Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
  1. #1
    Onkos kukaan purkanut kokonaan etupäätä, ymmärtääkseni jousien ja öljyn vaihto ei vaadi vaimenninrungon irroitusta alapäästä...
    F = dp / dt
  2. #2
    Daytonaa ei vielä oo aukaistu mut yleensä noi ei-USD keulat on helppoja jousen vaihdon suhteen (manuaali kertoo saamaa):

    ED: keula tietty ilmaan, pukilla tms..

    yläkolmiot ja kahvat löysälle, tulppa irti,vaimennus puikko irti (mittaa et saat samaan syvyyteen kiinni), jousi pois, tarkista öljyn korkeus, toinen jousi tilalle. ja kasaan toisin päin. se vaimennus puikko joka on päätytulpassa kiinni kannattaa sitoa jollain kiinni, esim kuparijohdon pätkällä (puikon ympärille napakasti ja taivutetaan puikon suuntaiseksi lisävarreksi vaikka 30 cm. ). jos tipuu ilman tuota, niin menee yleensä niin syvälle ettei saa takas kuin kääntämällä putken ylösalaisin. Öljypinnan tarkistus paikallaan on helpompaa jos on rengas irti tai molemmat putket auki yhtäaikaa ja kaveri apuna nostamassa putkia/rengasta, mittaus putket kokoon puristettuna ilman jousta.

    Öljyn vaihto tapahtuu samoin, paitsi et irrotellaan jarrut ja eturengas, lokasuoja. Ja kun ylätulppa on löysätty, löysätään alakolmio otetaan koko putki pois (merkitse liukuputken asento miten päin on kiinni ) ja valutetaan tyhjäksi. pistetään uusi öljy, pumpataan muutaman kerran et tulee mahdolliset kuplat pois ja sit jatkuu öljypinnan mittauksesta eteenpäpäin.

    Manualihan löytyy netistä, tai voin pistää yousenditillä jos pistät mailiosoitteen vaikka privana.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  3. #3
    Manuaali on kiitti... sen mukaan tosin vaimenninputki jäisi paikoilleen... Pultilla kiinni alapäässä...



    F = dp / dt
  4. #4
    Ihan oikeessa oot, ei siitä tarte avata kuin se yläpään korkki, siis se joka sulkee iskarin ja jossa on jousen jänityksen+rebound säätö ja sit kun sen vetää ylös paikaltaan niin rebound säätöputki/puikko tulee mukana, se on kierteellä jousen esijännityksen säätö"ruuvissa" joka on siinä yläpään korkin keskellä.

    Toi puikko on lukittu mutterilla paikalleen, tuon mutterin kohta siinä kierteessä on hyvä mitata et saa samalle kohdalle takas. Se lukko mutteri löysätään ja ruuvataan puikko irti yläpään korkki/säätömurikasta. Sit tulee kaikki tarpeellinen ulos jousen ja öljyn vaihtoa varten. Siis jousi ja prikat etc, muuta ei tartte purkaa.

    Niissä joita oon avannu, muistaakseni tuli tuon Rebound putken sisältä ohuempi putki jos sen käänsi nurin päin, joten sitä kannattaa varoa jos kaataa putken kokonaan ympäri öljyn valuttamiseksi.

    Noita osia ei kannata kolhia kovin. Välykset ei oo isoja.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  5. #5
    Pääsinpä sit tarkistaan manuaalin:

    Manuaallin mukaan tuota Esijännityksensäädin+ päätykorkkiyhdistelmää ei irroteta siitä puikosta vaan esijännityksensäädin(preload adjuster) irrotetaan päätykorkista ja se jää kiinni siihen puikkoon.

    ja sen jälkeen esijännityksensäätimen alla oleva C-prikka otetaan pois välistä sivulle päin niin loput jousen osat(prikat+väliputki+jousi) nousee tuon paketin ohi pois. Siis sama vaikutus, eri saumasta vaan tapahtuu tuo irrotus. Ei siis edellenkään tartte purkaa sisukaluja sen enempää.

    Tässä on se etu ettei se edellisessä viestissä mainittu ohuempi putki tuu sen isomman sisältä sisältä ulos lattialle kolisten. Eikä muutu säädöt niin helposti.

    Edit kirjoitus virheitä korjattu



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  6. #6
    Jees samaan päätelmään tulin... Mitäs öljyä olet laittanut? 7,5 va 10?
    F = dp / dt
  7. #7
    En oo vielä tuota tehnyt, mut veikkaan et menen 10 W hen kun aika tulee ja ruuvista vähän enemmän auki. Vakio taitaa olla 5W (Showa SS8).

    Edellinen pyörä tykkäs tuosta muutoksesta, kun käytös oli samantapainen. Jäykempi jousi tietty olis seuraava askel.

    Tuohon öljy asiaan mielelläni kuulen kokelmuksia muilta jotka on Daytonan keulaan sitä vaihtanut, mikä on ollu hyvä?

    Entä onko jousen vaihtaneilla kommentteja miten muuttui? Onko joku ollu hintanssa väärti?

    Tietty kuskin paino on relevantti tässä. Itellä n 90 kg nahkoissa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  8. #8
    Noh mulla on hyllyssä Hyperpron progressiiviset jouset, kun alkoi harmittamaan Alastarolla kun joko jarruissa keula pohjasi tai jäykemmällä tuntui että lipsuu mutkassa... Oli kyllä renkaatkin jo loppu... Öljyt tuli mukana ja säätö ohjeet... katotaan keväällä miltä ne tuntuu...



    F = dp / dt
  9. #9
    Lainaa (specka @ Loka. 03 2006,10:04) kirjoitti
    En oo vielä tuota tehnyt, mut veikkaan et menen 10 W hen kun aika tulee ja ruuvista vähän enemmän auki. Vakio taitaa olla 5W (Showa SS8).

    Edellinen pyörä tykkäs tuosta muutoksesta, kun käytös oli samantapainen. Jäykempi jousi tietty olis seuraava askel.

    Tuohon öljy asiaan mielelläni kuulen kokelmuksia muilta jotka on Daytonan keulaan sitä vaihtanut, mikä on ollu hyvä?

    Entä onko jousen vaihtaneilla kommentteja miten muuttui? Onko joku ollu hintanssa väärti?

    Tietty kuskin paino on relevantti tässä. Itellä n 90 kg nahkoissa.
    eikäs showan ss-8 vastaa sae 10W:tä. Minulla olisi ainakin tämmönen kuva.
    - Kawasaki ZR-7S => Triumph Sprint RS 955 -
  10. #10
    Lainaa (Esa @ Loka. 03 2006,11:35) kirjoitti
    eikäs showan ss-8 vastaa sae 10W:tä. Minulla olisi ainakin tämmönen kuva.
    ok, hyvä et korjattin.
    Siinä tapauksessa vaihdan sit varmaan 15W:t. Pikkusen paksumpaa kuitenkin.Pitänee tarkistaa ja pähkäillä vielä sopiva vahvuus ennen kuin lähtee kauppaan.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  11. #11
    Lainaa (wizard11 @ Loka. 03 2006,10:09) kirjoitti
    Noh mulla on hyllyssä Hyperpron progressiiviset jouset
    Mitäs ne tämmöiset kustantaa ja mistä saa hankittua? Öljyjen vaihto edessä talven aikana, niin samalla vois ne jousetkin vaihtaa.
    Ducati Diavel Dark
  12. #12
    Lainaa (wizard11 @ Loka. 03 2006,10:09) kirjoitti
    Noh mulla on hyllyssä Hyperpron progressiiviset jouset, kun alkoi harmittamaan Alastarolla kun joko jarruissa keula pohjasi tai jäykemmällä tuntui että lipsuu mutkassa... Oli kylln renkaatkin jo loppu... Öljyt tuli mukana ja säätö ohjeet... katotaan keväällä miltä ne tuntuu...
    Sama fiilis. Tulee turhan kova, jos saa niiaamisen jotenkin aisoihin.

    Edellisessä paksumpi öljy+ ruuvia pikkasen enemmän auki vaikutti positiivisesti just tuohon mut lopulta vaihdoin uudet jouset.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  13. #13
    Lainaa (NewmanRS @ Loka. 03 2006,14:20) kirjoitti
    Lainaa (wizard11 @ Loka. 03 2006,10:09) kirjoitti
    Noh mulla on hyllyssä Hyperpron progressiiviset jouset
    Mitäs ne tämmöiset kustantaa ja mistä saa hankittua? Öljyjen vaihto edessä talven aikana, niin samalla vois ne jousetkin vaihtaa.
    About 170,- öljyineen takajousi 150,- (matkahuollossa) Oitracon.fi / Oiva



    F = dp / dt
  14. #14
    Lainaa (Esa @ Loka. 03 2006,11:35) kirjoitti
    Lainaa (specka @ Loka. 03 2006,10:04) kirjoitti
    En oo vielä tuota tehnyt, mut veikkaan et menen 10 W hen kun aika tulee ja ruuvista vähän enemmän auki. Vakio taitaa olla 5W (Showa SS8).

    Edellinen pyörä tykkäs tuosta muutoksesta, kun käytös oli samantapainen. Jäykempi jousi tietty olis seuraava askel.

    Tuohon öljy asiaan mielelläni kuulen kokelmuksia muilta jotka on Daytonan keulaan sitä vaihtanut, mikä on ollu hyvä?

    Entä onko jousen vaihtaneilla kommentteja miten muuttui? Onko joku ollu hintanssa väärti?

    Tietty kuskin paino on relevantti tässä. Itellä n 90 kg nahkoissa.
    eikäs showan ss-8 vastaa sae 10W:tä. Minulla olisi ainakin tämmönen kuva.
    Showan malli on SS-8 öljyt pitäis olla kai 7,5W
    F = dp / dt
  15. #15
    Lainaa (wizard11 @ Loka. 03 2006,20:08) kirjoitti
    Lainaa (Esa @ Loka. 03 2006,11:35) kirjoitti
    Lainaa (specka @ Loka. 03 2006,10:04) kirjoitti
    En oo vielä tuota tehnyt, mut veikkaan et menen 10 W hen kun aika tulee ja ruuvista vähän enemmän auki. Vakio taitaa olla 5W (Showa SS8).

    Edellinen pyörä tykkäs tuosta muutoksesta, kun käytös oli samantapainen. Jäykempi jousi tietty olis seuraava askel.

    Tuohon öljy asiaan mielelläni kuulen kokelmuksia muilta jotka on Daytonan keulaan sitä vaihtanut, mikä on ollu hyvä?

    Entä onko jousen vaihtaneilla kommentteja miten muuttui? Onko joku ollu hintanssa väärti?

    Tietty kuskin paino on relevantti tässä. Itellä n 90 kg nahkoissa.
    eikäs showan ss-8 vastaa sae 10W:tä. Minulla olisi ainakin tämmönen kuva.
    Showan malli on SS-8 öljyt pitäis olla kai 7,5W
    katoin sprintin huoltomanuaalista niin siellä keulaöljyn vaihto ohjeissa sanotaan öljyiksi showan ss-8 ja pyörän teknisissä tiedoissa mainitaan öljyiksi sae10W.

    Muistelen vielä nähneeni kaverilla hondan keulaöljy purkin jossa oli sae10W ja showa ss-8 merkinnät.
    - Kawasaki ZR-7S => Triumph Sprint RS 955 -
  16. #16
    Jaaha vainiin pitää tarkistaa
    F = dp / dt
  17. #17
    Pikainen haku ei tuonut "virallista" tietolähdettä, mut tuolta löytyi joku jolla oli purkki showa ss-8:ia W10 olis sen mukaan:

    T595.net/fork oil thread.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  18. #18
    Hyperon purnukka kourassa 10w, ei auta... Mutta 7,5w ja 10w löytyi netistä...
    F = dp / dt
  19. #19
    jos Hyperpron paketissa tulee 10w, niin varmaan kannattaa aloitaa sillä.

    Jäykempi öljy auttaa hieman jos ei vaihda jousia.

    Jos saan vielä udella, mikä olis niissä uusissa jousissa on jousivakio? Kuskin paino ajokamoissa tai "kuivana"?

    Oon miettinyt itekin tuota muutosta. Ja miettinyt samalla että miksi esim triumph ei oo vaihtanut tuotantoon tukevampia jousia, kun niillä epäilemättä on ollu tiedossa tuo. Jossain UK lehdessä todettinkin että "over damped and under sprung".

    Onko tuo sellainen muutos että esim tyyppi hyväksynnät joutuu käymään läpi uudelleen?
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  20. #20
    no tuossapa pari kuvaa hondan purkeista, ss-8(10W) ja ss-7(5W)



    - Kawasaki ZR-7S => Triumph Sprint RS 955 -
  21. #21
    Lainaa (specka @ Loka. 05 2006,21:48) kirjoitti
    Jos saan vielä udella, mikä olis niissä uusissa jousissa on jousivakio? Kuskin paino ajokamoissa tai *"kuivana"?
    Kuulemma näissä ei ole väliä, eli kun on progressiivinen niin sag kohdilleen ja taas mennään... static sag 25mm, 4 rinkulaa esijännitys, vaimennus 1,75 kier. auki, reb 1,5 kierrosta auki... *Tosin takapäässäkin pitää olla säädöt kohdillaan...
    Progressiivinen

    Lineaarinen

    "progressiivinen"




    F = dp / dt
  22. #22
    joo, niinpä tietty jos säädöt riittää ja progressio on riittävä. Voi tietty olla et ovat osaanneet tehdä sen about oikein?

    Daytonan vakiojousi taas on dualrate (alin kuva), elikä kiristyy sit suunnillen kerralla sen mitä kiristyy. Voi silti olla löysä.

    triumphin sivuilta:
    Front Suspension 45mm forks with dual rate springs and adjustable preload, compression and rebound damping



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  23. #23
    Lainaa (specka @ Loka. 09 2006,16:41) kirjoitti
    Daytonan vakiojousi taas on dualrate (alin kuva), elikä kiristyy sit suunnillen kerralla sen mitä kiristyy. Voi silti olla löysä.
    Juuh Daytonassa on kai 0,8 jousi... On liian löysä mulle... 75kg... Eli kun on ok radalla niin (mahdoton) ajaa normaalisti...
    F = dp / dt
  24. #24
    Jepjep...
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  25. #25
    Heh.. Ajokausi loppu, askartelukausi alkaa.

    Keulaan näköjään jouset vaihtuu ainakin, taakse ehkä.

    Putkeen tuli viimein oikea välikappale, tai siis pe oli lappu et oli yritetty toimittaa.. . joten tumppi on on kesälle kylessä kiinni, 2,2 kg titaania ja rosteria vs vakion "kyllä riski mies nostaa vaikka"...

    kumma ettei saa itteään aisoihin tuon kanssa millään.

    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  26. #26
    Nälkä kasvaa syödessä... Noh Tuneboyta on testattu mut kun ei rengas lämpee niin on ankeeta... Jos siirtyisi kans sisähommiin ja jousituksen kimppuun, taakse wilbersi ehkä...
    Renkulatkin pitäisi ostaa jnejne... Noh katotaan koska kotona hermostutaan...



    F = dp / dt
  27. #27
    Kukaan hommannu Öhlinssiä taakse? Tuolta öölinssin sivuilta löytyy vain 2003 mallin Daytonaan. Mahtaisko se käydä 2004 malliin myös?
    Ducati Diavel Dark
  28. #28
    Eiköhän toi istu. 2004jähän tuli lähinnä katteisiin muutoksia?
    Swingi vaihtui/muuttui vasta 2006?
    En tosin arvaa mennä vannomaan, etteikö siellä jotain pikkuista olis muuttunut, mut epäilen.

    Jos öhlins ei oo ainoo oikee niin, vaihtoehtoina olis sit tietty vaikka Hyperpro ja Wilbers, joille hinnoista sain samalla tota keulaa kysellessä.
    "Takaiskari lisäsäiliöllä, hydraulisella esijännityksellä + kork. säädöllä toim. kuluineen 1050 e, paluuvaimmennus vakiona 22 naksua.
    Wilbers on hieman halvempi vastaavilla lisävarusteille 970 eur. vakiona paluuvaimennus - 22 pykälää ."
    eli lähdöt n 750 ja 670 hintaluokassa, kun Wibersiin noi lisä osat luokkaa 300e.

    (ed, rkijotus virheita, kun sormet on nopeemmat kuin pää..)



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  29. #29
    Hydr esijännitys= lisää painoa saman voi ruuvatakin... Pituudensäätökin on kyseenalainen... Ilman näitä 670€ matkahuollossa... 18+18naksua 22 paluulle... jousi kuskin ja kuorman sekä ajotavan mukaan...
    F = dp / dt
  30.  
  31. #30
    No tuo ruuvaaminen on daytonassa sen verran vidumaista etten ihan joka välissä viitti ruveta.
    Nupista sitä vois tunata joka lastille ihan omaksi iloksi.
    Siihen tosin oon miettinyt myös mekaanista kiilakehää vakio säätimen lisäksi. Säätö tapahtuisi yhdellä ruuvilla. Piirrustuksia ja kuormituslaskelmia en oo tehny vielä mut ei pitäis olla mahoton homma.

    korkeus säätö on tietty vähän hifistelyä, myönnän.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen