Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Muutaman päivän lomakin on ylellisyyttä. Pitempiin kun ei ole tällä kertaa mahdollisuuksia.
    Matkaan siis ja ratsaille.
    Jostain syystä *tämä matka Eestin Läänemaalle lomakortteeriin ei oikein sytyttänyt. Uusi(mulle) pyörä alla ja kaikki hyvin. *300 km siirtymä Helsinkiin oli tylsää, vaikka sää oli hieno . Aamu-usvaa ja *nousevaa päivää. Uudella pyörällä sen piti olla juhlaa, mutta jostain syystä matkanteko oli kuin tervanjuontia. Ovatko tässä mulle uudessa LT:ssä ajo-ominaisuudet niin hyvät, että tieliikennelain henkeä noudattaen ikäsvystyy ajaessa kuoliaaksi ? *Poppikone täysille. Radionovan *omaa kehua jaksoi puoli *tuntia. Sitten samaa cd:tä tunti. Toosa kiinni. Tampereen jälkeen motarilla mittarinäyttämäksi cruiseen *135, niinkuin kaikilla muillakin näytti olevan. Siinähän istut, paikallasi kuin tatti. *
    Toista oli wingi-aikoina. Pienikin sivutuuli, tai ura tiessä piti kuskin valppaana. Ja nopeusmittarin näyttämä 135 sai menon tuntumaan siltä, että kohta syttyisi parta palamaan turbulenssin *voimasta.
    Edes *Eesti vabariikin tullin *hymyilevä ja tavattoman kaunis tullivirkailijatar ei saanut *mielialaa kohoamaan kuin varttitunniksi. Tällaiseksiko sitä tulee, kun riittävästi (eikä se ole totta vieköön paljon) *reissaa. Poispilatuksi, hemmotelluksi kakaraksi?
    Siirtyminen Läänemaalle ei mielialaa kohottanut. Naapurimaan liikennekulttuuri ja sen vaarat *palautuivat *käytännön pikaoppitunnilla mieleen. *Kurillani lähdin seuraamaan erästä *DHL:n pikkupakua, joka teki edessäni aivan uskomattomia ohituksia.
    Ääsmäe - Lihula välillä tämä auto teki yli 20 *ohitusta. *Ohi mentiin aina, kun edellä ajava kiinni saatiin. *Huh .
    Perillä oltiin lopulta. *Pleksi aivan hyttysenmoskassa, samoin kypärä. - Eihän syyskuussa hyttysiä pitäisi olla?
    -Päätä särki ja aivan suoraan suomeksi sanottuna ...Vitutti.

    Kamat kämpille, ja putsaamaan pyörän pleksi, kun se vielä on puhdistettavissa. *
    2 minuuttia, ja naapurikerrostalon nuorimies *(8v) kurvaa fillarillaan täysjarrutuksen tehden *puheille. " Tere, kuidas läheb "( suom. terve, mitä kuuluu) *"Kas sulla uus moottorradas on ? " tenttaa nuorimies, vaikka en muista kaveria ennen nähneenikään.
    " on kyll" *yritän vastata ja jatkaa " aga see on uus ainult mulle" *.vana radas see öigesti on.
    Nuori mies katsoo hetken pää kallellaan ja jatkaa: "Kus kohas *need kölarid on ? " ( suom. missä siinä on kaiuttimet?)
    Kuidas sa teadat, et minu tsiklis kölarit on ?
    No, Sä saabuit, sinul oli kyl muusikat tsiklis. ( suom. naapurin mukaan poppikoneet kyllä kuului selvästi pihaan kurvattaessa. )
    Taas kaveri katseli touhuani hetken vähän arvellen pää kallellaan ja kysyi dilplomaattisesti, mutta vähän epäillen : Kas see BMW hea motorradas on ? *Ma ei veel teada, vastaan.
    " Ma arvaan kyll, et Honda on paremb tsikkel", lausuu varmana mielipiteenään naapurin nuorimies. *
    Sitten vaihdettin kuulumiset pakollisista aiheista: Koulun mukavista ja epämukavista oppiaineista, kouluruuasta, kesän tekemisistä ja muusta asiaan kuuluvasta. Jos en heti ymmärtänyt, nuori mies selitti niin monta kertaa, että viesti meni perille. *
    Pleksi on pudas ja kuulumiset vaihdettu: Head öhtyt siis.
    ( hyvää illan jatkoa ) sanoi naapuri ja lähti fillarillaan, niin, että pöly leijuu paikalla varmaan vieläkin. *Poitsun iskä moikkasi parvekkeelta.
    Kyllä tastä hyvä lomanen tulee. Itsensä vissiin pitää jotenkin lomauttaa ensin.

    Tänne merkkikohtaiselle palstalle *tarinanapätkän pistin siksi, että kirjaimet LT voidat saada muilla palstoilla *lukijoille näppylöitä tai muita yliherkkyysoireita.

    Melko pitkä alustus kysymykseen, jota ei koskaan ajatellut esittävänsä: Onko kenestäkään muusta koskaan tuntunut mp-reissu tylsältä jossain sen vaiheessa ?



    Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
  2. #2
    Joka ikinen sunnuntai,kun on pitänyt lähteä takaisinpäin jostakin kotiin krapulassa on tuntunut perin v-mäiseltä.

    Karsee krapula ja 400 kilometriä kotiin,pillua tekee mieli,suu kuivaa,nahkahousut vetää perseenvakoon,kun kulli seisoo niinku palokunnan hevoosella,mopo liian kiivasluonteinen.

    Kaikilla ei toki näitä ongelmia,jos osaa pitää hauskaa reissussa ilman viinaa
  3. #3
    Itse taasen voisin kuvailla lyhyesti yhden reissun ensimmäisen ajopäivän:

    Kello piipattaa klo 05:00. Olin tosin jo hereillä, koska odotin reissua kuin hullu puuroa. Aamianen ääntä kohti ja köyttämään nyyttiä takaritsille. Kun laukut ja teltta on kiinni niin konetta tulille. Perheenjäsenet hereille twinin törinällä ja lähtö baanalle klo 05:50.

    Keli on yhtä juhlaa, kesäaamu on raikkaimmillaan kun ajelen Kouvolan ja Heinolan kautta nelostielle ja kohti pohjoista. Piippolassa pysähdyn syömään kotitekoista valkosipulipastaa lusikkahaarukkamysteerillä saksalaisturistien ihastukseksi, kello on noin 10:30. Laitan tekstarin Rovaniemelle että tulossa ollaan. Puimuri tulille ja eteenpäin.

    Ennen Oulua alkaa väsymys painaa, pasta sulaa mahassa ja vie ylimääräiset energiat. Silloin huomaan noin viiden kilometrin matkan kestävän vitutuksen alun. Ouluntullin Nesteellä ryystän sumpit ja viinerit ja vitutuksesta ei ole tietoakaan.

    Kemijoen varsi eteläpuolelta ei olekaan vielä tuttu joten kierrän pienempiä teitä. Ennen Rovaniemeä vedän pikaisesti banaanin ja juustoviipaleen välttääkseni raskaaksi käyneiden silmäluomien kirouksen. Viimeninen stintti ja olen Sinetän Seolla tankkaamassa pyörää valmiiksi seuraavan päivän rientoihin. Kello on 17:00. Takana on 850 km.

    Seuraavana kolmena päivänä tuli 2500 km lisää, käytiin Levillä pitsalla, Raatteen tiellä Suomusssalmella ja Korpilahdella kahvilla. Viimeisellä 100 km:llä Janakkalasta kotiin tuntui perse vähän puutuvan kun on pyöräkin niin sporttinen, tämä R1100S. Muuten mieliala oli korkealla koko reissun ajan. Ensi kesää odotellen,...



    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  4. #4
    Löytyi tänään *Eestimaata taas kerran kolutessa mukava pätkä.
    Ainkin vauhdikas, ja sopivan syrjäinen. (Ei niitä ensin 70 , sitten 50 km/h *ja sitten tutkapartio liiaksi asti)
    Peips-järvi näytti kartalta suurelta ja mielenkiintoiselta. - Eihän sinne Läänemaalta pitkäkään ole. *Aamukymmeneltä sumun hävelttyä ratsaille. Suomen keleistä en tiedä, mutta *Läänemaalla oli kymmeneltä 12 plus-astetta.
    Keski-Eestiin saavuttua huomasi, että Siellä oli pidetty puoliaan paremmin, kun on ollut kysymys tiemäärärahoista. Motoristejä tuli *muutama nippu vastaan : Tassut nousivat ihan suomalaiseen tapaan. *Kunhan eivät nämäkin olleet * *maanmiehiä ? Uutta hyvää pintaa oli *todella paljon. Jos sama tahti jatkuu, Eestissä on todella tasaiset tiet.- tai sitten *EU:lta tyhjenee kassa. *-Joka pätkällä oli taulussa *rahoittajan tiedot, ja joka ainossa komeilivat *EU-tähdet. *Rahastoa en pistänyt merkille. *Eihän siinä sen kummempaa. Reilu 250 km myöhemmin *Ihmettelin *Peipsjärveä : Suurihan se oli. Tartokin pitää tietysti katsoa, kun se on vielä näkemättä. Matkalla evästä *tunnelmallisesta körtsitstä ( majatalo) . *Muuten mukava paikka, mutta aivan kuten meillä *"harmaat pantterit" *eli eläkeläiset saattavat miehittää paikan *kuin paikan , ja pitäää sellaista elämää, että ruokarauhasta ei voi puhua.
    Tartosta Viljandiin oli komeita viljelymaisemia. Yllättävän komeita. Kumpuilevia maisemia, valtavia *peltolohkoja ja työkoneita. *Reissun kruunasi Vörts-järven itäpuolinen tienpätkä. Se sama, jota piti viime kesänä kiroilla, kun se oli nyrkinkokoisella murskeella. *Mukavia suoria , joissa nopeus nousi reippaisiin lukemiin. *Välillä nopeasti ajettavia mutka, välillä tiukempia.
    Kun aivan uusin pinta loppui alkoi *5 km:n mittainen suora.
    -Ihan pakko oli kokeilla, paljonko sillä suoralla ehtii mittariin. Tyyni sää, ei *autoja näkyvissä.
    -Kyllä se mittari tappiin meni, kun hetken odotti. *Kyllä vanhaa vähän hirvitti. Tie näytti muuttuvan kovin kapeaksi, ja aivan tarkasti ei pystynyt näkemään suoran päähän ( kilometrin päähän )
    Kilometrejä ei kertynyt kovin paljon (650), mutta nähtävää enemmän, kuin rusinankokoiset aivot pystyvät ottamaan vastaan.



    Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
  5. #5
    Lainaa (karikoo @ Syys. 13 2006,23:05) kirjoitti
    Melko pitkä alustus kysymykseen, jota ei koskaan ajatellut esittävänsä: Onko kenestäkään muusta koskaan tuntunut mp-reissu tylsältä jossain sen vaiheessa ?
    JOKA kerta jossain vaiheessa viduddaa -> Tulee vettä/kylmä/tylsää suoraa jne.

    Palkitsee aika pitemman päälle
    Espoo on paska paikka
  6. #6
    Lainaa (Zach @ Syys. 16 2006,21:35) kirjoitti
    Lainaa (karikoo @ Syys. 13 2006,23:05) kirjoitti
    Melko pitkä alustus kysymykseen, jota ei koskaan ajatellut esittävänsä: Onko kenestäkään muusta koskaan tuntunut mp-reissu tylsältä jossain sen vaiheessa ?
    JOKA kerta jossain vaiheessa viduddaa -> Tulee vettä/kylmä/tylsää suoraa jne.

    Palkitsee aika pitemman päälle
    Mä oon huomannu pahimman vihtatuksen liittyvän yleensä siihen, että pitkän ajopäivän jossain vaiheessa iskee ravinnon puutteesta johtuva väsymys ja siihen liittyen kaikki rupee tympäsemään. Sitten pysähtyy syömään kunnolla jossain, ja sitten iskee metabolinen kooma. Pitäis syödä useammin ja vähemmän kerralla, sama virhe on tullut tehtyä monen monta kertaa. Kun se huoltsikan paneroitu kuraläppä vaan maistuu niin hyvältä.



    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  7. #7
    Vaihda pyöräsi vaikka R1200GS Adventureen.

    Ajele sillä sitten pienempiä teitä ja hiekkateitäkin. Ei takuulla ole tylsää. Ja ko. teitä riittää Suomessa tuhansia kilometrejä.
    Luontokin tulee paljon lähemmäksi kuin jollain E4:lla.

    Taikka hurauta Saksan moottoritietä 160km/h keskinopeudella ( niinkuin me tehtiin kaverien kanssa viime vuonna ) Alpeille ja kurvaile siellä pikkuteitä ja kyliä sillä Adventurella.

    Täällä paljon juttua tuommoisesta pyöräilystä.
    http://www.matkaendurot.net/forum/

    Minäkin ostin kolme vuotta sitten R1100GS:ssän enkä päivääkään ole katunut.
    Tosi monipuolinen peli.
    Ennen ajelin jollain katu- ja maantiepyörillä.


    Pekka




    Pekka
  8. #8
    Lainaa (Pekkavee @ Syys. 17 2006,15:13) kirjoitti
    Vaihda pyöräsi vaikka R1200GS Adventureen.
    No sitähän mä oon miettiny. Niin moni GS-kuski sanoo että aluksi epäili mutta kuulemma paras vaihto mitä ikinä oli katupyörästä gessuun. Laajenisi kokemuspiiri hiekkamaanteille ja niitähän riittää

    Ehkä jo ensi kesänä.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  9. #9
    Lainaa (Pekkavee @ Syys. 17 2006,15:13) kirjoitti
    Ajele sillä sitten pienempiä teitä ja hiekkateitäkin. Ei takuulla ole tylsää. Ja ko. teitä riittää Suomessa tuhansia kilometrejä.
    Luontokin tulee paljon lähemmäksi kuin jollain E4:lla.
    Pitää harkita.
    Loppukesään asti ajelin ainoalla oikealla homosohvalla. Sillä ei päässyt hiekkatietä edes kesämökille, vaikka olisi joskus mieli tehnyt. Etupyörä uppoaa vähänkin löysään soraan, ja sitten mennään.
    Nyt Bmw:n LT:llä tuli kierreltyä Eestinmaan hiekkateitä vajaa viikko niin, etteivät ajopuvun vetoketjut tahdo toimia. Eihän se meno häävistä ollut, Parempaa kuitenkin kuin wingillä, ja tuli kyllä mieleen, että millaistahan se voisi olla oikealla hiekkatielle suunnitellulla pelillä ?
    Hauskaa varmaan.
    Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
  10. #10
    Lainaa (tapjar @ Syys. 17 2006,16:11) kirjoitti
    Lainaa (Pekkavee @ Syys. 17 2006,15:13) kirjoitti
    Vaihda pyöräsi vaikka R1200GS Adventureen.
    No sitähän mä oon miettiny. Niin moni GS-kuski sanoo että aluksi epäili mutta kuulemma paras vaihto mitä ikinä oli katupyörästä gessuun. Laajenisi kokemuspiiri hiekkamaanteille ja niitähän riittää

    Ehkä jo ensi kesänä.
    Itse vanhana S miehenä voin sanoa että vaikka S.sstä tykkäsin kovasti niin vaihto GSA kannattaa kyllä. On rento menijä. ja tulee maisemat katsottua ihan udellla mukavalla tavalla ja vauhtia riittää tarvittaessa.
    Kumminkin
  11. #11
    Lainaa (flakpanzer @ Syys. 18 2006,09:05) kirjoitti
    On rento menijä. ja tulee maisemat katsottua ihan udellla mukavalla tavalla ja vauhtia riittää tarvittaessa.
    Joo vauhtia riittää tarvittaessa.

    Mutkaisella hiekkatiellä 100 km/h vastaa hyvinkin 180km/h moottoriteillä tai jollain isommalla asfalttibaanalla. Fiilis on sama ja adrenaliinia löytyy.

    On mahtavaa suditella hiekkateillä kurveista ulos niin, että sutii vielä nelosellakin

    Noissa GS pyörissä löytyy tehoa tosi hauskaan menoon.

    Pekka
    Pekka
  12. #12
    Lainaa (Pekkavee @ Syys. 18 2006,19:21) kirjoitti
    Joo vauhtia riittää tarvittaessa.
    On mahtavaa suditella hiekkateillä kurveista ulos niin, että sutii vielä nelosellakin

    Pekka
    Kuinka mahtaa olla, oppiiko ikänsä (35 v) asfalttipyörillä ajanut ajamaan soratien mutkia niin, että sonta lentää ?
    Ajatus kyllä kiehtoo aikasta lailla.
    Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
  13.  
  14. #13
    Lainaa (karikoo @ Syys. 19 2006,20:51) kirjoitti
    Lainaa (Pekkavee @ Syys. 18 2006,19:21) kirjoitti
    Joo vauhtia riittää tarvittaessa.
    On mahtavaa suditella hiekkateillä kurveista ulos niin, että sutii vielä nelosellakin

    Pekka
    Kuinka mahtaa olla, oppiiko ikänsä (35 v) asfalttipyörillä ajanut ajamaan soratien mutkia niin, että sonta lentää ?
    Ajatus kyllä kiehtoo aikasta lailla.
    No kyllä vanhakin oppii. Ja ihan hyvin kanssa.

    Mulla tarina on semmoinen, että ajelin nuorena kaikenlaisilla maantiepyörilla pitkin Eurooppaa. 70-luvulla. mm Suzuki T500 ja T20, eli 250 Suzuki 6 vaihteella. Se oli mainio peli siihen aikaan.

    Sitten tuli vaimo ja lapset ja pyöräily loppui.

    Siten tuli ero ja ostin R1150R:n. Olihan sekin ihan kiva, mutta onneksi älysin ostaa tän R1100GS:ssän. Se on kaikista pyöristäni paras ja monipuolisin. Sillä ajaa vaikka radalla kyykyt polvilleen.
    Ja metsäteillä sen on nautinto. Eikä pelkää Saksan moottoriteitäkään. Sillä on ilo ajaa ja ruovitella.

    Ja tota sorapyöräilyä voi harjoitella ihan rauhassa. Ei siellä paljon katsojia eikä vastaantulijoita ole. Jos menee pienemmille poluille, niin on hyvä olla kaveri mukana. Siellä kaatuu kuitenkin.

    Tule tonne BMW GS 2007 meetingiin, Sitten kun olet sen pyörän hommannut.

    http://www.matkaendurot.net/forum/vi...894&highlight=

    terveisin
    Pekka
    Pekka