Eli ajossa nikin alta löytyvä pyörä ja on jäänyt mietityttämään, että kuinka kovaa möykkää se venakoneisto saa oikein pitää. Toki ymmärrän, että se desmokoneen toimintaperiaate lisää jonkin verran mölyä jousiversioon nähden. Mutta missä kohtaa kulkee se raja, minkä jälkeen pitää huolestua?
Nakutus kielinee myös tässä konstruktiossa liian suurista välyksistä?
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Kylmänä vähän rallattaa, mutta koneen lämmettyä ei se oikeilla välyksillä juurikaan ääntele.
Kuinka paljon olet ajanut edellisen venojen säädön jälkeen? Kyseessä todennäköisesti ihan normaali kuluma/ säädön tarve...
- shine can never replace attitude -
Ducati SS
Harley Davidson FXD Super Glide
Suzuki Bandit
Pari tonnia sitten. Etumuki oli toleransseissa mutta takimmaisen välys oli aika alarajalla. En viitsinyt lähteä säätämään, kun kuitenkin ajatuksena oli venat säätää kauden päätteeksi timmiin kuntoon. Tämä minua hieman ihmetyttääkin, että miksi tuo koneisto nakuttaa, kun kummassakaan ei välykset pitäis olla yli toleranssien.
Kuinkas paljon ölpät vaikuttaa tuohon ääntelyyn?
Iski nyt epäusko itseeni kun toista kertaa tuli nuo välykset mitattua, eikä vieläkään mitään vikaa tunnu löytyvän.
Osaiskohan joku heittää rautalangasta vääntäen mitkä nuo 2v koneen välykset ovat, josko vika olisi sittenkin sisälukutaidossani.
Että kiitoksia kovasti jo etukäteen...
edit: Mahtaakohan jollakulla olla tuo 97-> SS workshop manuaali, jonka duc.nu:sta pääsi ennen lataamaan ilmaiseksi? Nyt ovat mokomat laittaneet siihen Paypal maksun. Eihän tuo puolentoista euron hinta mikään kova olis, mutta kun ei oo sitä helvatan luottokorttia.
Tuossa
pako aukaisu (ylä)0,12-0,15
pako sulku (ala) 0,03-0,05
imu aukaisu (ylä) 0,10-0,12
imu sulku (ala) 0,03-0,05
Sulku eli alavälyksen mittaat helpoimmin ylävälyksen kautta eli venttiilin päästä.
www.moto-hame.fi
Kiitoksia juurikin tätä hain. Varmistetaan nyt vielä, ettei mikään mene itselläni pieleen
Eli imupuolen avausvälykset olivat mitattuna 0.06 ja 0.11. Nämä siis lienevät toleransseissa.
Imupuolen mitatut sulkuvälykset olivat 0.12 ja 0.21, jolloin pienen laskutoimituksen jälkeen pääsemme arvoihin 0.06 (0.12-0.06=0.06) ja 0.10 (0.21-0.11=0.10). Taaskin ollaan oman käsitykseni mukaan toleransseissa.
Pakopuolen avaus 0.07 ja 0.09 ja sulku 0.12-0.07=0.05 ja 0.14-0.09=0.05 ja taas toleransseissa.
Jos olen ymmärtänyt jonkun asian väärin, niin olisin kovasti kiitollinen jos joku sen meikäläiselle osoittaisi. Alkaa pikkuhiljaa nimittäin ahdistaa tuo nakutus kun alkaa pelkäämään ettei se kuulukaan venakoneistosta...
Mistäs nämä nyt tulivat? Itse en löydä kaksiventtiiliselle kuin seuraavat arvot:(Moto-Häme @ Syys. 15 2006,23:10) kirjoitti
assembly / inspection
0.10¸ 0.12 / 0.05¸ 0.12 Imu auki
0.12¸ 0.15 / 0.05¸ 0.15 Pako auki
0.03¸ 0.05 / 0.03¸ 0.20 Imu kiinni
0.03¸ 0.05 / 0.03¸ 0.20 Pako kiinni
Edit: jaa ne on noi assembly arvot. Eikös noista tarkastaessa pitäisi kattoa nuo kauttaviivan jälkeiset arvot? Vai ymmärränkö inspection sanan nyt jotenkin väärin
Imupuolen avauksen 0.11 on ok mutta 0.06 tiukka.(Sartre @ Syys. 15 2006,23:29) kirjoitti
Imupuolen sulkuvälyksistä 0.10 alkaa olemaan yläkanttiin jo.
Pakopuolen avaukset molemmat tiukat, sulkupuoli ok.
www.moto-hame.fi
Mites sinulla alavälys on 0,21, sehän on ihan liikaa, tulisi olla lähellä nollaa.(Sartre @ Syys. 15 2006,23:29) kirjoitti
Eikä siinä säädössä mitään matematiikkaa tarvita vaan säädetään alavälys ja ylävälys ohjearvoonsa.
Meikäläinen säätää aina alavälyksen nollille siten että nokka-akseli pyörii jouhevasti ja ylävälyksen kymppiin. Minun moottori on tosin pieniventtilinen malli vm -86, mutta näillä on menty 100tkm. Ainut asia joka säätötarvetta on aiheuttanut on ollut karsta pakoventtiilin seetissä (alavälys tiukkenee). Taitaa olla vieläkin alkuperäiset säätöpalat koneessa (öpaut) notta ei ne venat tai seetit paljon siellä kulu.
Kun sen välyksen mittaa siitä venttiilin päästä painamalla sulkevaa rocker-armia alaspäin niin kyllä siinä vähän matikkaa tarvitaan. Nyt on sitten venttiilit iskussa, mutta vielä en tulille uskaltanut laittaa. Eiköhän se tuosta. Oletettavsti nakutus johtui juuri ja nimenomaan tuosta 0,10 välyksestä. Eihän se mikään korviahuumaava ollut ennen remppaa, mutta semmonen kuitenkin että ilman tulppia ajaessa mietitytti.
Raportopidaan taas kun olen viisaampi
Ja suurkiitos Moto-hämeelle
mistä noita venttiilien säätöpalikoita saa ostettua? pitää talven aikana säätää...
Happy with what you have to be happy with.
Hailac on aika kova sana, mutta myös paikallasia Ducatiliikkeitä kannattaa kiusata, josko semmosen palasatsin ovat hommanneet.
Oma pyörä tuntuu toimivan ihan mallikkaasti. Tai ainakin sata kilsaa on alla, eikä mitään ole vielä räjähtänyt.
Niille jotka hommaa pohtivat itse tehtäväksi, niin sanoisin että kannattaa ehdottomasti. Kaikkein kivuttomin venasäätö, jonka olen koskaan MP:lle tehnyt. Ainoa vittumainen osa on sulkevan säätöpalan takaisin laitto puolikuineen, mutta muuten homma oli yhtä iloa. Erikoistyökaluja ei tarvita (paitsi SS vaatii extra matalan kuusiokoloavaimen, jos mielii päästä venoihin käsiksi ilman takapampun irroitusta), mutta tiuha rakotulkki on arpomisen estämiseksi varsin suositeltava hankinta.