Vanha pyörä myyty ja suurin kiinnostuksen kohde on RT 1200. Olisi kiinnostava tietää kokemuksista (hyvistä ja huonoista) niiltä joilla sitä jo on.
RT 1200 tuli hankittua kesäkuussa ja km 13.000 takana. Olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani, kerrassaan hyvä matkapyörä. Tässä muutamia plussia
+ 6 vaihdetta mukava pitkillä matkoilla
+ hyvä vääntö
+ ESA toimii erittäin hyvin, säätö mahdollisuuksia löytyy
+ erittäin tehokkaat ja tasapainoiset jarrut
+ Isot ja tilavat sivulaukut, top case kannattaa hankkia lisäksi jolloin tilaa tulee rutkasti lisää. 2 viikko Tanskassa telttoineen päivineen ja vielä vaimo kyydissä. TOIMI
+ moottorin värinä melkein olematon
+ kulutus 4,3 - 4,7 l/100 km matka ajoa
+ hyvä ajoasento / matkustajantilat
ja sitten miinukset
- löytää sopiva asento plexille -> pyörteitä ( 190 cm pitkä kuski )
tässä nopeasti mitä tulee mieleen![]()
Pakko kysyä, kun väittävät moista: syökö se runsaasti öljyä?
Mielestäni ei olen lisännyt öljyä n. 2 litraa sitten 1.000 km huollon onko se paljon vai vähän en osaa sanoa.(Köpi @ Loka. 03 2006,10:32) kirjoitti
On se aika helvetin paljon kun Hondaan(XX) ei tarvitse lisätä lainkaan 12000 km välillä.
senverran olen koeajanut, että pleksi toimii loistavasti omalla kohdallani (185 cm). Öljynkulutukseen tottunee kun hyväksyy sen moottorin ominaisuutena ja ilmeisesti kulutus vähenee kun koneella ajettu enemmän.
Sen verran on kokemuksia, että koeajoin kaverin RT:n pari vuotta sitten wingi-aikana. Tuintui, ettei tämä kiihdy, eikä kulje. Tasaista sutkutusta. Onneksi vilkaisin ajoissa nopeusmittariin, joka oli "karannut" luvattomiin lukemiin. Sadan metrin päässä oli tutka. Liki meni, mutta niitä ei lasketa. Eli Kokemukset lyhyesti: Hiljainen ja aerodynaaminen matkapyörä.
Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
Miten se noin sairaasti sitä öljyä kiskoo??
Mulla on 1200:nen GS, joka on hörpännyt 9500 kilsalla about ~3-6 DESI Litraa. Pidän tätä kulutusta uudenkarheutena ja odotan sen tippuvan puoleen, kunhan kone tulee kunnolla sisäänajetuksi..
FIN_GSer
Usein on niin, että koneelle "juotetaan" öljyä. Jos katsoo öljymäärää vaikka eri asennoissa, ajon jälkeen jne, voi näyttää et öljyä on liian vähän ja usein sitä jää myös lauhduttimeen. Jos silloin vaan lisää öljyä, niin kyllä se liian polttaa pois ja näin sit "kuluttaa" reilusti.(Köpi @ Loka. 03 2006,10:32) kirjoitti
Kun muistaa tarkistaa keskituella seisseen kylmän pyörän öljymäärän ennen ajoa, niin kas, usein se onkin tasoittunut ja sitä on riittävästi. Ainakin mun GS:ssä.
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Mitä öljyä sä siinä käytät?
Synteettiset 5W-50 öljyt hurahtaa litkuina männän ohi kylmänä käynnistyksessä ja savua tulee pakoputkesta solkenaan. Sinne ne menee ne öljynkulutukset.
Ei siinä saa käyttää synteettisiä ollenkaan alkumetreillä, eikä muutenkaan suositella. BMW kieltää ne synteettiset alussa.
Vanha boxerimottori. Vanha öljy, paras öljy. Mä käytän 20W-50 Nesteen öljyä. Se on ihan ohjekirjan mukaan suositeltu öljy. Maksaa alle kympin 4 litraa ( Nesteen huoltoasemalla ) ja hyvin toimii eikä kulu minnekään.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Oikeassa olet.(FIN_GSer @ Loka. 03 2006,22:12) kirjoitti
Kun se moottori on kunnolla sisäänajettu, kuten mulla 78.000 km niin ei se kuluta juuri mitään. Kunhan käyttää tota 20W-50 öljyä, joka ei hurahda heti männän ohi käynnistyksesssä niinkuin joku 5w-50 öljy.
Mulla tuskin täytyy lisätä öljyä kymppitonnin vaihtovälillä.Se ikkuna on 0.5 litraa ylhäältä alas.
Se öljyn pinta kannattaa kuitenkin pitää siinä ikkunan puolivälissä ainakin R1100GS pyörässä, koska jos se on liian korkealla, niin on mahdollisuus siihen, että se vuotaa stefasta kytkimelle.
R1150GS:ssässä on vissiin parempi stefa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Takana puolitoista kesää ja 22000 km RT:llä. Huomioitani:
Kiihtyy oikein mukavasti 0-100 km/h samaa luokkaa 600 tupla R:ien kanssa (3.6 s).
Laukun lukot eivät toimi hyvin jollei niitä pidä kunnolla öljyttyinä.
Helpot huollot, jopa minä osaan.
Syö aikapaljon renkaita. Ajan aika ripeästi ja takarengas menee vaihtoon 6000 km:n välein. Renkaan vaihto on äärimmäisen helppo.
Hyvä ajoasento ja matkustajakaan ei voi moittia.
Yli 140 km/h vauhdeissa täristää jonkin verran, mutta 200km/h vauhdissa ei enää huomattavasti.
Marssivauhtina voi pitää ihan mukavasti 180 - 200 km/h, tuuli ei remmo epämukavasti.(Tähän ei ole mikään aikaisempi pyöräni pystynyt)
Öljyä vei jonkin verran, mutta kulutus tuntuu pienentyvän koko ajan.
Loistavia matka-ominaisuuksia:virran ulos-otto, säädettävä satulan korkeus, sähkö pleksi, keskiseisontatuki, lämpökahvat.
Polttimot ovat helpoissa paikoissa. Vaihto onnistuu huoltiksen pihalla purkamatta mopoa.
Erittäin kevyt käsitellä. Mutkateillä voi näyttää takavaloja monille sportti-pyörille.
Kattava huoltoverkosto Euroopassa.
Katteet/muovit tuntuvat pysyvän paikallaan kovassakin ajossa.
Uskomattoman mukava ajaa soralla.
Tehokkaat ja helppokäyttöiset jarrut. (Jarrut vaan pohjaan ja tekniikka huolehtii lopusta)
Kaiken kaikkiaan pidän lähes yhtähyvänä matkapyöränä, kuin edellisiä Gold Wingejäni.
Vesku
Mitäpä tuohon Vesselin kirjoittamaan voi enää lisätä, ehkä renkaiden vaihto alkuperäisistä Michelineistä Metzelerin Z6 teki tosi nannaa ajo-ominaisuksille muuttaen koko vehkeen entistä ketterämmäksi. Todella kiva pyörä. Vaihdoin vuosi sitten isompaan thuulilasiin joka on leveämpi ja hiukan korkeampi kuin alkuperäinen, ja tuntuisi suojaavan paremmin ja pitävän kuivana pienemmissä nopeuksissa.
Vaihdoin noin kuukausi sitten K1200GT:n R 1200 RT:seen
Noin 4000 olen ajanut eikä ole tarvinnut lisätä öljyä.
Edellisistä bemareista olen sen jo aikaisemmin oppinut että
saahan sitä kulumaan jos "juottaa" sitä niinkuin PSmo kirjoitti.
Todella ketterä, Z 6:set alla. Tuntuu keveältä verrattuna K 1200:seen. Parhaalta tuntuu tähänastisista pyöristäni, ainakin minun ajoihini. Ajelen sekä pitkiä (etelä Eurooppaan) että lyhyitä
(vaikkapa mutterille kahville) matkoja.
Se napista säätyvä jousitus on todella makea juttu. Eikä siinä kaikki
,iskareiden säätöä tarvitsee ihan oikeasti. Välillä mennään tosi kovaa ja välillä vähän hiljempaa vaikka hiekkatiellä.
(Pekkavee @ Loka. 03 2006,23:45) kirjoitti
Miltähän Nesteeltä tuota mahtaisi löytyä? Olen käynyt neljällä Nesteen asemalla (Martinlaakso, Koivukylä, Turenki, Linnatuuli), mutta yhdeltäkään ei löytynyt 20W-50 öljyä, eikä toisaalta mitään muutakaan öljyä, joka olisi ollut noin edullista. Yhdellä asemalla myyjä yritti hakea tuollaista öljyä Nesteen tuoteluettelosta, mutta ei löytänyt.kirjoitti
...ois meinaan öljynvaihdon aika...
Tommi
BMW R 1200 GS Adventure
Sain alle keväällä 2006 uuden R 1200 RT:n ESA:lla. Mittariin tuli 31000 km. Lisäsin öljyä ensimmäisen 10000 km aikana 0,9 L. Olen tehnyt 10000 km huoltojen puolivälissä (5000, 15000, 25000) itse ylimääräisen öljyn vaihdon. Ensimmäisen 10000 km jälkeen n. 5000 km matkalla pinta laskee lähelle alarajaa mutta ei ole ollut tarvetta lisäillä öljyä, kuitenkin olen vaihdossa pullon pohjalle jääneen 1-2 dl joskus lisännyt. Huollon mukaan näin boxerin kuuluukin toimia. Käytetty on 20W-50 mineraaliöljyä.(Köpi @ Loka. 03 2006,10:32) kirjoitti