Olipa melkoinen muutos kun nakkas Hyperpron jouset keulaan...
Ajamassa tietenkään en käynyt mun noita sen verran on rapattu ja vierestä katottu että tuntee jo käsissä et toimii ihan erilailla.
Tuntuu että pyörä on jousen varassa ja vaimenus vain suitsii sitä eikä niinkään et vaimennus kantaa kuormaa, kun jousi antaa periksi vaikka kuinka.
Keulasta ei tuu veltto vaikka ottaa vaimenukset pois, se vaan liikkuu herkemmin ja kevyemmin.
En osaa tuota pareminkaan sanoo, mut kesää ei malta oottaa.
Takajousen kun saisi vielä oikeanlaisen. Isoa D:tä on kuulemma toimitettu kahdella eri jousella eri maihin ja kun , Murphyn kummipoika, Specka on asialla...
![]()
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Luulis kuitenkin, että ne kiinnitykset on samat. Oli iskari sitten kumpaa versiota tahansa.. Vai pelkkää joustako oot hankkimassa?(specka @ Joulu. 03 2006,22:06) kirjoitti
Ducati Diavel Dark
Pelkkä jousi tällä erää, kun ei muuten oo vaihtotarvetta esim kunnon takia pitkään aikaan.
Lisäksi kuten edessäkin siihen löytyi suht hyvät vaimennussäädöt, Joskaan jousi ei oo niin löysä kuin edessä, mut samoilla lämpimillä ajattelin vaihtaa.
Näin oppii enemmän mitä osatekijät vaikuttaa. Jousen vaikutusta tulee kuitenkin harvemmin kokeiltua, varsinkaan taakse.
Iskarin kiinnitys on varmaankin täysin sama, enkä ollu kuullukkaan et olis erilaisella jousella varustettua iskaria käytetty. Ei oikein oo loogista, ellei oo alihankkijan malli vaihtunut mut ominaisuudet samat. Se taas olis yksinkertaisesti sit tietystä vuodesta/yksilöstä eteenpäin, kuvittelisin?
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Täytyy varmaan kans ruveta vaihteleen niitä jousia... Olis jo hyllyssä eteen ja taakse...
F = dp / dt
Talven jäljiltä ei varmaan ole kellään enää muistikuvia, miten vanha jousitus toimi, verrattuna talvella asennettuihin uusiin vietereihin? Olette jo varmaan ehtineet testailemaan?
Speckalle paljon kiitoksi tarkoista keulan purkuohjeista
Purin äsken rojut pois ja mittasin öljypinnat. Talvella joku humalainen huoltomies oli lipsauttanut puolisen desiä liikaa öljyä toiseen putkeen. Ei oikein öljy puristu kokoon, joten ranteet ovat saaneet kipeetä alkukauden.
![]()
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Juu testailtu on, öljynpinataa pitää vielä säätää ja Hyperprot heittää mäkeen. Tuli meinaan liian jäykkä... Noh elämä on, varmaan tuli jotkut muut jouset kuin piti mutta laitan WP:t kun ne vain saan... Ne onkin sitten lineaariset joten ei tule vaimennuksien kanssa niin paljoa ohjelmaa...(wama @ Touko. 05 2007,20:03) kirjoitti
Taakke tuli kans Hyperpro mutta liian pitkä joten heitin silläkin vesilintua...
Jos joku tarvii niin myyn molemmat setit...
F = dp / dt
Mä taas oon tykänny Hyperprosta.
(Ajokamoissa 90kg)
Aika jäsy se on mut hyvin toimii ja vähän kun on ajanut niin tottuu/ pikkasen notkistuu. En osaa vielä sanoa olisko lineaariset paremmat vai ei. Varsikin kuorman kanssa toi on merkittävästi parempi kuin vakio. Pitää vaan vielä vaimennukset hakee kokonaan uusiksi. Hyperpron ohje asetuksilla tosin tulee aika jäyhä kääntyyn ja vähän kova. Hyvä tasaisella asfaltilla
Noi tuntuu lisäksi menevän kovaksi jos ei malta jättää esijännitystä tarpeeksi pienelle. Varsinkaan takapään esijännitystä ei passaa pistää yhtään liikaa. Progressiinen jäykistyy esijännityksen kasvaessa - löysät kierteet menee kiinni, lineaarinen vaikuttaa lähinnä ajokorkeuden kautta: painuma pienenee, K pysyy samana.
Nyt takana on enää pikkasen vähemmän painumaa kun ohjeissa (staattinen silmällä 8-10, ohje 12mm, 6mm joka sattui asentaessa ja oli liian kova, vaikka kääntyi hyvin) ja lisäksi pudotin keulaa: 13mm putken päätytulpan reunan päältä mitattuna (vakio 6mm) ja parani, pitää miettiä jos tiputtais vielä muutaman millin jonnekin 15-20mm kohdalle. Vaimennukset on pikkasen löysemmät (0-1/4) kier, kuin hyperpron suositus, varsinkin compressio.
Lisäksi pitää miettiä vaihtaako keulaan 5W tai toisen merkkiset öljyt. Noilla tuntuu olevan terävissä töyssyissä aavistuksen kova Tosin alle 10C lämmöissä). Shimmaus olis tietty hienoa mut öljylläkin voi säätää jonkin verran ja mitättömällä rahalla. 15-20 e öljyihin ja saman verran kaljaan.
Mulle tuli tosiaan kans väärän mittainen takajousi, mut vaihdatin oikean mitaiseen. Väärän värinenkin oli.. Daytonaa on kuulemma myyty parin mittaisella jousella eripaikkoihin ja eivät kyselleet turhia ja tuli väärä malli. Ja se uus jousikin oli väärän värinen... Rupes ihmetyttään et miten voi tollanen firma pysyä pystyssä ja sit tajusin... eipä oo ihme et MP kama on kallista jos joka toisen joutuu tekeen 2 kertaa...
BTW vappuna huomasin yhden D:n jossa keulan esijännitys oli vedetty pohjaan ja putket jotain 20-30mm ylös kolmioissa. ilmeisesti vakiojousilla haettu esijännitystä lisää silti pitäen keula alhaalla.
no tulipahan taas speckuloitua pitkästi secundaarisilla argumenteilla..![]()
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Pikku lisäys kun kävin iltapäivällä kurvailemassa.
nyt ajossa hyperpron jousilla:
Keula - jousi 4 viivaa, comp 2.0, reb 1.75, pudotettu 7mm, 13mm korkin päältä. Öljypinta ohjeen mukaan 140mm.
Taka - static sag n8-10mm, comp 2.25, reb 1.5
(edit, oikeet merkinnät noille vaimennuksille.)
Keulassa painumat ja liikeradat on ok mut voisi hyötyä kevyemmästä (5W) öljystä,jollei notkistu kelin lämmetessä.(kuten edellisessä jo mainitsin) Lisäksi comp säätö on melkein auki.
Takanen tulee melko huomaamattomasti mukana.
Tai voisi hyötyä myös öljymerkin vaihdosta.. olen antanut itselleni kertoa että.. eri merkkien keulaöljyt käyttäytyy hieman erilailla vaikka nimellisesti on sama.Toisella tulee kovempi/pehmeämpi tuntuma jne. Olikohan niin että saman jäykyinne WP tuntuu kovemmalta kuin Castrol (näitä tais olla hyllyssä kun viimeksi pähkäilin keulaöljyjen toimintaa)
Mut tuosta huolimatta mun makuun huomattavasti parempi kuin vakio. Ei lullaa mutkissa jos veto/linja muuttuu tai on töyssyjä ja jarruista kun löysää niin asettuu aikalailla heti.
Speckuloinnin määrästä voi arvata että juottoruokalasta tätä naputtelen
Jalkamiehenä tietty..
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tosta pähkäilemään öljyjä... Viskositeetit keulaöljyissä(specka @ Touko. 06 2007,23:45) kirjoitti
Mulla on nyt Redlinen light+medium 50/50 ja herkästi ainakin toimii...
F = dp / dt