Kertokaahan asiantuntijat mitä rataluokkia suomessa jauhetaan moottoripyörillä....?
Olen kuullut jokamiesluokasta. Millaisilla pyörillä siellä pääsee ajamaan? Olisin kiinnostunut pienimuotoisesta kilpailuhenkisestä mopoilusta näin jo 30 ikävuotta ylittäneenä noviisi kuskina. Mihin rataluokkaan voin mennä ajamaan ja mikä on lähin moottoriseura Kangasalan suunnalla joka valmentaa/opastaa rata-ajo asioissa?
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Jokkiksesta kaikki oleellinen tuolla -> Linkki
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Vielä lisäksi nuo SM-sarjassa ajettavat luokat: SRRA:n RR-opas
Kangasalla ei ole KaMoKe:n lisäksi tietääkseni toista seuraa ja kuten varmaan tiedätkin, KaMoKe on painottunut offroad-puoleen. Tampereella toimii mm. MC Muoviluoti, joka on keskittynyt ratahommiin.
Itse ja kovin moni muukin on aloittanut ratatouhut ja kisailut ilman seurojen apua, Treen alueella kun ei ole avoimia seuroja juurikaan tarjolla.
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Onkos Akaan moottorikerholla ketään ärrärkuskeja tai onko koko kerhoakaan??? Jos aikoo jossain vaiheessa kilpailla, niin eikös silloin täydy kuulua johkin kerhoon???
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Vielä lisäksi nuo SM-sarjassa ajettavat luokat: SRRA:n RR-opas
Toi RR-opas oli hyvä. Kiitosta vaan...![]()
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Joo, tarvii olla kerhon jäsen. Ite oon KaMoKe:n jäsen ihan vain tuosta syystä että johonkin kerhoon täytyy kuulua ja oli varmaan ainoa kerho josta sain todella lyhyellä varoitusajalla jäsenkortin kilpailua varten.(KUIKKIS @ Loka. 12 2006,21:09) kirjoitti
Akaan moottorikerhosta en osaa sanoa mitään. Haaralahan on niiltä suunnilta, mutta kuuluu kuitenkin TMK:on. Ehkä tästä vois päätellä että ihan pienimmät kerhot ei ratahommiin lähde.
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Tulin tässä just Ahvenistolta....oli pirun ASIAAAA!!!!!!
Nyt menee pyörä myyntiin ja talven aikana täytyy ostaa kuussatku räärää....
Voi perse toi ratatouhu on poikaa![]()
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Jokamiesluokassa voi ajaa käytännössä millä tahansa nykyaisella (lue 80-luvulla tai myöhemmin) valmistetulla moottoripyörällä. Kuutiorajoitus sallii välin 123-1400 cc. Aika harva mopolla tai jollain Wingillä radalle ylipäätään halajaa.(KUIKKIS @ Loka. 11 2006,20:11) kirjoitti
Jokamiesluokan perustin, koska Suomessa ei ollut itselleni sopivaa luokkaa. B600, B1000, Ducati-cup jne. olivat kalustovaatimuksiltaan liian kalliit sen hetkiseen tilanteeseen ja oma taso myöskin niiden alle. Siksi jokamiesluokka pystyyn. Taivaanrannan maalareita ja pohtijoita riittää, joten heidän varaan ei voinut laskea, eli pistettiin itse sitten luokka pystyyn. Reippaasti yli 100 kuskia on nyt käynyt luokkaa ajamassa ja suosio näyttäisi kasvavan.
Jos oma nautinto, ajamisen ilo ja tasavertaisten kanssa kamppaileminen on pääasia, niin silloin kalustoksi kannattaa hankkia joku 2500-5000 euroa maksava käytetty, mieluiten mahdollisimman vakio, kilvetön pyörä.
Jos taas sijoitus on tärkein tekijä, niin silloin kannattaa ostaa uudehko 1000 kuutioinen kyykky. Aloitteleva kilpakuski ajaa 1000 kuutioisella Suomen radoilla (poikkeuksena Ahvenisto ja Alastaro, tässä järjestyksessä) 1-3 sekuntia nopeammin kuin mitä ajaisi esim. vastaavalla 600 kuutioisella pyörällä. Isolla pyörällä vaihteiden merkitys vähäisempi ja väärän ajolinjan voi kompensoida teholla.
Loppukesästä pienessä krapulassa keksin, jos vaikka tilattaisiin kimpassa uusia pyöriä. Saataisiin halvemmalla ja olisi tasavertaista kalustoa sitten saman tason jätkillä radalla. Vajaa 10 uutta R6R:ää on nyt tilattu, osa on jo omiaan rakentelemassa ja kesää ja uutta ajokautta odotellaan.
Vauhdin Maailmasta löytyy kolme artikkelia kesältä, missä eräs vähän varttuneempi aloittelija (Paavo +50v) aloitti rataharrastuksen ja elämänsä ensimmäiset kisat. Kannattaa lukaista jos ne lehdet saa käsiinsä.
Hyviä kursseja järjestää mm. Motocorse rata-ajoon. Omatoimiseen opiskeluun sopivat meidän ajoharjoittelupäivät. Kokeneemmilta vain kysymään ja neuvoja hankkimaan ja eiköhän se siitä lähde.
Itselläni ensimmäiset kokemukset olivat kisaamisesta Kemoralla. Kisan paras aika vanhalla n. 2000 euron arvoisella R1:llä oli 1.24 alkuinen. Tänä kesänä meni -05:lla CBR 600 RR:llä 1.16 alkuinen. Ensi kesäksi tavoitteena R6R:llä 1.15 alkuinen Kemoralla, 1.30 alkuinen Alastarolla ja 1.35 alkuinen Motoparkissa.
Jossain polussa pohdittiin voisiko ER5:lla päästä alle 1.25 aikoja tai jopa alle 1.20. En osaa sanoa, mutta tasaisia 1.22-1.24 väliin osuneita aikoja eräs kaveri ajoi 24 tunnin ajan kesällä 2005 Kawasakin seiskapuolikkaalla nakulla ja kilometrejä yhteensä rapiat 2100. Kyseinen kaveri ei ole koskaan ajanut kilpaa, ei silloin, eikä vieläkään. Joten en pitäisi erityisen ihmeellisenä tekona, jos joku kisakuski täräyttäisi 1.24.9 ER-5:lla, enkä vielä pyörtyisi jos 1.19.9 vetäisi siellä jos tällainen vässy, vanha ja kädetön ensikertalainen ajoi pienellä lainapyörällä 1.16 alkuisia.
Suosittelen tulemaan mukaan. Kisapäiviä lyödään parhaillaan lukkoon, asiasta pohdiskelua tuolla: http://www.mp-foorumi.com/forum/show...tid=363&fpage=
Ja virallinen info yhdistyksen kotisivuilla myöhemmin: http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm
Jukka Relander
Puheenjohtaja/toiminnanjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
No, se oli tuossa rata-aikoja Kemoralla. Ite kai se suurin epäilijä. Kaikki muut siihen näköjään uskoo. Joutunee tulemaan radalle pimeän aikaan, eikä kypärähuppua saa missään nimessä ottaa pois, ettei kukaan vain tunnista. Jos nimittäin joku ER-5:llä alle 1.25:nkin ajaa.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Marras. 01 2006,22:49) kirjoitti
![]()
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Suomessa eri luokat kaudella 2007
TUOLLA!![]()
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Kiitoksia infosta....
Oma pyörä on nyt myynnissä ja olen katellut jo vähän ratapyörää...Kumpi on parempi kilonen vai kusiainen? Näin alottelijalle....![]()
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Tästä aiheesta on varmaan miljoona ketjua täällä ja SRRA:ssa.(KUIKKIS @ Marras. 05 2006,17:23) kirjoitti
Pääpointteja:
600:
+ Oppii keskittymään oikeisiin ajolinjoihin ja mutkanopeuteen
+ Kevyempi viedä, helpompi hallita
+ Ei niin helposti high-sideja
+ Halvempia
- Kaksi kilpailevaa luokkaa, mikä jakaa kipailijoita hieman. Homma kuitenkin toimii ok.
1000:
+ Tosi kova taso B:ssä. Itse olisin viime vuonna päässyt harvoin, jos koskaan viiden sakkiin.
+ Oppii jarruttamaan ja availemaan tehokkaasti.
- Syö renkaita
- Enemmän point-and shoot kuin 600. Eli kärjistäen täysiä sisään, käännä jotenkin, ja ammu mutkasta ulos niin kovaa kuin uskallat. Jos uskallat enemmän kuin pitoa on, niin rankaisu on kiusallisen kova.
Itse aloitin tonnisella, koska kuussatkut olivat silloin kohtuullisen kireitä ja epäluotettavia. Nyt aloittaisin ilman muuta kuussatkulla. Molemmilla oppii ajamaan, mutta 600:lla oppimiskäyrä uskoakseni halvempi, helpompi ja nopeampi.
- JAM Racing Team -
Lisäyksiä ja tarkennuksia.(johtaja @ Marras. 05 2006,21:06) kirjoitti
Periaatteessa luokkia, joissa kusiaisella ja tonnisella voi ajaa, on vielä yksi enemmän. Tämä tietysti koskee aloittelijoita.
Jos pelkät kierrosajat kiinnostavat, niin tonnisella niitä takoo Suomen radoilla helpommin aloittelija. Poikkeuksena Ahvenisto, jossa ei järjestetä kisoja ainakaan toistaiseksi ja Alastaro. Kusiaisella ei voi paikata niin hyvin väärää ajolinjaa ja vaihteiden kanssa pitää olla tarkempana. Kusiaisella taas on helpompi availla, kun ei tarvitse pelätä perseen alta lähtemistä.
Kumpikin vaatii pientä totuttelua. Tonnisella (R1 vm -00, -04 ja ZX10R) on tullut taottua jonkin verran alle 10.000 kierrosta Ahvenistolla, Alastarolla, Kemoralla ja Motoparkissa ehkä yhteensä about saman verran, ehkä himpan enemmän. Ahvenistolla ja Alastarolla kusiaisella (Honda CBR 600 RR vm -05 ja Yamaha YZF R6R) pääsi nopeasti sinuiksi, Motoparkissa taas tippui omasta parhaasta kierrosajasta (korkea 1.37) viitisen sekuntia pois vaihdettuani kusiaiseen, mutta pienen treenailun (kolme päivää harjoittelua + yhdet aika-ajot) ajat tippuivat matalaan 1.36:een.
Tällä hetkellä ajan mieluummin radalla kusiaisella (R6R) ja kadulla tonnisella (R1). Kierrosajoilla ei ole vielä taloudellista merkitystä allekirjoittaneelle, joten keskityn vain hyviin vääntöihin tasavertaisten kanssa ja tuolla R6R:llä pääsee Yamaha Center-cupissa tulevalla kaudella ihan hyviin vääntöihin.
Jukka-setä
Muistaako joku vielä sitä threadia missä käytiin keskustelua kannattaako aloittaa 600cc:llä vai 1000cc:llä? Ei oikeen tahtonut löytyä haulla![]()
Linkki <- Tuolla aiheesta ainakin oli vääntöä, vaikka ei aiheeseen kuulunutkaan..(Tianyu @ Marras. 09 2006,05:22) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Suomessa varmaan lyhyt ajokausi tekee sen, että ajosarjat on kalliita, porukka kärvistelee ja säästää talven. Jos kausi olisi pitempi , niin ei kai kenenkään pers. kestäisi sitä.
Näyttää ranskassa ja englannissa varmaan tästä syystä paljon ns budjettiluokkia, eikös siellä ajeta näitä 80 luvun nakupyöräluokkia esim cb900, gs1000 ja z900/z1000:sen vastakkain. ei rengaskulut huimaa päätä ja pyöriä saa ns tonnilla?
toinen yleinen taitaa olla hornet cup, jossa viritys on rajoitettua pelkkään pönttöön ja 5 % suutinmuutoksiin.
muita kuulemiani luokkia on CB175 luokka englannissa. jossain ajettiin kai cb500 luokkaa hondilla.
jossain ajetaan sitä supermono sarjaa, jossa on itserakennettuja yksipyttyiä pyöriä. yleensä joku kevarin/250cc:n runko ja siihen
joku enskan yksipyttyinen.
JakeT.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Näihin kotimaisiin rataluokkiinkin jokkiksesta lähtien näytää olevan muillakin kun meikäläisellä kiinnostusta. Pistää pläjäytin urheilukanavalle ja maikkarin uudelle äijäkanavelle MAXille palautetta, että kävisivät kuvaamassa ensi kesänä noita ja näyttäisivät vaikka sitten talvella. Kaik yhessä tuumin palautetta pistämään ni nähdään enemmän mopoilua töllöstä![]()
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Ainakin menneenä kesänä ajettiin Virtasalmella 26-8. toukokuuta noilla supermonoilla. Supermono kilpailun raportti ja tulokset ruotsiksi.(jaket @ Marras. 17 2006,15:51) kirjoitti
Näyttää tuloksissa olleen kaikki ruotsalaisia, vaikka Suomesssa ajettiinkin. Ihmetyttää sinänsä kun ainakin yksi luokkaan sopiva pyörä oli Suomessa myynnissäkin nettimotossa loppukesästä. Siinä taisi olla Aprilia RS125 runko ja Rotax 500 kone.
Lainaampa tätä ketjua kysymystäni varten.
Eli jos hankin valmiiksi rakennetun 600 kuutioisen kilpurin niin kumpaa luokkaa varten rakennettu on parempi supersport vai superstock? Kummassa enemmän porukkaa kilpailemassa, kumpi on "kovempi" tai nopeempi?
Saa suositella myös jotain pyörää jompaan kumpaan luokkaan, jos vaikka on oma myynnissä.
Nopeat elävät, kuolleet eivät
Hups, viestiä kirjoittaessa sattunut ajatuskatkos, tarkoitin tietenkin supersport enkä superbike.
Nyt korjattu.
Nopeat elävät, kuolleet eivät
Toi on hieman katsontatyylistä kiinni. STK laitteella voit pääsääntöisesti kilpailla myös SS-kisoissa. Suomessa B600-luokassa on voimassa SS-säännöt mutta karkeasti arvioiden vain ehkä puolet ajavat SS-pyörillä, joilla ei STK-kisoissa saa ajaa. A-luokassa viime kaudella oli enemmän osallistujia STK-luokassa pääosin sen takia, että sinne saivat osallistua myös B-kuskit. Ensi kauden luokkasäännöistä ei ainakaan meikäläisellä ole vielä tietoa. Nettikirjoitusten perusteella tuntuisi kuskien toiveena olevan pelkkä SS-luokka päällekkäisyyksien välttämiseksi. Ensi kaudella ajetaan kuitenkin sekä SS ett STK luokkia ainakin alustavien tiedotteiden perusteella.(Apbz @ Marras. 19 2006,00:48) kirjoitti
SS-pyörä on muutenkin aika karkea käsite, koska harvemmin Suomen SS-pyörissä on kaikkia sääntöjen sallimia modauksia tehty. Itse ajelen lievästi viritetyllä SS-vehkeellä, jolla ei kuitenkaan ilman paria muutosta saa kilpailla STK-kisoissa. Eli jos aiot aloittaa B-luokasta, on mielestäni melkolailla yhdentekevää hommaatko käytetyn SS vai STK pyörän, koska se vanhenee vuodessa-parissa kuitenkin kelvottomaksi A-luokkaan. Pääasia on että etsit hyvää yksilöä. SS-pyörä saattaa tarvita enemmän huoltoa ja hoivaa luotettavuuden takaamiseksi mikäli se on enemmän viri-viri.
SS-luokassa ajetaan kovemmat kierrosajat ja näinollen väittäisin sen olevan "kovempi" vaikkakin samat naamat molemmissa luokissa on yleensä keulilla.