Kolme värivaihtoehtoa ensi vuodelle olisi tyrkyllä:
Musta:
Vaalenaharmaa (matta?), missä jotkut kierrätysvanteet tämänvuotisesta - toivottavasti vaihtuu:
Musta/sini/mattahopea:
edit: kuvien linkit kuntoon
Dixi et animam levavi
Ei ollenkaan huonoja värivaihtoehtoja....![]()
Honda CBR1000 -88 ex
Ducati ST4 -00 ex
BMW K1200S -05 ex
KTM 530 EXC-R -09 ex
KTM 125 EXC -07
Musta on aina hieno ja oma suosikkini mutta kovassa käytössä (=matkakäytössä) tarpeettoman arka väri. Korttelinkiertoon ahkeralle puunaajalle oivallinen.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Edelleenkin se ampiaisväritys on ollu mun mielestä paras.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jos haluaisin jostain syystä taas omistaa tuollaisen, niin mattaharmaa olisi ehdoton. Tosin nuo vanteet (tähän sellainen oksennushymiö...)
- Rajatonta Voimaa! -
Niin mustakin.(Jassu @ Syys. 14 2006,14:18) kirjoitti
Ensi vuonna ei ole sitten muita kuin nuo kolme. Toivottavasti noi harmaan vanteet on jokin pila. Ei sovi kyllä yhtään tuon värin kanssa.
Dixi et animam levavi
Täytyy myöntää, että olen odotellut tuon mustan tuloa (sekä ehkä vähän myös lastentautien häviämistä). Kunhan nuo nyt kauppoihin ehtivät, menen välittömästi tiedustelemaan vaihtotarjousta.
Muuten ne on jo vähän oppineet piirtään ja muotoileen, sitte joku on ruuvannu jonku rhs:n pätkän penkin alle että oikeen näkyy kauas.
Mitähän toi maksaa toi ajovalonlasi, ainakin se on yhtä iso ku kuplavolkkarissa tuulilasi ennen aikaan - vai tietty ne myy koko umpion kerralla?
Edit: siinä on muuten Multistradan näköö, takapenkin tienoilla. Italialainen muotoilu, osin ehkä...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Mikä se multistrada on? Joku monikatu?
Se ajovalo on jotain pleksi ja koko homma lienee yhtenäinen paketti. Toi on kyllä töppi, että mustarunkoisissakin vehkeissä on samat hopeiset takajalkatappien kannattimet ym. Itse anodisoin/anodisoidutin/mitähittoa nuo mustiksi.
Miksei tuossa mustassa voisi samantien olla runkokin musta ja vilkut kanssa tummennetut, ettei kukaan vaan huomaa väistellä liikenteessä?
Dixi et animam levavi
Multistradasta joku sanoi osuvasti, että muistuttaa pölynimurin ja heinäsirkan risteytystä. Puimuri on toistaiseksi vähän jämäkämmän näköinen.
Joku takarungon mustaus-anodisoitatuitatutus voisi olla paikallaan mustassa. Kuvassa on vähän niinku liikaa harmaata vaan takana, toisaalta se voi luonnossa näyttää ihan toisenlaiselta.
Pahus kun on alkanut kiinnostaa tämä K1200S: sinimustahopea näyttääkin hyvältä. Koeajon perusteella (FL-6 RMHeinolla) myös erittäin mukava ja tasapainoinen kokonaisuus. Laukut vähän arveluttaa, että onko tarpeeksi isot. Ja vielä kun oppisi kuuntelemaan neloskoneen surinaa. Ollaan niin twinimiähiä että. Kaikkeen tottuu, kai.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Kyllä ne laukut yhdelle on ihan tarpeeksi isot vähintään viikon reissulle. Ne leviää aikas leveeksi täysin laajennettuina. Jos on yksin matkassa, niin tuommoinen vedenpitävä putki on ihan kätevä. Tuli ostettua Louisilta varsinaista ajopukua varten, kun oli Saksassa niin pirun kuuma, että piti jokin kesämekko ostaa avuksi. Tuommoisella verkkosukalla saa näppärästi kiinni (niksipirkka). Tuo on 35l:n malli ja siihen sopii pirusti tavaraa. Jos on kyyditettävä, niin sitten kannattaa ehkä hankkia perälaukku tarvikkeena. Tuossa 2007-mallissa ei ole enää ABS-servojarruja, joten jarrut pelaa ilman sähköjäkin. Muuta muutosta ei tietääkseni ole. Osta ihmeessä! Itse ajellut tuommoisella yli 46000km (FL-6:lla 36tkm) tähän mennessä ja vieläkin ihan innoissani. Tarvikepöntöllä vielä tulee pehmeän matalat murinat, niin kyllä siinä tottumukset unohtuu.
![]()
Dixi et animam levavi
Niinhän se voi olla, että Remuksella tai jollain romuluksella tulee tarpeeksi törinää, niin ei kuullosta surinalta. Ja olenhan nytkin laajentanut kantokapasiteettia tilavuuden suhteen vesitiiviillä n. 50-litraisella tavararullalla, joka on köytettynä takaritsille kun soolona ajaa. K12Ssähän on matkapyöränä varmaan hyvä jos on bokseriässään tottunut, ajoasento ei ole ainakaan kyykympi vaan yllättäen pystympi. Näin persjalkaisella ei polvikulmakaan mene liian jyrkäksi, ja alusta tuntui tosi mahtavalta, ainakin ESAllisessa pyörässä. Kuinka sitten vauhdin kanssa malttaa kun bokseriässässäkin on malttamista. Mene ja tiedä x-)
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Myös minua on alkanut kiinnostamaan K1200S sillä pari kertaa olen ajellut kyseisellä pyörällä. Todella hiljainen kypärämelultaan verrattuna nykyiseen pyörään (FJR1300). Tehoa kivasti ja hyvä ajoasento mutta ääniähän ei voi rivinelosessa verrata v2:n tai varsinkaan L2:n.
Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
Ajokausi lähenee tältä vuodelta uhkaavasti loppuaan ja
myyntipalstoilla kuulutetaan hyvän vaihdokin
tilaisuuksista...
voisko silti joku arvon Bemu herroista kertoa
- rehellisesti please - mitä yllä kirjoitetut
lastentaudit tällä mallilla ovat ?
' Täytyy myöntää, että olen odotellut tuon mustan tuloa (sekä ehkä vähän myös lastentautien häviämistä). Kunhan nuo nyt kauppoihin ehtivät, menen välittömästi tiedustelemaan vaihtotarjousta'
Itselläni ei ole Bemusta kokemusta - muutamalla
kaverillani kylläkin, mutta eri malleista.
Mielipiteet näillä herroilla jakautuvat aikalailla laidasta
laitaan.
Hieno pyörä tuo K1200S totta tosiaan on.![]()
2005 mallisessa on vaihdettu mittaristoja jumittavan nopeusmittarin tai hiipuvan LCD-näytön takia. 2006-mallissa LCD-näyttö on erilainen ja siihen saa pienellä lisämaksulla ajotietokoneen.(vffer @ Syys. 22 2006,16:35) kirjoitti
2005-mallisessa kytkimessä oli jotain tapauksia (mm. biken testipyörä), joissa kytkimen eräs lukkorengas oli irronnut ja mennyt silpuksi öljypumpussa. Takuuna on vaihdettu öljypumppu ja kytkin. Oma edellinen piti pientä rohinaa tyhjäkäynnillä. Heinolla olivat vaihtaneet sen ja olin paikalla, kun huoltomies avasi sen vanhan paketin. Ei siinä ollut mitään vikaa ja kuluminen nimellistä 36000km jälkeen. Huoltomies sanoi, että se rohina tulee, kun kytkin pääsee elämään kytkinkellossa, kun tyhjäkäynnillä käynti ei ole kuitenkaan niin tasaista.
Throttle body -ongelmia oli alkupään pyörissä. Korjauksena on vaihdettu koko kaasuläppähässäkkä. Itse vika on ollut potikassa, mutta se on ollut integroitu koko runkoon. Uudemmissa on erillinen potikka.
Epätasaiseen käyntiin on tullut useita päivityksiä ja nykyään käyvät ihan hienosti koko kierrosalueella. Nuo päivitykset saa kaikkiin pyöriin. Aika iso ero tosiaan siihen, mitä mun edellinen oli uutena ja miten hienosti se kävi vuoden päästä.
Etuvilkujen laseihin on tullut halkeamia ja niitä on vaihdettu takuuseen.
Omassa oli kulahtanut vaihdepolkimen nylonlaakeri.
Jotain satunnaisia vikojahan saattaa kuitenkin aina tulla, mutta aika valmiita pelejä nuo ovat. Myyntihän piti alkaa jo syksyllä 2004, mutta koko homma meni puihin, kun kansissa oli jotain materiaaliongelmaa, jolloin tuli hyvää aikaa fiksata muutenkin mopot lopulliseen kuntoon.
Jarruista on vaihdettu banjo-pultteja.
Ei noissa oikein mitään sen kummempaa ole. 2007-malliin tosiaan tulee uusi jarrusysteemi. Ei tuossa vanhassakaan mun mielestä vikaa ole, mutta kehitys kehittyy.
Kyllä minä uskaltaisin ostaa 2005-mallisenkin omien kokemusten pohjalta. Huollossa tekevät kaiken tarpeellisen noihin muutoksiin liittyen.
Ei kun tilaamaan vaan...
Dixi et animam levavi
Peesaan edellistä...(ek@ @ Syys. 22 2006,17:15) kirjoitti
Itse olen nyt ajellut heinäkuusta lähtien uudella vm. 06 K12S:llä n. 8000km. Ei mitään ongelmia.
Entinen pyörä oli FJR, ei pahaa sanottavaa siitäkään, mutta vaihto BMW:hen ei ole kaduttanut yhtään, paremminkin päinvastoin.
FJR:ään verrattuna:
Plussat:
+ alusta ja jousitus (mulla vielä ESA)
+ ei samanlaista ajoviimamelua kypärässä kuin FJR:ssä
+ paremmin toimiva vaihteisto/ välitykset, muuten raksuu samalla lailla, mutta BMWssä vaihteet menee jotenkin vaivattomammin sisään ja kuutosella ei enää kaipaa isompaa pykälää
+ tehot ja vääntö
+ kevyempi käsitellä paikallaan
+ painopiste alempana
+ enemmän kallistusvaraa
Miinukset:
- moottorinohjaus ei ole (vielä?) samalla tasolla kuin FJR:ssä, vaste kaasuunkääntöön kulmikkaampaa
- pienempi tankki - lisääntyneet huoltoasemakäynnit
- kulutus vähän suurempi mun ajossa, (FJR) 5.5l/100km <> 5.7l/100km (BMW)
- enemmän ajoviiman painetta rintakehään
- ajovalot (lähinnä lyhyet) vaatimattomat
- satulanaluksen säilytystilat olemattomat (vaikeuksia sijoittaa Autocomit yms.)
- kypäränviisiiri täynnä ötökkää jatkuvasti
Yllätyksiä:
* ajoasento on yllättävän pysty kaikesta huolimatta, ei väsytä pitkälläkään matkalla
* takajarru on varsin tehoton, se on lähinnä hidasajossa käytettävä hillitsin, etujarrut sensijaan aivan mahtavat
* satula on hyvä pitkälläkin matkalla
* moottori kuullostaa vähän sepelimyllyltä
* huomattavasti enemmän kiinnostuneita pyörii parkkipaikoilla pyörän ympärillä kuin FJR:n kanssa
* joka päivä tuntuu vaan paremmalta hankinnalta
Eli ei kun koeajamaan vaan ja voi käydä kuin mullakin, että tilauslinjalle homma sitten pienen harkinnan jälkeen johtaa...
Ookko huomannut sen ajovalon korkeuden säädön. Kannattaa ruuvata vähän ylöspäin. Ainakin mulla on molemmissa ollut säädetty tosi lyhyelle. Lisäksi siinä on semmoinen pikasäätövipu. Jos tulee kyytiläinen, niin napsauttaa sen vivun toiseen asentoon. Harmi ettei Biltemasta saa enää niitä kirkkaita 100W lamppuja mökkitiekäyttöön. Niillä sinisillä ei näköjään tee mitään. Täytyypä etsiä muualta...(kirin @ Syys. 22 2006,18:14) kirjoitti
Autocomin olen laittanut sen satulan alla olevan kaaren alle. Piti vähän vääntää siinä olevaaa peltiläppää, että sai tungettua alle. Satula vähän painaa Autocomia, mutta laittaa vähän extra kumia niihin kohtiin rungossa, mihin satulan nastat osuu. Ei ole ainakaan mulla vielä ollut mitään ongelmia.
Dixi et animam levavi
Valojen korkeussäädön ja pika-asennonvaihdon vivun olen kyllä noteerannut, mutta en ole niitä säädellyt. Täytyy kokeilla mitä niillä saa aikaan. FJR:ssä on 2xH4 polttimot lyhyille ja pitkille. BMW:ssä 1xH7 lyhyille ja 2xH7 pitkille. Taitaa kyllä tuo lyhyidenkin polttimo palaa, kun pitkät on päällä.
Itse koen, että kontrasti lyhyiden ja pitkien valojen välillä on vähän liian suuri. 100W:nen polttimo lyhyissä voisi tosiaan pienentää tätä kontrastia. Näinköhän CAN väylä sallii tuollaisen lisäkuorman siinä valopiirissä? Täytyy koklata, jos tuollainen polttimo jostain sattuu löytymään.
Mulla Autocom on sijoitettu tilaan, jossa on BMW:n varashälytin, jos sen on pyöräänsä tilanut. Onneksi katsoin satulan alle, kun pyörää koeajoin. Jo silloin totesin tilan niukkuuden ja jätin varashälyyttimen suosiolla pois ostoslistalta. Eli hyvä näin. Mutta mitään ylimääräisiä työkaluja yms. tarviketta on turha kuvitella saavansa satulan alle.
Rengaspaikkausaerosolipullon virittelin muovipussiin ja satulan oikealla puolella olevan muovilevikkeen sisään. Jos sitä tarvitsee niin on avattava 4 ruuvia, jotta muovisen sivulevikkeen saa irti.
Kiitos kokemuksistanne ja mielipiteistänne !
Täytyy yrittää ehtiä JO huomenna koeajoon.
Vaikka niinhän siinä voi hyvin käydä, että se on menoa
sitten...kutsutaan sitä vaikka mopokuumeeksi.
![]()
Kävin tänään koeajamassa K1200S:n ja tykästyin todella paljon, itselläni myös tällä hetkellä FJR.
Bimota DB6 ja Ducati Pikes Peak
Mulla on ollut 3x100W lamput aina mökkitiekäytössä ja hyvin pelittää. Toi rengaspaikkausputeli täytyy hommata varoiksi kanssa. Minkäs kokoinen purkki sinne sopi?(kirin @ Syys. 22 2006,19:25) kirjoitti
Elekäähän nyt kaikki fjr-kuskit käykö koeajossa. Tulee pian inflaatio, jos näitä koko ajan vastaan tulee - hieno pyörä se fjr:kin on...![]()
Dixi et animam levavi
Hyvä, että tehoja voi valoissa (mökkiteille) lisätä ilman ongelmia.
(ek@ @ Syys. 22 2006,21:33) kirjoitti
Paikkauspurkki ei ole semmoinen isopullo.
Jos oikein muistan, niin hommasin aikoinani jo FJR:ään mukanapidettäväksi Biltemasta sellaisen pienemmän, moottoripyöräkäyttöön tarkoitetun putelin. Voi olla, että oli jostain muualtakin, en jaksa muistaa. Ja sattuneesta syystä nyt asian tarkastaminen on vähän työläämpää.
Nippusiteellä se on nyt kiinni jossain niistä runkoraudoista.
Toi tehokkaampien lamppujen vaihtaminen näin syksyn tullessa on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto, vaikka nykyiset valot ovatkin aivan eri luokkaa, kuin mitä oli entisessä pyörässä.
ek@:lle olis kysymys jarruista. Vaihdoit jarrupalat pari jokin aika sitten. Onko jarrujen vinkumista esiintynyt sen jälkeen vai auttoiko palojen vaihto? Itsellä edelleen ongelmana jarrujen kiljuminen taajama-ajossa.
Muuten kyllä päivä päivältä nautintavampaa ajoa KS:llä...
Jos on kahden vaiheilla ja käy koeajolla, niin suunta oli ainakin henk. kohtaisesti jo päätetty sen jälkeen.
Honda CBR1000 -88 ex
Ducati ST4 -00 ex
BMW K1200S -05 ex
KTM 530 EXC-R -09 ex
KTM 125 EXC -07
Ei ole vinkunut yhtään. Ostin Allrightista (ei sintteripalat, vaan ne jotkut platinium). Saa haulla niitten sivuilta ja oli joku 37€ pari.
Dixi et animam levavi