussa on varmasti isoja merkkikohtaisia eroavuuksia, mutta kannattanee ensin selvitellä mitä uudet vastaavat maksavat tai jos malli on ratamiehille mieleinen saattaa heiltä joutaa tehdasuudet kohtuullista korvausta vastaan. Kokonaiskustannus/lopputulos lienee kuitenkin pääasia.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Kawasaki ZZR1400
muovi ja lasikuitu ei kestä! yhdistelmänä mahdoton. automaalarina tiedän.. abs muovit voi liittää asetonilla, halkeama yhteen ja pienellä pensselillä asetonia rakoon ja muovien reunat sulaa yhteen nätisti.(jamppa @ Loka. 17 2006,21:02) kirjoitti
Kolvi käteen ja kunnon sulatus > lasikuitukitti päälle... ja maalaan. En unohtanut hiontaa, ompahan erinnäköinen ainaski![]()
nonniin.. nyt on haisteltu muovia jonkun verran.. aika helpolta tuo vaikutti,kolvi vaan tosi kuumaksi ja muovia sulamaan.. kokeilin yhtä takaisin kolvattua palaa nypätä irti mut kyl se tuntuu tosi tiukas olevan, ja hyvä niin![]()
milläs ootte putsannu noi katteet ennen paklausta? asetonilla?pakkeliksi hommasin tollasta 2 komponentti muovipakkelia..
Eilen iltasella kokeilin katehalkeamia kolvailla. Kivastihan tuo tuntui onnistuvan. Ensin pitää saada halkeama sulatettua pois ja tämän jälkeen ura kiinni ja viimeistelyä vielä kolvilla. Yhden korvakkeen kolvasin kiinni eikä katkennut vaikka tosi reippaasti koitin vääntää irti.
Kolvauksen onnistuminen riippuu paljolti muovista. Toiset muovit kovettuvat liikaa ja ovat näin ollen hauraampia. Toiset muovit eivät menetä ominaisuuksiaan kolvattaessa. ABS -muovi ei tunnu hirveesti kärsivän. Tärkeää on saada halkeamat pois. Jos halkeamaa jää niin se saattaa siitä hajota seuraavaksi..
Asetoniakin voisi kokeilla..
Muistokirjoitus jostakin:
Paljon tinasit,
paljon pilasit..
Nyt on kolvis kylmenny..
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Tere,(rumakuhelvetti @ Loka. 25 2006,23:04) kirjoitti
Olen myös korjannut katteita ja nimenomaan Polyesteri-hartsi on se, joka ei sovellu ABS-muoville. Epoxi-hartsi taasen ottaa lujasti kiinni. Epoxi-hartsi, kuten kaikki muukin muoviin kiinnityvä pitää ensin pohjustaa kunnolla.
Nyt täytyy tässä kohtaa tehdä huomio, ABS muovi ei ole ns. kertamuovi, kuten epoxi- tai polyesterihartisit ovat. Kun epoxilla korjataan pitää huomioida se sauma. Sauma voi olla puskusaumaa tai siinä voi olla reikä. Suoran puskusauman korjaamiseen soveltuu hyvin täällä esitetyt menetlmät korjata kohta samalla muovilla sulattamalla tai tekemällä asetoni-liimaa (sen muuten voi värjätä maaleissa käytettävällä Tikkurilan väripigmentillä). Jos katteeseen on tullut reikä tai siitä on lähtenyt asfaltin hiomana suuria alueita kokonaan pois, kannattaa kohta korjata sisäpuolelta käsin. Tällöin reiän reunat viistetään noin 1/10 kulmaan, jolloin reiän reunoilla olevat voimat kulkevat korjattavan kuitusyteemin kautta. Lasikuidulla ja epoxihartisilla saadaan rakennettua sellainen puuttuva pala, jonka pintakäsittely helpottuu, koska sen päälle voi levittää kittiä tarvittaessa ohuita kerrkoksia ja se ei murru pois. Se lasikuitukangas tulee sitten riittävän matkaa sen viistetyn reunan yli sisäpuolella, joka vahvistaa katteen korjatun reiän reunan.
keskittyen ajelemissen,
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014