Gössini alkoi temppuilemaan kummasti, kypäräpuhelin rupesi pätkimään säännöllisesti. toisinaan sitten taas ei. Toiseksi Motmotin navikaattori puuttaili itseään kun se oli telineessä ja syöttö virtapistokkeessa.
Puhuin asiasta huollossa mutta "vika voi olla siinä kypäräpuhelimessa kun mitään ei löydy vikamuistista". ( eikä prk... ole, oon sen ite tehnyt eikä siinä ole mitään ajastimia)
Niinpä testasin ihan ite vian päälle yleismittarin ja sekuntikellon kanssa: 30 sekuntia sähköt päällä ja kolme minsaa pois siinä virran ulosottopistokkeessa, sekä sama jatkuu niin kauan kunnes panee virrat poikki ja uudelleen päälle taikka sitten ei. Ilmoitin asiasta huoltoon josta tuli tieto että vika on selvinnyt joko vanhaan softaan taikka keskusboksiin. No softat on uudet joten boksi pantiin tilaukseen.
Onneksi on tuollaisiakin huoltoja jotka panee hommat haisemaan kun vaan faktoilla puhutaan.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Mietin että kun tämän tapaista ongelmaa on nykypäivän hienoissa laitteissa, miten kukaan ikinä voi edes kuvitella ostavansa tuollaisen laitteen josta on takuu mennyt ohi. Siinä palaa kyllä omat ja appiukon rahat. Tämä kyllä koskee aika montaa muutakin laitetta.![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Mun Rider rupesi eilen pätkimään samalla lailla GS:ssä. Tosin olin ladannut siihen 6.12 -firmwaren jonka TomTom veti sittemmin vielä jatkokehitettäväksi. En mitannut aikoja, mutta tuo 30 sek ja 3 min kuulostaa hyvin paljon siltä mitä se oli. Sen lisäksi gessu oli just huollossa Heinolla jossa sinnekin tuutattiin uudet softat. Sivuhuomautuksena pyörän käytös parani huomattavasti ainakin pienellä kaasulla ja hitaalla moottorijarrulla. Pyörässä oli alkuperäiset alkukevään -05 softat.(Länskäri @ Heinä. 13 2006,10:28) kirjoitti
Äsken palautin Rideriin aiemman firmwaren joka toimi ainakin aiemmin normaalisti. Uudempi toimi muuten ok, mutta laitetta joutui buuttailemaan todella usein kun se ei meinannut lähteä napista päälle. Se ei meinnnut lähteä pyörän telineessäkään päälle kun laittoi virrat pyörään, tosin tässä valossa rupesin nyt epäilemään pyörän virtaa. Suurimpana plussana oli yhtensopivuus TomTom Homen kanssa, jolloin pystyi tekemään reittejä suoraan tietokoneella. Firmwaren saa vielä tuolta keskusteluketjusta:
http://www.yournav.com/forum/index.php?showtopic=6821
Täytyypä seurata miten virtaa tulee siitä pyörän ulosottopistokkeesta jos se pätkimisvika olikin siinä. Kylmätyypitettynä virtaa tulee Rideriin normaalisti telineessä. Varsin tylsää jos pyörässä onkin joku vika joka ilmenee satunnaisesti, pitäisi lähteä viikon päästä skandinavian turneelle ja toimiva Rider ois ns. jees.
GS500E -> GPZ500S -> Africa Twin -> Caponord -> R1200GS -> 990SM
Asiat on toki vähän kakspiippuisia. Tekniikka tuo sekä hyvää että huonoa. On niissä pyörissä ennenkin ollut vikoja mutta tuo tekniikka tuo vain sen ongelman ettei nykyvikoja enää itse helposti korjatakaan. Toisaalta tekniikka mahdollistaa esim. mittarin joka ilmoittaa tarkasti kuinka paljon lopputankillisella vielä pääsee. Kiva ominaisuus kun miettii seuraavaa tankkauspaikkaa. Tietokone ilmoittaa myös jos joku polttimo on pimeenä. Nakutuksentunnistin sallii ajamisen myös matalaoktaanisella bensalla - jos liikkuu maissa joissa korkeaoktaanista tai yleensäkin laadukasta bensaa ei ole saatavilla.(hondamania @ Heinä. 13 2006,11:27) kirjoitti
Automaailmassa näkee kyllä miten nykyautot on vikaantuvia ja yhden anturin hajoaminen voi esim. estää Citroen merkkisen auton tankkaamisen kun sähkötoiminen tankinluukku ei enää aukea ;)
Joo, kun vaihdon viimeksi autoa, niin tienposkeen jätti, vaikka se väitti sillä ajettavan vielä 60 km!!(TTA @ Heinä. 13 2006,13:11) kirjoitti
Sen jälkeen en ole ko. zydeemiin luottanut. Samoin keksikulutus tulee aivan toinen laskemalla tankattu polttoaineenmäärä jaettuna kilometrilukemalla, kuin "ajotietokoneella". Mistähän tuokin nimi on on tullut - että ihan ajotietokone.
Kyllä tuo trippimittari on riittävä tankkausvälien suunnitteluun - ainakin minulle.
No ei se pätkiminen mihinkään hävinnyt, testailin puhelimen laturilla ja takaisin vanhaan frimikseen päivitetyllä Riderilla, niin sama 30 sekkaa virtaa ja 3 minuuttia ei-virtaa. Paitsi tietysti heti silloin taas toimi jonkun aikaa kun ajattelin lähteä ajamaan Heinolle päin näyttämään vikaa.(juhapee @ Heinä. 13 2006,12:23) kirjoitti
Soitin Heinolle ja lupasivat ensi viikolla katsoa sitä. Epäili että softan latauksessa on ollut jotain häiriötä vaikka ladatessa ei virheilmoituksia tullutkaan. Jos ei parane, tilataan uusi boksi.
Länskäri, minkä huollon kanssa asiaa puit?
Onhan ne asiat kaksipiippuisia, mutta ihan oikeasti tarvitaanko tätä kaikkea elektroniikkaa ja väylätekniikkaa kulkuvälineissä ja varsinkin kaksipyöräisissä ? Itse olen sitä mieltä että ei, mutta insinöörit taas suuressa viisaudessaan ovat toista mieltä.(TTA @ Heinä. 13 2006,13:11) kirjoitti
No onneksi on valinnan vapaus ja molemmat autot on 90-luvulta ja eipä ole noissa kolmessa pärrässäkään paljoa muuta kuin kärjetön sytkä.
Can-väylä on syvältä. Tai oikeastaan väylä on ajatuksena hyvä, mutta sovellukset ovat syvältä.
Jenkkisaiteilla on tosi paljon tarinoita tuon lisävaruste-sähkötöpselin häiriöistä. Joissain softaversioissa on jäänyt lisävarustetöpseliin sähköt päälle ja tuo on sitten tyhjentänyt akun k.o reikään kytketyn laitteen jäätyä päälle.
Paljon on ollut myös ongelmia, jos on liian pieni sähköä kuluttava laite kytketty tuohon töppeliin. Se ei ilmeisesti tunnista laitetta ja katkoo sähköjä.
Itse en koko töpseliä ole ikinä käyttänyt. Olen rakentanut lisävarusteille joko kiinteän liitännän takavalon ohjaaman releen kautta ja tuon takana on myös ylimääräinen katteisiin asennettu sähkötöpseli - ei tartte CAN-väylien kanssa pelleillä.
<p>2002-2014</p>
Jep, ehdinkin tässä päivän mittaan jo kaivella ADVrideristä ja UKGS'eristä noita vastaavia ongelmia. Eli konsensus on, että uudessa softassa vika ja saattaa korjaantua uudella ZFE-boksilla. Täytynee vaihdattaa koko boksi ja jos ei toimi, vetää omat töpselit ja odottaa toimivaa softaa.(C-A-D @ Heinä. 13 2006,19:48) kirjoitti
Tuo on vaan olisi ihan kätevä valmiiksi tuo Bemarin oma. Tai olikin ennen tätä päivitystä, kun se jättää siihen sähköt joksikin n. minuutiksi pyörän sammutuksen jälkeen, joka taas on ihan kätevää jos haluaa esmes jotain gepsistä näprätä. Saishan sitä tietysti itekkin tehtyä vastaavan, mutta kesän viettäisi ennemmin ajellen ja talven tullen askartelisi.
Vai onko kyseessä kuitenkin varotoimenpide akkua ajatellen ?
Mulla on uusi R 1200 GS, mutten ole ko. pistoketta käyttänyt. Miksi sitten kirjoittelen, mulla on uudehko nelipyöräinen BMW, joka tekee seuraavaa: Autoa vahatessa kun on stereot päällä, tasan puolen tunnin välein grammari sammuu, napista menee taas päälle. Samaa toistuu vaikka kuinka pitkään samalla aikavälillä, olo on kuin pitäisi jukeboxiin syöttää kolikkoa biisin päätyttyä !
Hienoja pelejä molemmat, vaikka mukaan mahtuukin "ostettuja ominaisuuksia" !
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Vaasan Käyttöauto. Jumittavat sivulaukutkin vaihdettiin uusiin ilman kitinää ja muutenkin tuntuu asialliselta ja auttavalta huollolta. Ei vielä ainakaan mitään valittamista palvelusta eikä huoltotöistäkään. Paitsi hinta tietenkin, mutta ainahan se.(juhapee @ Heinä. 13 2006,17:16) kirjoitti
Uusi ZFE:n softa tulee Heinon mukaan jo noin viikon sisään. Siinä on ilmeisesti muitakin korjauksia.
Mulla muuten mutulla rupesi kulumaan enemmän bensaa kun pyörää päivitettiin. Tosin moottori käyttäytyy huomattavasti jouhevammin. Täydellä tankilla bensavalo syttyy jossain 260-280 kohdalla kun aiemmin pääsi melkein aina lähelle kolmeasataa ennen valoa.
Minulla on 2005-mallinen GS ja kun asensin siihen Autocomin kypäräpuhelimen ja otin virran pistokkeesta, tällä palstalla jo monen kuvaama virran pätkiminen alkoi. Kummallista oli, että pätkimistä tapahtui nimenomaan silloin, kun laitteessa olivat kiinni myös puhelin ja iPod mutta pelkällä puhelimella homma toimi hienosti. 30s/3min sykli oli myös minun tapauksessani totta.
Kysyin asiasta Espoon Heinolla mutta eivät tunteneet tällaista vikaa. Mielenkiintoista kuulla, että jossakin ongelma tunnistettiin ja osia/ohjelmia laitettiin vaihtoon... Täytyypä kysellä perään - varsinkin kun joku oli ohjelmiston päivityksessä saanut samalla pyörän käyttäytymisestä entistäkin ajettavamman!
Autocomini saa nyt virran suoraan akulta erillisen katkaisimen ja sulakkeen kautta, joten ongelma on sen osalta hoidettu. Mutta pitäisihän virtaa saada jatkuvasti pistokkeestakin, kun selllainen kerran on pyörään juuri tällaisia tarpeita varten laitettu jo tehtaalla.
Ode
Kävin sitten Vaasassa kun oli tullut uusi cd-levy softineen kuulemma sisään. Samat softat kuin viime vuonna päivitetyssä boksissani!!! Siinä sitten hetki ihmeteltiin ja viikon päästä tullee uusi digiboksi joka vaihdetaan. Toivottavasti pelittää, on se vaan kumma kun yhtä stöpseliä ei meinaa saada kuntoon.
Itse en vihaa mitään niin paljon kuin toimimatonta tekniikkaa, mutta kuten jo aiemmin totesin, niin kannattaako tuon kanssa nyt vehdata. Töpseliin piuhat akulta (releen kautta/ohjaamana tietty), niin ei tartte ihmetellä digibokseja saati ohjelmistopäivityksiä.
<p>2002-2014</p>
Niin kauan kun takuuaika on voimassa, saavat asentaa vaikka koko mopon uusiksi. Joka nippelin on toimittava.(C-A-D @ Syys. 01 2006,19:31) kirjoitti
You got a point there!(Länskäri @ Syys. 01 2006,20:10) kirjoitti
Itse vaan en jaksa juoksuttaa mopetia pajalla...
<p>2002-2014</p>
Mitenkäs muuten, kun päivittävät niitä softia, niin ottavatko huollot siitä hintaa vai takuuseenko tekevät?
Mulla meinaan tilanne on seuraavanlainen. Sain viikko sitten postissa jälkitoimituksena puimurin oman hälyttimen GS:ään ja kun ajattelin, että asennan sen itse paikalle ja käyn vaan huollossa, että kertovat sen GS:n kompuutterille, jotta "asennettu on ja ottaa käyttöön", niin uhkasivat Espoon Heinolla että maksaapi ainakin 50€ testerin kytkentä sekä tuntityönä (64€/h) softapäivitys uudempaan. No, soitto Trippiin ja vastaava stoori, että maksaa jotain 80€ (testeri kiinni 50€, päivitys, ja että häly on kytketty näpyttely). Aikaa kuulemma kuluu yli tunti moiseen operaatioon???
Onko tosiaan niin, että minä joudun maksamaan tuon päivityksen takuuaikana, jos pyörään asennettu softaversio ei tue kyseistä BMW:n omaa hälytintä (pn: 71 60 7 701 275)?
Yritin heti perään soittaa BMW Suomen "Motorrad -kavereille", mutta eihän niistä perjantaina ollut kukaan paikalla. Kuulemma vasta ensiviikon loppupuolella olisivat tavoitettavissa.
Ketuttaa oikein, että ahneet k**ipäät yrittää rahastaa meitä taviksia kaikella mahdollisella tavalla. Pitääkö tässä mennä Kuvalle Jyväskylään (+500km) tinkimään halvempaa "kompuutteri näpyttelyä", koska sieltä ostin GS:n ja hälyttimen?
ja
![]()
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S