Tuli mietittyä tuossa eräänä iltayön tunteina, kun vanhan pärrän omistajana ei ole niin omakohtaista kokemusta...
Onko pyörien kehitykssä on tapahtunut "pyrähdyksiä" viimeisen parin kolmenkymmenen vuoden aikana moottorien ja ajo-ominaisuuksien suhteen. Japanilaisten vallankumouksesta tällä saralla on jo pian viisikymmenta vuotta.
Omalla Suzkallani on ikää jo 25 vuotta. Mitä sen jälkeen on tapahtunut? Rungot on ainakin muuttuneet...![]()
Aika paljon on muuttunut myös moottorien luonne ja valmistusmateriaalit..
Välttämättä ei aina parempaan suuntaan.
Miten lie tuo takajousituksen ja etupään geometrian kehitys mennyt. Ainakin jos vertaan siihen millaisilla ritsoilla tuli ajeltua joskus, niin parasta kehitystä on tullut jarruihin. Rumpujarrut olivat lähinnä vitsi hidastuvuudesta.
Itselläni oli aiemmin -94 cbr ja uusi RR on -05. Kyllä on pyörät ainakin omassa tapauksessa mennyt 11 vuodessa valovuoden eteenpäin.Uusi on huomattavasti kevyempi,upeat jarrut,vakaa kuin mikä,polttoaineen suihkutus.Kehitys on omasta mielestäni ollut pelkästään positiivista![]()
Eipä tuossa mitään mullistavia harppauksia ole ollut, vaan melko tasaista evoluutiota.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
pl. HD...(B12 @ Loka. 01 2006,20:31) kirjoitti
Sillä saralla on siirrytty isoin harppauksin.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
harppaukset on tässä.
CB750 tuutti(nelipyttyisten aikakausi alkaa)
GPZ900(nelipyttyinen twincam 16valve nestejäähdytyskausi alkaa+monoperä)
FZR1000 -88? *alumiinideltaboxi rungot tulee.
CBR900RR -92. (asiat voi tehdä kevyesti).
R1 -98 Pyörä voi olla tosi tehokas ja kevyt.
suurimpia eri moottorikonstruktioita yhdistäviä tekijöitä/keksintöjä on polttoaineen ruiskutus, mono perä, deltabox runko ja keveyden merkityksen ymmärtäminen.
deltaboxi on ollut siitä merkittävä myös, että sen avulla on siirretty ilmaboxi tankin etupuolelle, mahdollistettu tehokas ramairi yms. painopiste tulee alemmas yms.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Lainaus eräältä saitilta:
"Vuonna 1988 BMW toi ensimmäisenä moottoripyörävalmistajana markkinoille ”electronic-hydraulic” ABS-jarrut (BMW K100). Kysyntä tälle teknisesti uraauurtavalle keksinnölle oli kova".
Tosiaan jos näitä kyykkyjen "harppauksia" meinataan, niin nuo, ja sitten lisäksi 1985 Suzuki GSX-R 750. Silloin tehtiin ekaa kertaa kadulle kohtuu tehokas ja kevyt pyörä rajulla runkogeometrialla.(jaket @ Loka. 01 2006,21:36) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jep, tuo '85 GSX-R 750 kelpaisi nimenomaan tuohon "asiat voi tehdä kevyesti" kategorian avausharppaukseksi.
Kuivapaino siinä oli 176kg, kun '92 tupla-R:ssä 185kg!
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Voidaanko siis karrikoiden yleistää, että kymmenen vuotta vanha pyörä, on jo vanha pyörä? Verraten siis teknistä kehitystä tältä ajanjaksolta.(pc25 @ Loka. 01 2006,18:32) kirjoitti
Mitä kaikkea uutta ei sitten nykypyörissä välttämättä tarvis?
"TBus: Aika paljon on muuttunut myös moottorien luonne ja valmistusmateriaalit..
Välttämättä ei aina parempaan suuntaan."
Niin no, televisiokin on kehittynyt aikojen saatossa. Perusidea on sama, kuvaa tulee ja sisältö on pa*kaa. Tarviiko sen pa*kan olla värillistä stereoitua digiä onkin jo toinen juttu.(Pärinä-Pappa @ Loka. 02 2006,13:06) kirjoitti
Ei moottoripyörä tarvitse ruiskukonetta, levyjarruja tai nykyaikaisia renkaita ollakseen moottoripyörä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Sillä on silloin ajettu jo toistasataatuhatta, joten vanhahan se on... todella(Pärinä-Pappa @ Loka. 02 2006,13:06) kirjoitti
Kehittyy se käytössä -ja harvoin parempaan suuntaan, tai sitten meni jo rakenteluks...
... jotain piti muistaa
Aika vähissä ne "isot" keksinnöt on. Enemmän on ollut kyse jatkuvasta hiomisesta, peräkkäisten mallien erot eivät ole suuria, mutta kyllä parissakymmenessä vuodessa on sitten kerinnyt muuttua paljon, vaikka monet tekniset perusratkaisut ovatkin pysyneet ennallaan.
Em. ei tosin koske bemaria, joka on tehnyt paljonkin "uraauurtavia" "keksintöjä"...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Hyvä lista,(Tylyttäjä @ Loka. 02 2006,09:04) kirjoitti
Lisäisin siihen kuitenkin 80-luvun alussa tulleen runkorakenteen jossa moottorista tuli osa kantavaa koria, näin päästiin eroon moottorin käymisestä johtuvien hyrrävoimien vaikutuksesta ajamiseen.
Eräät pyörävalmistajat (lähinnä custom ja retro-mallisien) eivät tätä ole tajunneet vieläkään... Vai mitä tykkäisitte pyörästä joka tärisee niin että paikat tippuu hampaista tai kun kahvasta vääntää kanttaa pyörä itsestään johonkin suuntaan...![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Minulta löytyy 80-luvun puolivälin kawa ja juuri hommattu -98 blackbird, ja pyörien painossa ei suurta eroa, mutta kylläkin sillä miten taittuvat mutkiin, eli hallittavuus parantunut.
Vaan vanhassa on enemmän luonnetta ja paremmat äänet.![]()
Hyrrävoimat ja tärinät on kyllä kaksi ihan eri asiaa ja toisekseen, enemmänhän se moottori täristää koko pyörää, jos se on kantavaa rakennetta => tiukempi kiinnitys runkoon, eikä välissä vaimentavia kiinnityksiä.(Rubreht @ Loka. 02 2006,22:43) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Niin, nämä ongelmat joita tarkoitin tällä "ei aina välttämättä parempaan suuntaan" kuitilla koskevat lähinnä -82-84 vuosina VF750 ja VF1000 hondien nokkaongelmia, joka kuuluu yhtenä "evolutionäärisen kasvun aikakauteen" V-moottoreilla.(Pärinä-Pappa @ Loka. 02 2006,13:06) kirjoitti
Huollettavuuteen on tupannut tulla ikäviä piirteitä teknisen kehityksen myötä.
Tosin iso muutos on todella siinä 10 vuodessakin, elikkä nyt minulla on Hayabusa -04 ja kun sitä vertailee joskus -92 hankkimaani ZZR1100 ajo-ominaisuuksiin, niin mielestäni isoa parannusta on tullut. Tosin kummatkin pyörät ovat mainioita ajettavia jos vertaa sitten niihin 70 luvun lopun kapineisiin.
Muutoksen tarpeellisuudesta prätkien kehityksessä voidaan (ja ollaan) sitten jo montaa eriä mieltä. Jotkut vannovat "tehokyykkyjen" nimeen ja toiset sitten "jokapaikanhöyliin" innostuneet eivät muilla edes kokeile kurvailua.
Minä olen itse höyrähtänyt ajamisen vaivattomuuteen, tehoa pitää olla "liikaa" ja pelin pitää kulkea keveästi ilman, että vaihteita tarvii napsutella alas ja ylös..
Just turboa tässä olen tulevana talvena suunnitellut asentaa, ettei vaan ala Busa tuntumaan nuhapumpulta...![]()
Luulen kyllä että hyrrävoimilla ja moottorin kiinnityksellä ei ole tekemistä keskenään.(Rubreht @ Loka. 02 2006,22:43) kirjoitti
Ehkä nykyään ei ole muita kuin Guzzit jossa on pitkittäinen kampura ja siksi hyrrävoimat eivät hämää? Tai sitten valmistajat ovat alkaneet käyttää vastakkaiseen suuntaan pyöriviä tasapainoakseleita... Luulisi ainakin BMW:n bokserien muuten heiluvan kaasua annettaessa?
Englannintorvi
Henk. koht. pidän suurena kehitysaskeleena koneistus-, materiaali- ja pinnoitustekniikoiden kehittymistä. Nykyään jopa näiden kovaakiertävien R- pyörien venttiilien säätövälit ovat uskomattoman pitkiä, kun vertaa 80- luvun vastaaviin.
Honda CBR929RR:llä ajoin 60tkm ja kertaakaan ei tarvinnut yhtäkään venttiiliä säätää. Olikohan tarkastus 24tkm välein ja säädöissään olivat pysyneet.
Tuo kehitys tuntuu suoraan omassa lompakossa.
.
pelkästään se koneiden kesto ei tule materiaaleista, eikä koneistuksista yms. Se tulee myös keksinnöistä öljynkierron osalta ja moottorin jäähdytyksestä.
Nykymoottori pysyy kohtuulämmöissä aina, joten sylinterin muodonmuutokset on pieniä. ennen öljyä vain ruiskittiin kannen sisällä miten sattui. myöhemmin tajuttiin laittaa öljy nokka-akselien sisään, jolloin joka nokalle tulee täydellinen voitelu. hienoja rakenteita on myös nokkakoneistoissa, joissa paininkupin vieressä on öljyallas, ja kun nokka painaa kuppia alaspäin, niin tuosta altaasta tulee nokan ja kupin peittävä 'aalto'.
öljypumpun otoissa on merkittävää kehitystä, eli ennen öljypohjat oli laakeita, ja esim öljynkierto häiriintyy jo kovasta ajosta. sitten jos keulitaan niin kampuraa lähtee. nykyään öljypohjat ovat muotoutuneet syviksi kaivoiksi, joista öljypumppu saa aina hyvää öljyä, matalan öljypohjan ongelma on myös vaahto, jota pumppaamalla voi öljyvalo pysyä pimeänä, mutta kampura ei tykkää, mitä syvempi kaivo, niin sitä vähemmän siellä pohjalla on enää vaahtoa.
aikaisemmin esim männäntapin voitelussa luotettiin vain roiskuvan öljyn taikaan. Kun nykyään on moottoreissa suuttimet, jotka 'ampuvat' öljyä männänpohjiin jäähdyttääkseen mäntiä ja voidellakseen männäntappia.
Tietysti evoluution varrelle mahtuu useita harha-askelia joista on sittemmin luovuttu, joka tarpeettomina, turhina, tai liian kalliina.
näihin kuuluvat hammasratavälitteiset nokka-akselit, hydrauliset venttiilinvälyssäätimet, yms
yksi nelipyttyisten koneiden merkittävä uudistus oli myös ensiövedon muutokset, eli esim honda käytti leveää ketjua siirtämään voimaa kampuralta kytkimen akselille. Myöhemmin näistä on luovuttu, koska se pitää vain ääntä. nykyään taitaa olla ratasveto kaikissa.
venttiilinsäädössä oli monia systeemejä, mutta shim under the bucket on muodostunut melko maailmanstandardiksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jokos nämä uudemmat pyörät alkavat olla liian vaikeita itse remontoitaviksi? Elektroniset sytytykset, -ohjaukset, ruiskut sun muut sydeemit. Missä vaiheessa tee-se-itse miehet joutavat vanhainkotiin? Uudempia pyöriähän ei pitäisi tietysti joutuakkaan korjaamaan, mutta...![]()
Itseasiassa autoissakin palataan/on palattu koviin nostajiin, jälleen päästömääräykset vaatii tarkempaa ajoitusta jne.(jaket @ Loka. 03 2006,16:04) kirjoitti
Tietty asiaa auttaa juurikin materiaalien/tarkkuuden parantuminen.
Onhan vfr800 vieläkin ratasvetoset nokka-akselit, parempihan se on mutta kalliimpi.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
ei ne ruiskut yms mitään haittaa, onhan niissä virhekoodit, jotka ilmoittaa mikä on pielessä. Ja jos perusteet on hanskassa, niin niitäkin pystyy korjaamaan.
Taitaa olla niin, että esim ford siirtyi hydraulisista pois sen takia, että niistä oli paljon ongelmia. ja se on hyvin kallis rakenne laittaa jokaiseen koneeseen 16kpl välyksensäätäjiä., jos kyseistä konetta esim zetec rakennetaan 1miljoonaa kpl:letta ja jokaisessa voidaan säästää 16kpl välyksensäätäjiä, niin säästö on melko merkittävä.
Luulen, että tuon poisjättäjä on saanut melko hyvät bonukset.
kuitenkin takuuajalle ei välyksensäätöjä tarvitse tehdä, joten homma on kunnossa tehtaan osalta, tehdasta ei kiinnosta onko jonkun vähän kallista säätää ne venat 120-160tonnin kohdalla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tuossa olikin asian edelläkävijä 1972 Kawasaki Z1-malli, jossa otettiin mp-nelikossa ekaa kertaa käyttöön ensiövetorattaat koneistettuna suoraan kampuraan ja kytkimen kehään, rullalaakeroidun kampiakselin, märkäsumppu koneen eli öljyt ovat koneen sisällä, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, jotka olivat palasäätöiset yläpuolisilla paloilla.(jaket @ Loka. 03 2006,16:04) kirjoitti
Tuo Hi-Perf moottorien äiti oli aika paljon edellä aikaansa, viritysvaraa oli jätetty runsaasti, vasta -77 teki Suzuki melko tarkan kopion Kawan Z1 koneesta mallillaan GS 750 sekä jossain määrin samoja suuntaviivoja Yamaha XS 750 samoihin aikoihin. Honda teki oman 4-venttiilisen nelikkonsa myös noihin aikoihin.
Kawan Z1 kone on nykynelikkojen esikuva. Evoluutio (kilpailu) muokkasi konetta kevyemmäksi ja tehokkaammaksi. Kansi on kehittynyt 4-5 venttiilisiksi, kampurat liukulaakeroiduiksi, jäähdytys ilmasta ilmaöljyksi tai vedeksi, venansäätöpalat kupin alle, mutta*nuo perusjutut ovat aivan samat kuin Z1 Kawassa.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
No on.. Vähintää yhtä paljon kuin autopuolellakin ja 25 vuotias on todellakin museopyörä, jos nykyisiin vertaa.
Tuossa toissa kesänä pääsin kokeilemaan -73 mallista 500 2-t kawaa, jollainen mullakin oli aikoinaan. Myös samanikäistä CB 500 Hondaa. Oliko se Honda silloin aikoinaan tosiaan niin laiska..? Kaverin -81 mallinen 450 Bemu on tullut testattua useampaankin kertaan. Täytyy sanoa, että aika kultaa muistot ja eroa nykyvehkeisiin on kuin yöllä ja päivällä.
Vielä vanhemmista mopoista puhuttaessa, niin no.. Ei niitä voi edes verrata nykymopoihin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos kaikki mahdolliset plussat ja miinukset ynnää viime 20 v ajalta, niin taitaapa jäädä himpun verran pakkasen puolelle tämä "kehitys". Riippuu toki eri osasten painotuksista.
-hh-
Eikö ensinmäisiä "edistysakeleita" ottanut Honda VF: mallillaan
80- luvun alkupuolellaV-kone jne. ? ? ? ? ? ?
Joo. Honda keksi v-koneen 80-luvun alussa...(julma jj @ Loka. 04 2006,18:21) kirjoitti
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Voi hemmetti. Tässähän alkaa tuntea ittesä (saatikka pyöräsä) ihan muinaismuistoksi.![]()
![]()
![]()