Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Honda CB650 SC etulevyjarrun paine ei poistu? Lämmetessä jarru hirttää melko nopsaan kiinni ja muu ei auta kuin laskea satulan ilmaruuvista nestettä pois jotta jarru vapautuisi. Missähän mahtaa vika olla? Satulassa männät jumissa? Jarruletku mennyt sisältä palkeelle? Pääsylinterin tiivisteet?

    Jelpatkaa minua jotta osuisin suoraan maaliin. Sattumoisin on juuri nyt kiire, ettei ole mahdollisuutta tutkia vikaa vaan se pitäisi saada oikeilla toimilla heti kuntoon kun pääsen kotiin. Kiitos jo näin etukäteen!
  2. #2
    Kylhän toi pääsylinterin vialta kuulostais. Jossain mahdollisesti tukos, että neste ei pääse palautumaan.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  3. #3
    En ole pro näissä asioissa mutta minun jarrujen "täristäminen" väheni huomattavasti kun otettiin satulat ja palat irti sekä putsattiin ne brakecleanerillä. Pumppaa vuorotellen mäntiä vähän ulospäin ja sit cleaneriä väliin ja liikuttelee eestaas.Varo ettei männät pullahda pihalle! Tässä yhteydessä näät myös miten männät liikkuu suhteessa toisiinsa ts. jumittaako. Samalla kun puhdistaa palat ja levyt niin ei ainakaan pahenna tilannetta. 30 tonnia oli ilman putsauksia menny ja sen _huomas_.. koskaan ei kyl hirttäny kiinni.

    Kiits mekaanikko-vosu Sumpalle..
    ---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
  4. #4
    Lainaa (Jayded @ Syys. 16 2006,13:10) kirjoitti
    Kylhän toi pääsylinterin vialta kuulostais. Jossain mahdollisesti tukos, että neste ei pääse palautumaan.
    Tai sitten se perinteinen eli joku kuupo on täyttänyt sen pääsylinterin nestesäiliön piripintaan.
  5. #5
    Kuinka kireälle se kahvan säätö on ruuvattu, vai onko siinä säätöä? Tämä yhdistettynä huonoon ilmaukseen saattaisi tehdä tuommoista.
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  6. #6
    Jossakin siellä pääsylinterissä/jarrunestesäiliössä on pieni reikä, josta sen jarrunesteen (paineen) pitäisi palata takaisin säiliöön, kun jarru vapautetaan. Siellä on varmaan joku roska.
    zx-6r 636 -03
  7. #7
  8. #8
    Terve Keppo!

    Ihmettelet letkua...
    Aikoinaan töissä etsittiin hartaasti vikaa hydraulisesti toimivasta laitteesta. Syy oli hydrauliikka letku joka meni työsylinterille, se oli hyvän näköinen päälle päin mutta sisältä se oli pullahtanut. Oli vaikea keksiä silloin.

    Hyviä vinkkejä näyttää tulevan. Kommentoin hiukan jotta päästään eteenpäin kun en ole vielä päässyt pyörän lähelle. Säiliössä ei ole liikaa nestettä. Kahvan säätöä tässä vanhuksessa ei vielä ole olemassakaan. Pelkkä liika ilma systeemissä ei minua vakuuta mutta vertaukseni perustuu autopuollelle jossa jarrut menee pehmeiksi jos on ilmaa. Mutta voiko pyörässä tosiaan ilmiö tulla jos systeemissä olisi ilmaa. Kun tien päällä vapautan jarrun ilmaruuvista niin sieltä tulee nestettä.
  9. #9
    Lainaa (CB650SC @ Syys. 17 2006,00:01) kirjoitti
    Terve Keppo!

    Ihmettelet letkua...
    Aikoinaan töissä etsittiin hartaasti vikaa hydraulisesti toimivasta laitteesta. Syy oli hydrauliikka letku joka meni työsylinterille, se oli hyvän näköinen päälle päin mutta sisältä se oli pullahtanut. Oli vaikea keksiä silloin.

    Hyviä vinkkejä näyttää tulevan. Kommentoin hiukan jotta päästään eteenpäin kun en ole vielä päässyt pyörän lähelle. Säiliössä ei ole liikaa nestettä. Kahvan säätöä tässä vanhuksessa ei vielä ole olemassakaan. Pelkkä liika ilma systeemissä ei minua vakuuta mutta vertaukseni perustuu autopuollelle jossa jarrut menee pehmeiksi jos on ilmaa. Mutta voiko pyörässä tosiaan ilmiö tulla jos systeemissä olisi ilmaa. Kun tien päällä vapautan jarrun ilmaruuvista niin sieltä tulee nestettä.
    Ei ainakaan pelkkä ilma. Ilma tekee vivusta vaan joustavan ja jarruteho on lähes olematon.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  10. #10
    Lainaa (CB650SC @ Syys. 17 2006,00:01) kirjoitti
    Hyviä vinkkejä näyttää tulevan. Kommentoin hiukan jotta päästään eteenpäin kun en ole vielä päässyt pyörän lähelle. Säiliössä ei ole liikaa nestettä. Kahvan säätöä tässä vanhuksessa ei vielä ole olemassakaan.
    Sitten minäkin alan pikkuhiljaa äänestää pääsylinterin paluuröörin tukosta eli eiköhän asia selviä kun otat pääsylinterin pöydälle purkuun ja putsit vimpan päälle.

    Itse kyllä samalla vaivalla pistäisin uuden huoltosarjan jousineen ja tiivisteineen, jos purkua joutuu joka tapauksessa harrastamaan. Tai laiska ukko voi tietty ostaa vaikka koko uuden (ja paremman) pääsylinterin jostain Saksan eBayltä. Kotimaasta ostetun huoltosarjan ja hornantuutista tilatun koko sylinterin välille jää yllättävän vähän hintaeroa.
  11. #11
    Siis tarkotin onko letkut tarkastettu rikkinäisiä pääsylintereitä toki on mutta äärimmäisen harvoin.
  12. #12
    Epäilisin pääsylinterin männänpalautusjousen olevan katki, jolloin mäntä ei palaudu niin paljon, että paluuvirtauskanava avautuisi, raskaankaluston kytkimen pääsylintereissä tuo vika ilmaantuessaan jättää kytkimen auki, kuten sinulla jarrun päälle



  13. #13
    Minulla oli alkukesästä sama vika CBR1000:ssa. Ensin jarrukahva tuntui oudon kovalta, seuraavana päivänä jarru jäi päälle aivan yllättäen. Pääsin kotiin vääntämällä palat irti levyistä jollain raudalla mikä sattui löytymään. Ei ollut vara etujarruun koskea. Vika korjautui kun puhdistin pääsylinterin ja letkun yläpään. Ilmeisesti letkun sisältä irtoaa mustaa töhkää joka kerääntyy nesteenpaluureikään. Kahvaa painamalla jarruneste jaksaa kulkea pois sylinteristä mutta takaisin se ei tule kun ei levyjarruissa mitään palautusjousia ole. Joskus kytkimen luistaminen johtuu samasta ilmiöstä.
  14. #14
    joo, tuo ongelma on nesteen kulkemisessa pääsylinterin ja säiliön välillä. Voi olla myös, että säiliö on niin täynnä, että neste ei pysty enää sinne palaamaan.

    joskun ongelma tulee, esim jarrukahvan vaihdon yhteydessä, jos kahva ei päästä mäntää täysin ulos, ei virtaus säiliöön ole enää mahdollista ja jarrut jumittaa lämmitessään.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  15. #15
    Kaverilla oli juuri samanlainen ongelma Suzuki DR Big:ssä.
    Ensin käytettiin letku ja molemmat sylinterit "huoltoliikkeessä" eräässä pienessä keskisuomalaisessa kylässä putsattavana. Sanoivat putsanneensa ja kertoivat että toimii.
    Paketti kasattiin ja edelleen jumi.
    Sitten avattiin nestesäiliö ja vaihdettiin "korjaussarjaan" kuuluneet mäntä palautusjousineen ja tiivisteineen. Samalla tuli todettua että ensinnäkin paketin sai hämmästyttävän helposti paloihin kun hiukan pohdiskeli ja hankki lukkorengaspihdit. Toisekseen nestesäiliössä oli runsaasti ruskeaa möhnää, ihan kuin levää tai suihkuista joskus löytyvää kalkkikerrostumaa.
    Loppujen lopuksi vaihdettiin jarruletku teräspunosletkuun ja kun siihen viimein saatiin oikeat teräksiset liittimet päihin, homma alkoi toimia.

    Mitä tästä opimme: ensinnäkin letku ihan oikeasti voi aiheuttaa jumimisen. Ainakaan minä en sitä ensin uskonut. Toisekseen tuli siinä ilmausta harjoitellessa todettua että LVI-liikkeestä ostettu imevä rasvaprässin näköinen pumppu (hinta n. 10e) ja pätkä läpinäkyvää letkua on sangen ylivoimainen värkki ilmaamiseen. Suosittelen lämpimästi. Ei tarvi roikottaa latkua yön yli seinällä ilmojen poistamiseksi... Kolmnanneksi tulipa sitten vaihdettua omaankin pyörään nesteet molempiin päihin ja samalla hiukan putsailtua sylintereitä...
    NTV 650 (RC33)
  16.  
  17. #16
    Lainaa (twj @ Syys. 21 2006,17:12) kirjoitti
    Kaverilla oli juuri samanlainen ongelma Suzuki DR Big:ssä.
    Ensin käytettiin letku ja molemmat sylinterit "huoltoliikkeessä" eräässä pienessä keskisuomalaisessa kylässä putsattavana. Sanoivat putsanneensa ja kertoivat että toimii.
    Paketti kasattiin ja edelleen jumi.
    Sitten avattiin nestesäiliö ja vaihdettiin "korjaussarjaan" kuuluneet mäntä palautusjousineen ja tiivisteineen. Samalla tuli todettua että ensinnäkin paketin sai hämmästyttävän helposti paloihin kun hiukan pohdiskeli ja hankki lukkorengaspihdit. Toisekseen nestesäiliössä oli runsaasti ruskeaa möhnää, ihan kuin levää tai suihkuista joskus löytyvää kalkkikerrostumaa.
    Loppujen lopuksi vaihdettiin jarruletku teräspunosletkuun ja kun siihen viimein saatiin oikeat teräksiset liittimet päihin, homma alkoi toimia.

    Mitä tästä opimme: ensinnäkin letku ihan oikeasti voi aiheuttaa jumimisen. Ainakaan minä en sitä ensin uskonut. Toisekseen tuli siinä ilmausta harjoitellessa todettua että LVI-liikkeestä ostettu imevä rasvaprässin näköinen pumppu (hinta n. 10e) ja pätkä läpinäkyvää letkua on sangen ylivoimainen värkki ilmaamiseen. Suosittelen lämpimästi. Ei tarvi roikottaa latkua yön yli seinällä ilmojen poistamiseksi... Kolmnanneksi tulipa sitten vaihdettua omaankin pyörään nesteet molempiin päihin ja samalla hiukan putsailtua sylintereitä...
    Tervehdys jälleen.
    Aikaa on mennyt minun ekasta viestistä mutta työkiireet veivät miestä välillä tavoittamattomiin.
    Koska jarrulekuja on rikkomatta mahdoton tarkastaa missä kunnossa ne ovat sisältä päätin uusia ne kokonaan. Jarruletkujen päissä on ns. banjoliittimet joista ei pysty näkemään letkun sisälle. Samoin paineilmalla suhauttelu ei kerro mitään mahdollisesta sisäisestä pullistumasta.
    Eli tulossa on uudet teräspunosletkut ja huoltosarja pääsylinteriin.
    Muutes...tarkastelin pääsylinteriä ja siellä pääsylinterissä on vain yksi reikä joka on yhteydessä jarrunestesäiliöön. Tämä reikä oli auki ja paskaakin vain nimeksi.
    Otan vielä satuloiden sylinterit huoltoon kunhan löytäisin jostain vauhtimarketista tiivisteet ja pölysuojat. Tuntuvat olevan kiven alla jopa Brandilla!!!

    Kiitos kaikille jotka ovat kommentoineet! Jatketaan ongelmien ratkomista porukalla sillä joku tietää aina jotakin jostakin.