Ajattelin tälläisen kyseistä pyörää käsittevän topicin laittaa pystyyn, kun kaikkiin asioihin mihin vastausta kaipailen en ainakaan äkkiseltään löytänyt, muutakuin sivuavia keskusteluja ilman tarkempia tietoja.
Eli ostin kyseisen pyörän syksyllä, pyörän huoltohistoriasta ei ole tietoa. Myöskään minkäänlaista huolto/ohjekirjaa ei mukana tullut. Pyörällä on ajettu noin 49tkm.
Nyt tarvitsisi tehdä pyörään kokonaisvaltainen perusremontti ja mahdollisten kuluneiden kohtien etsintä/korjaus.
Olen vielä aloitteleva motoristi näiden vehkeiden kanssa, joten joihinkin asioihin kaipaan apua rautalangasta väännettynä. *
Kertokaahan mitä kaikkea olisi hyvä tarkistaa tämän ikäisestä laitteesta, kokemuksia ja ihan mitä mieleen tulee vastaaviin pyöriin liittyvää.. *
Ketjut ja rattaat tähän pyörään vaihdoin, samalla tihensin hieman välityksiä, saa nähdä minkälainen ajettava on kun pääsee ensimmäisille kilometreille tänä keväänä.. *
Lähdetään perusasioista:
1. Öljyjen ja öljynsuodattimen vaihto
Tämähän on ilma/öljy-jäähdytteinen pyörä, joten onko tähän olemassa jotain "vippaskonsteja"/tärkeitä asioita mitä pitäisi tietää ennen hommaan ryhtymistä? Minkälaista öljyä tälläiseen pyörään olisi hyvä käyttää / mitä ei missään nimessä, paljonko öljytilavuus? Onko tuossa mitään muuta huomioitavaa, kuin laskea öljyt pihalle, irroittaa suodatin, laittaa uusi suodatin ja kaataa öljyt moottorinkyljestä sisään (tuossa kun tuo öljynlauhdutin on)?
2. Ilmanpuhdistimen pesu ja öljyäminen
Miten tämä käytännössä tapahtuu? Suodattimen saa irti helposti, mutta millä tämä pestään/kuivataan, miten öljytään ja minkälaisella öljyllä? (taas saa suositella) Mistä tiedän että suodatin olisi vaihdon tarpeessa, eli ei kannata enään pestä/öljytä vaan hankkia suosiolla uusi?
3. Ketjujen kiristys
Mikä olisi ketjujen hyvä kireys? Tästä asiasta liikkuu niin montaa eri versiota, mutta käytännön kokemuksia? Mistä kohtaa mitattu ja paljonko saavat liikkua pyörän ollessa jalkatuelle nostettuna? Millaisen ajomatkan jälkeen noiden uusien ketjujen kireys olisi hyvä tarkistaa uudelleen?
4. Sytytystulpat
Suositteletteko vakiotulppaa, vai iridiumtulppaa? Paljonko pitäsi olla tulpan kärkiväli? Mistä tiedän tulppien olevan vaihdon tarpeessa?
5. Renkaat ja ilmanpaineet
Paljonko ilmanpainetta olisi hyvä olla renkaissa? Eturenkaan kyljessä lukee kyllä 3,5bar, mutta vaikuttaa jotenkin liian paljolta.
Astetta teknisemmät kysymykset:
6. Venttiili välykset ja niiden säätäminen / nokkaketju
Millainen operaatio tämä on? Onko syytä jättää asiantuntevalle huollolle, vai opetella aloittelijana itse? Mistä tiedän venttiilien olevan säädön tarpeessa?
Entäpäs tuo nokkaketju, mistä sen tietää olevan liian löysässä/vaihdon tarpeessa? Paljonko keskimäärin tuolla pitäisi kestää ajaa?
7. Kaasuttimien synkrointi/säätäminen
Millainen homma, mistä täytyisi lähteä liikkeelle?
Huh, tulipas siihen kysymyksiä kerrakseen.
Lisäilen näitä sitä mukaan kun tulee vastaan uusia juttuja ja pyrin myös topicciin valmiit vastaukset kokoamaan siistiin nippuun kaikkien niitä tarvitsevien helposti löydettäväksi. *
Kiitokset vastanneille etukäteen!
1.Tavallinen laadukas mineraaliöljy,ei missään tapauksessa ohuita synteettisiä autoöljyjä.
2.Taitaa olla kuiva paperisuodin.
4. Ihan vaan valmistajan suositus välistä.750:ssä oli n. 12 t hyvä väli(Ei 6000t)
6.a.Helppo b.ks tulpat c. Pitää pahaa ääntä esim. moottorijarrutuksesssa. d. +100t
7. Helppo,aloita ostamalla minulta Morgan carbtunen säätölaite+ hanallinen bensasäiliö *
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
kuinka sait sen eturattaan pultin aukin? Olen yrittäny pari päivää saada sitä auki. Itelleni tein sen synkronointi laitteen ja toimi hyvin.
Annoin takarenkaan ja ketjujen olla vielä paikallaan, pyysin kaverin painamaan takajarrua jottei eturatas pyörisi. Siitä se lähti kohtuu helposti lyhyttä jatkovartta käyttäen (pyöri vastapäivään auki, eli normaali jenga).(hessu_v @ Huhti. 19 2010,20:56) kirjoitti
Vaihdetta ei kannata pitää päällä irroittaessa, voi vahingoittaa vaihteistoa.
Katso myös onko mutterilla lukkolevyä ja käännä sen sakarat auki mikäli sellainen löytyy. *
Millainen tuo synkronointilaite on, löytyykö hyviä rakennusohjeita? Kuinka sitä käytetään?
1. Eli kunhan on MP öljy. Minkähänlaista laadultaan olisi hyvä olla, olisiko esim 10W40 hyvää suomen olosuhteissa?(oili @ Huhti. 19 2010,20:34) kirjoitti
4. Mutta kummat tulpat olisivat paremmat vakiotulpat, vai iridiumtulpat? Mitkä näiden lämpöarvot kuuluisivat olla?
6 & 7. Saisiko hieman yksityiskohtaisemman selostuksen, huomioon otettavien asioiden kera. Aloittelija kun olen näiden vehkeiden kanssa.. *
Kaasuttimien synkkauksesta tiedän vain sen verran, että seosta siinä ilmeisesti säädetään. Kuinka se tapahtuu, ei ole taasen mitään hajua.. *
Pläräsitkö jo ton ketjun läpi? Itse löysin uudempaan äffään huoltomanuaalin sieltä.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=25425
Rengaspaineet, öljytilavuudet, kuvalliset ohjeet venansäätöön ym. löytyy noista manuaaleista.
Käytännön syistä ostin kyllä paperillakin että on helpompi plärätä kesken operaation (noita kirjoja myy monet paikat, esim. Alfamer).
Monet asiat, jotka koskevat GSX 750 F:ää pätevät myös tähän pyörään. Lukaisepa tämä ketju, siellä myös linkki manuaaliin, jossa on myös GSX 600 F:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....45;st=0
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Mulla on just sama pyörä ja siinä on sellaista ongelmaa, että ei tyhjäkäynnillä meinaa oikein pelata kunnolla. kun antaa vähän aikaa käydä tyhjäkäyntiä ja sitten avaa kaasua nopeasti, niin sammuu, jos avaa tasaisesti niin ekan sekunnin ajan miettii ja ei nosta kunnolla kierroksia ja sen jälkeen vasta kiertää hyvin. ongelmaa ei ole jos pyörä ei ole käynyt vähän aikaa tyhjäkäynnillä. pitäskö säätää tyhjäkyntiä rikkaammalle vai mitenkä? tyhjäkäynti nyt säädetty nyt noin puoleentoista tonniin, ettei sammuisi niin herkästi kaasua avatessa.
Anna vaan lämmetä eka kunnolla ja sit pitäis vastailla kaasuun ihan kivasti. Kylmänä takkuaa...
...jos ei sittenkään vielä, niin kaasareiden synkkausta vois koittaa.
Vaikuttaa bensansaanti ongelmalta. Vaihda bensansuodatin, puhdista kaasuttimet, likaa löytyy tyhjäkäyntipiiristä.
Ei liity synkronointiin mitenkään.
joo, eli tosiaankin vaikka kone on lämmin, niin tekee sitä samaa, se tyhjäkäynti toiminta kyllä muistuttaa sitä, että kone ois kylmänä. Pitää koittaa puhdistaa kaasarit vkl.
Sitten vielä semmosta, että ootteko joutunu mitenkä paljon kaasareita säätämään, kun ootte tuollaseen pyörään laittanu sliparin. Ite laittelen semmoset vkl kiinni, niin tietäs vähän, että tarviiko yleensä sentään isompia suuttimia ostaa vai selviääkö monesti vaan neulannostolla yms.
Aika usein joutuu pääsuuttimet vaihtamaan. Se kannattaa tehdä samalla kun putsaat kaasarit, kun ne suuttimet on jo esillä siinä vaiheessa.
Bensanpintoja kaasareista alemmas, saattaa auttaa sammuiluun. Mulla oli kohot säädetty 13mm, pitäis olla noin 14,6mm +-1mm. Säätö helpotti liikkeelle läähtemiseen. Toki synkat ja puhdistus tehtiin samalla... ja paljon testiä.
GSX-R1100 -96
GSX 750 F -93
Yamaha XJ-900 -84
Honda CB-500 K3 -79
Suzuki Pv 50 -82
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman.
Joo. Onko muuten vaikea toimenpide tuo kohojen säätäminen? Varmaan tyhjäkäynninkin seosta pitää säätää, kun vaimentimet vaihtaa. Onko ne seosruuvit muuten ne mitkä on siinä kaasarin alla lähellä pytyn ja kaasarin välistä imukaulaa. Niitä on hieman vaikea säätää kaasuttimen ollessa kiinni ja toiminnassa.
Minulla oli samoja ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, että vähän aikaa
tyhjäkäyntiä, niin liikkellelähtö takkusi ja kone ei meinaa herätä normaalisti. Ajossa muuten toimi normaalisti.
Vika oli tulpanjohtojen lähdöissä, puolan ja johdon liittymäkohdassa.
Aiheesta on kirjoitettu otsikolla: viive kaasua avattaessa.
Näin ainakin minulla.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
joo..lataa huoltomanuaali...siitä selviää hyvin (jos lontoon lukeminen onnistuu) mitä pitäis tehdä ja milloin ja vastaukset suurimpaan osaan kysymyksiä...
vastaan noihin kysymyksiin iltapäivällä ku tulen töistä kotia...
ja hyvä idea niputtaa noita asioita samaan paikkaan...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Omassa "kaasari" Gixerissä-vm 92,käynti ongelmat johtuivat talvenaikana haperoiksi menneissä bensaletkuissa.Per...een nykybensa.
VeeHooTee
joo...elikkäs...tälleen olen itse tehny ja en oo varma kannattaako muiden tehdä samoin...mut saa vittuilla , jos teen tyhmästä tms...
1.
-MP-mestasta antoivat jotain mp-öljyä 5w-50..toimii kuulemma vanhassa pyörässä paremmin ku toi 10w-40, jota käytin pari kesää ilman mitn ongelmia...jos öljyt on lämpimät ku ne laskee pois niin tulee nopeemmin...eipä täs muuta...öljyähän menee 3.8 litraa jos vaihtaa suodattimen...
3.
no kiristät silleen, että ku istut siinä pyörän päällä niin ne ei oo liian pinkeellä...ihan perstuntumalla kiristän...kai tuolla huoltokirjassa on joku mittakin...
4.
ngk tavallisilla tulpilla ajoin yhden kesän ja sen jälkeen käyttäny iridiumeja...onhan ne iridiumit hieman paremmat...kestää paremmin ja on pitempi ikäiset ja kalliimmat...iridiumien kai pitäis kestää ajaa 60tonnia, mut vaihdan varmaan aikasemmin...kärkiväli pitäis olla 0.6-0.7mm ohjekirjan mukaan...ja vaihtoväli 12tkm tai 2 vuotta...jos laittaisin tavalliset dr8-es ngk tulpat, vaihtaisin ne joka kevät (ku ovat tosi kalliita)
5.
taitaa se 3.5bar olla joku maksimipaine sille renkaalle...oikeat paineet ovat 2.3bar edessä ja 2.5bar takana oikealla rengaskoolla ohjekirjan mukaan...ite oon näitä käyttäny ja hyvin tuntuvat pyörivän...
6. nokkaketjusta ei hajuakaan eikä sen kiristäjästä, mut venttiilit pitäis säätää ohjekirjan mukaan 6tkm välein tai kerran vuodessa...säätö on joko paloilla tai ruuveilla..
säätö paloilla välykset
pako 0.15-0.25
imu 0.10-0.15
ruuvisäädössä molemmat 0.10-0.15
7.
itsellä edessä...kuulemma tunnin homma...vien liikkeeseen, jossa kunnon mittarit...en tosin kiellä ettei sitä vois tehdä itse itsetehdyllä mittarilla...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
no pyöränlaakerit kannattaa vilkaista ainakin...ettei oo välystä...siis heilutat vannetta ku rengas on irti maasta...jos on välystä akselissa niin laakerin vaihtoon ja heti....(Atled-26 @ Huhti. 19 2010,20:05) kirjoitti
ohjekirjasta löytyy listaa mitä pitäis kattoa läpi/kiristää/rasvata...suosittelen lukemaan...
vois sulle tarvittaessa jotenkin sen laittaa tulemaan...jos et sitä noista linkeistä löydä...tai ne ei toimi...
tihensit välityksiä...tuota en ehkä itse ois menny tekemään ku ajaa 100-110km/h niin kone huutaa 5500-6000 kier/min...joten matka-ajo ei ehkä oo mukavinta mahdollista, jos ne tuota vielä nousee...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
mistä tietää onko venttiilin säätö paloilla vai ruuveilla? muuten ku avaamalla venttiilikopan ja kattomalla?
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-