Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 96:sta
  1. #31
    Lainaa kirjoitti
    Nykyiset kaideohjeet on saatavissa Tiehallinnon nettisivuilta. Vain ohjeiden mukaisia kaiteita asennetaan uuden turvallisuussuunnitelman toteutuksessakin.
    Tiehallinnon nettisivuilla on muutama varsin kätevä ja hyödyllinen toiminto, mutta se tiehallinnon jargon -osuus olikin sitten sitä samaa linjaa kuin esim. vero.fi tai tulli.fi. Tai ainakaan en siis onnistunut noita kaideohjeita sieltä lyhyehkön selauksen avulla löytämään. Eli mistähän ne ohjeet sitten löytyvät? Voisi olla ihan mielenkiintoista tutustua. Semmoisilla teillä, joissa on koko ajan vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan, tuollaiset kaiteet vielä menettelevät.

    Lainaa kirjoitti
    Kiistaton tosiasia on, että kaiteet säästävät enemmän ihmishenkiä, kuin mitä niistä on motoristeille lisävaaraa. Törmää ne toisen ajoradan vastaantulijat sitä paitsi motoristeihinkin.
    Kiistaton tosiasia on aika voimakas ilmaus. Miten perustelisit ja todistaisit tuon tarkemmin?

    Onko tuollainen kuolonkolarien nollatavoite edes kovin mielekäs, kun kiskoliikenteessäkään ei ole päästy täysin nollatulokseen?
    Vuonna 1994 tapahtui Imolan F1 -radalla kaksi kuolemantapausta, ja niiden jälkeen otettiin muutamalla vanhalla F1 -radalla käyttöön tilapäiset shikaanit, eli radalla oli ajoittain sellaisia pehmustettuja seiniä, jotka piti kiertää nopeuden hillitsemiseksi.
    Olisiko siinä hyvä idea, että meilläkin alettaisiin sekä moottoriteille että tavallisille pääväylille pystyttää tuollaisia shikaaneja, vaikka 200 metrin välein? Niiden kaiteiden kera, tietty, ettei kukaan pääsisi fuskaamaan, ja niin leveät shikaanit, että rekat mahtuvat niistä läpi vain nipinnapin. Eikös se olisi hyvä idea, nopeudet taatusti laskisivat ja taas teoreettinen ihmishenkien säästötulos olisi vielä parempi kuin pelkillä kaiteilla? Pitäisikö tuosta kenties tehdä aloite jollekin ministerille?
  2. #32
    Lainaa kirjoitti
    No ajaa sitten vaikka pientareella tarpeeksi hiljaa, jos niin pelottaa.

    No ei pelota vaan lähinnä veetuttaa. Mutta aja sinä vaan rohkeasti sitä piennarta, vaikka konttausvauhtia läpi loputtomien suoaukeiden ja korpisuorien.
  3. #33
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:37) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Nykyiset kaideohjeet on saatavissa Tiehallinnon nettisivuilta. Vain ohjeiden mukaisia kaiteita asennetaan uuden turvallisuussuunnitelman toteutuksessakin.
    Tiehallinnon nettisivuilla on muutama varsin kätevä ja hyödyllinen toiminto, mutta se tiehallinnon jargon -osuus olikin sitten sitä samaa linjaa kuin esim. vero.fi tai tulli.fi. Tai ainakaan en siis onnistunut noita kaideohjeita sieltä lyhyehkön selauksen avulla löytämään. Eli mistähän ne ohjeet sitten löytyvät? Voisi olla ihan mielenkiintoista tutustua.
    En löytäny minäkään? Missä?
    Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
    V2 = Voima + Vääntö
  4. #34
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:37) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Kiistaton tosiasia on, että kaiteet säästävät enemmän ihmishenkiä, kuin mitä niistä on motoristeille lisävaaraa. Törmää ne toisen ajoradan vastaantulijat sitä paitsi motoristeihinkin.
    Olisiko siinä hyvä idea, että meilläkin alettaisiin sekä moottoriteille että tavallisille pääväylille pystyttää tuollaisia shikaaneja, vaikka 200 metrin välein? Niiden kaiteiden kera, tietty, ettei kukaan pääsisi fuskaamaan, ja niin leveät shikaanit, että rekat mahtuvat niistä läpi vain nipinnapin. Eikös se olisi hyvä idea, nopeudet taatusti laskisivat ja taas teoreettinen ihmishenkien säästötulos olisi vielä parempi kuin pelkillä kaiteilla? Pitäisikö tuosta kenties tehdä aloite jollekin ministerille?
    Varmaan pitäisi tehdä aloite prätkäkansan ikiomalle edunvalvojalle valtioneuvostossa, alusvaatemalli-ministeri T. Vienonen-Saarelalle.
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  5. #35
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:39) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    No ajaa sitten vaikka pientareella tarpeeksi hiljaa, jos niin pelottaa.

    No ei pelota vaan lähinnä veetuttaa. Mutta aja sinä vaan rohkeasti sitä piennarta, vaikka konttausvauhtia läpi loputtomien suoaukeiden ja korpisuorien.
    Se pientareella ajaminen oli lähinnä vinkki sulle ja muille keitä kaiteet pelottaa. Mulle on aivan sama oli kaiteita tai ei.
  6. #36
    Keskikaiteella estetään kohtaamisonnettomuudet, jollainen oli mm. tänään Nurmijärven onnettomuus. Tuossa onnettomuudessa kuoli motoristi, joka oli ilmeisen vailla mahdollisuuksia tehdä mitään onnettomuuden välttämiseksi.
    Ilman lapsia ei ole huomista.
  7. #37
    Kukaan ei valita Bodomin-lenkin järeistä puista suoraan tien reunassa tai Velskolan pätkän asvaltin reunaan päättyvistä kallioista?

    On niissä kallioissa jokunen ristikin piirrettynä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  8. #38
    Lainaa (NOx @ Syys. 13 2006,15:30) kirjoitti
    Kukaan ei valita Bodomin-lenkin järeistä puista suoraan tien reunassa
    On tullut aina joskus ajeltua Bodom-järven lenkkiäkin ja samalla mietittyä, että taitaa olla kuitenkin kertaluokkaa suurempi riski menettää henkensä telttailemalla siellä päin.
    Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
  9. #39
    Lainaa (Bomber @ Syys. 13 2006,15:46) kirjoitti
    On tullut aina joskus ajeltua Bodom-järven lenkkiäkin ja samalla mietittyä, että taitaa olla kuitenkin kertaluokkaa suurempi riski menettää henkensä telttailemalla siellä päin.
    Yleensä talutan tuon pätkän, jos tarvii oikaista kehältä vihdintielle. Kerran meinasin liukastua irtosoraan mutkassa.

    Asiaakin (?): Muistelisin täällä olleen keväällä jokin ketju aiheesta. Jotakin testipaikkaa kaiteiden levyttämiselle kyseltiin kun pitäisi toimivuutta tutkia.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  10. #40
    Lainaa (Pena @ Syys. 12 2006,16:45) kirjoitti
    No kyllä mä ennemmin sen menoni lopetan keskikaiteeseen kuin vastaan tulevan auton alle. Ei jää vastaantulijan mieltä loppuiäksi painamaan että olisinko vai enkö olis voinut tehdä jotain.
    Puolikas sinusta menee vastaantulijan alle ja jalkopuoli takanatulijan alle.
    Honda CBR 600F
  11. #41
    Lainaus: Lapin Kansa 13.9.2006. "Simoon tulee Suomen Ensimmäinen vaijerikaide erottamaan ajoradat toisistaan ja on mahdollista, että koko Simon ja Iin välinen tie varustetaan aikanaan vaijerikaiteella. Ruotsissa niistä on hyvät kokemukset." Huh huh, pelottaa! Esim. liukkaus, esteen väistö , *yms, Sekunnin murto-osassa päätä, raviin ,kaiteeseen vai päälle. Vähintäänkin motoristin kylkiluista tulee helmitaulu. Onkhan tosi, nuo" Ruotsin hyvät kokemukset."
    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  12. #42
    Lainaa (Massu @ Syys. 13 2006,16:09) kirjoitti
    Lainaa (Pena @ Syys. 12 2006,16:45) kirjoitti
    No kyllä mä ennemmin sen menoni lopetan keskikaiteeseen kuin vastaan tulevan auton alle. Ei jää vastaantulijan mieltä loppuiäksi painamaan että olisinko vai enkö olis voinut tehdä jotain.
    Puolikas sinusta menee vastaantulijan alle ja jalkopuoli takanatulijan alle. *
    Hieno homma. Näin ovat kaikki tyytyväisiä, ja kansandemokratian turvallisuus eikun lisääntyy.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  13. #43
    Lainaa (jennica @ Syys. 12 2006,17:03) kirjoitti
    Keskustelussa nousi esille moneen otteeseen keskikaiteet ja kysyin "arvon raadilta", että minkälaiset nämä keskikaiteet tulevat olemaan. Jos ovat vaijerikaiteet, niin onko motoristien turvallisuus (tai oikeastaan turvattomuus) otettu huomioon. Tuumasivat (vapaasti suomennettuna), että aihe on herättänyt keskustelua motoristien parissa, mutta kun muut kaiteet ovat niin kalliita ja kun on tuo budjetti, plaa plaa. Ja eihän sitä pidä kaiteisiin ajaa. "Ihanko tosi" Ensimmäisiä vaijerikaiteita aletaan jo ihan tässä lähiaikoina rakentamaan jollekkin pohjois-Suomen tieosuudelle. En nyt jaksa muistaa minne... Itselleni jäi se kuva, että vaijerikaiteet tulevat valtaamaan Suomen pääteiden varret.
    Kysymys tuohon vastaukseen:

    "Eikö ole rahan haaskausta sitten rakentaa niitä kaiteita, jos niihin ei ole tarkoitus ajaa? Vai ovatko ne sinne tien kaunistukseksi laitettu? Kyllä olisi budjetissa tärkeämpiäkin kohteita kuin tienvarsien visuaalisen ilmeen parantaminen. Voisi jopa käyttää nekin rahat tieverkon turvallisuuden parantamiseen. Kenties."

    - "VFR kehrää ja paukkuu" -
  14. #44
    Suurin syy kohtaamisonnettomuuksiin on kuljettajan virhe ja tästä syystä keskikaiteita aletaan rakentelemaan tahtiin 70km vuodessa, toimenpiteiden kustannukset n.70milj. euroa vuodessa, lähde Link.
    Mielestäni aikas kallis hanke. No täytyyhän tiet olla siinä kunnossa että virheitä voi tehdä, ei sen ajotaidon kanssa niin väliä ole.
  15. #45
    vähemmistöjä syrjitään taas. Noh kaipa se riski on otettava jos moottoripyörällä haluaa ajaa.
    =)
  16. #46
    Lainaa (Sepou @ Syys. 15 2006,23:07) kirjoitti
    Suurin syy kohtaamisonnettomuuksiin on kuljettajan virhe ja tästä syystä keskikaiteita aletaan rakentelemaan tahtiin 70km vuodessa, toimenpiteiden kustannukset n.70milj. euroa vuodessa, lähde Link.
    Mielestäni aikas kallis hanke. No täytyyhän tiet olla siinä kunnossa että virheitä voi tehdä, ei sen ajotaidon kanssa niin väliä ole.
    Oho, taisin heittää samansisältöisen kommentin jo aikaisemmin tähän ketjuun, ei kuitenkaan muuta ihmettelyä tosta projeketista.
  17. #47
    Lainaa (kallokas @ Syys. 15 2006,16:15) kirjoitti
    Lainaus: Lapin Kansa 13.9.2006. "Simoon tulee Suomen Ensimmäinen vaijerikaide erottamaan ajoradat toisistaan ja on mahdollista, että koko Simon ja Iin välinen tie varustetaan aikanaan vaijerikaiteella. Ruotsissa niistä on hyvät kokemukset.
    No eipä yllätä.Se Simon suora onkin kummallinen onnettomuuspaikka.
    Suoraa tietä ja 100 nopeus, silti sivuteiden liikenne aiheuttaa aina siellä yllätyksiä.En silti usko niiden yllätysten poistuvan vaikka kuinka kaiteita laittelisivat.Saattaa jopa käydä niin, että tilanne pahenee..
    Samoin sitten minäkin protestoin tuota Aironian kirjoitusta...
    On kovin ylevää tulla ylipäätään minnekään tarjoamaan viranomaisen näkemystä asiasta ainoana ja oikeana.
    Mutta ehkäpä henkilö itse joutuu joskus tekemään valinnan vaikkapa kuorma-auton ja vaujerikaiteen välillä...
    Mielenkiinnolla odotan kokemuksia...sieltä elävästä elämästä.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  18. #48
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:37) kirjoitti
    Eli mistähän ne ohjeet sitten löytyvät? Voisi olla ihan mielenkiintoista tutustua.
    KAIDEOHJEET



  19. #49
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:01) kirjoitti
    Lainaa (Rocketeer @ Syys. 13 2006,08:07) kirjoitti
    Lainaa (legi @ Syys. 12 2006,17:10) kirjoitti
    Lainaa (Rocketeer @ Syys. 12 2006,09:52) kirjoitti
    Kuka sitä nyt suoralla tiellä alkaa kaatuilemaan ? Suurempi vaara on se , että suoraan ajaessa putoaa meteori päähän. Kannattaa vähän mutkitella välillä.
    välillä on tiellä sitä roinaa niin ettei kaistan puolikas riitä väistämiseen. en haluaisi valita ajanko siihen kuorma-auton renkaan riekaleisiin vai kaiteeseen
    Pakkoko se on ajaa siinä kaiteen vieressä. Valitsee sen toisen kaistan.
    Jaa minkähän kaistan? Kun siinä kaistojen välissä tulee olemaan se kaide, ja se toinen kaista on se vastaantulevien kaista. Nyt ei puhuta näistä köyhän maan moottoriteistä (4 kaistaa ja aita välissä) tai esim. Tre-Jkl -välisen tien kaiteilla varustetuista ohituskaistoista, vaan tulevista ihan tavallisista kaksikaistaisista teistä, joissa keskelle tietä vedetään tommoinen kaide. Kiva ajaa sitten putkessa, eikö vaan?
    tätä hain. juuri tuota tre-Jämsä väliä tulee ajaettua usein. viimeksi sunnuntaina ajelin ruuhkassa, edessä ja takana auto parin metrin päässä kun edessä jarrutettiin. olihan siinä edellä menevän auton ja kaiteen välissä pyörän mentävä rako, jos takaa tullaan päälle, mutta ei siinä mitään ylimäärästä enää väistetä.

    eli ei siinä ole mitään toista kaistaa ja se yksi tuntuu ilman liikennettäkin turhan kapealta. samanlaisia paikkoja olen nähnyt muuallakin.
    -- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

    <s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
  20. #50
    Lainaa (aironia @ Syys. 18 2006,14:56) kirjoitti
    Ja kuten aiemmin sanottua, kaidetesteistä moottoripyörille on vielä niin vähän tutkittua tietoa, että johtopäätöksiä esim. eri kaidetyyppien lisäriskistä motoristille ei ole olemassa.
    Ei tämä nyt ihan näinkään ole. Tutkimuksia on tehty maailmalla, ne ei vain kelpaa suomalaiselle virkamiehelle.

    Esimerkiksi tämä. Huom! Avaa suoraan PDF-tiedoston.

    En suosittele testitulosten lukemista etenkään vaijereiden osalta jos jo muutenkin pelottaa.

    Hollannissa liikenneministeriö tekee aktiivista työtä ja kartoitusta aiheesta.

    Täällä ensin tehdään ja sitten korjataan. Lopuksi vingutaan taas on rahat loppu.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  21. #51
    ^ Toimiva linkki testituloksiin

    Lainaa (kallokas @ Syys. 15 2006,15:15) kirjoitti
    Lainaus: Lapin Kansa 13.9.2006. "Simoon tulee Suomen Ensimmäinen vaijerikaide erottamaan ajoradat toisistaan ja on mahdollista, että koko Simon ja Iin välinen tie varustetaan aikanaan vaijerikaiteella. Ruotsissa niistä on hyvät kokemukset." Huh huh, pelottaa! Esim. liukkaus, esteen väistö , yms, Sekunnin murto-osassa päätä, raviin ,kaiteeseen vai päälle. Vähintäänkin motoristin kylkiluista tulee helmitaulu. Onkhan tosi, nuo" Ruotsin hyvät kokemukset."
    Jos se tarkoittaa, että "hyvät kokemukset ruotsista" = vähemmän ruotsalaisia?
    Try again. Fail again. Fail better.
  22. #52
    Lainaa (legi @ Syys. 18 2006,15:13) kirjoitti
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:01) kirjoitti
    Lainaa (Rocketeer @ Syys. 13 2006,08:07) kirjoitti
    Lainaa (legi @ Syys. 12 2006,17:10) kirjoitti
    Lainaa (Rocketeer @ Syys. 12 2006,09:52) kirjoitti
    Kuka sitä nyt suoralla tiellä alkaa kaatuilemaan ? Suurempi vaara on se , että suoraan ajaessa putoaa meteori päähän. Kannattaa vähän mutkitella välillä.
    välillä on tiellä sitä roinaa niin ettei kaistan puolikas riitä väistämiseen. en haluaisi valita ajanko siihen kuorma-auton renkaan riekaleisiin vai kaiteeseen
    Pakkoko se on ajaa siinä kaiteen vieressä. Valitsee sen toisen kaistan.
    Jaa minkähän kaistan? Kun siinä kaistojen välissä tulee olemaan se kaide, ja se toinen kaista on se vastaantulevien kaista. Nyt ei puhuta näistä köyhän maan moottoriteistä (4 kaistaa ja aita välissä) tai esim. Tre-Jkl -välisen tien kaiteilla varustetuista ohituskaistoista, vaan tulevista ihan tavallisista kaksikaistaisista teistä, joissa keskelle tietä vedetään tommoinen kaide. Kiva ajaa sitten putkessa, eikö vaan?
    tätä hain. juuri tuota tre-Jämsä väliä tulee ajaettua usein. viimeksi sunnuntaina ajelin ruuhkassa, edessä ja takana auto parin metrin päässä kun edessä jarrutettiin. olihan siinä edellä menevän auton ja kaiteen välissä pyörän mentävä rako, jos takaa tullaan päälle, mutta ei siinä mitään ylimäärästä enää väistetä.

    eli ei siinä ole mitään toista kaistaa ja se yksi tuntuu ilman liikennettäkin turhan kapealta. samanlaisia paikkoja olen nähnyt muuallakin.
    Miksi se auto oli edessäsi vain parin metrin päässä ? Oletko kuullut turvavälistä ?
  23. #53
    Lainaa (legi @ Syys. 18 2006,15:13) kirjoitti
    Tätä hain. juuri tuota tre-Jämsä väliä tulee ajaettua usein. viimeksi sunnuntaina ajelin ruuhkassa, edessä ja takana auto parin metrin päässä kun edessä jarrutettiin. olihan siinä edellä menevän auton ja kaiteen välissä pyörän mentävä rako, jos takaa tullaan päälle, mutta ei siinä mitään ylimäärästä enää väistetä.

    eli ei siinä ole mitään toista kaistaa ja se yksi tuntuu ilman liikennettäkin turhan kapealta. samanlaisia paikkoja olen nähnyt muuallakin.
    Kysymys... Mitä vi(deota) siinä on pakko ajaa parin metrin päässä edellä ajavasta autosta kun ei siinä kuitenkaan pääse ohitse?

    Eikö olisi järkevää jättää 60 metriä välimatkaa. Jos edessä ajava jarruttaa yhtäkkiä, voi ottaa sellaisen rauhallisen jarrutuksen eikä takana tuleva perseessä roikkuja tule selkään.

    Ei oikeuta sitä perässätulevan hölmöyttä, mutta ainakin itseensä voi vaikuttaa vaikkei toiseen voisikaan...

    *kukkahattu*

    EDIT: joku ehtikin ensin...



    - "VFR kehrää ja paukkuu" -
  24. #54
    Lainaa (aironia @ Syys. 19 2006,13:25) kirjoitti
    Kyllä se on ihan tiedemaailma itse, joka tuossakin viittaamassasi briefissä toteaa, että lisää tutkimusta tarvitaan, eli ei virkamiehillä ole kompetenssia tuollaisia johtopäätöksiä edes tehdä, kun sen tekeminen tutkimuspiireissäkin edellyttää elämäntyötä kyseisellä sektorilla.
    Tuo testi saattoi olla suppea. Siitä kuitenkin selviää, että vaijeri on vähintäänkin epäilyttävä ratkaisu. Lapin Kansa uutisoi, että sellaista nyt kuitenkin asennetaan. Johtopäätös olisi voinut olla, että ei nyt ainakaan vaijeria laiteta kun on olemassa viitteitä ja alustavaa tutkimustietoa sen vaarallisuudesta? Se, että jotain ei ole tutkittu loppuun asti ei saisi johtaa välinpitämättömyyteen.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  25. #55
    Lainaa (aironia @ Syys. 19 2006,13:25) kirjoitti
    Vaikka olisi houkuttava ajatus kieltää kaikki, mikä TUNTUU vaaralliselta, niin maailma ei (onneksi) toimi näin yksioikoisesti.
    Itse asiassa muuan liikenneasioista vastaava ministeriö on Suomessa tavannut toimia täsmälleen päinvastoin. Kaikki, mistä ei ole olemassa matemaattisin menetelmin tuotettua tietoa, kielletään varmuuden vuoksi, vaikka empiria ei kieltoa tue. Samaa ajattelutapaa noudattaen vaijerikaiteet olisi aikoja sitten kielletty, koska niiden turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa.

    Tämäntyyppistä tarkoitushakuista perustelutapaa on muuten käytetty menestyksekkäästi muuallakin...

    High Stuck Are Wit To
  26. #56
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 13 2006,13:37) kirjoitti
    Olisiko siinä hyvä idea, että meilläkin alettaisiin sekä moottoriteille että tavallisille pääväylille pystyttää tuollaisia shikaaneja, vaikka 200 metrin välein?
    Kyllä ainaki tääl pohjoisessa ollaan jo menossa tohon suuntaan. Joka paikkaan vaan korotettuja suojateitä ja kavennuksia teihin silleen, et siitä mahtuu vaan yks auto kerrallaan. Nopeudet putoavat, ihmiset säilyvät hengissä ja ennenkaikkea liikenne sujuu vallan joustavasti!
    Heinäpään Härkä, zx-10r
  27. #57
    Lainaa (Vince TB @ Syys. 19 2006,17:24) kirjoitti
    Kyllä ainaki tääl pohjoisessa ollaan jo menossa tohon suuntaan. Joka paikkaan vaan korotettuja suojateitä ja kavennuksia teihin silleen, et siitä mahtuu vaan yks auto kerrallaan. Nopeudet putoavat, ihmiset säilyvät hengissä ja ennenkaikkea liikenne sujuu vallan joustavasti!
    Ja vielä pientäkin pienemmän liikenne ympyrät jotta yhdistelmät ja linja-autokin saadaan ajaan hitaasti kun ei meina taittua kyseinen vekotin siitä.

    Ja kun tuo eu aikoinaan määräs nuo liikenteenjakajat niin pohjosesta päin tultaessa ja noustessa zeppeliinin (kempeleen) rampista ja käännyttäessä zeppeliinille päin (vasemmalle) niin on todellakin tiukka paikka yhdistelmälle. Alunperin kun ei kyseistä risteystä oo suunniteltu tuon jakajan kans olemaan.

    Mutta millainen tää vaijerikaide sitten on? Vaijeri joka menee tolppien välissä vai onko kyseessä samanlainen kuin mikä tuli tuohon nelostien (kempele-haaransilta väli) uudelle moottoritie pätkälle eli missä menee normikaiteen sisällä tuo vaijeri?
  28. #58
    Lainaa (aironia @ Syys. 19 2006,13:25) kirjoitti
    Ja valitettavasti kyllä se on myös niin, että jos kaide hillitsee kaasukättä, niin sekin näkyy välillisesti turvallisuuden parantumisena ja tukee mm. keskikaiteiden tarvetta. Jossain menee kuitenkin raja paljonko tavaraa kannattaa tunkea teiden varsille ajoa hillitsemään, mutta tähänhän se taajama-alueiden nopeuden hillitseminen periaatteessa perustuu. Eli ei tehdä tietä näyttämään moottoriradalta, jos nopeusrajoitus on 40 km/h.
    Uusien turvalaitteiden rakentaminen, kuten nämä keskikaiteet, on kyllä käsittämättömän kallista. Niitten turvallisuutta parantava vaikutus ajatellen koko Suomen tieverkkoa ei voi olla suuri johtuen hitaasta rakennusaikataulusta ja niiden vaikutus tunnutaan arvioitavan vain teoreettisella tasolla. Jos jätettäisiin yhdeltä vuodelta 70km kaidetta rakentamatta ja käytettäisiin nekin rahat vaikka teiden pientareiden raivaamiseen elukkavaara-alueella. Näitä elukkakolareita kuitenkin sattuu muutama tuhat vuodessa ja tämä oleellisesti turvallisuutta parantava toimenpide on jätetty tekemättä hyvin monella tieosuudella, vedotaanko rahapulaan, en tiedä.
  29. #59
    Status Update.

    Ajelin viikonloppuna Simon ja Kemin väliä. Vaijerikaiteiden asennus oli käynnissä. Kaidetyyppi oli sellainen että tien keskellä paksut pyöreät tolpat. Tolpan lävisti ylhäällä neljä päällekkäistä vaijeria.

    1. Alaosassa ei ollut vaijereita, eli kaiteen alta pääsee liukumaan kaatunut pyöräilijä vastakkaisen liikennesuunnan eteen/alle.

    2. Vaijerit lävistävät tolpat, eli jos pyöräilijä törmää loivassa kulmassa vaijeriin, ja liukuu vaijeria pitkin, tolppa pysäyttää liu'un ja heittää pyöräilijän todennäköisesti kaiteen yli.

    Eli *melkein* pahin mahdollinen kaideratkaisu (kun vertaa tuohon aiemmin mainittuun saksalais australialaiseen tutkimukseen ja sen simulaatio-osaan). Ainoa hyvä puoli oli tuo tolpan pyöreys, eli se hieman pienentää tuota kakkoskohdan todennäköisyyttä - toivon.

    *HACY

    PS: Asennus oli vielä kesken, mutta tuolta ne tässä vaiheessa näytti.
  30.  
  31. #60
    No niin,näinkö se menee.Muutama viikko sitten sanottiin,ettei ole tutkittu tarpeeksi ja nytkö sitten on, ko niitä asennetaan jo ja vielä ilmeisesti "edullisinta", mutta tehokkaimmin tappavaa perusmallia. Ei oikein istu hyvinvointivaltion imagoon, tämmöset touhut.
    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen