Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    eli -97 xx:n manuska kertoo että bensavalo pitäisi syttyä kun tankissa on jäljellä 4 litraa bensaa, ja neulan mennessä punaiselle alueelle pitäisi enää olla tankissa 3 litraa bensaa(varatankin koko n.5 litraa). missä vaiheessa se bensavalo sitten syttyy ja kuinka paljon alle punaisen asteikon uskaltaa ajaa matkan katkeamatta? itsellä kävi sunnuntaina neula siinä punaisen alarajassa mutta bensavalo ei syttynyt ajettu oli 275 km täydellä tankilla,matkan katkeamatta!. tankkasin sitten 10€ bensaa= 7 litraa bensaa ja mittari nousi karvan yli puolenvälin, eli tankissa on täytyny olla ainakin vielä n. 4 litraa bensaa kysymys kuuluukin kuinka paljon alle tuon punaisen rajan uskaltaa ajaa ja missä vaiheessa kuuluisi bensavalon syttyä? ja paljonko olette ajaneet täydellä tankilla sekä matka että sekalaista ajoa? kiitos




    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  2. #2
    Mulla (-98 xx) toi 275km meinaa yleensä sitä että kohta hyytyy tienlaitaan...
    Micron+dynojet+k&n yhistelmällä toi kulutus siinä 7,5L sataselle, ihme homma on vaan se, että toi pyörä ei syö silti älyttömiä enempää vaikka ajaa kovilla kiekoilla. Mulla on aika hyvä merkki se punavalon syttyminen sille että on n.50km jäljellä riippuen tietty vähä millai on siihen asti ajanu. Aja joskus toi 275km ja käy tankkaan täyteen niin siitähän sen ainaki huomaa paljon ois ollu.
    Blade -06
    XX -98
  3. #3
    Lainaa (mustabirdi @ Syys. 05 2006,12:42) kirjoitti
    Mulla (-98 xx) toi 275km meinaa yleensä sitä että kohta hyytyy tienlaitaan...
    Micron+dynojet+k&n yhistelmällä toi kulutus siinä 7,5L sataselle, ihme homma on vaan se, että toi pyörä ei syö silti älyttömiä enempää vaikka ajaa kovilla kiekoilla. Mulla on aika hyvä merkki se punavalon syttyminen sille että on n.50km jäljellä riippuen tietty vähä millai on siihen asti ajanu. Aja joskus toi 275km ja käy tankkaan täyteen niin siitähän sen ainaki huomaa paljon ois ollu.
    ittelläni ihan vakio xx

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  4. #4
    Vakio kaasarimalli, kulutus 5.1-5.2 (dynottu takarenkaalta 142hv) matkalla ja punavalon sytyttyä olen ajanut kerran 60km eikä vielä nyykähtänyt.
    Ihan loppuun en ole kokeillut.

    Jos ajaa 15tkm kaudessa jää tuohon 7.5l kulutukseen verrattuna n.450e extra rahaa + tietenkin viriputket,dynojetit sun muut säätämiset 1500e ??
    Mutta saahan siitä lisää 5hv...



    Just "nyt" ei bikeä...
  5. #5
    Itsellä oli joskus -00 ruisku. Minun ajolla kulutus oli 5.8 - 6.2 välillä. Valon syttyessä n. 50 kilometriä pääsi (kerran ajoin loppuun ja mittarissa oli 52 km syttymisen jälkeen). Mittarin näyttö ei ollut minusta kovinkaan tarkka ja ajoin pelkästään valon ja tripin kilometrien voimalla.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  6. #6
    2005-mallin ruisku, ja valo syttyy kun noin 8-10 litraa on jäljellä. Olen ajanut sen jälkeen reissussa ollessa tuollaista 100-140 kmh vauhtia 99 km eikä bensa vielä loppunut kun ajoin tankille.

    Tankkasin täyteen ja huomasin että vielä pari litraa oli tankissa jäljellä. Hyvä että on noin päin eli että on vähän pessimistinen mittari.
  7. #7
    edelleenkään en ole saanut selkeetä vastausta kahteen kysymykseen!
    A- missä vaiheessa sitä bensamittaria sen bensavalon pitäisi syttyä, punaisen viivan jälkeen vai sitä ennen?

    B- kuinka alas se mittari voi laskea matkanteon loppumatta,ihan pohjaan?

    mutta kun ei uskaltanu tehdä viime sunnuntaina käytännön testia keskellä ei sitten yhtään mitään klo 22.30

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  8. #8
    Lainaa (666F @ Syys. 05 2006,16:22) kirjoitti
    edelleenkään en ole saanut selkeetä vastausta kahteen kysymykseen!
    A- missä vaiheessa sitä bensamittaria sen bensavalon pitäisi syttyä, punaisen viivan jälkeen vai sitä ennen?

    B- kuinka alas se mittari voi laskea matkanteon loppumatta,ihan pohjaan?

    mutta kun ei uskaltanu tehdä viime sunnuntaina käytännön testia keskellä ei sitten yhtään mitään klo 22.30
    Mulla syttyy valo ('00 ruisku) siinä hiukan alle punaviivan noin suunnilleen. Joskus viisari on laskenut melkein rajotintappiin asti, sillon tais olla ajettu jotain 70 km valo palaen...otahan joskus litran pulloon varabensaa mukaan niin saat turvallisesti testattua missä kohdassa valo syttyy vai onko pimennyt lopullisesti *
    "Ohittaminen kannattaa aina"
  9. #9
    ajoin kerran 305km eikä valo vielä palanut. nojuu, kai se valo sytyy punaviivan kohdalla ja joku 50km olen ajanu sen valon palaessa..
  10. #10
    Lainaa (tlxx @ Syys. 05 2006,16:40) kirjoitti
    Lainaa (666F @ Syys. 05 2006,16:22) kirjoitti
    edelleenkään en ole saanut selkeetä vastausta kahteen kysymykseen!
    A- missä vaiheessa sitä bensamittaria sen bensavalon pitäisi syttyä, punaisen viivan jälkeen vai sitä ennen?

    B- kuinka alas se mittari voi laskea matkanteon loppumatta,ihan pohjaan?

    mutta kun ei uskaltanu tehdä viime sunnuntaina käytännön testia keskellä ei sitten yhtään mitään klo 22.30
    Mulla syttyy valo ('00 ruisku) siinä hiukan alle punaviivan noin suunnilleen. Joskus viisari on laskenut melkein rajotintappiin asti, sillon tais olla ajettu jotain 70 km valo palaen...otahan joskus litran pulloon varabensaa mukaan niin saat turvallisesti testattua missä kohdassa valo syttyy vai onko pimennyt lopullisesti
    Kiitos selventävästä vastauksesta, ainoa vaan että 96-98 mallien tankin koko on pienempi (22L) kun 99-> 24L... täytyy joskus testata kuinka pitkälle pääsee tankkaamatta toivottavasti huoltoasema on sit noin 1km:n säteellä siitä mihin mopo kuolee,on meinaan aika raskas vekotin työnnellä sammuksissa

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  11. #11
    99-mallista alkaen tankin koko on ollut 23 ltr ja on edelleen.

    Tosiasiassa en tiedä onko tankin tilavuus oikeasti muuttunut jossain välissä, vai onko vain ilmoitettu erheellisesti tilavuutta. Mun vm-05 vetää liki tyhjänä sen noin 22 ltr ja jotain päälle.
  12. #12
    Itellä on vm-98 XX ja ihmettelin tässä kuluneella kaudella, että onkohan bensavalo mennyt pimeäksi kun se ei syttynyt vaikka löbömittarin neula oli alle punarajan, siis ALLE punarajan. Ennen kuin aloin purkamaan mittaristoa ja tarkistelemaan merkkivalon poltinta ja tarkistelemaan johtoja ym. otin kuitenkin varabensaa mukaan, ja päätin kokeilla onko valo todellakin pimeänä vai saapiko tankin ajaa kuinka tyhjäksi ennen kuin valoon tulee eloa. Nooh, syttyihän se punavalo, mutta neula laski reilusti alle punaisen alueen ennen kuin valo alkoi pilkottaa.

    En tiiä onko noissa vuosimalleissa sitten eroja, miten merkkivalo syttyy, mutta yksi syy eroavaisuuksiin saattaapi olla se, että mihin jäykkyyteen/korkeuteen on pyörän takajousitus säädetty. Jos perä on alhaalla (esim ajettaessa 2-päällä), merkkivalo syttyy myöhemmin kuin "perä pystyssä" (perän ollessa alempana, bensahan valuu tankin takaosaan jossa anturi sijaitsee). Viimekesänä merkkivalo syttyi jo puna-alueella, mutta talven aikana nostin hieman perää pyörästä ja saadin takaiskaria jäykemmäksi, joten tästä syystä kait merkkivalokin syttyy nyt myöhemmin.
    Itse ainakin huomasin sen, että pyöräni kun on pihassa parkissa hieman kaltevalla alustalla siten, että keula on hieman ylempänä kuin perä, niin merkkivalo ei palanut, mutta kun pyörän siirsi tasaiselle, niin johan loisti.
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
  13. #13
    Lainaa (GhostSpider @ Syys. 06 2006,10:03) kirjoitti
    Itellä on vm-98 XX ja ihmettelin tässä kuluneella kaudella, että onkohan bensavalo mennyt pimeäksi kun se ei syttynyt vaikka löbömittarin neula oli alle punarajan, siis ALLE punarajan. Ennen kuin aloin purkamaan mittaristoa ja tarkistelemaan merkkivalon poltinta ja tarkistelemaan johtoja ym. otin kuitenkin varabensaa mukaan, ja päätin kokeilla onko valo todellakin pimeänä vai saapiko tankin ajaa kuinka tyhjäksi ennen kuin valoon tulee eloa. Nooh, syttyihän se punavalo, mutta neula laski reilusti alle punaisen alueen ennen kuin valo alkoi pilkottaa.

    En tiiä onko noissa vuosimalleissa sitten eroja, miten merkkivalo syttyy, mutta yksi syy eroavaisuuksiin saattaapi olla se, että mihin jäykkyyteen/korkeuteen on pyörän takajousitus säädetty. Jos perä on alhaalla (esim ajettaessa 2-päällä), merkkivalo syttyy myöhemmin kuin "perä pystyssä" (perän ollessa alempana, bensahan valuu tankin takaosaan jossa anturi sijaitsee). Viimekesänä merkkivalo syttyi jo puna-alueella, mutta talven aikana nostin hieman perää pyörästä ja saadin takaiskaria jäykemmäksi, joten tästä syystä kait merkkivalokin syttyy nyt myöhemmin.
    Itse ainakin huomasin sen, että pyöräni kun on pihassa parkissa hieman kaltevalla alustalla siten, että keula on hieman ylempänä kuin perä, niin merkkivalo ei palanut, mutta kun pyörän siirsi tasaiselle, niin johan loisti.
    nyt tuli selkeä vastaus

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  14. #14
    Lainaa (JanMac @ Syys. 05 2006,14:55) kirjoitti
    Vakio kaasarimalli, kulutus 5.1-5.2 (dynottu takarenkaalta 142hv) matkalla ja punavalon sytyttyä olen ajanut kerran 60km eikä vielä nyykähtänyt.
    Ihan loppuun en ole kokeillut.

    Jos ajaa 15tkm kaudessa jää tuohon 7.5l kulutukseen verrattuna n.450e extra rahaa + tietenkin viriputket,dynojetit sun muut säätämiset 1500e ??
    Mutta saahan siitä lisää 5hv... *
    Tähän täytyy sanoa, että en oo ite joutunu maksaan ainuttakaan viriosaa(edellisellä omistajalla maksanu paketti ~700€) ku oli valmiina ja se slipari on ehoton jotta miehekäs mopo saa miehekkäät äänet! Toisaalta harvaan pyörään saa viriosilla juuri tuota 5hv enempää eli tuskin tässä asiassa paljon taloudellisuutta on yleensäkkään.
    Blade -06
    XX -98
  15. #15
    Lainaa (JanMac @ Syys. 05 2006,14:55) kirjoitti
    Vakio kaasarimalli, kulutus 5.1-5.2 (dynottu takarenkaalta 142hv) matkalla ja punavalon sytyttyä olen ajanut kerran 60km eikä vielä nyykähtänyt.
    Ihan loppuun en ole kokeillut.

    Jos ajaa 15tkm kaudessa jää tuohon 7.5l kulutukseen verrattuna n.450e extra rahaa + tietenkin viriputket,dynojetit sun muut säätämiset 1500e ??
    Mutta saahan siitä lisää 5hv... *
    kyllä suurin muuttuja joka vaikuttaa kulutukseen taitaa löytyä tangon ja penkin välistä, itsellä täysin vakio ja huollettu -98 vei ~7l

    enkä ekaan pariin viikkoon uskaltanut kääntää kahvaa yli 1\2 kierrosta.

    Jonka jälkeen tulikin putkea ja suutinta.

    mut en mä aja pyörällä koska se on nii halpaa.
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
  16. #16
    Uskallan väittää että tällaisissa(kin) asioissa pyörät ovat yksilöitä. Oikea tapa lienee "yritys ja erehdys" ?

    Tuossa jo mainittiin kokeilu varapullon kera, ihan hyvä idea.

    Perän korkeus ja ylä/alamäet vaikuttavat taatusti asiaan.

    Trippimittari ja bensavalo ovat hyviä apuvälineitä, ainoastaan se matka jonka voi turvallisin mielin ajaa valon syttymisen jälkeen lienee tässä hakusessa?

    Kokeile ajaa vaikka 80km ja jos ei loppunut, voinet luottaa siihen että se riittää seuraavallakin kerralla 60km?

    Kokonaan toinen juttu on reitin suunnittelu maksimaalisille tankkausväleille, silloin tarvitset varakannun.

    Pohjois-Norjassa kannattaa tankata aina kun sitä saa, seuraavalla asemalla se voi olla loppu.

    Syrjäisillä reiteillä tai rautaperseajoissa on toki hyvä tietää oman pyörän toimintasäde ja ainut tapa selvittää asia luotettavasti on kokeilla. <-(piste)

    Slipareista ja dynoista ja vilttereistä voisin sanoa vielä sen että jos ne nostavat kulutusta (lyhentävät toimintasädettä) niin joutavat jäämään kaupan hyllyyn. NIIN.
  17. #17
    Kävipä tässä niin että bensaviisari oli laskenut mittansa verran alle alarajan ja alkoi XX hyytyä. Pistin parkkiin ja heiluttelin puolelta toiselle. Lähti normaalisti käyntiin ja ajelin n. 5 km hiljakseen (alle 50km/h) ja pääsin tankille.
    Siinä körötellessä ja venkoillessa (mikä on ankarasti kielletty!) huomasin että siinä mittarissahan on alarajoitin tappi, noin kaksi viisarin leveyttä alle alarajan!
    Sen alle ei varmasti mennä.
    Tankkasin 20,5l, mutta pyörä oli sivujalalla joten olis voinu mennä vielä 1l ??
    Just "nyt" ei bikeä...
  18. #18
    Lainaa (Gari @ Syys. 06 2006,09:51) kirjoitti
    99-mallista alkaen tankin koko on ollut 23 ltr ja on edelleen.
    Mulla omistajan manuska väittää -99 mallin tankin tilavuudeksi 24 litraa kuin myös Haynesin manuska. Aiemmat sitten 22 litraa.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  19. #19
    ...viime reissun jälkeen laskeskelin kulutusta xx -03 vakio, joka oli 5,6l /100km ! Tuolla ylempänä, kun ei noita asemia oo kauheen tiuhaan, niin tuli tota bensavaloasiaa kyllä tarkkailtua.. välillä pukkas pientä paniikkia, kun edessä pelkkää aakeeta ja valo oli vilkkunu jo kilometritolkulla.
    mut kyllä noilla kulutuslukemilla pitäis päästä lähemmäs 100km kun 50km (siis varatankilla)...pisin siivu minkä vedin tankillisella oli muistaakseni 370km...tankkaan kyllä aina niin täyteen ,että ei paljon sivutuelle parane laittaa
  20. #20
    Omassa -99 mallisessa xx:ssä valon sytyttyä tankkiin menee 18,6-19,4 litraa. Kerran moposta loppui bensa ja tankkasin kuivaan tankkiin 23 litraa. Asiaanhan vaikuttaa osaltaan kuinka täyteen tankkaa ja yleensä tankkaan mielestäni kohtuu täyteen.
  21.  
  22. #21
    Noniin, tuli toikin testattua nyt sitten käytännössä. -99 -XX:ssä on 24l tankki (manualin mukaan). Bensamittarin neula painuu mittarin alimman viivan alapuolelle n. neulan paksuuden verran kunnes varatankin valo syttyy. Tuosta n. parin kilsan ajelun jälkeen tankkiin meni bensaa 21 litraa. Eli valon syttymishetkellä bensaa on jäljellä n. 3 litraa.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums