On tuossa päästy jo kurvailemaan sellaisillakin tienpätkillä joissa ovat nuo kauhean kamalat keskikaiteet ajokaistojen välissä. Siinä jos lipat ottaa niin henki pois, varmasti. Sinnehän se menee "tunkeutuu" kaiteen alle. Pelottaa! Kyselin noista kaiteista Tieliikelaitoksen kaverilta, että miksi ne ovat tommoset motoristin tappo sellaiset... No kyllä ne ovat ihan määräysten mukaiset jne... Se siitä sitten. P. keksintö jos motoristikavereita ajatellaan.
Tässä yksi hyvä syy lisää, miksi kannattaa pysytellä siellä nelinumeroisilla teillä, jos vaan aikataulu antaa myöden..
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Juuri tänä aamuna uutisissa itkettiin kun ei ole varaa laittaa niitä niin paljoa kuin on suunniteltu: -klik-.
Kuka sitä nyt suoralla tiellä alkaa kaatuilemaan ? Suurempi vaara on se , että suoraan ajaessa putoaa meteori päähän. Kannattaa vähän mutkitella välillä.
Mites mutkittelet kun kohta on kaiteet joka paikassa(Rocketeer @ Syys. 12 2006,09:52) kirjoitti
![]()
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
Joskushan niitä pyöriä kaatuu mikä mistäkin syystä, mutta totta on se että henki menee jos kaiteeseen kaatuu. Kukahan taas keksinytkin nuo hienot suunnitelmat ??(Rocketeer @ Syys. 12 2006,09:52) kirjoitti
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Ala kaide helpottaisi kummasti.
Onhan niitä mutkissakin. Öljy läikkä ja sade sää niin valmista kamaa tulee kerralla ja saa vauhtikin olla huomattavasti vähemmän kuin seinään osuessa kun tollaiseen tolppaan nykäsee.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Joo, 15 ihmisen henki säästyis vuodessa jos niitä lisäisi ehdotetun määrän. Kukaan ei laskenut kuolleita motoristeja.(Wasserschwein @ Syys. 12 2006,09:40) kirjoitti
Toi on niin merkillinen juttu noi kaiteet, että ei tavis ymmärrä miks ei siinä oo yhtä riukua lisää estämässä väliin joutumista.
Niin, tai olisi vaikka mielummin betonia koko kaide, ei mitään tolppia. Käsittääkseni tarkoitus on estää kotiloita ajautumasta vastaatulijoiden kaistalle?
Siihen voisi mopolla ihan rauhassa nahat päällä kaatua, liukuis vaan eikä tosiaan ajautuisi vastaantulevan rekan alle![]()
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
No mallia on ainakin otettu kaiketi - mistäs muualtakaan - länsinaapurista. Eiköhän ne keksijät täällä löydy sieltä tutuista osoitteista. Jatkossa taitaa meilläkin olla pitkiä kaupunkienvälisiä suoria tieosuuksia moisella keskikaiteella, osa ehkä vain vaijerikaiteella. Homma pitää sisällään byrokraatin pettämättömän logiikan; kun on kaide välissä, ei voi ohittaa eikä ajautua vastakkaiselle kaistalle -> kukaan ei voi kuolla.kirjoitti
Niin ja ainakin on tehty muka jotain jonkun lööppijulkisuutta saaneen lapsiuhreja vaatineen onnettomuuden toistumisen ehkäisemiseksi. Näin se on mennyt Ruotsissakin.
Toivottavasti noita vaijereita ainakaan ei tule. Siinä liha leikkautuu kivasti jo pienemmissäkin vauhdeissa saati sitten satasen rajoitus alueella. Tosin voihan siellä sitten ajella vähän hiljempaa, mutta mitä mahtaa sanoa kanssa liikkuja?
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Ja gorekin luistaa paremmin betonilla kuin poikittaisella ratakiskolla....
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
KeskiNeuroopassa, olikohan hollanissa tms on ollu, mikähän se moto järjestö oli, oli oikein netti sivuilla juttua kun kiittivät päättäjiä siitä et se viimein tehtiin. No jokatapauksessa oli isot urakat että noihin ja reunakaiteisiin on tehty ohuesta pellistä alakaide, joka estää motoristiin joutumista kaiteen alle.(canepazzo @ Syys. 12 2006,12:51) kirjoitti
siellä muistaakseni oli jokunen motoristi menny harmittomassa kaatumisessa kun osui tolpankohdalle tai jotain vastaavaa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
mitä te siitä keskikaiteesta hirnutte, motarin ja kaikkien muitten teitten reunakaiteet tappaa samallailla. Kaikista hulluinta niillä on vetää kaarteessa jossa on kaide. Rampit myös. Vetomiehet pitää turvallisina näitä motareita ja 4 kaistasia, mutta siellä on kaikista pahimmat tappotolpat kaiteissa.
Samaa mieltä. Ainaki ite oon nähny suuremmissa määrin kaiteita lähinnä motareilla ja keskikaiteita pääteillä. Noillehan ei paljo muutenkaan o mopolla asiaa jos haluu oikeesti ajella...(hannuman @ Syys. 12 2006,13:42) kirjoitti
Heinäpään Härkä, zx-10r
Tästä alakaiteesta oli aiemmin kesällä täällä juttua. Tein aloitteen siitä tiehallinnolle ja sieltä vastattiin, että kokeilut kaidemateriaalista on käynnissä. Me jopa ehdotettiin paikkoja, joista voipi aloittaa.
Puut pitäis kanssa poistaa. Ja kivet. Ja talot.
Kawasaki VN900 Classic -06
Kawasaki ER-5 -97
-o.k-
- Ad augusta per angusta -
- Penis Minores -
No kyllä mä ennemmin sen menoni lopetan keskikaiteeseen kuin vastaan tulevan auton alle. Ei jää vastaantulijan mieltä loppuiäksi painamaan että olisinko vai enkö olis voinut tehdä jotain.
Meillä kävi töissä Liikenne-ja viestintäministeri Susanna Huovinen esittelemässä uutta valtioneuvoston periaatepäätöstä tieliikenteen turvallisuudesta.
Mukana oli paneeli, joka koostui ministerin lisäksi alueen asiantuntijoista, mm.
Oulun tiepiiristä tiejohtaja Erkki Myllylä
Liikkuvasta poliisista liikennepoliisitarkastaja Jarmo Rintanen
Lääninhallituksesta liikennehallintopäällikkö Tapani Rossi
Liikenneturvasta tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin
Ministeriöstä telematiikan asiantuntijana liikenneneuvos Matti Roine
Tilaisuuden juonsi Esko Riihelä.
Aiheeseen voi tutustua allaolevista linkeistä:
http://www.mintc.fi/scripts....d=12795
http://www.mintc.fi/scripts....d=13349
Keskustelussa nousi esille moneen otteeseen keskikaiteet ja kysyin "arvon raadilta", että minkälaiset nämä keskikaiteet tulevat olemaan. Jos ovat vaijerikaiteet, niin onko motoristien turvallisuus (tai oikeastaan turvattomuus) otettu huomioon. Tuumasivat (vapaasti suomennettuna), että aihe on herättänyt keskustelua motoristien parissa, mutta kun muut kaiteet ovat niin kalliita ja kun on tuo budjetti, plaa plaa. Ja eihän sitä pidä kaiteisiin ajaa. "Ihanko tosi"Ensimmäisiä vaijerikaiteita aletaan jo ihan tässä lähiaikoina rakentamaan jollekkin pohjois-Suomen tieosuudelle. En nyt jaksa muistaa minne... Itselleni jäi se kuva, että vaijerikaiteet tulevat valtaamaan Suomen pääteiden varret. *
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
välillä on tiellä sitä roinaa niin ettei kaistan puolikas riitä väistämiseen. en haluaisi valita ajanko siihen kuorma-auton renkaan riekaleisiin vai kaiteeseen(Rocketeer @ Syys. 12 2006,09:52) kirjoitti
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Hankitaan puoli-ilmaisia/ilmaisia autoja joilla ajetaan vaijerikaiteet paskaksi, ja poistutaan paikalta...(jennica @ Syys. 12 2006,17:03) kirjoitti
Mitä väliä sillä on kuinka kalliiksi se tulee, jos sillä voidaan säästää YKSIKIN ihmishenki?
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Pidetään ne vauhdit alhaisina ja etäisyyttä edelläajavaan, niin ei tule nuo tiellä lojuvat roinat yllätyksenä... Sain tuossa kuukausi takaperin aiheesta oikeen luennon eräältä polliisisedältä(legi @ Syys. 12 2006,17:10) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Niimpä !(TeeVee @ Syys. 12 2006,17:59) kirjoitti
Kyllä vauhti putoo aina vaijereiden kohalla eikä oo yhtään hilippee olo . Aattelee et tässä jos hirvi hyppää tiellen niinko on aika ahdasta väistellä .
Ja kun niillä teillä kotiloväki aina takalaukussa roikkuupi ko tuntuu et niilleioo rajotuksia niillä osuuksilla olleskaan .
Painostavaa
Triumph Tiger 800 XRX
Ajelin muutama viikko sitten Riihimäen suuntaan (tien numeroa tietenkään muista, Forssa_Riihimäki-Lahti) *ja siellä oli noita silppureita rakenneltu. Ajokaista näkyy käyvän jo näin kesäaikaankin niin ahtaaksi että sulkuviiva (oikealta puolelta) oli kulunut pois. Pitänee tehdä talvella retki samoille seuduille ja katsoa miten talvikunnossapito toimii. Ihan kuin tielaitoksella ei olisi parempaakin tekemistä...
Eipä onnistu; Ruotsissa näin kun biilillä oli ajettu ihan pikkasen vaijerikaiteeseen. Vasen etupyörä ripustuksineen oli tiellä 20m auton takana.(Elazi @ Syys. 12 2006,17:46) kirjoitti
Linkki Tuota lueskelin ja jotenkin alkoi tuntua siltä että paljon on työtä tehtävä että kaikki Suomen tiet on rakennettu niin turvallisiksi ettei käsittelyvirhe aiheuttaisi onnettomuutta (suurin kohtaamisonnettomuuden syy).
Pakkoko se on ajaa siinä kaiteen vieressä. Valitsee sen toisen kaistan.(legi @ Syys. 12 2006,17:10) kirjoitti
Jaa minkähän kaistan? Kun siinä kaistojen välissä tulee olemaan se kaide, ja se toinen kaista on se vastaantulevien kaista. Nyt ei puhuta näistä köyhän maan moottoriteistä (4 kaistaa ja aita välissä) tai esim. Tre-Jkl -välisen tien kaiteilla varustetuista ohituskaistoista, vaan tulevista ihan tavallisista kaksikaistaisista teistä, joissa keskelle tietä vedetään tommoinen kaide. Kiva ajaa sitten putkessa, eikö vaan?(Rocketeer @ Syys. 13 2006,08:07) kirjoitti
No ajaa sitten vaikka pientareella tarpeeksi hiljaa, jos niin pelottaa.(canepazzo @ Syys. 13 2006,13:01) kirjoitti