Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
    Ajattelin kysäistä seuraavaa asiaa teiltä, kun todennäköisesti löytyy paljon asiantuntijoita asiaan kantaa ottamaan...

Elikkäs probleema ompi seuraava:

Ostin just uuden kypärän - ja kolmannella käyttökerralla kävi pikkuinen kämmi.

Autokoulun käsittelykoeharjoituksissa oli hirmuinen sade ja yhden harjoittelijan mopo kaatui jättäen asfalttiin polttoainetta tms. nestettä. Ja minä sitten epähuomiossa harjoittelemaan hätäjarrustusta just tuohon kohtaan!

No tietäähän sen miten siinä kävi - etupyörä lähti luisumaan ja sit tökkäs asfalttiin ja pyörä kyljelleen.

Ja sitten itse kysymykseen: Pitäisikö minun ostaa uusi kypärä, kun tuossa tilanteessa kypärän leukasuoja osui asfalttiin? Osuma ei ollut kova (vauhti kaatuessa alle 40 km/h ja sain käsillä otettua vastaan) - mutta kuitenkin...

Jään odottelemaan mielipiteitänne.
    Ja koskaan en oo myöhästyny mistään!

Honda CBR 600F -07
    Ei tarvi uusia. Kypäräthän voi pudottaakki jostain puolentoista metrin korkeudesta ilman että niitä pitäis vaihtaa... Taitaa kyl vaihdella merkeittäin.
    Lainaa (jjari @ Loka. 06 2006,11:31) kirjoitti
    Ei tarvi uusia. Kypäräthän voi pudottaakki jostain puolentoista metrin korkeudesta ilman että niitä pitäis vaihtaa... Taitaa kyl vaihdella merkeittäin.
    Arait on testattu 2,5 metristä.
    Suzuki GSX-R 1000 K7
    Ite en todellakaan vaihtais moisesta. Ei ne mitään posliinia ole, kyllä ne pikkukolhuja kestää. Oletan että on kuitupotta.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
    Lainaa (teude @ Loka. 06 2006,11:44) kirjoitti
    Lainaa (jjari @ Loka. 06 2006,11:31) kirjoitti
    Arait on testattu 2,5 metristä.

OK...

Mutta kyllähän se kypärä siis kuitenkin nappasi siihen asfalttiin - ei niin että ois vaan nätisti "laskeutunut" siihen... Tuli pari nirhaumaa pintaan...

Honda CBR 600F -07
    Sanallisen kuvauksen perusteella on tietysti vaikea antaa mitään kovin tarkasti perusteltua ohjeistusta, mutta kommentoin silti *

Ainakin itse harkitsisin uuden kypärän ostoa, jos tulisi niin isoa vauriota, että se ulottuisi kuituihin asti. Aikanaan ilmavoimissa meille opetettiin, että kuiturakenteen saamaa todellista vahinkoa ei voi arvioida pelkästään silmämääräisesti, vaan pitää nähdä myös mitä kuiturakenteelle on tapahtunut (tähän ainakin silloin tarvittiin ultraääni tms. mittalaitteet). Toki tässäkin kannattaa pitää järki mukana, koska kuituhan kestää kulutusta, kun taas terävät iskut eivät tee sille hyvää.

Jos naarmut ovat ainoastaan maalipinnassa, niin ainakaan itse en vielä sen takia lähtisi kypärää uusimaan, vaan laittaisin paikkamaalia tai tarran naarmujen päälle.

Lopultahan kuitenkin on kyse kahdesta asiasta:
    - kuinka paljon arvostat omaa turvallisuuttasi, eli oletko valmis ottamaan pienen riskin seuraavassa mahdollisessa onnettomuudessa säästääksesi nipun euroja nyt
    - haittaako sinua se, että kypärä näyttää kaadutulta

Summasummarum, en tainnut auttaa sinua yhtään *
    BMW F650GS / Honda CRF450R

Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
    En vaihtaisi. Pikku kolhuja kypärään mahtuu..
    * Arctic Ranger *
    Lainaa (Venkku @ Loka. 06 2006,11:10) kirjoitti
    Ja sitten itse kysymykseen: Pitäisikö minun ostaa uusi kypärä, kun tuossa tilanteessa kypärän leukasuoja osui asfalttiin?
    Leukasuoja sai osumaa eli kallon puolelta kovahattu lienee kunnossa. En vaihtaisi.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Jos pienestä kolhusta kypärä menee rikki, niin se on täysin hyödytön kapistus kun oikeesti lippaa. Paikasta ja kaatumisesta riippuen taitaa potta kolahtaa useamman kerran maahan ynnä muuhun. Tai sitten täytyy muistaa lipatessa pitää pää ylhäällä ettei vaan kypärä mene rikki.
    Jos kolhu oli pottasi ensimmäinen ja alat harrastamaan pyöräilyä, olen varma että pottasi saa vielä monta kolhua, toivottavasti vain pudotessa maahan...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
    Jep - pitänee miettiä ens kauden alussa mitä tekee. Pointtihan on se, että ehdottomasti hankin uuden, jos on pienintäkään epäilystä että kypärästä ei ole enää suojaamaan tuota palloa tuossa olkapäiden välissä... Mutta pelkkien naarmujen takia en uutta hankkisi - niitähän tulee joka tapauksessa ajan mittaan...

Kiitän kaikkia kommenttinsa antajia

Ei muuta ko mukavaa perjantaita

Honda CBR 600F -07
    Eiköhän tuo vaihto lähinnä aikoinaan koskenut noita seitsemänkymmentä luvun ja kahdeksankymmentäluvun muovikypäriä jotka oli paljon huonompia kuin nykypäivän kypärät. niissä todellakin saattoi kolauksesta pintajännitys kadota ja seuraavalla tiputuksella haleta koko kypärä. Siitä on toki kypärät kehittyneen ja paljon.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
    Jokainen motoristi tipauttaa kypäränsä monta kertaa vuodessa kahvilan pöydältä terassille, hattuhyllyltä lattialle, satulan päältä maahan jne. IRL Noista naarmuista uhotaan sitten kun saadaan vakuutusyhtiö maksamaan.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
    Enpä viitsi uutta topicia tehdä, niin esitän asiani tässä.

Kävin alkusyksystä CB 500:n kanssa ojan pohjalla ja nyt mietityttää kypärän kunto. Kaaduin siis pyörän kanssa kyljelleen asfaltille ja raahauduin sen mukana ojaan. En osaa sanoa kolahtiko kypärä jossain vaiheessa maahan, eikä niska tai mikään ollut kipeänä tapahtuman jälkeen. Naarmujakin yritin etsiä, mutta en tiedä ovatko uusia vai vanhoja.

Olen syksyn ajan pohtinut että pelaanko varman päälle ja hankin uuden kypärän, vai käytänkö ensi kaudella vielä tuota parisen vuotta vanhaa. Mitäs mielipiteitä orkkilaisilla on tähän?
    Nöpö.
    Oman pään kanssa ei liene viisasta pelleillä, pelaa varman päälle ja osta uusi.
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Feline @ Joulu. 18 2006,22:45) kirjoitti
    Enpä viitsi uutta topicia tehdä, niin esitän asiani tässä.

Kävin alkusyksystä CB 500:n kanssa ojan pohjalla ja nyt mietityttää kypärän kunto. Kaaduin siis pyörän kanssa kyljelleen asfaltille ja raahauduin sen mukana ojaan. En osaa sanoa kolahtiko kypärä jossain vaiheessa maahan, eikä niska tai mikään ollut kipeänä tapahtuman jälkeen. Naarmujakin yritin etsiä, mutta en tiedä ovatko uusia vai vanhoja.

Olen syksyn ajan pohtinut että pelaanko varman päälle ja hankin uuden kypärän, vai käytänkö ensi kaudella vielä tuota parisen vuotta vanhaa. Mitäs mielipiteitä orkkilaisilla on tähän?
    Kuten edellä sanottu: Jos ei selvää vaurioo näy niin pidä vaan vanha kypärä. Jos taas tuntuu, että taskun pohjalla polttaa muutaman ylimääränen satanen, osta uusi.
    Superbike #7
    Kun olet asiaa syksyn aikana ilmeisesti enemmänkin pohtinut, osta uusi. Ei sitten tarvitse enää jossitella.
    Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
    Jos kypärässä ei näy mitään näkyviä vaurioita niin uskoisin sen olevan vielä käyttökelpoinen.Kuitukypärissä on yleensä sellainen nyrkkisääntö, että jos maalin alta tulee vaaleanpunainen väri vastaan niin kypärä vaihtoon!

Toki sinulla on tuossa tilanteessa mahdollisuus laittaa kypärä vakuutukseen, koska tuo sattui autokoulun ajoharjoittelussa. Takuulla on vakuutukset voimassa, kun ajelet siellä valvovan silmän alla ja tuollaista tapahtuu.

Ikäväähän tuo on, että juuri ostettu kypärä kokee tuollaisen kohtalon. Itseäni harmittaisi ainakin aivan älyttömästi vaikka naarmuja kummempia ei kypärälle kävisikään.

Itse toimisin niin, että ottisin vakuutuksista selvää ja sen kautta yrittäisin hoitaa itselleni uuden kypärän. Voithan toki laittaa esim vaikka sähköpostia kypärän valmistajalle ja kysyä heiltä asiaa. Siellä se asiantuntemus on.
    Lainaa (iama @ Loka. 06 2006,20:32) kirjoitti
    Jokainen motoristi tipauttaa kypäränsä monta kertaa vuodessa kahvilan pöydältä terassille, hattuhyllyltä lattialle, satulan päältä maahan jne. IRL *Noista naarmuista uhotaan sitten kun saadaan vakuutusyhtiö maksamaan.
    Näinhän se menee..
    Suk dik!
    Eikös vakuutus korvaa tuon, kun kerta oli autokoulussa sattunut ja ajoharjottelu tilanne....

Itse vaihdan kypärää vuosittain, vaikkei siinä mitään kolhuja olekkaan.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
    Lainaa (iama @ Loka. 06 2006,20:32) kirjoitti
    Jokainen motoristi tipauttaa kypäränsä monta kertaa vuodessa kahvilan pöydältä terassille, hattuhyllyltä lattialle, satulan päältä maahan jne. IRL Noista naarmuista uhotaan sitten kun saadaan vakuutusyhtiö maksamaan.
    Hmm.. Enpä muista pudottaneeni kypärää yhtään kertaa ainakaan lähimpään 8 vuoteen.. Vaimon kypärä pudonnut kerran, kun ei usko ettei jätä sitä siihen satulalle..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Olishan se vallan huono asia jos kypärä pikku kolhuista menee kelvottomaksi. Eikö se kuitenkin oikeasti kaaduttaessa osu useita kertoja maahan...
    Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
    Mitenkä sitten tuo kypärän ikä? Olen käyttänyt edelleen vuonna -98 ostamaani Nolan N81, tosin avattava versio on toisena käytössä. Tuota vanhempaa tuli käytettyä viime kesänä taas melko paljon; satuin hankkimaan siihen tumman visiirin eikä näin ollen tarvinnut pelata aurinkolasien kanssa ( pääsyy avattavan version hankintaan aikanaan ). Mutta tapahtuuko materiaalissa jotain heikkenemistä vuosien mittaan siinä mitassa, että turvallisuus kärsii? Missään potta ei ole kierinyt/pudonnut eikä sitä ole säilytetty auringossa kuin lyhyitä aikoja. Käytön seurauksena pehmusteet ovat tietenkin jo "muotoutuneet" ja ilman kypärähuppua se tuntuu päässä hieman väljältä. Suunnitelmissa on toki hankkia uusi umpikypärä D -lukolla, mutta uskaltaako tuota vanhaa edes myydä vaikkapa mopokäyttöön

Ja tietenkin noita kypäriä alkaa olla nurkissa jo melko paljon, tällä hetkellä hyllyssä 8 kpl eli jokaisella perheenjäsenellä uusi ja vanha...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
    Lainaa (nano @ Joulu. 19 2006,03:32) kirjoitti
    Itse toimisin niin, että ottisin vakuutuksista selvää ja sen kautta yrittäisin hoitaa itselleni uuden kypärän. Voithan toki laittaa esim vaikka sähköpostia kypärän valmistajalle ja kysyä heiltä asiaa. Siellä se asiantuntemus on.
    No, jos valmistajalta kysyy, niin takuuvarmasti pitää ostaa HETI uusi kypärä ja mahdollisimman kallis tietysti - sehän on sama kun soittaisi menekinedistäjälle ja kysyisi kannattaako ostaa... *

Mutta vak.yhtiöstä kannattaa niiden mielipide kysyä. Se ei maksa mitään kun kysyy.
    ***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
    Lainaa (Jagge @ Joulu. 19 2006,14:47) kirjoitti
    No, jos valmistajalta kysyy, niin takuuvarmasti pitää ostaa HETI uusi kypärä ja mahdollisimman kallis tietysti - sehän on sama kun soittaisi menekinedistäjälle ja kysyisi kannattaako ostaa...

Mutta vak.yhtiöstä kannattaa niiden mielipide kysyä. Se ei maksa mitään kun kysyy.
    Heheeh... No vakuutusyhtiöstäkö ne sitten kertoo sulle sen oikean tiedon? Eiköhän ne sano, että jos ei kahtia ole haljennut niin ajele vaan ihan rauhassa!

Itse luotan kyllä valmistajan sanaan. Jos sanovat että harkitse vaihtamista niin takuulla vaihtaisin. Tuohan menee muutenkin vakuutuksen piikkiin niin eikös se kannata silloin vaihtaa? Ei tarvitse epätietoisuudessa ajella!
    Lainaa (nano @ Joulu. 20 2006,13:43) kirjoitti
    Lainaa (Jagge @ Joulu. 19 2006,14:47) kirjoitti
    No, jos valmistajalta kysyy, niin takuuvarmasti pitää ostaa HETI uusi kypärä ja mahdollisimman kallis tietysti - sehän on sama kun soittaisi menekinedistäjälle ja kysyisi kannattaako ostaa... *

Heheeh... No vakuutusyhtiöstäkö ne sitten kertoo sulle sen oikean tiedon? Eiköhän ne sano, että jos ei kahtia ole haljennut niin ajele vaan ihan rauhassa!

Itse luotan kyllä valmistajan sanaan. Jos sanovat että harkitse vaihtamista niin takuulla vaihtaisin. Tuohan menee muutenkin vakuutuksen piikkiin niin eikös se kannata silloin vaihtaa? Ei tarvitse epätietoisuudessa ajella!
    Vakuutus yhtiöt lunastavat kypärän aina jos kaaduttaessa tulee pienikin kolhu kypärään. (vakuutus yhtiö ei ota sitä riskiä että jos kaatuu uudestaan ja sitten todetaan että kypärä oli rikkoontunut jo edellisessä vahingossa, kosvaukset ovat silloin ihan eri hintaluokkaa).
    ,
    Onhan se sanomattakin selvää, että ei nuo kypärät voi yhdestä iskusta rikki mennä. Mietippä pyörimistä asfaltilla oikean onnettomuuden sattumista... Tuskin se pää vain kerran siihen osuu.. Uskon että kestää vielä oikean kaatumisenkin, mutta ei siitä haittaakaan ole jos on varaa ottaa varman päälle. Itse en vaihtais.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
    Olem tässä asiassa sitä mieltä, että jos asiaa askarruttaa edes jollakin tavalla kolhimista kärsineen kypärän omistajaa, niin kypärä kannattaa vaihtaa.

Ps. Kaikki vauriot ja kolahduksen/iskun vaikutukset eivät ole silmin nähtävisssä, eikä siten myöskään todettavissa.

All you´ve got is time - living is takin´ it.
    Lainaa kirjoitti
    Vakuutus yhtiöt lunastavat kypärän aina jos kaaduttaessa tulee pienikin kolhu kypärään. (vakuutus yhtiö ei ota sitä riskiä että jos kaatuu uudestaan ja sitten todetaan että kypärä oli rikkoontunut jo edellisessä vahingossa, kosvaukset ovat silloin ihan eri hintaluokkaa).
    Ei välttämättä. Menin pyörän kanssa nurin -04 kesällä, ja pieni jälki tuli kypärän sivuun. Eivät lunastaneet kypärää(Nolan N-40 avopotta), antoivat 50€ kosmeettisesta haitasta... Näin Veritaksella.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
    Lainaa (Sara @ Joulu. 19 2006,09:47) kirjoitti
    Itse vaihdan kypärää vuosittain, vaikkei siinä mitään kolhuja olekkaan.
    Kuinkas usein muut vaihtaa? Itellä on 2-3vuotta se aika, jonka sisällä kypärä kyl vaihtuu...
    Mulla GSX-R1000 -08 (valkohopea)
    Pikku-Broidilla CBR1000RR -08 (valkomusta)
  30.  
    Itte ku vedin toissa syksynä ekat kunnon pannut ja kypärä kolhi maata niin perkeleesti ni siihe tuli kosmeettisia vaurioita liikkeessä sanovat et ei tää haittaa mut vakuutuksen piikkii meni ni mikäs siinä. Itse en menis kyllä kypärää vaihtamaan.
    600rr
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen