Eli. Menis kyllä vaikka hammastahnalla ja rätillä, mutta on työlästä ja hankalaa.
Voisko kastaa vaikka akkuhapossa?
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Happoteräksen ja rosterin puhdistus kannattaa tehdä fluorivetyhapolla. (laimennettua) Sitä kutsutaan peittaukseksi.
Ainakin Keski-Suomessa on peittaamo Jyväskylässä. (Rautatyö Gröger) tosin ei ole halpaa lystiä...
Fluorivetyhappo syövyttää ihoa ja ihonalaista kudosta ja aine voi tunkeutua syvälle kudoksiin. Aine sitoo kalsiumia, mikä alentaa seerumin kalsiumpitoisuutta ja voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä. Väkevä fluorivetyhappo (50 - 70-prosenttinen) aiheuttaa ihon syövytysvammoja ja tuntuu välittömästi tuskallisena kipuna iholla. Aluksi iho turpoaa ja punoittaa. Myöhemmin muodostuu kiinteä valkoisenkellertävä ketto, joka muodostaa harmaita sietämättömän kipeitä rakkuloita. Laimeampien vesiliuoksien vaikutus alkaa viivästyneenä muutaman minuutin kuluttua. Alle 20-prosenttisen vesiliuoksen vaikutukset voivat viivästyä tunteja. Vakavat ihoaltistukset väkevälle fluorivetyhapolle (ihoalue 2 - 3 % kehon pinta-alasta eli 400 - 600 cm2) ovat aiheuttaneet kuoleman muutaman tunnin kuluessa tapaturmasta.
Fluorivetyhapon roiskeet silmään aiheuttavat ärsytystä ja syövytystä. Seurauksena voi olla silmän vaikeita syövytysvammoja ja sokeutuminen.
Varmista että on huuhdeltu hyvin jos tähän lähdet.
Touhuan tämän aineen kanssa töissä, vahvuuksina on 70%, 50% ja 1% mikä on kaikkein v-mäisin.
Kokeile mielummin lämpöistä vettä ja kaupasta saatavaa sitruunamehu tiivistettä (sitä keltaisessa sitruunan näköisessä purkissa olevaa). Pari päivää liottaa ja pitäs olla aika puhdasta eikä syövytä sormia![]()
Hondat: CBR 600f -> XX -00 -> RR -08 -> Hornet 600
Varmaan kätevimmin yksittäiset lähtee kiillotus tahnalla (mikähän se olis kullan värisen tuubin nimi. unipol, unisol tms tai hiomatahnalla esim maali liikkeistä.
Sieneen tahnaa ja pyöritelemään, kierteissä toimii paremmin trasseli.
muutaman jos aikoo puhdistaa, porakoneeseen kiinni ja pyörimään kohtuu hitaasti ihqna muuta kierros sekunnissa, tai mikä tuntuu hyvältä käsitellä. Siihen sit vaan painaa/puristaa tahnaisella sienellä tai trasselilla.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
JoniP puhuu asiaa...
On meinaan ikävimmästä päästä tuo aine.
Mielummin hinkkaisin sillä pepsodentilla tunnin, kuin itse rupeisin hapottamaan.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Sähkökemiallinen kiillotus on aika pätevä juttu. Siinä Sähkön ja hapon avulla "syödään" rautaa pinnasta ja pintaan muodostuu kromirikas kerros, eli kappale näyttää melkein kromatulta. Sitä tekee esim. Joros ja samassa paikassa onnistuu myös putken taivutus cnc-koneella. Ihan rättilaikkakin tekee nättiä jälkeä.
Tuon fluorivetyhapon kanssa ei kannata leikkiä. Olen nähnyt melko karmean näköiseksi menneet polvet sen jäljiltä. Kuorii lihat luita myöten. Vanha sanonta pajalla on, että hapottamosta lähdetään Moision kautta eläkkeelle viimeistään viisikymppisenä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Elektrolyyttinen kiillotus sinänsä on näppärä konsti MUTTA(B12 @ Loka. 01 2006,21:35) kirjoitti
A) ei yhdelle pultille ja
B) ei kokemattomalle (tehdään yleensä rikki- ja fosforihapon seoksella)
Mekaanista kiillotusta kiillotustahnan ja rättilaikan kanssa minäkin suosittelen jos kerran kiillotettavana on vain yksi pultti. Tai sitten homman teettämistä kiillotukseen erikoistuneessa firmassa.
http://www.finncorr.net/sislu.htm
B12 kirjoitti asiaa tuosta HF:stä. Sen kanssa ei kannata leikkiä. Fluorivetyhappo on kamalaa ainetta. Napalmin ohella yksi ilkeimmistä sotkuista johon on tullut törmättyä
"Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
"Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
Mitä itse olen tehny mopoon rosteri osia...on ne tullu kiillotettua laikalla. Duunista kävin pummimas sellasen porakoneeseen kiinnitettävän niin voi himas pikkuosia kiillotella. Isommat oon käyttäny töissä happokylvyssä
Ja tosta fluorivetyhaposta... meillä duunissa pahin aine mitä liikkuu putkistoissa. Aine johon saadaan oma koulutus niin ainakin mulla on pientäsitä kohtaan. Tarpeeksi vahvana menee ihonläpi suoraan verenkiertoon jolloin seuraa kuolema jos ei mene hoitoon....
Autosol oli aine. Löytyy muistaakseni paria kolmea tyyppiä. ihan tarviketaloista ja maalikaupoista.(specka @ Loka. 01 2006,19:02) kirjoitti
siis toi: http://www.totalmotorcycle.com/revie...osolReview.htm
Mut se on kiillotusaine, ei poista epätasaisuuksia, ne tarttee kovemmat aineet.
Yhdyn muihin kommentteihin HF:n käytöstä. Ruostumatonta kun valmistetaan, on peittauslinjoilla hälyytyslaitteet siltä varalta että HF pääse höyrystymään. Sitä pilliä porukka tottelee.
Teollisissa peittausseoksissa typpihappo tosin toimii roiskeiden kyseessä ollessa varoituksena, koska sen tuntee iholla ja näkee (keltainen/kellanruskea väri vaikutuskohdassa)
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Jep. Happohommat ovat todella vaarallisia.
Joskus nuorena miehenä ajelin noita myrkkyautoja ja aina kun tuli fluorivetyhappo keikka olin jotenkin vaan tarkempana kaiken kanssa...
Tosin leikkiä ei ole kloorin ajokaan tai mitkään emäkset, "naho" on todella vittumaista ainetta jos sitä räpsähtää iholle...
Nämä olivat nimenomaan yksi syy, miksi lähdin viittaamaan inssiksi..
Tosiaan asiaan palatakseni, niin hapottelut ja "elkki" (elektroninen kiilloitus) ei ole yhden/kahden pultin juttuja tosiaankaan.
Vaikka 5 tuntia käyttäisin pepsodentteihin yms. puuhasteluun, ennenkuin hommaisin hapotusvaihtoehtoja...
Varmaan riippuu pultin muodosta, mut jos sattuu kuusiokolo olemaan niin pultti kiinni porakoneeseen ja siitä sitten vaan sopivaa kangasta vasten. Kiillotustahnaa väliin.
Ei ole mekaanis-kemiallisen käsittelyn voittanutta(Autosol-tahna)
Fosforihappoa kannattaa myös kokeilla. Joskus putsasin sillä rosterisia pakokäyriä. Biltemasta on saanut, nimi oli joku rost-off tms. ruosteenpoistoaine.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.