Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Huoltokirjan mukaan pitäisi syksyisen öljynvaihdon yhteydessä kaataa ruokalusikallinen öljyä sytytys tulppien, öööh, aukkoihin ("spark plug hole")
    (?? sori en yhtään osaa sanastoa ja huoltokirja on englanniksi), jokainen varmaan tajuu mistä on kyse.

    Miten tärkeää ko. toimenpide on?Meinaan aikamoinen homma irrottaa tankki ym.
    Pyörä on siis vuoden 2006 GSR Suzuki
    Mielipiteitä!Voinko jättää tekemättä, eli vaihdan vain tuoreet öljyt tilalle?
    Suzuki GSR600
  2. #2
    Varmaan hyvä laittaa, jos ei pyöritä konetta ollenkaan talven aikana, mutta eihän sitä malta olla käynnistämättä..
    Honda CRF 250 L
  3. #3
    Itsekin olen tyytynyt vain öljyn vaihtoon. Käynnistän pyörän
    pari kolme kertaa seisonnan aikana.
  4. #4
    Kannattaa tehdä, tulpat ppos ja tippakannulla öljyä tulpan reijistä sylinteriin ja muutama koneen pyöritys ilman syttyvirta että öljy leviää sylinterien seinille ja ennenkaikkea männänrenkaille.
    Taivas saa odottaa
  5. #5
    Tuo ohje on sitä varten, että pyörää säilytetään kylmässä tilassa.
    ... jotain piti muistaa
  6. #6
    Okei, eli pyörä säilytetään lämmitetyssä a-tallissa joten ei siis tarvitse tehdä tuota?
    Mites muuten korvaako pyörän käynnistely akun lataamisen?
    Ehkä tyhmiä kyssäreitä mut...
    Suzuki GSR600
  7. #7
    Lainaa (*chick-en* @ Loka. 01 2006,15:06) kirjoitti
    Okei, eli pyörä säilytetään lämmitetyssä a-tallissa joten ei siis tarvitse tehdä tuota?
    Mites muuten korvaako pyörän käynnistely akun lataamisen?
    Ehkä tyhmiä kyssäreitä mut... *
    Kyllähän se tavallaan korvaa...mutta pitää muistaa että kylmä akku ei ota vielä virtaa vastaan, joten konetta tulee käyttää "jonnin" aikaa. Suosittelisin kuitenkin akkua varten c-tekkiä.
    <p><strike>JiiÄm</strike></p>
  8. #8
    Lainaa (BlackCat @ Loka. 01 2006,14:50) kirjoitti
    Kannattaa tehdä, tulpat ppos ja tippakannulla öljyä tulpan reijistä sylinteriin ja muutama koneen pyöritys ilman syttyvirta että öljy leviää sylinterien seinille ja ennenkaikkea männänrenkaille.
    Teen tuon myös lämpimässä tallissa. Olematon vaiva tulppien tarkastuksen yhteydessä.

    -hh-
  9. #9
    Lainaa (*chick-en* @ Loka. 01 2006,15:06) kirjoitti
    Okei, eli pyörä säilytetään lämmitetyssä a-tallissa joten ei siis tarvitse tehdä tuota?
    Mites muuten korvaako pyörän käynnistely akun lataamisen?
    Ehkä tyhmiä kyssäreitä mut...
    Ei sylinteriruokalusikalliskestovoitelua tietenkään kantsi tehdä, jos aikoo kuukauden kahden välein käydä pyörää pöristämässä. Maku- ja taktiikkakysymys.

    a) Akku irti, viileään ja 2 kk välein täydennyslataus tai sitten b) tyhjennys/lataus 1-2 kk sykli tai sitten c) älylaturin piuhaan kiinni koko seisokiksi. Vaihtoehto d) ei tee mitään ja toivoo parasta. Aika pitkään/usein saa pörryttää, jos käyttämällä ylläpitää, luulen.

    Bensatankin suhteen myös noin 4 koulukuntaa: a) ei mitään erityistoimia, b) loraus Masinolia sekaan, c) stabilaattoria, tankki piripintaan ja kaasarien käyttö tyhjäksi (c2 kaasarit täydeksi) d) tankki irti, puoli litraa koneöljyä sisään ja shake-twist-shake, hyllyyn ja kevääällä bensapesu.

    -hh-
  10. #10
  11. #11
    Ei huhhuh mikä homma!Kiitos kaikille vastanneille!
    Muilta osin olin ajatellut tehdä niinkuin manuaalissa lukee mutta toi kohta oli vähän epäselvä.
    Tuosta Harmaahaukan vastauksesta pääseekin kätevästi lisäkysymykseen että kuinka usein ne tulpat tulee vaihtaa, mutta pyörähän menee ensikesänä 6tkm huoltoon ja siellä ne vissiin katsotaan.
    Olis vaan kiva pitää uusi pyörä priima kunnossa, mutta ei ole naisihmiselle kovin helppoa (kun en tekniikasta mitään tiedä)
    Nuo Bajahillin ohjeet vaikuttivat hyviltä, kiitos vinkistä!
    Suzuki GSR600
  12. #12
    Lainaa (*chick-en* @ Loka. 01 2006,19:19) kirjoitti
    kuinka usein ne tulpat tulee vaihtaa, mutta pyörähän menee ensikesänä 6tkm huoltoon ja siellä ne vissiin katsotaan.
    Tulppien vaihto määritellään pyörän huoltotaulukossa. Epäilen sen olevan sullakin n. 12000 km luokkaa, mutta tsekkaa huoltomanuskasta.
    ... jotain piti muistaa
  13. #13
    Lainaa (seku @ Loka. 01 2006,19:42) kirjoitti
    Lainaa (*chick-en* @ Loka. 01 2006,19:19) kirjoitti
    kuinka usein ne tulpat tulee vaihtaa, mutta pyörähän menee ensikesänä 6tkm huoltoon ja siellä ne vissiin katsotaan.
    Tulppien vaihto määritellään pyörän huoltotaulukossa. Epäilen sen olevan sullakin n. 12000 km luokkaa, mutta tsekkaa huoltomanuskasta.
    Bandun suositusvaihtoväli on 12000 km eli 3. määräaikaishuollossa vaihto. Toki voi vaihtaa jo 6 tkm väleinkin, mikäli ei pikkurahasta puute. Tai putsata ja ajaa 20 tkm.

    Joka tapauksessa ulkonäkö kannattaa pikaisesti silmätä aina kun avaa: siis tavoitteena sellainen maltillinen kermakahvin värinen sävy keraamisissa osissa ja mieluusti kaikki suht koht saman värisiä. Eivät siis valkoiset eivätkä mustat, näin karkeasti ilmaistuna. Ja kaikki luonnollisesti kuivia.

    Katso myös, että elektrodit (ne metalliset osat tulpan alapäässä) ovat siistejä ja suorakulmaisen teräviä eikä ainakaan niiden välissä ole mitään epätasaisuuksia. Kärkiväli on tavanomainen 0,6-0,7 millimetriä (mitataan sellaisella halvalla kärkivälimittarilla).

    Varmuuden vuoksi voi myös merkitä tulpanjohdot vaikka teipin paloilla, että menevät oikeaan tulppaan takaisin, ellei ole varma mitä touhuaa.

    Kiristää pitää varovasti, jengan ylivääntö tai tulpan hajoaminen reikään on joltisenkin ei-toivottu tapahtuma. Bandun tulpat ovat myös aika syvällä, mutta orkkis pitkällä hylsyllä pitäisi onnata.

    -hh-
  14. #14
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Jos tuohon toimenpiteeseen ryhtyy, niin kannattaisi huolehtia siitä, että tulppien juurille ajan mittaan pesiytynyt hiekka ei pääse pyttyihin kun tulppia irroitetaan. Jos tuota ei pysty varmistamaan (esim. paineilmapuhaltimella), niin kannattanee jättää homma tekemättä. Eipä ainakaan riko mitään.



    1000
  15. #15
    Vaihdoin itekkin tulpat viime keväänä, mitä lie ajettu, 45 tkm. Se oli kai mulla syy moiseen vähän sama ku joillain on usko kuolemanjälkeiseen elämään, että siltä varalta vaihdoin. Eli vanhat oli hyvän näköiset vielä.

    Enpä oo silti pyttyihin ylimääräisiä öljyjä pruuttaillut, kun se öljypumppu siellä tuntuu toimivan omasta takaa. Tosin, säilytys on huoneenlämmössä, ettei siinä pääse ruostumaankaan. Joihinkin kumiosiin laitan joskus vähän silikoniöljyä.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  16. #16
    Lainaa (Hannula @ Loka. 02 2006,10:54) kirjoitti
    Jos tuohon toimenpiteeseen ryhtyy, niin kannattaisi huolehtia siitä, että tulppien juurille ajan mittaan pesiytynyt hiekka ei pääse pyttyihin kun tulppia irroitetaan. Jos tuota ei pysty varmistamaan (esim. paineilmapuhaltimella), niin kannattanee jättää homma tekemättä. Eipä ainakaan riko mitään.
    Just näin. Erittäin suuri vaara, että koneeseen menee muutakin kuin öljyä. jos pyörä ei ole kattiversio, niin heittää muutaman prossan 2T öljyä tankkiin ja ajaa sillä pätkän, se öljyää koneen turvallisesti ja suojaa myös tankin ruostumiselta.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  17. #17
    Lainaa (jaket @ Loka. 02 2006,11:24) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Loka. 02 2006,10:54) kirjoitti
    Jos tuohon toimenpiteeseen ryhtyy, niin kannattaisi huolehtia siitä, että tulppien juurille ajan mittaan pesiytynyt hiekka ei pääse pyttyihin kun tulppia irroitetaan. Jos tuota ei pysty varmistamaan (esim. paineilmapuhaltimella), niin kannattanee jättää homma tekemättä. Eipä ainakaan riko mitään.
    Just näin. Erittäin suuri vaara, että koneeseen menee muutakin kuin öljyä. jos pyörä ei ole kattiversio, niin heittää muutaman prossan 2T öljyä tankkiin ja ajaa sillä pätkän, se öljyää koneen turvallisesti ja suojaa myös tankin ruostumiselta.
    Kyllä, vuosia olen laittanut lorahduksen 2 t öljyä tankkiin (kesälläkin) eikä ole ollu ongelmia.
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
  18. #18
    En suosittele em. operaatiota, mutta jos haluat sen tehdä, niin perus CRC:tä vaan. Helppo saada sylinteriin, kun käyttää purkin mukana tullutta pilliä.
    ...Life`s a series of goodbyes...
    -Yamaha FZ6-
  19. #19
    Nyt menen kyllä ihan sekaisin, 2T öljyä JA stabilisaattoria (kuten ohjekirjassa neuvottiin)? (ymmärrän kyllä että nämä ovat eri tarkoituksiin)
    Päädyin siihen etten irroita tulppia (ettei käy kämmiä, hyvin tod.näk.)
    Kaikki hyviksi todetut vinkit ovat tervetulleita! (eka oma pyörä)
    Suzuki GSR600
  20. #20
    Henkilökohtaisesti pidän tuota öljyä sylinteriin hätävarjelun liioitteluna. Olen ajanut yli 400.000 km eri pyörillä, niistä kahdella yli 150.000 km. Pyörä ollut aina kylmässä tallissa 4-5 kk, ilman mitään öljyjä pytyssä ==> ei mitään ongelmia. Kaikkihan on tietysti plussaa jos viitsii tehdä, mutta omalla kokemuksella ko. homma ei ole mikään välttämättömyys.

    Pakko tietysti mainita että käytän öljynä Delvac:ia ja pyörät on ollut Hondia
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  21. #21
    Lainaa (Hannula @ Loka. 02 2006,10:54) kirjoitti
    Jos tuohon toimenpiteeseen ryhtyy, niin kannattaisi huolehtia siitä, että tulppien juurille ajan mittaan pesiytynyt hiekka ei pääse pyttyihin kun tulppia irroitetaan. Jos tuota ei pysty varmistamaan (esim. paineilmapuhaltimella), niin kannattanee jättää homma tekemättä. Eipä ainakaan riko mitään.
    Totta. Pahassa paikassa useimmissa rivikoneissa. Hammaslääkärin peiliä tarvitaan. Painepuhallin lähes must ainakin GS -sukupuun moottoreissa. Esim. twineissä taas yleensä perin iisi homma.

    On tääs kans hifistelyä

    -hh-
  22. #22
    Lainaa (jskanerva @ Loka. 02 2006,11:57) kirjoitti
    Kyllä, vuosia olen laittanut lorahduksen 2 t öljyä tankkiin (kesälläkin) eikä ole ollu ongelmia.
    Miksi kesällä? Liika öljy ei hyödytä mitään, siitä on haittaa.
  23. #23
    Lainaa (harmaahukka @ Loka. 02 2006,14:35) kirjoitti
    Totta. Pahassa paikassa useimmissa rivikoneissa. Hammaslääkärin peiliä tarvitaan. Painepuhallin lähes must ainakin GS -sukupuun moottoreissa. Esim. twineissä taas yleensä perin iisi homma.
    Valitettavasti ei oo helppo edes kaikissa twineissä. Sekä mun rivikone, että custom (twini), on yhtä "syvällisiä", kun tulppaa jahdataan.Ei oo toivoakaan nähdä, mitä sinne kuoppaan on kulkeutunut...



    ... jotain piti muistaa
  24. #24
    Lainaa (Kake3 @ Loka. 02 2006,14:46) kirjoitti
    Lainaa (jskanerva @ Loka. 02 2006,11:57) kirjoitti
    Kyllä, vuosia olen laittanut lorahduksen 2 t öljyä tankkiin (kesälläkin) eikä ole ollu ongelmia.
    Miksi kesällä? Liika öljy ei hyödytä mitään, siitä on haittaa.
    Mikä sitten on liikaa, puhun tässä sellaisesta 1-2 dl koko ajokauden aikana >5000 km. Ei siis mitään " muutamia prosentteja" kuten joku aiemmin mainitsi.
    Kerran aikoinaan näin Hoda cbx ( 6 cyl) omistajan joka kaatoi semmosen desin pullon tankkiin ja kun kysyin niin kertoi, että kun on lyijytöntä bensaa niin tarttee venttiilit voitelua???
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
  25.  
  26. #25
    Lainaa (seku @ Loka. 02 2006,15:32) kirjoitti
    Lainaa (harmaahukka @ Loka. 02 2006,14:35) kirjoitti
    Totta. Pahassa paikassa useimmissa rivikoneissa. Hammaslääkärin peiliä tarvitaan. Painepuhallin lähes must ainakin GS -sukupuun moottoreissa. Esim. twineissä taas yleensä perin iisi homma.
    Valitettavasti ei oo helppo edes kaikissa twineissä. Sekä mun rivikone, että custom (twini), on yhtä "syvällisiä", kun tulppaa jahdataan.Ei oo toivoakaan nähdä, mitä sinne kuoppaan on kulkeutunut...
    Joo, yleistin liikaa Viragojen perusteella, sori. Mut saanee niissä kaikissa helpommin sinne perille sentään painevettä ja sitten paineilmaa ja sitten puhdistushammastikun rätin palan kanssa

    Taitaa olla aika yleinen tuo tulppakuoppien probleemi. Siksipä käytän aina koneen kuumaksi pesun jälkeen, sinne kun ihka varmasti myös lentovesi syvällisesti pesii.

    -hh-