Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Käynnistelin tännään sebaria (seisonnassa) ja starttas 30s, ei mitään eloa ...30s taas ja eitaaskaan mitään eloa ...sitten alko akku hyytyyn.."kevveemmällllä kevveeemmäl.."...hmm, aattelimpa katella minkälaisen akun mopon mukana sain..heh yllätysyllätys...akku oli päältäpäin hyvän näkönen ..joku yacht akku...heiluttelin sitä ..kääntelin...hmm..ei näy nestepintaa missään..korkit kuitenkin oli akun kannessa josko siellä nesteetkin tulis olla ja lillua....V..TTu..Akku oli ihan kuiva
    Laittelin akkuveet ja biltemasta hain laturin ...katotaan elpyykö akku...ihme että ylipäätään on toiminu..Huuh huuh

    Siinä akun päällä oli numerosarja 11 06 09 oli painettu stanssaamalla...eikait tuo mikään viimeinen käyttöpäivä ehkä ollut
    Onko HONDAN jälkeen elämää?
    CBR 1000F-91. XX-00, XX-03
  2. #2
    Ei kannata käynnistellä sebaria seisonnassa. mot.
  3. #3
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos akku ei ole ehtinyt saada kipeätä niin eiköhän tuo laturi jeesaa. Kai hommasit sellasen ylläpitävän mallin mitä voit roikottaa koko seisonnan ajan kiinni ?
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  4. #4
    Lainaa (Jassu @ Loka. 11 2006,22:06) kirjoitti
    Jos akku ei ole ehtinyt saada kipeätä niin eiköhän tuo laturi jeesaa. Kai hommasit sellasen ylläpitävän mallin mitä voit roikottaa koko seisonnan ajan kiinni ?
    Joo, tuskin kennot ovat montaa päivää ilman nestettä olleet.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  5. #5
    Lainaa (KMSwallower @ Loka. 11 2006,22:32) kirjoitti
    Lainaa (Jassu @ Loka. 11 2006,22:06) kirjoitti
    Jos akku ei ole ehtinyt saada kipeätä niin eiköhän tuo laturi jeesaa. Kai hommasit sellasen ylläpitävän mallin mitä voit roikottaa koko seisonnan ajan kiinni ?
    Joo, tuskin kennot ovat montaa päivää ilman nestettä olleet. *
    Joo - ei varmaan. Akkuneste vaan pitkästyi seisontaan ja päätti lähteä omille teilleen.

    Kuinka vanha akku/pyörä? Missä nesteet (ja ennen kaikkea miksi)? Ettei vaan latauksen säädin olisi saanut Honda-tautia ja kiehuttanut tuota kuivaksi?
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Jos vakavasti puhutaan, viimeisillään olevan akun tunnusmerkki on, että sinne saa jatkuvasti lisätä nestettä.
    Lopuksi käy usein niin, että akku on näennäisesti täynnä, pyörittää starttia hyvin, mutta virta ei riitä enää sytytykseen.
    Jos et halua lykkiä käyntiin, suosittelen hankkimaan heti keväällä uuden akun. Eikä tarvi olla Yuasa. Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.



    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  7. #7
    Lainaa (KMSwallower @ Loka. 12 2006,10:51) kirjoitti
    Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.
    Mulla on kyrvähtänyt 4 vuodessa kaksi Exiden (BMW:n originaali) akkua. Viimeinen vaihdettiin takuuna uuteen Yuasa'an kaksi viikkoa sitten. Hyvin pyörii! Eli sen olen oppinut, että Exide'ä en ihan heti osta (ainakaan isoon twiniin). Porkkanasorvia pyörittää mikä Hellesens hyvänsä.
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 12 2006,18:15) kirjoitti
    Eli sen olen oppinut, että Exide'ä en ihan heti osta
    Minä taas olen oppinut, että ostan seuraavaksi takuuvarmasti Exiden.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  9. #9
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 12 2006,18:15) kirjoitti
    Lainaa (KMSwallower @ Loka. 12 2006,10:51) kirjoitti
    Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.
    Mulla on kyrvähtänyt 4 vuodessa kaksi Exiden (BMW:n originaali) akkua. Viimeinen vaihdettiin takuuna uuteen Yuasa'an kaksi viikkoa sitten. Hyvin pyörii! Eli sen olen oppinut, että Exide'ä en ihan heti osta (ainakaan isoon twiniin). Porkkanasorvia pyörittää mikä Hellesens hyvänsä.
    Mulla kanssa kotilossa ollut samaa ongelmaa noiden Exiden akkujen kanssa, eli eivät ole enään sitä laatua, mittä ovat joskus aikoinaan olleet. Saman asian ajaa jopa noi halvat epämääräiset merkit, sillä erotuksella että eivät ole aivan yhtä kalliita.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  10. #10
    Lainaa (KMSwallower @ Loka. 12 2006,10:51) kirjoitti
    Jos vakavasti puhutaan, viimeisillään olevan akun tunnusmerkki on, että sinne saa jatkuvasti lisätä nestettä.
    Lopuksi käy usein niin, että akku on näennäisesti täynnä, pyörittää starttia hyvin, mutta virta ei riitä enää sytytykseen.
    Jos et halua lykkiä käyntiin, suosittelen hankkimaan heti keväällä uuden akun. Eikä tarvi olla Yuasa. Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.
    Joo ..latailin akkua n. vuorokauden verran ja katsotaan nyt miten akku jatkossa pelittää....Hyvin lähti kone käymään latauksen jälkeen ....akun ikävuosista ei ole mitään tietoa mutta ilmeisesti tullut tiensä päähän..keväällä näkee

    Mutta voihan se toki olla laturin säädinkin joka puskee liikaa voimaa akulle ja akku kiehuu tyhjäksi...pitääpä mitata mitä laturi puskee.

    Eikös akuissa yleensä ole valmistus vuosi merkitty johonkin? tästä akusta en löytänyt muuta ku aiemmin kertomani numero sarjan joka mulle ei sano mittään
    Onko HONDAN jälkeen elämää?
    CBR 1000F-91. XX-00, XX-03
  11. #11
    Lainaa (Pave. @ Loka. 12 2006,20:37) kirjoitti
    Mulla kanssa kotilossa ollut samaa ongelmaa noiden Exiden akkujen kanssa, eli eivät ole enään sitä laatua, mittä ovat joskus aikoinaan olleet. Saman asian ajaa jopa noi halvat epämääräiset merkit, sillä erotuksella että eivät ole aivan yhtä kalliita.
    Voi, olla että aikoinaan Exidet olivat parempia. Vielä ainakin on autossa pelannut tuollainen ikivanha, 6 vuotias akku.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  12. #12
    Lainaa (Juhannus @ Loka. 12 2006,20:42) kirjoitti
    Joo ..latailin akkua n. vuorokauden verran ja katsotaan nyt miten akku jatkossa pelittää....Hyvin lähti kone käymään latauksen jälkeen ....akun ikävuosista ei ole mitään tietoa mutta ilmeisesti tullut tiensä päähän..keväällä näkee

    Mutta voihan se toki olla laturin säädinkin joka puskee liikaa voimaa akulle ja akku kiehuu tyhjäksi...pitääpä mitata mitä laturi puskee.

    Eikös akuissa yleensä ole valmistus vuosi merkitty johonkin? tästä akusta en löytänyt muuta ku aiemmin kertomani numero sarjan joka mulle ei sano mittään
    Joskus tulevat tiensä päähän "kertalaakista" joskus taas hiipuvat pikkuhiljaa.

    Niin ja milloin viimeksi katsoit, että siellä akussa oli vettä? Tällaisena lämpöisenä kesänä toi haihtuvuus voi olla hieman runsaampaa, vaikka laturi sitä ei keittäisikään.

    Lähellekään kaikissa akuissa ei ole mitään selvää valmitusvuotta löydettävissä. Aikoinaan ainakin auton napoihin stanssasivat myyntivuoden ja kuukauden takuun takia, mutta sitäkään tapaa ei näe enään nykyään.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  13. #13
    Mittasin tuon laturin antaman volttimäärän pyäränkäydessä ja oli 14.3v siisnoinkeskimäärintarkkaan.. ...onko liikaa vai vähän?....Vaan pärähtääpä hyvin käyntiin kylmänä ku akku on täys
    Onko HONDAN jälkeen elämää?
    CBR 1000F-91. XX-00, XX-03
  14. #14
    Hommaa geeliakku, ei tarvi tarkastella vesipintoja.
    Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
  15. #15
    Lainaa (Nakke @ Loka. 13 2006,19:28) kirjoitti
    Hommaa geeliakku, ei tarvi tarkastella vesipintoja.
    Ei oikein pelitä kaikissa pyörissä tuo^.

    Itselläni taitaa olla samaa vaivaa, vaikka pyörä onkin ajossa - kuuteen päivään en käynnistänyt, sen jälkeen jaksoi pyöritää vaikka kuinka, mutta ei startannut. Katselin tulpat ja kaikki, mutta lopulta akun parin tunni lataus auttoi.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  16. #16
    Tere!

    Isot pojat on kertonut että 14.4V olis sopiva max. lataus jännite. Yleensä ottaen akkujen kestoikä on lyhentynyt. Vetraa akkujen fyysinen koko/ah määrä. Eli koko pienempi, mutta amppeeritunteja enemmän kuin aiemmpina vuosina. Lisäksi vaihtovirtalaturi rasittaa akkua enemmän kuin vanha tasavirta häksätin, vaikka valmistajat kyllä väittää toisin. Tämä vaihtovirtalaturi väittämys perustuu vain omaan kokemukseen. Nykyisin jos akku/laturi on keskenään suht sopivia niin akulle norm. keski-ikä on luokkaa 5v. Jotta näin.
  17. #17
    Lainaa (iama @ Loka. 13 2006,19:39) kirjoitti
    Lainaa (Nakke @ Loka. 13 2006,19:28) kirjoitti
    Hommaa geeliakku, ei tarvi tarkastella vesipintoja.
    Ei oikein pelitä kaikissa pyörissä tuo^.

    Itselläni taitaa olla samaa vaivaa, vaikka pyörä onkin ajossa - kuuteen päivään en käynnistänyt, sen jälkeen jaksoi pyöritää vaikka kuinka, mutta ei startannut. Katselin tulpat ja kaikki, mutta lopulta akun parin tunni lataus auttoi.
    Just sama mulla...sytkä vaatii varmaan oman jännitteensä ennen ku kipinä paukahtaa..heh ..jos akussa on just startin pyörittemiseen virtaaniin se ei sytykyselle riitä tarvittavaa kipinää
    menipä pyörittelyksi...ymmärtää ken haluaa..
    Onko HONDAN jälkeen elämää?
    CBR 1000F-91. XX-00, XX-03
  18. #18
    Lainaa (Juhannus @ Loka. 13 2006,20:35) kirjoitti
    Lainaa (iama @ Loka. 13 2006,19:39) kirjoitti
    Lainaa (Nakke @ Loka. 13 2006,19:28) kirjoitti
    Hommaa geeliakku, ei tarvi tarkastella vesipintoja.
    Ei oikein pelitä kaikissa pyörissä tuo^.

    Itselläni taitaa olla samaa vaivaa, vaikka pyörä onkin ajossa - kuuteen päivään en käynnistänyt, sen jälkeen jaksoi pyöritää vaikka kuinka, mutta ei startannut. Katselin tulpat ja kaikki, mutta lopulta akun parin tunni lataus auttoi.
    Just sama mulla...sytkä vaatii varmaan oman jännitteensä ennen ku kipinä paukahtaa..heh ..jos akussa on just startin pyörittemiseen virtaaniin se ei sytykyselle riitä tarvittavaa kipinää
    menipä pyörittelyksi...ymmärtää ken haluaa..
    Itse luulisin, että syynä oli elektroninen bensapumppu, joka taitaa vaatia aika korkean jännitteen.

    !500cc V2 on semmoinen, että se vaatii akulta muutenkin yhtä ja toista ennen kuin padat saa tulille. Valot päällä on yleensä turha yrittääkään.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  19. #19
    Tuo "elektroninen" kuulostaa hirveän hienolta, mutta oikeasti sähköä taitaa viedä eniten se sähköinen, korkeapainepumppu, jota ruiskupyörissä käytetään.

    (Tiedä mitä se "elektroninen" oikein tarkoittaa..... )
    <p>2002-2014</p>
  20. #20
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 14 2006,19:58) kirjoitti
    korkeapainepumppu, jota ruiskupyörissä käytetään.
    Eikös noita korkeapainepumppuja käytetä lähinnä dieseleissä?
    ps. mitä eroa on polttoaineen suihkutuksessa ja ruiskutuksessa? Paine.
    Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
  21. #21
    Lainaa (KMSwallower @ Loka. 14 2006,23:29) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 14 2006,19:58) kirjoitti
    korkeapainepumppu, jota ruiskupyörissä käytetään.
    Eikös noita korkeapainepumppuja käytetä lähinnä dieseleissä? *
    ps. mitä eroa on polttoaineen suihkutuksessa ja ruiskutuksessa? Paine.
    No ruiskupyörien bensapumpun tuottama paine on kuitenkin olennaisesti isompi kuin kaasutinkoneiden bensiinin siirtopumpun paine. Samaten pumpun tarvitsema sähköteho.
    <p>2002-2014</p>
  22. #22
    Autopuolella on ainakin nykyaikaisissa moottorinohjausjärjestelmissä jännitteen valvonta. Ja jos jännite laskee alle niin ei anna kipinää, pyörittää kyllä.
    Taitaa vaikuttaa nykyakkujen kestoihin latausjännitteetkin. Taitaa olla kaksinkertaistunut latureiden tehot ruiskujen ym. hienojen järjestelmien tulon myötä.
    - Suzuki Bandit GSF1200N -
  23. #23
    1200 Banditistä loppu akku ku seinään! Ei edes pyörittäny.
    Hain Biltemasta uuden akun .
    Lähti hyvin käyntiin mutta tehot katos!
    Vaikka kuinka väänti hanaa niin ei kulkenut niinku ennen.
    Palautin akun ja kuulosti vähän kuin niin ois käyny jollekin toisellekin.
    Hain tilalle kunnon akun ja taas kulkee .
    Indian Scout

    Annen Lasipuoti
  24. #24
    Jatkan tähän kun otsikko oli sopivaakin sopivampi...toivoisin ainakin.

    Eli tuli käytyä pärrä talvisäilytyksestä aamulla, ja silloin lähti käyntiin vaikka piti sahailla muutaman kerran ja kuulosti vähän laiskemmalta startin ääni kuin syksyllä. Käynnistin vielä kahdesti uudestaan matkan varrella, jonka jälkeen ajelin 25 km kotio ja join kahvikupposen. Sitten palasin pyörän luo ja oli tarkoitus lähteä ajelulle, mutta kuului vain vaimea naps ja mittariston varoitusvalotkin sammuivat. Virtaa pois ja uudestaan päälle, nyt ei kuulunut enää minkäänlaista ääntä ja ei edelleenkään merkkivaloja.

    Pähkäilin vähän aikaa ja annoin pyörän huilata, uusi yritys, ei merkkivaloja ja ajovalokaan ei palanut edes himmeästi, eikä startti tee elettäkään. Tappokatkaisija ei ole päällä ja se nyt ei noihin em. valoihin vaikuta muutenkaan. Huomasin kuitenkin, että vaihdepoljinta painettaessa öljyvalo syttyi himmeästi ja sammui taas.

    Tarkastin sulakkeet, ehjiä ovat. 30 A pääsulake jäi katsomatta, mutta em. öljyvalo ei olisi syttynyt himmeästikään, jos tuo sulake olisi palanut.

    Otin sitten akun pois (Varta huoltovapaa versio), ja jännite oli kyllä 12,6 V. Tämä vähän ihmetytti. Laitoin akun lataukseen ja 17 h sitä olisi nyt tarkoitus latailla pienellä 500 mA virralla (Bilteman laturi), vaikka taitaa olla entinen akku. Niin tosiaan talven aikana akun huolto oli firman käsissä mutta eipä noista tiedä ovatko asian hoitaneet. Olisin nyt kuitenkin mielenrauhani lisäämiseksi halukas kuulemaan pari kommenttia asiasta, esim:

    -miten se noin yht'äkkiä tyhjeni, ei siis edes yrittänyt starttia pyörittää kahvitauon jälkeen (ilmeisesti edelliset starttaukset veivät sen loppuun eikä kerennyt lyhyellä ajomatkalla latautumaan tai on jo niin loppu, että ei enää lataudukaan?)
    -eikös tämä nyt kuitenkin aika selvästi ole akusta johtuva vika kun merkkivalotkaan eivät jaksa palaa, ettei tarvitse pelätä mitään pahempaa?
    -jännite kuitenkin oli erikseen mitattuna noinkin suuri, vai voiko olla kyse vain siitä että ei anna virtaa tarpeeksi, vaikka jännitettä onkin, ja olisiko sitä mittailua yleensäkin pitänyt tehdä starttinappia painettaessa eikä akun ollessa irti?
  25. #25
    Mulla oli kanssa niin, että latailin akkua pari kertaa talven aikana. Iskin kiinni, lähti käyntiin, toimi vajaan viikon hyvin. Sen jälkeen alko startatessa raksuttamaan pidempään ja pidempään..Hain Biltemasta uuden akun, iskin kiinni niin lähti hyvin käyntiin. Eli akku tuossakin sippasi.

    Sitä en sitten tiedä että miksi, huoltovapaa se oli ja tosiaan latailin kyllä talven aikana. Aikansa kutankin. Mietin vaan aluksi että olisko menny jännitteensäädin, mutta akussa tuo vika ilmeisesti olikin, kun nyt voi sanoa, että lähtee paremmin käyntiin kun mitä sillon ekan kerran tuolla akulla startatessa.
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  26. #26
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Oliko niin tyhjä, että kun aukaisit korkin ja huhuilit niin kaiku vastasi ?
    "No electricitet, monsieur !"

    Kannattaa
    ottaa virtajohto syssssyllä irti akunnavasta ...
    aina voi olla sen verran pikkasta vuotoa jossain ..

    Itellä on hälytin, joka välkky silloin ja tällöin .. sekin tyhjentää akun aika nopeasti ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  27. #27
    Joo mulla meni akku vaihtoon ja kiireyksissäni ostin bilteman geeliakun (ku oli niin lämmin iltapäivä eikä mopo pärähtänny...lauantai...kaikki akkuliikkeet kiinni..heh)..katotaan miten pelittää..
    Onko HONDAN jälkeen elämää?
    CBR 1000F-91. XX-00, XX-03
  28.  
  29. #28
    Lainaa (MattiR @ Maalis. 30 2007,21:26) kirjoitti
    Kannattaa ottaa virtajohto syssssyllä irti akunnavasta ...
    Joo no itse toki olen aiemmin ottanut koko akunkin sisään ja ladannut sitä ja pitänyt kirjaa jännitteestä säännöllisin väliajoin jne. - mutta kun tällä kertaa erehdyin luottamaan talvisäilytysfirman lupauksiin niin paha irrotella itse mitään...

    Kukaan ei turvannut levollisia "yö"unia, no ehkä huomenna... * "-eikös tämä nyt kuitenkin aika selvästi ole akusta johtuva vika kun merkkivalotkaan eivät jaksa palaa, ettei tarvitse pelätä mitään pahempaa?"
    Edit: Ei sitten... *

    Joo latauksen jälkeen oli jännite 13,07 V, mikä riitti sytyttämään merkkivalot mutta ei elettäkään startin suhteen. Iskin sitten mittarin kiinni akun ollessa paikoillaan ja laitoin virrat ja valot päälle, jännite rupesi laskemaan sekunnin välein 12,8->12,7->12,5.. Oli hetkessä jossa 11 paikkeilla. Eli aika selvä tapaus, todellakin entinen akku.