Onko normaalia että cebarin ohjaustanko tärisee niin kivasti että nakit puutuu tai sanoisinko että kihelmöi kun on ajellu n.10min...
Tänään kävin ajelemassa ja kyllähän tuo vähän hurjan kovin tuntuis täristävän. Kierrokset kun ovat n. 4000 niin jos vähänkään löysää kättä niin hyvin tuntee kuinka tanko "surraa". Siksi kysynkin nyt että mites muilla cebarin omistajalla tanko surraa, onko ominaisuus vai olisiko syytä tarkistella jotain?
Muuten pärrä menee nätisti eikä liiemmin takamustakaan kutittele kuin jossain 6-7 tuhannen kierroksen paikkeilla.
Jos jollain sattuisi olemaan samanmoinen pärrä Salon seudulla ja olisi halukas vaihtamaan ajopeliä pariksi kilometriksi niin olisin kovin kiitollinen
Ja pärränä on siis CBR600F -03
en tiedä auttaako tämä tieto mutta:
itsellä -98 eikä tärise yhtään. yli satasen vauhdissa vois ottaa vaikka kädet irti tangosta (jos ei itsesuojeluvaisto sanois vastaan)
ehkä hieman huonosti kuvailin vaivaa, itsekkin voin ottaa kädet pois tangosta eikä se siis ala heilumaan tai mitään. Kulkee siis hienosti suoraan. Ainoa mikä vaivaa on koneen aiheuttama tärinä, huomaa semmoisena surinana tangossa. Se siis aiheuttaa "syyhyä" tai kutinaa.
Tuttu tunne, samat oireet lyötyy (f4i), joskin tunnin saa vedellä ennen kuin puutuu kädet. Tämä siis ohuilla hanskoilla, paksut hanskat niin ei mitään. Eli veikkaan että on ihan tehdastärinää. Tupit on aika lopussa joten voi olla että sieltä puskee vibraa läpi. Laitan tupit uusiksi + tankopainot talvella, josko auttaisi tuohon aika ärsyttävään vaivaan.
- ihan turha tulla selittää mitään ennen aamukahvia -
okei nyt selkes.
mut silti en oo huomannu omassa pyörässä tuollasta. itellä ohuet nahkahanskat käytössä ja ajanu niin kauan pysähtymättä ku tankillisella pääsee. ehkä mun aivot ei rekisteröi surinaa *
toivottavasti vika kuites selviää
jopa mun antiicci cbr:ssä on kanssa tuota "näpin puudutusta". Noissa klipareissahan ei pahemmin vaimennusta kiinnityksessä ole.Pyörä ei siis missään nimessä tärise jotta siinä vikaa olisi. Mitä kovemmat kahvakumit niin sitä enemmän antaa näpeille.Eron huomasin kun vaihdoin kumit, tosin nyt jos vaihtasin niin ottaisin vielä pykälän pehmeemmän malliset.
<p>I/ö- got the Feeling</p>
täytyypä sitten talven aikana koittaa vaihtaa kahvan kumit, ovatkin ärsyttävän ohkaset. Toivottavasti helpottaa...
Kyllä -04 tekkee ihan sammaa. Puutuminen tullee siinä tunnin ajon jälkeen. Mutta siihenki tottuu. Enemmän mulla häirittee jalkatappien vastaava ilmiö.. Ja niin, kävin ajamassa kaverin -03 mallia ja se ei tärränny läheskään yhtä paljon. Eli kait ne on yksilöitä tuossaki asiassa! Btw, onhan etunakki ok, painotus kohillaan, ilmanpaineet niinku pittää ja stongan kiinnitys varmistettu? Joskus oon kuullu stongan täyttämisestä silikonilla, tiiä sitte..
<p>Suzuki GSX-R 1000 K5</p>
600f -97:ssa myös pientä vibraa.
Tunnissa, parissa alkaa puuduttamaan ja palelluttamaan käsiä.
Vois tuppien vaihtoa kokeilla.
Eipä ainakaan mulla täristä, mut kahvoissa onkin Hot Gripsit ja painot päässä lisäksi. Vaikee sanoa miten olis ilman niitä...
Mulla kanssa tärisee sen verran, että n.50km:n ajon jälkeen pitää ruveta heiluttelemaan sormia. Ite oon aatellu, että se on vanhuuden vaivoja (36).![]()
Honda cbr600f -94
Mulla xx:ssä puutu kädet alle 100 km:n jälkeen,asensin raskaammat tankopainot ja sen jälkeen heitetty lapin reissu ilman puutumisia.
XX-99
Enpä huomannut moista kun GOOFilla ajelin. Kuitenkin ajelin sillä parikytätonttua. Eli ei kai se normaalia ole.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
Won't be very long
You will look for me
And I'll be gone</a>
Mulla tärisi FJR:ssä just tollee, mutta löysäsin etupyörän jousitusta niin tärinä hävisi. Olisikos se sillee että resonointi tulisi tiestä? Että jouset olisivat edessä liian kovalle säädettyinä?(yannis @ Loka. 04 2006,23:08) kirjoitti
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Kyllä minäkin lähtisin säätelemään pyörää jos kädet alkaa puutua. Itse ei kyllä huomaa moisia. Pientä värinää nyt on kaikissa pyörissä, mutta jos se haitta ajoa ja ei saa säädettyä millään pois niin epäilisin jotain vikaa pyörässä olevan. Omissa ajoissa en ole minkäänlaista puutumista huomannut. Penkkikin on sv:n jäljiltä niin sohvamainen että ihan mielikseen vetäiseen pidemmätkin repäsyt.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
ehdottaisin keulaputkien öljyjen vaihtoa vähän jäykempiin kun alkuperäiset on. Paljon vanhemmassa CBR:ssä havaitsin samantyyppistä ilmiötä joka hävisi täysin jo vakioöljyjenkin vaihdolla keulaan. Ei oo kallis homma ja kannattaa tehdä joka tapaukses muutaman vuoden ajojen jälkeen.
Kaks muuta vaihtoehtoa: Kulunut Michelin eturengastai löysä ohjauslaakeri
Täytyy nostella vanhaa topikkia kun kerta asiaa on. Eli vaihdoin castrolin täys-synteettiset öljyt talven aikana hondan omiin mineraaleihin ja kas kummaa, jostain syystä ei enään nakit syyhyä. Eli voiko moottorin öljy vaikuttaa noin paljon???
No vaihdetaan ny vielä kahvakumit kun kerta noi orkkikset tuntuvat sen verta kovilta ja ohkasilta.
Perinteisesti pari asiaa vaikuttaa tuohon tärinään/käsien puutumiseen:
- eturenkaan kunto
- ajoasennon rentous
Erityisesti jälkimmäinen on omalla kohdalla usein syynä, jos käsiin alkaa värinä tuntumaan. Kannattaa aina välillä kokeilla ajon aikana, että heiluvathan esimerkiksi kyynerpäät ajoasennossa rennosti.
<p>Honda NTV650 Revere -90 -> Honda CBR600 F -00 -> Kawasaki KLE500 -05 -> Honda CBR600 F -07 -> KTM 990 Supermoto R -11 -> KTM 690 Enduro R -17</p>
Minulla on vuoden -99 cbr 600f, eikä tanko kyllä värise. Jossai 6-7 tonnin kohdalla koko pyörä värisee (tanko, jalkatapit) mutta värinäalue on niin pieni ettei sitä voi häiritseväksi sanoa.
CBR 600F -99
Hmmm, omassa Hondassa tanko värisee ajossa, jos löysään otteen tosi löysäksi, niin värisee ihan selvästi, jos irroitan kädet tangosta, alkaa heti woblaamaan eli heilumaan koko tanko. Näin siis yli 60km/h nopeuksilla. Näin ollut pitkän aikaa, mutten mitäään ole tehnyt, koska käteni eivät puudu.
Pitäsköhän jotain tehdä![]()
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
Mulla värisee myös hieman tietyllä kierrosalueella -92 cbr600. Joten pitää ajaa vähän kovempaa niin tärinä häviää ;) ~5krpm taisi olla pahin tärinä.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tässäkin melkein kannattaa tarkistaa tuon ohjauslaakerin kireys/kunto. Ainakin ittellä tuohon voblaus ongelmaan auttoi ku vaihoin laakerit.(lemonade @ Huhti. 17 2007,14:10) kirjoitti
Itellä alko nyt tälle keväälle tuleen tuollaista värinää noista tangoista että välillä tuntuu käsi puutuvan ihan tuosta syystä. Tiedä sitten että onko siitä johtuvaa että tuntuu tiet olevan aika karheat vai johtuuko siitä kun vaihdoin haarukkaan öljyt. Vaiko johtuuko siitä kun kahvalämppärit laitoin..
Vois ite kyllä lähtee vikaa metästään ensin tuolta ajoasennon puolelta kuten samson tuolla jo kirjoittelikin. Näin keväästä vielä tuo ajoasento saattaisi olla vähän jäykkä.
Pitääpä nostella vanhaa aihetta ylös kun kerta ongelma ratkesi. Eli vaihdoin tuossa talven aikana uudet kahvakumit ja kas kummaa enään ei näpit "sure" ajossa.
Orkkiskumien tilalle laitoin progripin kaksikomponenttiset laatukumit. Tokimoton kautta ne sain ja makso huimat 12€.
Mallinumero on 717, luulis sillä löytyvän. Itse sain loistavaa palvelua ihan sähköpostilla. Niin ja hinta olikin 14€...(oTosi @ Huhti. 18 2008,13:01) kirjoitti
Ostin ensimmäisen uuden cbr 600f v2006 täristi myös jonkun verran. Tänä kesänä vaihdoin sen uuteen 600rr ja se tärisee huomattavasti enemmän. Jos en väärin muista niin jossain testissä sanottiin, että honda täristää eniten.
Omalla kokemuksella voin sanoa, että omassa ajokissa eniten auttoi tärinään kaasuttimien synkronointi, nyt voipi ajella pari sataa kilometriä käsien puutumatta. Esimerkiksi eturenkaan vaihdolla tai viallisen ohjauslaakerin vaihdolla ei juuri ollut ainakaan minulla vaikutusta tärinään/puutumiseen.![]()
Nostetaan vanhaa aihetta. Itellä myös cbr täristää niin et ~100km ajon jälkee kädet on puutunu ja kihelmöi vahvasti, ajossa tuntuu tärinää pitkin pyörää ja kahvatupeissa kaikista selvimmin, kahvapainosta kun kokeilee niin kyllä tärisee. Ohjauslaakerit vaihdettu viime vuonna, keulaan 10w öljyt viikko sitten, eturengas vähän ajettu ja värinää vaimentavat tupit.
Kytkimen käytin irti viime syksynä kolinan takia, vaihdoin uudet jouset ja painelaakerin. Levyt oli vielä hyvä kuntoiset niin en niitä vaihtanut. Tein merkinnät akseliin ja kruunuun, et tuleevat samaan kohtaan. Kytkin toimii kyllä normaalisti.
Kytkinkruunussa kun on kaksi hammaskehää, sisempi eli rattaiden puoleinen on vaimennettu jousilla niin sen laitoin hampaille niinkun helpoiten meni, olisko se pitänyt "hyppyyttää" yhden yli et tulisi "jäykemmälle"? Jousista 4 oli jäykästi kruunussa ja 2 liikkui eli löysiä, voiko olla mitään vaikutusta?
Voineehan sielä joku akseli, laakeri tai hammaskosketus olla jo sen verran väljä et antaa tärinää, muistikuvien mukaan vaan alko kytkinremontin jälkeen.
cbr 600 F2