Tuli vaan mieleen, kun kuulee ja lukee näistä porukoiden akkumurheista. Siis esim. "uusi akku pimeni, vaikka oli koko talven ylläpitolatauksessa, akku kesti vain kesän jne."
Ja kaiketi ajankohtainen aihe näin seisonta-ajan kynnyksellä muutenkin..
Mulla on Bemussa 5 kesää / 50 tkm käytössä ollut Exide-merkkinen ensiasennusakku, joka pelaa edelleen moitteettomasti. Siis ihan perinteinen lyijyakku, ei mikään geelisellainen. Kun mopo menee seisontaan, niin samantien teen öljynvaihto yms. huollot ja samalla tarkistan akun vedet. Muistaakseni vettä on tarvinnut lisätä vain kerran ja silloinkin aivan nimeksi.
1-2-3 kertaa sitte talven aikana latailen halvalla Bilteman laturilla, pienellä (pieni asento on muistaakseni 0,4 A) virralla, vuorokauden-pari. Miten nyt sattuu muistamaan ja unohtamaan. Kertaakaan en ole edes irrottanut akkua, tosin mopo säilyy talven yli lämpimässä tallissa.
Akkua en ole irrottanut siksikään, koska luulen, että hälyttimen akku tyhjenisi ja syväpurkautuisi käyttökelvottomaksi. Voi olla turhakin pelko - en tiedä.. Vaan ainakin kameran, kännyn, sun muiden laitteiden akut menee pilalle jos päästää ne täysin tyhjiksi..
Ei tavallinen akku tuon kummempaa huolenpitoa tarvitse ja tuntuu tosiaan siltä, että noi akun pimahtamiset johtuu usein käyttäjästä = ylihuolehtimisesta / liiallisesta latausintoilusta.
Ainakaan omien kokemusteni perusteella en ymmärrä, miksi akkua pitäisi ladata vähän väliä, tai jopa pitää latauksessa talven yli..?
Geeliakut voi tietty olla toinen juttu. Niistä ei ole kokemusta, siis en todellakaan tiedä. Vaan kun muiden kokemuksia geeliakuista kuulee ja lukee, niin tuskinpa viitsin moisia edes kokeilla..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos vain litku-malli kelpaa, niin geelit kannattaa unohtaa - mitä sitä suotta maksamaan enempää ja kaivamaan verta nenästään joskos vaikka tämä yksilö voisi jopa toimiakin(J@ck @ Syys. 26 2006,13:17) kirjoitti
Tosin nykyisessä menopelissäni tuo akku lepää täysin kyljellään
Eli sinne ei liene nesteakkua syytä tunkea tai kohta on hapot sylissä, kirjaimellisesti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse olen aina luullut, että akut tulee just päästää tyhjiksi ja sen jälkeen ladata täyteen. Olenkohan nyt lataillut väärin akkuni??kirjoitti
![]()
[ZZR-1100 D3][KTM 690 Enduro R][Ratapärrä Suzuki GSX-R 750]
Vm. 2000 Honda CBR 600 F, ajettu 62 000 km ja alkuperäinen akku käytössä. Talveksi akun piuhat on otettu irti ja akku ladattu täyteen.
Keväällä piuhat takaisin paikalleen ja eikun menoksi.
S1000RR -15 <- CBR 600 F -06 <- CBR 600 F -00 <- Diversion XJ 600 S -01
Nicädi akku pitää päästää tyhjäksi, koska muuten NiCd akkutyypin muistiominaisuus huonontaa akkua, se rupeaa muistamaan että pohja onkin 50%:tissa eikä tyhjässä.
Lyijyakkua ei saa päästää tyhjäksi. Ammattikoulun sähköopintojen pohjalta muistelen, että se johtaa levyjen pintojen hapettumiseen?(oksidoitumiseen?) tj semmoiseen joka huonontaa akkua. Kerran täysin tyhjäksi päästetty lyijyakku ei ole ikinä yhtä hyvä kuin uusi.
Siksi itse lähinnä seurailen akun varaustilaa talvella, mittailen sitä joskus ja latailen jos 12 volttia lähestyy. jos ei lähesty, niin en monesti lataa sitä ollenkaan.
itse avk pyörän ostaneena kyllä tiedän, että siinä oli uudehko lyijyakku lähes tyhjänä ~6voltin napajännite. latasin akun ja se on toiminut kuin buick jo pari vuotta. taisin kerran viimetalven aikana sitä pari tuntia ladata.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ni-Cd-akut on hyvä kuluttaa suurinpiirtein tyhjiksi -ei kuitenkaan kokonaan pimeäksi- jotta ns muisti-ilmiö ei heikentäisi akun kapasiteettia. Ni-MH-akuissa ei muisti-ilmiötä ole, niitä voi latailla huolettomammin.(Juicci @ Syys. 26 2006,15:48) kirjoitti
Itse en ainakaan turhaan täyttä akkua lataile ja hyvin on talven jälkeen täräyttäny mopon käyntiin. Viileässä kun säilyttää, niin ei nesteetkään pääse tavallisesta akusta haihtumaan, tosin itsellä on mopossa geeliakku. Ja jossain tallin nurkassa on jonkun hälyttimen vanha geeliakku ollut noin kymmenen vuotta, välillä hiukan radiota tai lamppua sillä kokeiltu, ei ikinä ladattu ja vielä näyttää virtaa olevan.![]()
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Monella menee varmaan akkuja yksi per kausi koska ajoa on ns kaupunki ajoa jossa akku ei vain lataudu kunnolla. Jammussa ollut sama akku uudesta lähtien ja todella huonolla kohtelulla 6 vuotta ja uskoisin että vieläkin pelittää ihan hyvin kun ensikeväänä vehkeet laitan tulille...
Se että lataisi koko talven yli, nyt on ainakin aivan dorkaa. Mielummin ostan vaikka joka kevät jonkun halpa-akun kuin tuhlaan sähköä/aikaa/tarmoa moiseen latailuun.
Nimimerkki:
Kerran akun ostanut, maksoi huimat 27 e.
Etippä 'Halpis' akku muoviluotiin jossa on akku ylösalaisin jossain siellä penkin, moottorin ja swingin välissä.(voima-makkara @ Syys. 26 2006,19:00) kirjoitti
Onnee matkaan![]()
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Soon tuo akun tarve kovin yksilöllinen / riippuvainen mopetin tyypistä. Iso twini huutaa sähköä aika eri tyyliin kuin tuollainen kuttaperkka-porkkanasorvi. Omiin Puimureihin on viimeisen kolmen vuoden aikana vaihdettu kaksi akkua takuuseen, kun se on joko yllättäen hyytynyt tai sitten virranantokyky on vaan pudonnut jarrutehostimen ja ABS:n vaatimusten alle.
<p>2002-2014</p>
Siis ylösalaisin? Korkit ja navat maata kohti? Missä motossa niin on..?(sakuc @ Syys. 26 2006,18:19) kirjoitti
95%
12 vuotta mopoilua ja 7 eri pyörää tuona aikana. 3 kautta on tainnut noista pisimpään olla sama pyörä ajossa. yhtä lukuunottamatta kaikissa noissa ollu YUASA-akku,yhdessä tais olla VARTA jälkiasenteisena. Missään pyörässä noista akku ei ole ollut uusi. Talvihoitona 2-3 kertaa talvessa akun purku esim halogeenilampulla tuonne about 9,5 volttiin ja lataus takasin täyteen ja akku ollut aina irti pyörästä talven ajan. Joko ollut hyvää tuuria tai sitten tuo hoito pitää akun elossa.
Itellä menny tähän tapaan: talveksi akku irti, säilytys viileässä, talven aikana ei ladattu kertakaan, ennen ensistarttia parin tunnin lataus faijan jollain 90-luvun autonakkulaturilla (jossa kyllä voi valita matalalla virralla latauksen). Ok, parina keväänä ensikäynnistys ollu kyllä vähän nihkee, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia. Olleet Yasan huoltovapaita akkuja.
Eli olen vähän ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Onhan se hyvä että huolehditaan pyörästä ja että vermeet on hyvät, mutta suurimman hyödyn super-hitech-latureista taitaa korjata laturikauppias. Mutta ehkä mullon ollu vaan tuuria, muutan mielipidettäni mikäli tulevana keväänä akku poikii.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Näin tein itsekin. Pyörä lämpöiseen talliin ja akku kylmään. Viime keväänä lievä akun lataus auton laturilla ja pyörä lähti tulille kuin keskikesällä.(TIJ @ Syys. 26 2006,21:50) kirjoitti
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Minullakin alkuperäinen akku käytössä vielä, akku ja pyörä siis vm. 2000, ja toiminut on. Talveksi irti, ja muutaman kerran on tullut akkua talvella latailtua.
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
Pyörä lämpimään talliin, piuhat irti. Keväällä piuhat kiinni ja starttia. Hyvin toiminut ainakin tähän asti kaikissa mopoissa...
Beta 350 RR -11 enskahärveli
R1 -08 ratahärveli *B1000 #78 (myyty 12.2.2012)
GSXR 1000 K7 Black #162 (myyty 19.8.2009)
R1 -06 + Akra Full + K&N + PCIII (R.I.P. 21.5.2007)
K1200R -05 (myyty -06)
CBR600F -90 (myyty -04)
Pyörä talliin, jatkuva ylläpitolaturi kiinni ja keväällä kikotin tallista -> toimii...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Siis hetkinen, mihin tämä perustuu? Onko vika välttämättä akussa? Mielestäni kovin rohkea veto lähteä jakamaan pyörien sähkönkulutusta moottorikonstruktion perusteella?(C-A-D @ Syys. 26 2006,19:23) kirjoitti
Ei se oo konstruktio, ku massa, joka vaatii käynnistysvirtaa melkosesti enempi. Käynnistyvirtakapasiteetti on tyrkyllä akkujen ominaisuuksia verratessa.(Sortavala @ Syys. 27 2006,09:12) kirjoitti
Hyvä, ku pärjäätte vehekeittenne kanssa, mutta älkää ylineuvoko toisia, niitten vehkeitten kanssa.
10 v sitten sanottiin, ettei akkuteknologia koskaan kehity. Tämäkin olettama oli väärä. Näitten hyytelöakkujen erityisominaisuudet on ollu opiskeltava, muka osaavankin. Nää uudet laturit kompensoi totakin tarvetta, joten erityisen syvälliseen perehtymiseen ei oo tarvetta...
... jotain piti muistaa
Toimii myös sekin, että käy n. kuukauden välein käyttämässä kunnolla (eli kierroksiakin) ja pitkään, niin että motti lämpenee ja akku lataantuu.
Ei tartte ottaa edes akkua irti tai latailla sitä kun noin tekee.
Tietty näitä tapoja on monia, mutta toi on ainakin helppo ja toimiva, jos tulee siellä talvisäilytyspaikassa käytyä silloin tällöin...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
(Tylyttäjä @ Syys. 27 2006,09:28) kirjoitti
Juuri näin! Mulla toiminut joka talvi. Vaatii tietenkin paikan missä käytellä rauhassa...
-Nopeat elävät, ainakin talven yli-
Niin paljon kuin insinöörejä haukutaankin, tässä tapauksessa taidettaisiin tarvita laskelma: kuinka paljon starttaaminen haukkaa varausta akusta, ja kuinka kauan moottorin pitäisi käydä palauttaakseen tuon varaustilan. Eri kierroksilla, eri moottoreilla... Se kuitenkin on edelleen totuus, että moottorivehkeiden laturit on mitoitettu vain suunnilleen kompensoimaan ajon aikaista sähkön kulutusta, ei esim. lataamaan puolityhjää akkua täyteen. Tietysti mainittu talvikäyttelykin toimii (lämpimässä), ei nykyakut sentään heti mene kontilleen.
Usein saa lukea sellaistakin, että "paska akku kun toisena kesänä hyytyi, ikinä en enää osta Moto-Severin akkua". Voisiko näistä tapauksista moni johtua akun kohtelusta?
Syksyllä Ctek kiinni jo valmiiksi akkuun kiinnitettyyn liitinpiuhaansa ja keväällä irti. Starttia perään ja eikun![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No tuota tapaa nyt kuitenkin olen käyttänyt 5:llä eri pyörällä olisko 12 talven ajan. Hyvin on toiminut. Teoria on sitten erikseen, mutta käytännössä toimii.(HarriS @ Syys. 27 2006,10:22) kirjoitti
Yhdessä aikaisemmassa pyörässäni sama akku kesti ainakin sen 6 vuotta mitä se mulla oli, eikä tarttenu koskaan ladata. Se oli orkkisakku, ja pyörä oli 3 vuotta vanha kun se hommasin, eli se akku kesti ainakin sen 9 vuotta. Sitäkään en lataillut kertaakaan, kävin vaan käyttämässä silloin tällöin talvella
Kyllä se laturi lataa siis tarpeeksi, kun kunnolla käyttää. Semmonen 15min käyttäminen riittää vallan hyvin kerran kuussa. Katsopa huvikses, paljonko jännite nousee kun pistät pyörän käyntiin.
Ei siihen varaustilan toteamiseen tartte mitään laskelmia. Kun tuut sen kuukauden päästä käyttämään pyörää, mittaa akun jännite ennen käyttämistä. Sen jälkeen pitää 15min käynnissä ja kaasuttelee, ja mittaa uudestaan. Nousee meinaan ihan selkeästi, jos se oli tippunut normaalista varaustilasta.
Viime keväänä jouduin turvautumaan akkulaturiin, koska tein sähköhommia, ja pyörässä oli virrat päällä ja piti vetää käyntiin vähän väliä. Vielä kun näissä uusissa ei saa valoja pois päältä.. Äkkiä oli akku tyhjä..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Siis ei saa päästää TÄYSIN tyhjäksi = syväpurkautumaan. Näin kävi just kameran akun kanssa. Tyhjä akku nohtui n. puoleksi vuodeksi laatikon pohjalle ja nyt se on sitte syväpurkautunut, eikä ota enää virtaa vastaan.(Juicci @ Syys. 26 2006,15:48) kirjoitti
Tuossa mopon Laserin hälyssä on vara-akku, joka latautuu mopon piuhojen kautta ja sen syväpurkautumista pelkään. Siksi pidän mopon akussa piuhat kiinni. Liekö turha pelko? Joku voisi kertoa, jos varmasti tietää..
Niin, menee se mopon oma akkukin pilalle jos se syväpurkautuu. Hyvä konsti pilata akku on käydä käynnistelemässä mopoa vähän väliä ja käyttää moottoria vain muutamia minuutteja, ehkäpä vielä tyhjäkäynnillä.
Tällain meni mm kaverin auton akkukin sököksi. Eli kesäauto oli talvella tallissa, mutta sitä ajettiin kuitenkin viikottain ulos ja sisään tallista. Viimein ei enää käynnistynyt, eikä alle 2 v vanhaa akkua saatu elvytettyä henkiin edes akkuliikkeessä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Totta, mutta ei aivan. Vaikka mikään autosähköalan ammattilainen en olekaan, niin jotain kouluajoilta muistan..(Tylyttäjä @ Syys. 27 2006,11:03) kirjoitti
Akun varaustilan voi tosiaan tarkistaa tarkalla volttimittarilla.
Kuitenkin akkuun jää latauksen (ja moottorin käyttämisen) jälkeen pintavarausta, eli jännitteen mittaus heti latauksen jälkeen ei anna oikeaa tulosta. Mittaus pitäisi tehdä vasta tuntien? jälkeen, ehkäpä vasta seuraavana päivänä, tai kuormittaa akkua niin, että pintavaraus katoaa. Jotenkin näin se meni![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kyllä just noin, heti jos mittaa niin näyttää liikaa.(J@ck @ Syys. 27 2006,11:42) kirjoitti
Vaan kylläpä se latautuu silti.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Näin on tehty ja toimii!(Tylyttäjä @ Syys. 27 2006,09:28) kirjoitti
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Juu, en missään tapauksessa väitä, että Tylyttäjä ja muut "välikäyttelyä" harrastavat puhuu jaskaa. Kyllä se käyttely usein toimii, varsinkin kun antaa kunnon kierroksia ja jaksaa sen 15min laulattaa. Moni tekee silti tuohon tyyliin kuin tuo autojuttu oli. Tai useasti jo 5min on pitkä aika kun on pelko persiissä että joku kohta valittaa pärinästä. Ja tuntuu muuten pitkältä paikallaan käsi kahvalla seistä/istua.
Kaikki koneet ja niiden lataussysteemit on sen verran yksilöllisiä, ettei mikään totuus ole ehdoton. Paitsi tietysti se, että täysi akku pelittää hyvin *
Edit: Niin sen verran akuista, ettei se napajännitteen tuijottelu kuitenkaan varmaa tietoa anna. Just siksihän ne testataankin kuormituksen alaisena. Kuormituskesto niistä heikkenee.