Onkohan milläkään valmistajalla tarjota sellasta GPS navigaattoria missä olisi mahdolista saada:
Normaali navigointi teitä pitkin paikasta A, paikkaan B
Topografinen kartta (Kun on metsässä poimimassa mustikoita)
Auto + moottoripyörä + kävellen käytettävä
Suomenkielisillä valikoilla
Kosketusnäyttö
Kaikenlaisia olen katsellut mutta mistään laitteesta en ole vielä löytänyt kaikkia ominaisuuksia.
Magellanilta saa kyllä Topografisia karttoja. Mutta onko siitä mihinkään jos autolla liikkuu?
Auto + mopo käytössä tämän tapainen olisi helpommin käytettävä. Mutta kun siihen ei saa topo-karttaa.
Eilen leikin Sonyn kanssa ja tuntui melko näppärältä ja helposti käytettävältä.
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Jos luovut vaatimuksesta kosketusnaytosta (?), niin eiko silloin Garmin Quest tayttaisi nuo muut vaatimukset? Akkukin riittaa pidempaan kuin monella muulla...
Edit. Sony ei liene optimaalinen mp-kayttoon...
Juu Sony ei toimi mopoillessa, mutta kaveri osti sellaisen autoon niin pääsi sitä hipelöimään (siis sonyä ei kaveria)
Kosketusnäytöllistä sinänsä haen koska siinä on isompi näyttö ja ne on melko helppoja yleensä käyttää.
Tässä kun olen isälle metsästämsääs sopivaa laitetta.
Edit:Toisaalta nyt kun tuohon Garmin Questiin tutustuin paremmin niin voisihan sitä isälle esitellä...
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
No tohon Quest+topografikartta-hommaan voi sen verran sanoa, että ei ainakaan auton kanssa tuu yhtään mitään. Toi on nimittäin niin prkleen hidas piirtämään, että auton nopeuksilla liikuttaessa ei ehdi millään päivittää ruutua (ellei zoomaustaso ole jossain usean kilometrin skaalalla, jolloin kuva ei kovin nopeaa vaihtuisikaan![]()
Quest on muuten hyvä kampe, mutta tuo hemmetin hidas piirtäminen on kyllä persiistä, välillä se vaivaa ihan tawallisten tiekarttojenkin kanssa...akun kesto ja pieni koko on nimenomaan plussaa monikäyttöä ajatellen.
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Ulpe, en tieda mista puhut, tai en ole ainakaan autobaanalla (250) vauhdeissakaan havainnut mitaan "hidasta piirtamista". Joko mulla on hyva yksilo, taikka sulla huono, en osaa sanoa.
Mut kysyjalle silti, kannattaa kayda niita kaikkia napeloimassa, kyl se oikea teille jostain loytyy.
No mit vit? Mulla se Quest2 on ollu alusta asti (viime talvi) semmonen, että ei aina ehdi se piirto matkaan. Ihan ominaisuutena oon pitäny, ajatellu että sen prossa on sen verran nuhapumppu.(Köpi @ Syys. 22 2006,09:55) kirjoitti
Eli esimerkki:
Laitetaan vaikka zoomiksi 300m ja ajellaan kaupungissa. Jos vauhti pääsee vähänkään nousemaan, tulee ruutuun "Piirtää" ja kestää aikansa, ennenku ruutu pääsee taas ajantasalle. joskus isommallakin skaalalla tekee tuota.
En kyllä tiiä, miten tuommonen laite vois olla "hyvä" tai "huono" yksilö, siinä vaan joko on vikaa tai ei ole :/
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Ulpe, mulla Quest 1, eika koskaan tee tuollaista. Never.
"Due to the larger map memory and the custom POI feature, the Quest 2 seems a bit slower than the Quest 1 (especially in map screen redraws in built-up area's)."(Köpi @ Syys. 22 2006,10:05) kirjoitti
Noin tuolla quest2:sta. Kaipa se vaan on feature![]()
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
Itse käytän Garmin 60cs mallia. Kosketus näyttö puuttuu, mutta metsässä siitä olisi vain haittaa. Näyttö on pieni verrattuna näihin automalleihin, mutta samasta syystä se mahtuu taskuun nätisti. Löytää hyvin satelliitit myös metsän keskellä.(-DaZuissi- @ Syys. 22 2006,09:17) kirjoitti
Auto/prätkä käyttöön peruskartta aika köykäinen suomen osalta. Keski-eurooppa parempi.Lisäkarttoja löytyy, mutta gps:issä reitittävä kartta on aika tyyris.Karttoja löytyy marja käyttöön esim. toposuomi(muuten hyvä mutta pikkupaikat isolla sotkee) ja garmin vapaa-ajankartta (esim. sähkölinjat puuttuu).
Uudemmassa mallissa on myös muistikortti ja nopeampi prosessori, mikä parantaa esim.näytön päivitys nopeutta.
Itse käytän laitetta prätkässä, moottorikelkassa ja jalan kulkiessa.
ps. vielä pitäisi hommata techmount:in teline prätkään viritysten tilalle.
itselläkään questi ykkösessä ollut mitään ongelmia muuta kuin karttaohjelmien lataamisessa tietokoneelle. tosin noita topo-karttoja ei ole itsellä eli niistä en osaa sanoa mitään. mutta autolla mp:llä ja kävellen ihan katukartoilla ei mitään pahaaa sanottavaa.
Heittäkää noi harminit jo roskiin ostakaa airis 167 ekua pixmaniassa ilman ohjelmia ja muistikorttia.,mulla pelaa ko navikaattorilla maastokartat.tottom.route66.merikortit samalta kortilta, ainoa miinus on ei vedenpitävä.Niin ja Nokian n70 kännyssä pelaa samat ohjelmat.sen tt:n vois kans heittää samaan paikkaan.
Kelkka käytössä kännykkä vehkeet pelaa sen kymmenen minuuttia. Sen jälkeen on umpijäässä ja akku loppu. Prätkään ei kannata ajatellakaan vermettä joka ei kestä vettä.
Navikointiin kunnon laitteet ja jättää lelut leikki osastolle![]()
Itselläni on nyt pari kesää ollut käytössä Quest prätkissä. Aivan tarpeeksi nopeasti se ainakin on karttaa piirrellyt ja kaikki tarvitsemani kartat on sisään mahtunut. Äsken testasin yhteyttä kaverin läppäriin, johon on asennettu Garminin maastokartta ja hienosti toimi. Tuon yhdistelmän voimin olisi tarkoitus lähteä maasturilla rasteja metsästä etsimään. Ainahan noita auto/prätkätelineitä voisi kehittää, mutta suhteellisen hyvä tuo on, eikä minulla ainakaan ole tiedossa parempaakaan tuohon käyttöön, tuolla hinnalla.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Niin aiemmin siis puhuin niistä Topo-kartoista, joissa detaileja on aika paljon normaaleja tiekarttoja enemmän
Jepjep, MP/auto/kävelykäyttöön vettä pitämätön laite, jossa akku kestää massiiviset 4h (valmistajan mukaan). En nyt liikaa ala haukkumaan, mutta ei tuo näytä rakenteeltakaan kovin robustilta vermeeltä esmes. ulkoilukäyttöä ajatellenkirjoitti
![]()
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005