TV2 tänään 1.11.2006 klo 22.05 Inhimillnen tekijä:
"Kohtalokkaat sekunnit. Kolarin jälkeen usein kaikki on toisin. Elinikäinen vamma muistuttaa virhearviosta joka päivä, syyllisyyttä voi kantaa loppuelämänsä. Anne Flinkkilän vieraina moottoripyöräonnettomuudessa vammautunut Anssi Haapoja, kuolonkolarissa osallisena ollut toimittaja Aino Suhola ja tutkija Tarja Ojala."
Ns. vetomies-keskustelun taustalle jonkun omakohtaista kokemusta.
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Täytyy yrittää muistaa katsoa...
Hyvä, kun kerroit !
Ei tuota laatikkoa tule ilman erityistä syytä tuijoteltua.
Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
Täytyy kans yrittää muistaa...
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
http://www.yle.fi/inhimillinentekija/
17 vuotta sitten Anssi Haapoja oli huoleton nuori mies, joka kaahasi moottoripyörällään säännöistä ja rajoituksista piittaamatta. Eräänä kauniina päivänä kaikki muuttui. Anssi väisti moottoripyörän eteen juossutta kissaa ja sinkoutui selkä edellä katuvalopylvääseen. - En koskaan unohda ensimmäisenä onnettomuuspaikalle juosseen miehen sanoja. Hän huusi: "hakekaa apua, se elää!" Anssi muistelee. Anssi halvaantui kainaloista alaspäin. Rankkojen kuntoutusvuosien jälkeen hän käy puhumassa nuorille kaahaamisen järjettömyydestä.
*Viini, ruoka ja hyvä elämä*
*ZX 10 R*
Auts!(rapu69 @ Marras. 01 2006,16:51) kirjoitti
Pitänee katsoa ainakin vähän alusta (vaikka BigBrother vienee loppupeleissä voiton kuitenkin..).
Oliko onnettomuuden syy tosiaankin kaahaus, vai tuo yllättäen(?) eteen tullut kissa.. Vai peräti molemmat? Eiköhän illalla olla viisaampia..
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Suosittelen kaikille foorumilaisille. Katsellessanne ohjelmaa, muistakaa, ettei Anssi ole mikään harvinaisuus entisten motoristien joukossa. Anssin kohtalotovereita on paljon. Paljon on myös heitä, joita ei onnettomuuden jälkeen enää voi haastatella.
Itse ainakin liimaudun tanakasti sohvan pohjalle katselemaan ohjelmaa, joka toivottavasti vaikuttaa meihin oikealla tavalla.
Mopoilu on niin hauskaa, ettei sitä haluaisi lopettaa ennenaikojaan. *
Kopukka
Apu tulee ylhäältä, mutta onko siitä enää apua ...
Täytyy katsella, taidan juuri ja juuri ehtiä lentiksestä kotiin.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Onko väliä kumpi syy?(LaMasquerade @ Marras. 01 2006,17:00) kirjoitti
Haiskahtaa kaahauksen puollustamisen yrittämiseltä.
Kaveri kävi pitämässä työpaikalla kosseille "info tilaisuuden" ja helvetin hyvin ja hyvää juttua kertoi.
1000 CBR.llä oli lipannut.
Just "nyt" ei bikeä...
Kröhöm..Itse asiassa 6 satasella.(JanMac @ Marras. 01 2006,19:19) kirjoitti
Ei siis pahaa ettei jotain hyvääkin.
Toivottavasti hengissä selvinneen motoveljen sanoma uppoaa niin syvälle, että muistuu mieleen vielä auringon lämmitettyä tiet kutsuvan kuumiksi..
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Menee juuri nyt.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Rankkaa tekstiä, ei oo tuo toisen päälle ajaneenkaan fiilikset kovin kummoset...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Laatuviihteen seuraajalle tiedoksi: Ei ollut kaahaamisen puolustelua.(hannuman @ Marras. 01 2006,19:01) kirjoitti
Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
Koskas tää uusitaan. Ja toivottavasti keväällä viel uusinnan uusintaSiis eiks inhimilinen tekijä tuu uusinta aina, oliko se viikonloppuna? Hitto ku ei tienny ois voinnu laittaa nauhalle
![]()
Kyseinen henkilö on äipän työkaverin lapsi. Eipä tarvi paljon veikkailla mitä omat vanhemmat tuumasivat kun 2-pyöräinen omaan pihaan tuli...
Tuo totta ja kuullu itekki kertaalleen, vaik en kotona asukkaan.(wbaum @ Marras. 01 2006,22:58) kirjoitti
Entinen "vetomies" puhui asiaa. Oli sellainen ohjelma mikä pitäis uusia muutaman kerran joka kevät.
Kertoi jos ei olisi tullut tätä onnettomuutta niin olisi kuollut mopon kanssa jokatapauksessa, oli kylän kovin vetomies.
Sai myöhemmin kotilossakin ylinopeussakkoja.
Hyvä ohjelma.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Tulee uudelleen sunnuntaina klo 16:40.(Ninja9r @ Marras. 01 2006,22:58) kirjoitti
Puhui kaveri kyllä asiaa - ja ennen kaikkea sillä tyypillä on sanoilleen vähän katettakin. Toivottavasti itsellä järki riittäisi ja osaisi suurimmat typeryydet jättää tekemättä. Ihan elämässä yleensäkin eikä ainoastaan mopoillessa.
Jokainen tietenkin vastaa omasta kaasukädestään, mutta hyvä, että on tollasia jätkiä kulkemassa kouluissa ja oppilaitoksissa kertomassa elämän tosiasioita.
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Joo o.Tunnen kaverin henkilökohtaisesti ja tuli oltua kolarikesänä jokusen kerran kyydissäkin.Allekirjoitan kyllä tuon,että välillä mentiin kahtasataa ja välillä täysillä.Ja kaasu oli on-off paikasta huolimatta..
Kuski on 18v hullu ja apukuski on 16v ja kenties vielä hullumpi.Kyllä sitä jälkeenpäin mietti,että mitäs jos olis ollut silloin just kyydissä,kun lähti lapasesta.Saattaisi olla,ettei ajelisi itsekään mopolla tai olisi vain valokuvia jäljellä.
Ollaan juteltu kaverin kanssa juuri tuosta,että jos olisi meillä ollut 18 vuotiaana tuollaiset liki 100 heppaset sportit,niin melko varmasti olis henki lähtenyt ennen ensimmäisen ajokauden loppua.Onneksi oli siihen aikaan vielä sen verran köyhä nuorimies,ettei sellaisiin vehkeisiin ollut varaa.
En tiedä kuinka kova itsehillintä on nykyajan kolleilla,että voisiko sellaiselle antaa täystehoisen sporttipyörän.On se tietenkin paljon persoonastakin kiinni,mutta kyllä siinä vaan saattaa tulla sellainen näyttämisen halu,kun on nättejä tyttöjä kaupungilla..Onneksi alkaa jo itsellä olemaan tuota ikää sen verran,että ylimääräinen repiminen on jäänyt pois ja osaa katsoa vetopaikat paremmin,kuin nuorena.
Ajotyyli on toki vielä sellainen sporttinen toisinaan.En ole vielä ihan ihan kalkkis ja pystyyn kuollut![]()
Toki on väliä.(hannuman @ Marras. 01 2006,19:01) kirjoitti
Jos edes osa syystä on ollut (niinkuin olikin) liian kovassa tilannenopeudessa (kaahauksessa), niin sitten saa syyttää itseään ja se varmasti vaikuttaa myös omiin ajatuksiin pyörätuolissa. Jos taas olisi käynyt niin, että sinällään oikealla tilannenopeudella olisi joutunut täysin yllättävään eläinonnettomuuteen ja halvaantunut, niin "shit happens"..
Alkuperäisessä viestissäni tarkoitus oli pohtia tätä yllä mainitulta kannalta tekemättä johtoonvetoa ennenkuin tiedettiin asiasta ( => "Eiköhän illalla olla viisaampia...")
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Täytyykin katsoa sunnuntaina. Tosin tuollaiset tarinat eivät monestikaan vaikuta silloin kun sitä kaasua käännetään ja väännetään. Silloin ei tuu mieleen se halvaantunut kaveri siellä televisiossa.
Liikenne valistuksen piirissä ei lienee tehty kovinkaan suuria tutkimuksia siitä mikä vaikuttaa ja mikä ei (en tiedä), mutta päihdevalistuksen puolella on. Ja siellä on kyllä huomattu sellainen asia ettei "pelottelulla" ole myönteisiä vaikutuksia. Tarkoitan nyt sitä että näytetään halvaantunutta ja sanotaan että kaikille voi käydä noin. Kaikille ylipäätään liikenteessä voi käydä noin. En nyt ole kaahaamisen puolella, vaan sen tiedon puolella mitä ihmisille pitäisi antaa ja miten että se toimii. Mitä se on liikenteessä en tiedä kun en asiaan sen enempää ole perehtynyt, mutta luulisin että liikenne valistus olisi aloitettava jo koulussa ja sen pitäisi olla jotain muuta kuin poliisi setä yhden tunnin, tarkoitan siis että sen pitäisi olla huomattavasti laajempaa. Liikenne on kuitenkin läsnä elämssä joka päivä. yksi tv ohjelma ei kyllä vaikuta edes pierua saharassa. Tosin parempi sekin kun ei mitään![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Hyvin kaveri toi esiin sen ettei edes halvaantumiseen johtava onnettomuus lopeta kaahausta. 10 kuukautta onnettomuuden jälkeen sai jo käsikaasulla varustettu auto kenkää kylällä kun piti saada vetomiehen maine takaisin.
Aina sanotaan, että vetomiehet oppivat vasta sitten kun sattuu pahasti, mutta tämäkin tarina vahvisti entisestään mun käsitystäni siitä etteivät vetomiehet opi vaikka jotakin sattuisikin. Asia menee perille vasta sitten kun menee oma henki.
Kyllä voi sattua juhaa leukaan vaikka itse ajelis ihan sääntöjenkin mukaan. Tottakai päätön jatkuva kaahailu lisää äkkipysähdyksen riskiä. Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Radalla ajaessa saa aika hyvät adrenaliinikiksit.(Sani @ Marras. 02 2006,11:03) kirjoitti
Suosittelen.
Niin ei tarvi liikenteessä kaahata.
Ja oppii siellä kanssa tosi paljon pyörän käsitttelystä ja käyttäytymisestä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Uusinta sunnuntaina 5.11 TV2 klo 16:40 ...![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."