Ajokausi osaltani ohi, ja pyörä uusiin maaleihin. Kysyisin millähän kantsis hioa katteet ennen maalausta, ja tartteeko muutakuin kiilto pois.
Itse olen hionut 240 hiekkapaperilla mataksi
nuo katteet. Naarmuihin sitten olen käyttänyt karkeampaa
aluksi. Paikka paikoin on mennyt muoville saakka.
Pohjamaalin olen sen jälkeen laittanut...
Hyvin on toiminut tähän mennessä konsti.
Olisi mielenkiintoista kun joku maalari tarkentaisi,
miten maalamossa homma hoidetaan, jotta saadaan hyvät
pohjat tehtyä ennen maalausta?
Jollain 180-240 paperilla hioo pinnan pois.(halurc19 @ Syys. 28 2006,11:20) kirjoitti
Eli juuri sen kiillon...
Sitten jos haluu niin voi vähän hienommalla esim. 400 hioa
vielä nopsasti läpi ja sit kunnollinen puhdistus ennen
maalausta.
Suzuki GSXR 600 L1
Jos oikein haluaa pröystäillä niin...
1. jos on tarroja niin pois, kuumailma puhaltimella ja lastalla auttaa tarvittaessa
2. silikonon poisto aineella vahat ja muut aineet pois (spies hecker: Silicon entferner)
3. Hiotaan karkealla (120) paklattavat kohdat, (240) naarmut ja muut jäljet pois. Tarvittaessa jos haluaa niin (240) on hyvä ohentaa maalipintaa, monta kertaa maalatut pinnat alkaa peilaamaan...
4. Viimeinen hionta kauttaaltaan 320
5.Pohjaväri
6.Hiotaan 600 kokonaan
Muovikatteisiin ei sitte kannata laittaa kun hätätilanteessa lasikuitu kittiä. Pääsääntösesti muovikitillä, lasikuitukitti kun ei jousta yhtään.
Ja tietenkin kaikki paperit vedenkestäviä (ehkä 120 menee kuivana) mutta muuten vedellä.
Näillä eväillä tulee tehtyä pohjat kun itse maalailen kotiloita ja mopoja. Aikanaan kaverin faija opasti joka on automaalari.
Niin ja jos aikoo vaihtaa väriä sellaseen joka peittää muut hyvin (tummat värit) niin ei välttämättä tarvitse pohjamaalia vaan suoraan, 320 tai isommalla kevyesti niin että häviää kiilto. Ehkä paras melkein 600...
edit: kiitos pave. oli vähä kirjotus virhettä ja tuli loppukin oikein
Jos maalipinta on ehjä niin pinta vain puhtaaksi vahoista ja tarroista. Sitten kevyesti 500 / 600 hioma tyynyllä mataksi, siis aivan kevyesti. Jos hiot muoville asti niin muovi primeri pohjalle niin kohtiin...(halurc19 @ Syys. 28 2006,11:20) kirjoitti
Milläs olette paklaillu mahdollisia naarmuja ja koloja muoveissa?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Hyväksi havaittu pelkän maalipinnan mattaukseen on tuo mattaushuopa. Eli tuo on ikäänkuin patapadassa se karhea puoli. Pitäis löytyä automaali liikkeistä tuota.
Mutta ite käytin tuohon kolojen paklaukseen ihan normaalia pakkelia. Ei kait siihen mitään erikoisempia aineita tarvii.
harmaalla karhunkielellä oon veden kera mataksi hionu noita maalattavia kappaleita jos ei ole naarmuja eikä muita virheitä.perusteellinen puhistus rasvanpoisto-aineella ja sitten harmaa pohjaväri päälle, deltronin DP-40 (hyväksi havainnu). tän jälkeen taas hiontaa 600:lla vesihiomapaperilla ja varovasti. sitten taas puhdistus jonka jälkeen perus-sävy päälle. tämä siis oma menetelmä, ja hyvin on toiminu.
nimimerkki Ninja 900 antaa hyvää ja kattavaa ohjeistusta asiaan.
pakkelihommissa polyesterikittiä oon käyttäny ihan pieniin paikkoihin, mutta jos on hitsattua muovia niin kyllä siihen muovikitti on järkevä pohjalle laittaa ennen viimeistelyä polyesterikitillä. sitten taas pohjamaalia ja tätä ennen tarvittaessa muovipinnan tartunta-ainetta.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Aine on muuten Silicon entferner..............(jos joku kysyy kaupasta).(Ninja 900 @ Syys. 28 2006,13:10) kirjoitti
Tuolla muuten kannattaa pyyhkiä ennen maalaustakin kaikki rasvan jäänteet pois mitä on jäänyt sormista. Niin ja sen jälkeen vielä pölyliinalla (sillä jota myydään maalikaupassa tuolla nimikkeellä) ja sit väri pintaan.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Pienet naarmut olen hionut pois,kirjoitti
syvemmät kolot & naarmut olen muovi hitsannut.
Eli kolvilla olen sulattanut vanhoista katteista hiukan
täytettä ja sitten hion pinnan tasaiseksi.
Kestää paremmin kuin mikään kitti ja monesti kevyempää...
Tietenkin kannattaa muovihitsata jos on mielenkiintoa ja/tai isoja korjattavia... löytyy vissiin itseltäkin jostain kuumailmapuhaltimeen sellanen suulake, mutta ei oo ollu tarvetta![]()
Tuo kuumailma puhallin on aika kova lämpöinen.(Ninja 900 @ Syys. 29 2006,15:20) kirjoitti
Kokeilin aluksi sitä mutta rupeaa sulamaan katteet
liian nopeasti.
Peruskolvi on siitä hyvä että sillä pääsee pieniinkin
paikkoihin ja tuntuu sulattavan sopivalla
nopeudelle/kuumuudella tuota katetta.
Äskettäin Tampereella eräässä työkaluliikkeessä mirka hiontatuotteiden esittelijä suositteli: Mirlon total VF 360 hiontahuopaa veden kera vanhan pinnan mattaamiseen ennen uuden pinnan vetoa.