Tosi asia, miksi öljyt vaihdetaan talveksi on beben kunnossapito ja mukavan harrastuksen yksi muodoista.
Öljy, lähinnä sen mukana kulkevat epätoivotut ainesosaset, tosin kuluttaa ja syövyttää kemistin vakiolla kerrottuna jokaista kymmentä asettta kohden tupla nopeutta. Jos säilytät babea kuivassa ja kondesoimattomassa paikassa talven yli, ei teoriassa ole kuitenkaan mitään syytä vaihtaa niitä uusiin (lue moottoriöljyä).
Kesällä kuumassa ruuhkassa 140 oC:een nouseva öljyn lämpö kuluttaa konetta 2^12 = yli 4000 kertaisella nopeudella, verrattuna siihen että bebe seisoo +20 oC lämpötilassa paikallaan. Lukematta joukkoon vielä runko- ja veivin laakereissa tapahtuvaa paineen kohoamista, kun annetaan oikeasti happea koneelle.
Tämä on harrastus ja öljyjen vaihto tuo mielihyvää talveksi, jotta bebe jaksaa taas keväällä, vaikka se on teoreettisesti ihan turhaa.
-Masa
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Pyörä kannattaa säilöä tyhjiökaappiin talveksi![]()
Rovaniemi
1. Yamaha XV 1100 Virago 1996 (27 tkm)
Onko noi moottoriöljyn sekaan laitettavat puhdistusaineet pahaksi kytkinlevyille?
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=60-7114
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=60-8089
<p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
Puhdistusaineissa ei ole mitään järkeä jos vaihtaa öljyt riittävän usein. Kone on aina puhdas sisältä.
Long life vehkeissä pitää puhdistuksia käyttää, koska homma ei ole kestävällä pohjalla.
"Lukematta joukkoon vielä runko- ja veivin laakereissa tapahtuvaa paineen kohoamista, kun annetaan oikeasti happea koneelle." siellä veivin laakereissa ei ole mitään kulumista kesällä. talvella se kuluma tulee, kun öljykalvo pettää ja laakeri hitsaa kaulaan kiinni.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
räjähtääks mun piano kun se (taas) seisoo ulkona, ölppää vaihtamatta. häh?
Ujo puna/hopea TAce
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mun pyörä ei ole kyllä räjähtänyt vaikka on seisonut viimeiset 7 vuotta parkkipaikalla joka talvi talvisäilytyksessä muutaman kuukauden pressun alla. Vaikka en ole edes öljyjä vaihtanut syksyllä.
Nyt sillä vielä ajelen, mutta kun ensi lumi tulee, siis pysyvä, niin kai se pitää jättää tuohon parkkipaikalle taas talvehtimaan muutamaksi kuukaudeksi.
Kilometrejä on mittarissa vasta 196.000 km ja hyvin toimii edelleen.
Pekka
Saattaahan tuo öljyjen vaihto(ainakin jo öljyillä on ajettu vain tonnin pari) olla turhaa koneen kestävyyden kannalta.Se on varmaan silloin ihan hyvä asia, kun öljyt muutenkin on asiallista vaihtaa ajettujen kilometrien perusteella. Toisalta homma on helppo tehdä. Hifistelijähän toimii niin, että vaihtaa ensin öljyt syksyllä ja taas uudestaan kevällä, eihän sitä voi ajaa mopolla, jonka mootorissa öljyt ovat seiseet käyttämättä yli puoli vuotta, seassahan saattaa olla muutama tippa kondenssivettä. Noin sitä ennen muuten toimivat autoilijat, jotka pistivät autonsa talviteloille, siis joskus 50- ja 60-luvulla, kun auto oli oikein ylellisyyskapine.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mopoon vaihdetaan jarruneste jokaisen kovemman jarrutuksen jälkeen, kevät- ja syysvaihdon lisäksi.
Jäähdytysneste vaihdetaan vähintään kerran vuodessa ja tietenkin tislattuun veteen sekoitettuna.
Renkaiden typpi pitää vaihtaa jokaisen (omasta mielestä) rajumman kanttailun jälkeen.
Nämä siis öljyvaihtojen välillä![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Aivan ja konetta pitää pyöräyttää välillä, jotteivät männänrenkaa tee painaumaa sylinteriin....niin tai R bemussahan niihin ei mitään jälkeä jää...jaa no ehkä kaiken varalta kuitenkin
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Renkaisiin kannattaa ehdottomasti laittaa Teboilin tavallista ilmaa. Keväällä sitten vaihtaa Shellin paineilmaan, kulkee paljon kevyemmin.![]()
Paljonko on paljon.... ja mikä on riittävästi?
Siihen ei löydy absoluuttista totuutta.
Löytyykö joku valopää, joka selittää aukottomasti, miten ja miksi esim. kuraöljyillä hankeen talveksi
säilötty mopo on paremmassa... tai edes yhtä hyvässä kunnossa olennaisin osin....
vaikka 15 vuoden ja 150 tkm: jälkeen.... kun sellainen joka on säilötty
koko historiansa kuivassa, lämpimässä ja ölpät on vaihdeltu sen mukaan kuin ne on
"saanut kyytiä".... kuitenkin vähintään laitteen huolto-ohjelman mukaisesti.
...Joku? ......Jossain?![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Liika on liikaa, mutta kohtuudella on liian vähän. Tämä mulle on joku joskus opettanut.
Nämä taitaa olla samanlaisia uskomuksia, joita maailma on pullollaan. Riittää kun yksi uskottava henkilö sanoo takuu varmaksi faktaksi, että pitää aina vaihtaa ja joku sen uskoo nielemättä. Tämän jälkeen ihmismielen jäykkyydestä johtuen mielipiteen muuttaminen ei tahdo oikein millään onnistua, vaikka olisi faktoja esittää.
Itse kun vein pyörän huoltoon, niin todettiin että viimeisestä huollosta on niin vähän aikaa ja öljyt on hyvässä kunnossa, joten ei vaihdeta. Myönnän. Tuli henkilöltä, johon luotan mitä moottoripyörien huoltamiseen tulee varauksetta. Kun en itse paremmin tiedä...![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sattumoisin on tullut tehtyä jokunen koneremppa tässä viime vuosina.
Ratapyörissä koneet ovat sisältä puhtaita, koska niihin vaihdetaan öljyt usein.
Katupyörissä, mitä huolletaan hyvin, koneet ovat kohtuullisen puhtaita.
Katupyörissä mitä ei huolleta kovinkaan hyvin koneet ovat sisältä tolkuttoman paskaisia. Yhdestä moottorista näki sisältä missä kohtaa oli öljynpinta ollut edellisenä talvena, koska siinä meni paskasen ja puhtaan raja. Kone piti pestä SISÄLTÄ liuottimella että viitsi ruveta laittamaan sinne uusia osia. Tässä kohtaa ei tarvinne mainita ettei koneessa ollut juurikaan ehjiä laakereita tuon likaisuuden takia. Pyörällä oli ikää alle 10 vuotta ja kilsoja reilu 60k, joten siitä se ei ollut kiinni. Pelkästään omistajan huolimattomuudesta ja laiskuudesta oli kyse.
Eli vaihdelkaa niitä öljyjä vaan, nykypäivänä alle 50€:n sijoitus ei varmaan ketää tapa, mutta moottorin se voi pelastaa ja käyttöikää lisätä huomattavasti.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
^
No sä näet yhteiskunnan nurjan puolen tossa hommassa, ihan niin kuin poliisit. Jos ne ölpät vaihtaa vaikka vähintään kerran vuodessa/ hieman alta vaihtovälin, jos tulee kilsoja enempi, niin ei vahinkoa tehne.
Ai niin joo. Jos ne ölpät vaivautuu vaihtamaan, niin vaihtakaa se filsu kanssa. Mitä sitä paskaisen filsun läpi uusia liukkaita liruttelemaan.
Satuin ihan tänään lukemaan erään ameriikan "kolleegasi" kirjoitusta Apriliafoorumilla. Se meni näin:
All I have to go o is the experience of working on 'em for a living. Apparently you'd be amazed at how many I see (regardless of brand) with no air in tires,low/dirty oil,won't start/no gas and loose/corroded/melted battery terminals. I got to ride a Vincent Black Shadow for an hour that the guy couldn't get to run 'cause it had no gas.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Öljy on halpaa ja vaihtaminen helpoimpia huoltotoimenpiteitä mitä voi itse tehdä. Toki siitä voi vääntää netin puolilleen, mutta tuore öljy on parempaa kuin käytetty öljy. Niken sanoin, just do it.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Näinpä, mulla on menossa suitsan suicide testi Motonetin Motox 15W-40 mineraaliöljyllä. Maksaa 14,90€ 5 litran pönikkä, eli on huomattavasti Delvaccia halvempaa. Olen kyllä vaihtanut ton 4000 välein, koska on tullu kuitenkin tuolla radalla huudatettua vanhaa konetta ihan huolella sen kymmenisen ratapäivää, vai mitä niitä nyt tuli. Jostain syystä purkin kyljessä lukee, että vähentää öljynkulutusta, ja pako myöntää että niin se tuntuu tekevän. Luokitukset on öljyllä pikkasen turhan hyvät (SL) ja selvästi huomaa että kytkin liimaantuu vähemmän kuin vaikka Delvakilla, tarkoitan että viikon seisonnan jälkeen kytkin pohjaan vaihteella ja kun tönäsee mopoa niin juurikaan vastusta ei tunnu ennen kun kytkin irrottaa. Mutta eipä ole kytkin luistanutkaan. Saa nähdä kuinka on talven jälkeen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Seuraavan linkin takaa löytyvällä sivustolla on ihan mielenkiintoista settiä öljyistä, suotimista jne.
http://motorcycleinfo.calsci.com/
Osa tekstistä voi olla kuraa mutta ainakin filsujutut oli ihan kiinnostavia. Mm. BMC:n vapari-ilmansuodin ja Hi-Flo öljynsuodin lytättiin. Championin muille tekemät öljynsuotimet oli hyviä...
Viimeksi muokannut: Juhana N; 13.03.2015 klo 00:25.
Kronoby Racing Team