Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
    Vaivaako muita fjr kuskeja mahdottoman kova kypärämelu?Itse olen kokeillut eri kypäriä ja erillaisia pleksejä ja kesällä euroopan reissulla meinasi hermot mennä tossa metelissä.
    Kertokaa onko metelille mitään tehtävissä sillä muuten laite on tosi hyvä.
    Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
    Tuossa on yksi syy miksi päädyin bemuun FJR:n sijaan, Vaikka Yamaha mies olenkin henkeen ja vereen.
    Itse myös eri pleksivaihtoehtoja kokeiltuani siirryin käyttämään tulppia pitemmillä matkoilla. Valitettava piirre tosiaankin muuten niin napakassa laitteessa. 5%
    Vaihdoin FJRn alkuperäisen pleksin Givin noin 5 cm korkeampaan, maksoi alle satasen. Uusi antaa paremman suojan, mutta pleksin ylösnosto aiheuttaa pyörteen "takaraivoon". Tsekkasin FJRn tämän vuoden mallia. Siinä pleksin kiinnitys on toteutettu uudella tavalla: pleksin alta virtaa enempi ilmaa, ts. pleksin taakse ei synny liikaa alipainetta, mikä ilmenee pyörteisyytenä ja meluna pään alueella. Netissä oli myös tarjolla tarvikepleksejä, joiden alaosassa oli lähes kämmenen kokoiset aukot.
    Laitoin kokeeksi 5 mm korkeat kumiprikat pleksin alle. Ilmaa virtaa syntyneestä raosta enemmän pleksin taakse työntäen pyörteet taaksepäin (ehkä takamatkustajan riemuksi). Nyt pystyn ajamaan Suomen ajonopeuksilla ilman korvatulppia kuunnellen mm. Elvistä MP3-soittimesta pleksi noin puoleksi nostettuna. Seuraavaksi kokeilen 10 mm paksuisia prikkoja.
    Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
    Moro

Minulla taas yksi iso syy viedä Varadero kauppaan ja ajaa FJR ulos oli tuo hyvä pleksijutska, siis -06 malli. Vakio pleksi aika hyvä ala-asennossa ja sitten visiiri auki yläasennossa, mutta kun tuli hommattua merkkikohtainen touring-pleksi jossakin "paketissa", löytyi täysin äänetön vaihtoehtokin seuraavasti: Asensin sen (ylisuuren) touringpleksin paikoilleen, istuin penkille ja ajelin tussi mukana, piirtelin viivaa, josta yläasennossa nippa nappa näkee yli ja sitten pistosaha käteen......

Piirsin vakoipleksin avulla tuohon touringmalliin saman muodon, mutta madalsin touringmallia nelisen senttiä, samalla siitä lähtivät kummat "siivekkeet" ja keskellä ollut "kupu".....

Ja taas matkaan, ja pari senttiä ennen säädön yläasentoa tuli hiljaisuus, vain ihan pieni vihellys kuuluu pleksin alareunasta tuossa yli 110 km/h....se hävisi palalla teippiä ja tulos on sanalla sanoen ääentön.

Miinuspuolelle menee sen orggiksen ala-asennon "vapaa tuuli" asennon menetys, eli vielä jäi talveksi raplaamista.

pointti lienee myös tuo pleksin kulma, Hondassa se oli toivottoman pysty, aina humisi ja kovaa...tai sit oli turkasen kuuma, ilma vain pyörteili pleksin ja pään välillä ja hyvin korkea taas tekee imun ja mopo muuttuu saunaksi.

Lopullinen tavoite on tehdä pleksiin myös kallistus sähköllä, silloin saisi sen "Imatran ajo" asennon helpommin, tuo pitkän matkan meluttomuus on nyt erittäin korvinkuultava.

Terkuin Hanski
    possujono pilaa elämän
    Ala-asennossaan 06:ssa ei niin paha meteli olekaan (yläasennosta puhumattakaan), mutta aion silti kokeilla 2 tuumaa matalampaa pleksiä. Ihan vain saadakseni lisää raikasta ilmaa, etenkin jos ensi kesä on yhtä kuuma kuin tämä.
    Mä vaihdoin jo keväällä *CalSci:n pleksin '03.een, siitä olen aiemmin kertonut tällä palstalla. Idea siinä on reiät/reikä, ja ne voi tehdä itsekin orkkisplekseihin. Voin säätää suhinat lähes kokonaan pois korkeussäädöllä ja ala-asennossakin ei ole häiritsevä.
    Lainaa (kaasunalle @ Syys. 17 2006,09:49) kirjoitti
    Itse myös eri pleksivaihtoehtoja kokeiltuani siirryin käyttämään tulppia pitemmillä matkoilla. Valitettava piirre tosiaankin muuten niin napakassa laitteessa. 5%
    Ei kai kukaan aja ilman korvatulppia? Millään mopolla? Millään matkalla?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (ttuttu @ Syys. 17 2006,21:37) kirjoitti
    Ei kai kukaan aja ilman korvatulppia? Millään mopolla? Millään matkalla?
    No ainaski minä päästelen ilman mitään turvavälineitä *
    a) En tarvitse (viittaan edelliseen vastaukseen tässä ketjussa ja ikääni muissa asioissa)
    b) En oikeastaan voi, kun kypärään on upotettu kuulokkeet, josta kuuluu toisesta prätkästä rouva Anttoo tai sitten rouva Garmin. Ja siinä ei ole neuvotteluvaraa
    -06 FJR:n säädettävän pleksin ollessa ala-asennossa, on kuskin kypärä vapaassa virtauksessa. Tällöin suhinat ovat pääasiassa kypärästä johtuvia.
    Väliasennoissa tulee turbulenttista virtausta kypärään pleksin asennon ja kuskin selän (ja kaulan) pituuden mukaan.
    Yläasennossa lyhyehkö (kuten meikä valitettavasti) kuski saapi olla hyvässä suojassa ja helposti siedettävässä metelissä jopa ilman tulppia. Tai sitten kuulo on mennyt vuosien aikana piloille - niin ainakin emäntä uskaltaa väittää.

Täysin suhinaton kypärän sisäinen olotila taajamanopeuksien yläpuolella on mahdottomuus - luulen. Tehtaiden aerodynaamikot ovat kyllä tutkineet ja kokeilleet monenlaisia ratkaisuja, mutta lopputulos on aina vain suhinan minimointi, ei poistaminen.
    Kopukka

Apu tulee ylhäältä, mutta onko siitä enää apua ...
    -06 FJR:n vakiopleksi ja siihen laitettuna Laminar Lip (http://www.baehr.fi/Y6171.html). Toimii. Nyt ei ole missään asennossa oikeastaan minkäänlaisia pyörteitä vaan ilmavirta on yllättävänkin laminaarista *. Yläasennossa on hyvinkin hiljainen mutta tulppia on kuitenkin käytettävä mökäputkien takia. Ulkonäköasiasta voidaankin sitten olla montaa mieltä...
    Vaihdoin fjr -06 malliin CalSci pleksin mallia T, joka on 3,5 tuumaa alkuperäistä korkeampi. (Itse olen n. 177 pitkäselkäinen persjalkainen) Säädöllä saa aika mukavasti haettua oikean asennon, jotta voi ajaa vaikka visiiri auki (nyt Schubert S1 ennen Consept) jopa ilman tulppia. Käytännössä kuitenkin käytän tulppia ainakin pidemmillä ajeluilla. Kypärähuminoihin vaikuttaa kyllä mielestäni tosi paljon esim. sivutuuli. Nykyisellä pleksillä jää kyllä kaipaamaan suoraan tulevaa tuuletusta, joka ilmenee alkupeäisellä ala-asennossa kuten joku aiemmin kirjoittikin ja aionkin vielä asentaa alkuperäisen ja kokeilla miten se käyttäytyy S1 :n kanssa, joka on huomattavasti hiljaisempi kuin Consept. Aukko CalSci-pleksin alaosassa pienentää takapainetta mutta heittää kovalla sateella vettä syliin. Vaimo ainakin kertoi, että uudella pleksillä tulis taakse vähemmän pyörteitä.
    Kiitos hyvistä vinkeistä ton pleksin suhteen, ekaks täytyy kokeilla tota pleksin korottamista rikoilla, se on helpoin / edullisin tapa alkaa tutkia millä melua saa vähennettyä. Aikaisemmin käytin Givin pleksiä tuloksena pienempi ilmanvaste mutta kypärässä kova humina / huputus. Seuraavaksi luin saksalaisen testin jossa todettiin BMW:n kypärän olevan markkinoiden hiljaisimman ja tottakai ostin sen, tuloksena huomattavasti pienentynyt melu. Nyt käytössä alkuperäinen (vm-04) pleksi jossa kypärämelu on tasaisempi ei "huputtava" mitä se sitten tarkoittaakaan? Toisena pyöränä itselläni on Ducati 748 ja siinä on matala pleksi ja se on todella hiljainen ajaa kun tuuli tulee suoraan kypärään. Jos vielä on vinkkejä otan mielelläni niitä vastaan sillä meillä kaikilla on taas yksi kesä enempi tietoa tästä asiasta.
    Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
    Meinaan kokeilla 2 tuumaa matalampaa pleksiä 06:ssani. Vakio ei ala-asennossaankaan ole riittävän alhaalla. Yläasennossa on "hiljaista", mutta samalla heikentää ilmastointia kypärän sisällä...
    Lainaa (Köpi @ Syys. 20 2006,09:19) kirjoitti
    Meinaan kokeilla 2 tuumaa matalampaa pleksiä 06:ssani. Vakio ei ala-asennossaankaan ole riittävän alhaalla. Yläasennossa on "hiljaista", mutta samalla heikentää ilmastointia kypärän sisällä...
    Tuon kun olis tiennyt, niin oltais vaihdettu kokeeksi pleksit. Oletko harkinnut kulmamuutosta, jonka näytin? Itse aion kairata rei'ät sinne alaosaan lähipäivinä, ilmoittelen sitten tänne, miten kävi. 5%
    Lainaa (Miikku @ Syys. 18 2006,12:22) kirjoitti
    -06 FJR:n vakiopleksi ja siihen laitettuna Laminar Lip (http://www.baehr.fi/Y6171.html). Toimii. Nyt ei ole missään asennossa oikeastaan minkäänlaisia pyörteitä vaan ilmavirta on yllättävänkin laminaarista . Yläasennossa on hyvinkin hiljainen mutta tulppia on kuitenkin käytettävä mökäputkien takia. Ulkonäköasiasta voidaankin sitten olla montaa mieltä...
    Oliko tuo helppo asentaa? Tarvittiinko erikois- tai muita työkaluja?
    Voisin kokeilla kun ei maksakaan tuon enempää, mutta olen ihan Käsi asennushommissa.
    Mä vaan

V.Vesterinen
    No niin, kairasin pyörösahalla 30 mm rei'ät pleksiin, TUOHON missä kiinnike tekee mutkat alas. Meteli laski, ei niin kamalasti, mutta kuitenkin ja pyörteily väheni. Myös tämä pleksi pystyssä ajaessa takaapäin tuleva puhallus väheni. Pienethän nuo holet on, vaan ei arvannut alkuun isompiakaan kairata. Ja pleksi on siis 2002:n alkuperäistä hiukan isompi Givin spoilerimalli. 5%
    Lainaa (ttuttu @ Syys. 22 2006,10:43) kirjoitti
    -06 FJR:n vakiopleksi ja siihen laitettuna Laminar Lip (http://www.baehr.fi/Y6171.html). Toimii. Nyt ei ole missään asennossa oikeastaan minkäänlaisia pyörteitä vaan ilmavirta on yllättävänkin laminaarista *. Yläasennossa on hyvinkin hiljainen mutta tulppia on kuitenkin käytettävä mökäputkien takia. Ulkonäköasiasta voidaankin sitten olla montaa mieltä...
    Voisin kokeilla kun ei maksakaan tuon enempää, mutta olen ihan Käsi asennushommissa.
    Mä vaan *
    Laminar Lippi on varmaankin helpoin lisäkepleksi asentaa mitä markkinoilta löytyy. Lippi tulee kiinni 3M tarroilla, jotka tulevat paketin mukana ohjeiden kera. Teippi on todella pitävää, koska edes päälle kahdensadan vauhdit eivät sitä saa irtoamaan. Siitä huolimatta pleksin saa pois tavallista ruokaveistä käyttämällä.
    Lainaa (Miikku @ Syys. 25 2006,08:16) kirjoitti
    -06 FJR:n vakiopleksi ja siihen laitettuna Laminar Lip (http://www.baehr.fi/Y6171.html). Toimii. Nyt ei ole missään asennossa oikeastaan minkäänlaisia pyörteitä vaan ilmavirta on yllättävänkin laminaarista . Yläasennossa on hyvinkin hiljainen mutta tulppia on kuitenkin käytettävä mökäputkien takia. Ulkonäköasiasta voidaankin sitten olla montaa mieltä...
    Mä vaan
    Laminar Lippi on varmaankin helpoin lisäkepleksi asentaa mitä markkinoilta löytyy. Lippi tulee kiinni 3M tarroilla, jotka tulevat paketin mukana ohjeiden kera. Teippi on todella pitävää, koska edes päälle kahdensadan vauhdit eivät sitä saa irtoamaan. Siitä huolimatta pleksin saa pois tavallista ruokaveistä käyttämällä.
    Okei.... ja kiitti! Ei kun tilaamaan!!

V.Vesterinen
    Lainaa (kaasunalle @ Syys. 22 2006,16:33) kirjoitti
    No niin, kairasin pyörösahalla 30 mm rei'ät pleksiin, TUOHON missä kiinnike tekee mutkat alas. Meteli laski, ei niin kamalasti, mutta kuitenkin ja pyörteily väheni. Myös tämä pleksi pystyssä ajaessa takaapäin tuleva puhallus väheni. Pienethän nuo holet on, vaan ei arvannut alkuun isompiakaan kairata. Ja pleksi on siis 2002:n alkuperäistä hiukan isompi Givin spoilerimalli. * * * 5%
    CalScin reikä on kyllä huomattavasti isompi, leveys noin 9 cm, korkeus ulkoreunassa 9 cm ja sisäreunassa noin 5 cm (kaikki hieman yläkanttiin). Elikkäs pinta-alaa yhdellä reiällä noin 60 neliösenttiä, eli lähes 10 kertaa isompi pinta-ala kuin sinun reiällä. Ja huomioi se, että reiät ovat edestäpäin katsottuna "mittaristokohouman" sivulla, eli vaakasuora ilmavirtaus pääsee esteettä suoraan syliin.
    Ja muuten en ole havainnut, että sadekelillä reiät jotenkin erityisesti haittaisi vaikka melko suorat röörit onkin.
    Juu, mutta ajattelin aloittaa pienehköillä rei'illä ja sitten tarpeen mukaan kairata niitä isommiksi, helpompaa niin päin. Pitänee pistää taas joku ilta saha soimaan.
    Lainaa (kaasunalle @ Syys. 26 2006,18:37) kirjoitti
    Juu, mutta ajattelin aloittaa pienehköillä rei'illä ja sitten tarpeen mukaan kairata niitä isommiksi, helpompaa niin päin. Pitänee pistää taas joku ilta saha soimaan.
    Jep, pinta-alana samankokoinen pyöreä reikä olisi halkaisijaltaan noin 9 cm. Voit siis rauhassa kokeilla useampaa isompaa terää.
    Lainaa (Miikku @ Syys. 25 2006,08:16) kirjoitti
    Mä vaan
    Lip tuli eilen ja tänään meinaan asentaa sen. Ilmeisesti tuulisuojan pesu on eka juttu? Asennusohjeessa luki, että asennuslämpötilan pitää olla väh. +20 mutta ei tuolla ihan niin paljoa ole ja tallille en viitsi...Pitäkää peukkuja kun Käsi asentaa!

V.Vesterinen
    Laitatko ttuttu viestiä tulemaan totuttuun tapaan kun olet saanut asennettua ja testattua Lippisi. Itselläni oli nimittäin ensimmäisen koeajokerran jälkeen lievästi sanottuna epäuskoinen olo, että voiko yksi muovinpala tosiaankin muuttaa niin paljon ilmavirtauksia.
    Lainaa (Miikku @ Syys. 28 2006,10:30) kirjoitti
    Laitatko ttuttu viestiä tulemaan totuttuun tapaan kun olet saanut asennettua ja testattua Lippisi. Itselläni oli nimittäin ensimmäisen koeajokerran jälkeen lievästi sanottuna epäuskoinen olo, että voiko yksi muovinpala tosiaankin muuttaa niin paljon ilmavirtauksia.
    Oorrait.... pistän tulemaan! NYT peukut pystyyn, että asennus onnistuu!

V.Vesterinen
    Lainaa (Miikku @ Syys. 28 2006,10:30) kirjoitti
    No niin... Lipin asennus ei ole helppoa! Lipin tehdas ei ole selkeästi kertonut, MIHIN KOHTAAN tuulisuojaa se tulisi laittaa. Samoin Lipin kaarevuus FJR:n tuulisuojaan nähden on väärä!
    Ne teippinastat ovat kyllä kestäviä, kunhan lippi menisi kerrasta paikalleen, mutta jos se pitää ottaa irti ja laittaa uudestaan, niin eipäs enää pidäkään. Onneksi siinä tuli tuplasti nastoja!

Lippiin valmiiksi kiinnitetty ylin nasta ei "yllä" väärän lipin kaarevuuden takia tuulisuojaan kuin puoliksi kiinni! Kaikkiaan nastoja on 6 kpl eli 3 puolellaan. Se ylin nasta pitää jättää laittamatta (siis nyt kun korvaan vanhat pa*kaksi menneet nastat uusilla)! Se kolmas nasta pitää laittaa kahden muun väliin, niin silloin nastat ovat suht oikeassa kulmassa tuulisuojaan nähden.
    Minulla oli Lippi jonnii aekkoo kiinni ja SE TOD.AUTTOI kypärämeluun! Kunpa sen kiinnitys olisi simppelimpää, niin suosittelisin sitä, mutta mulla meinasi mennä hermo kuntoon, kun tappelin niiden tarrojen kanssa!
    Laitan sen lopullisesti kiinni ensi viikolla ja kerron loput tästä jännittävästä tarinasta!

V.Vesterinen
    Minulla oli sama ongelma: Lipin kaartevuus oli väärä suhteessa pleksiin. Laitoin Lipin kiinni muovisilla pulteilla etelän reissun ajaksi, jotta Lippi varmasti pysyy motarinopeuksilla, 2+ .
    Lipin paikka suhteessa pleksiin on ajamalla haettava.
    Nyt FJRssä on kiinni Givin pleksi ja toimii...
    Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
    Lainaa (ekinet @ Syys. 29 2006,16:12) kirjoitti
    Minulla oli sama ongelma: Lipin kaartevuus oli väärä suhteessa pleksiin. Laitoin Lipin kiinni muovisilla pulteilla etelän reissun ajaksi, jotta Lippi varmasti pysyy motarinopeuksilla, 2+ .
    Eli onko sulla "Lippi" kiinni Givin pleksissä ?
    Minä yritän taas tänään jatkaa Lipin asennushommia ihan vain niillä tarranastoilla. Uhraan vaikka koko illan.
    Raportoin taas homman edistymisestä kun on raportoitavaa!

V.Vesterinen
  30.  
    Lainaa (ttuttu @ Loka. 03 2006,16:12) kirjoitti
    Minä yritän taas tänään jatkaa Lipin asennushommia ihan vain niillä tarranastoilla. Uhraan vaikka koko illan.
    Raportoin taas homman edistymisestä kun on raportoitavaa!
    Ja prkl !

Siinä paketissa oli niitä tarranastoja liian vähän. Pistin mailia Baehrille ja pyysin niitä lisää. Johan tää tökkii. Ei riittänyt väärä kaltevuus - piti vielä kärsiä materiaalipulastakin. Katsotaan, tuleeko niitä nastoja!

V.Vesterinen
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen