Löytyykö Orgista ST3 kuskeja? Mopon vaihtoa mielessä pyöritellessäni yhtenä vaihtoehtona on pyörinyt tuo ST. Koeajoin tuon märkäkytkimellisen ST:n ja se toimi ainakin hyvin. Ilmeisesti tuo kuivakytkin on äänekkäämpi ja raskaskäyttöisempi. Mietityttää tuon kuivakytkimen kestävyys. Minkähintaisia ovat 10tkm ja 20tkm huollot? Entä rappaako joku rasvakoura motoristi perushullot itse. Itse huollan pyöräni lukuunottamatta venttiilien säätöja.
Mulla on päälle 45 tuhatta ajettu ST4S ja en ole tehnyt kuivakytkimelle yhtään mitään ja eiköhän tuo mene vielä vähän aikaa tommoisenaan. Mun ST4S:ssä on 10 tuhannen huolto maksanut pari sataa ja 20 huolto noin 400 €. Nykyään teen huollot itse.
Kertokaa lyhkäsesti mitä eroa on ST2, ST3 ja ST4 malleissa.
Pikkasen alkaa viiraa päässä että jos sittenkin joskus uskaltais kokeilla italialaista härpäkettä.
Ääh, saat nopeammin paremman vastauksen vaikka pienellä kuukkeloinnilla tai käymällä vaikka Ducatin sivuilla tms. speksisaitilla.
No enivei, ST2 (1997-2002) on se vanhin sporttouring -malli, jossa on Ducatin vesijäähdytteinen 916cc kaksiventtiilikone Ducatin sporttouring -rungossa ja -heebeleiden kera. ST4 on muuten ihan sama, mutta olennaisin ero on koneen viriasteessa, eli nelosessa on hiukan enempi potkua muuten samassa mopossa. Sitten on vielä se huippumalli ST4s, jossa on vielä kaikkea pientä, öölinssiä sun muuta kallista ja kivaa.
ST3 taas on uusi malli, joka tuli poisjääneen ST2:n tilalle, ja siinä on jo hiukan enemmän eroja noihin molempiin niin koneen, yksityiskohtien kuin ulkonäönkin suhteen. Siinä on mm. 992cc kolmiventtiilikone, erimalliset katteet ynnä muuta. Ettei asia olisi ihan näin yksinkertainen, uusin ST4s -malli on ulospäin samannäköinen kuin ST3
Muut speksit löytyvät vaikka Ducati Finlandin sivuilta.
Noin karkeasti yleistäen se ST3 lienee se helpoiten lähestyttävä malli, ainakin jos tulee ensi kertaa jostain honsukamaha -maailmasta. Eikun rohkeasti vaan kokeilemaan.
- ST2: 944cc kaksiventtiilikone
- ST3: 992cc kolme venttiiliä
- ST4: 916cc neliventtiilikone
- ST4S: 996 neliventtiilikone
Alakerta kaikissa käytännössä sama.
Kiitos pojat. Mikä noista on paras tai mikä on arvostetuin moottoriversio? Ei tietenkään mikään yksinkertainen kysymys, mutta joku aikoinaan sano mulle että ST2 olisi se must.
Muistan jostain lukeneeni että st3:ssa rauhallisemmassa ajossa kaksi venttiiliä käytössä, rivakammassa kolme?Korjatkaa mikäli muisti pätkii![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Hyvä, että "888" korjas tiedot oikeiksi *Toinen juttuhan on sitten, että noi kaikki moottorit ovatten luonteeltaan ihan erilaiset! Lyhyesti:
ST2 = luotettava perusmoottori pienemmällä puristussuhteella.
ST4 = 916:sen pannu, joka vaatii kierroksia enemmin "toimiakseen", kun ST2 ja ST4S.
ST4S = 996:sen pannu antaa vääntöä alemmilla & keskikierroksilla enemmän, kun ST4. Käytännössä koko aluella 10hp enemmän käytössä, kun ST4:ssa.(...ja ne Öhlinssit ja muut...)
ST3 = jonkinlainen "kompromissi" ST2:n ja ST4S:n välillä.
Ps. Jaken muisti pätkii nytten.......ja jokainen voi vetää omat johtopäätökset "parhaasta" versiosta vaikka pähkäilemällä hankintahintoja uutena. Kuitenkin toisille sopii eri malli paremmin, kun toiselle, et turha siitä mitään sotaa on synnyttää..... *
Juu, arvasin että kenties virheitä ja puutteita tuli pikakuvaukseen, mutta suurinpiirtein kumminkin. Niin ja unohtui mainita, että se ST3 on uudemmalla märkäkytkimellä varustettu, vanhakoppaiset ST2 ja ST4 kuivakytkimellä.(Pena @ Syys. 12 2006,21:02) kirjoitti
Se parhaus ja arvostus on varmaan kiinni vastaajasta, mutta ST4 ja ST3 -malleja (koe)ajaneena pitäisin edelleen sitä ST3 -mallia ehkä 'helpoimpana' etenkin sieltä honsukamaha -maailmasta tulevalle. Mutta makuasia se kuitenkin on. ST3 on varmaan jo kytkimen ja tehonsakin puolesta helpoin/joustavin ja ST2 konstikkain, mutta se luonne on makuasia. Kyllähän siihen perinteisempään tviniin ja (juuri ST-mallin) omintakeiseen kytkimeen voi tykästyä, ja ST2:ta pitää jopa lystikkäänä. Noissa ST-malleissa se koneen versio ei ole niin olennainen juttu, ainakaan minusta. Kokonaisuus ratkaisee enemmän.
Eli älä ota kenenkään kommentteja turhan vakavasti, ennenkuin olet kokeillut noita itse. Koeajolle siitä, ennenkuin kelit loppuvat.
Joo, itseasiassa aloin miettimäänkin vasta asiaa kirjoituksen jälkeen ja eihän siinä olisi mitään järkeä/mahdolliisuutta.(Finnpaso @ Syys. 12 2006,21:13) kirjoitti
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Nyt laitan hanttiin: ST2 on HELPOIN tapaus, eikä konstikkain !!!! *Sitten toinen juttu: Runko ja geometria on kaikissa samat, elikkä MOOTTORI on se, joka noissa JUURI on erona !!! Tietty jousituskompomponentitkin ovatten aika ratkaisevia asia suhteen.....
Heheh, aina voi luottaa Finnpason hanttiin panevaan kuittiin...(Finnpaso @ Syys. 12 2006,21:28) kirjoitti
Mutta voi olla ihan totta, ja toisaalta varmaan osittain makuasia. Oma ajokokemus juuri ST2 -mallista on niin lyhyt, ettei sen perusteella paljoa pitäisi kait sanoakaan. No ehkä se tavallinen ST4 -malli onkin sitten se konstikkain. Tosin joku toinen on varmaan tuostakin toista mieltä. Itselle se ST4-kään ei nyt niin erityisen konstikas ollut, ajattelin vaan miltä se ehkä tuntuu erilaisiin (r4) mopoihin tottuneesta.
Juuri tuo ST4 oli (siis kokonaisuutena) minulle lievä pettymys, mutta sitten uusi ST3 taas tuntuikin yllättäen mukavalta siihen verrattuna. Tosin ajoreititkin oli erilaiset, joten... Enivei, eiköhän se paremmuus tai sopivummuus koeajolla selviä.
Hämmennetään vielä tätä sen verran, että ST3:sta on kuivakytkimellä ja märkäkytkimellä. Vuosimalli -04 on kuivalla ja -05 ja uudemmat märkäkytkimellä. Pitäisi varmaankin käydä koeajamassa tuo kuivakytkin versio. Kuinka pitkä on tuon ST3:sen takkausväli lähinnä matkakäyttöä ajatellen.
Onko tolla kytkimellä eroa keston suhteen jos se on kuiva koliseva vai märkä hiljainen ?
Olen samaa mieltä, ST2 on helpoin tapaus moottoriltaan.(Finnpaso @ Syys. 12 2006,21:28) kirjoitti
Olen tänä kesänä koeajanut ST4S ja ST3:n, jotenkin toi ST3:n kone tuntui joustavammalle ja veto alkoi alempaa, eli ei niin keirrostarkka kuin ST4S. Itse tykästyin tohon ST3:n ja talven aikana pitäisi vanha mopo saada myytyä jotta voisi hankkia ST3:n.
Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
Eipä sillä mitään mullistavia eroja ole, kai se märkä hieman pidempään kestää..(Pena @ Syys. 13 2006,14:36) kirjoitti
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Toivotaan että ensi vuonna ST3:ssa 1200kuutiota ja 130kpl italialaista hepoa.
Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
Matkakäytössä menee "varatankille" noin 300 km kohdalla ja seuraavan 100 km:n etäisyydellä pitäisi jo tankata eli max 400 km.(ano @ Syys. 13 2006,09:49) kirjoitti
Oletteko italian oria haikailevat kokeilleet Futuraa. Twini sport touring mp. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen. Kesä ajeltu reilu 8000km ja nautittu joka metristä.![]()
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e
Juu täytyy kyllä tunnustaa, että se Futura on itse asiassa mukavampi matkamopo kuin ST4. Ulkonäkö on tietty makuasia, mutta kumpikaan noista nyt ei kovin pahalta näytä. Loput ratkeaakin sitten muiden yksityiskohtien ja mieltymysten kautta, molemmissa omat pikku juttunsa.
Itse olen kyllä mieltynyt kovasti noihin bolognalaisiin pastakoneisiin, etenkin noihin klassisiin ilmajäähypeleihin ja esim. 851- ja 749 -tyyppisiin menijöihin, mutta jos rinnakkain olisivat valittavina Futura ja vaikka ST4, niin kylläpä se oma valinta Futuraan kääntyisi enempiä miettimättä. Toisaalta tuo ST3-kin on ihan kiva ajettava, eikä nuo muutkaan ST-sarjalaiset mitään paskoja ole.
Tuossa "aprillipilassa" vaan ei ole sitä tunnetta mukana, eikä se käännä katseita silleen, kun Ducatit. Senhän saattaa sekoittaa johonkin japanialaiseen...![]()