Moottorin kannalta normaali varasto / autotalli lämpötila on "kylmää". Sen voi todeta siitä, jos pakoputken aukko kostuu heti käynnistyksen jälkeen. Normaali käyntilämpötilaksi ei riitä se että veden lämpö nousee normaaliin. Myös öljyn tulisi lämmetä käyntilämpöön, ja se ei paikallaan käyttäen tapahdu hetkessä. Ei edes silloin kun flekti käynnistyy. Kampikammio "kastellaan" joka kerran, kun konetta käytetään eikä öljy lämpene niin kuumaksi, että kosteus haihtuu pois. Ei riitä, että öljypohja tuntuu käteen lämpimältä. Sen on oltava kuuma (min. 70 - 80 astetta)
Ruiskupeleissä ei ole pa:n sakkautumisen vaaraa talviseisokin aikana. Jos pelaa varman päälle, niin stabilisaattoria loraus tankkiin ja akku ylläpitolaturiin, niin avot. Salli koneellesi rauhallinen talviuni kuivassa ja tasalämpöisessä pesässä. Onneksi tekniikka kestää liiallisenkin huolenpidon ilman katastrofeja. Tähän pätee vanha sanonta: Peruna kasvaa jatkuvasta hoidosta ja huolenpidosta huolimatta.
Yllä oleva on suora lainaus Bemun K1300S:n akun ylläpito... topicista. Tuossa on kirjoitettu pelkkää asiaa ja sopii tähänkin hyvin. *
<p>.</p>
Alkuperäisessä kirjoituksessa oli aika tyhjentävä selostus.((Neste)Hukka @ Elo. 04 2009,21:38) kirjoitti
Palamistapahtuman seurauksena öljyyn kertyy aineita, jotka syövyttävät varsinkin laakeripintoja.
Ei siis siihen asiaan auta mitään, että konetta käyttelee pitkin talvea.
Kysymys on sinänsä kyllä hyvä, sillä enpä itse ole tullut ajatelleeksi sitä, että se käytetty öljy voi syövyttää laakereita myös ajokaudella!
Ehkäpä siis se öljynvaihto talvisäilytystä varten katsotaan tarpeelliseksi sen takia, että sitä jatkuvasti tapahtuvaa syöpymistä ei pääsisi tapahtumaan silloin kun se on mahdollista säilytyksen ajaksi estää!![/QUOTE]
Ooks kuullu sanontaa. "Vierivä kivi ei sammaloidu".
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Itse vaihdoin elokuun lopussa (muistaakseni) tuoreet kuningas Dellut + suodatin. pikku Z: taan. Eli sen jälkeen ajoin ehkä maks 1000 km pyörällä ennekun laitoin talviteloille. Samoilla öljyillä meinaan ajaa koko ensikesän.
En nyt koko viestiketjua jaksa haravoida mutta jos pyörä on huoneenlämpöisessä sekä kuivassa tallissa koko talven. Tankki about puolillaan. Mistä sitä kosteutta sinne koneeseen oikein kertyy?![]()
Z 750 -04
On niin s**tanan monimutkaista ja silti moottori todennäköisesti tuhoutuu talvisäilytyksen aikana. Helpompi on ajaa vuoden ympäri, niin ei tarvitse murehtia.
ei välttämättä mistään.(Sebikos @ Marras. 11 2011,18:31) kirjoitti
Eiköhän miinuspuolena ole täällä jo mainitut öljyyn kertyneet epäpuhtaudet, joista kannattaa hankkiutua eroon ennen talvisäilytystä.
Siitä voi toki sitten vääntää kättä, onko tonnin ajetut öljyt säilytysmielessä uudet vai vanhat.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Toi kosteus asia voi hyvinkin pitää paikkansa jos pyörää säilyttää olosuhteissa missä lämpötila pääsee laskemaan kovin alas. Ja jos on vielä kovin kosteaa.
Joka tapauksessa keväällä vaihdoin ekat dellut koneeseen (pyörän oston yhteydessä) jota seurasi se että vaihdoin "varmuuden vuoksi" n.1000 km jälkeen uudet, suodatin toki samalla. Tämä juuri sen "pesevien ominaisuuksien" vuoksi. No öljy oli kumminkin täysin kirkasta, het kun uutta öljyä olisi valuttanut pullosta. Voi olla että liioittelin tuota 1000 km ajoa viime vaihdosta mutta vaikkakin se olisi se en koe että öljy on kerennyt "heikentyä" tuossa ajassa merkittävästi. Kilsoja tuli kesän aikana ehkäpä tuo 3000. eli noiden vaihtojen välillä on about 2000 km
Z 750 -04
Eikös se niin ole että pakkasella ilmassa on hyvin vähän kosteutta, että siirrä se mopotin hankeen talveksi ;D(Sebikos @ Marras. 11 2011,18:31) kirjoitti
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Pakkasella ilmassa on korkea suhteellinen ilmankosteus mutta absoluuttinen kosteus on pieni koska kylmä ilma ei sido kosteutta yhtä paljon kuin lämmin. Kosteuden tiivistyminenhän on kait sen takia ilman lämmetessä pahinta (kylmä metalllimöykky jonka ympäröi kosteampi lämmin ilma). Korjatkaa joku viisa jos ole aivan väärin ymmärtänyt.(tontze @ Marras. 22 2011,14:14) kirjoitti
ZZR 1400 2008
No tuo pienkonebensa-asia on mielestäni yliampuva.
Ei minulla ole koskaan ollut pienkonebensaa esim. ruohonleikkureissa, moottorisahoissa, raivaussahassa, perämoottorien tankeissa.
Ja hyvin ovat pelittäneet tähänkin saakka.
Ja samaa sanoo moni ammattilainenkin..
Tuskin tuosta pienkonebensasta on mitään hyötyä MP-käytössä, stabilisaattori bensan sekaan, niin saman asian ajaa.
Muussa käytössä sen sijaan, eritysesti ammattimaisessa raivaus- ja moottorisahakäytössä. Paikkakunnallamme oli nuori metsuri, jota alkoi vaivata jatkuva pieni kuumeilu ja muutenkaan ei kunto ollut oikein kohdallaan. Allergiatestejä tehtiin ja tutkittiin. No vaihtoi itsesekoitetun(siis kaksitahti) bensan tähän aika hintavaan pienkonebensaan. Sen jälkeen mies tervehtyi. Pienkonebensan etu nimittäin on, että ihmiselle myrkyllinen benseeni on poistettu polttoaineen seasta. Itse käytän noissa metsäkoneissa vain pienkonebensaa ja kyllä pakokaasuissa on selvä ero verrattuna itsesekoitettuun.
Minä taas käytän kesällä sahassa ja siimaleikkurissa
öljyistä seosta hyttysten karkoitteena.
Mitä pahempi käry sitä tehokkaampi.Varmaan tosi
myrkyllistä,kun itikatkin älyää varoa.
En oo ikuna vaihtanu varta vasten öljyjä juuri ennen talvisäilytystä. Öljyt vaihdan huolto-ohjeen mukaisesti, joskus se tosin sattuu aika lähelle talvisäilytykseen laittoa, mutta aina niillä kuitenkin jonkinverran on ajettu. Pyörä nyt yli 7v ja kilsoja yli 90tonnii. Ei oo vielä ollu mitään ongelmaa. Akkuakaan en ota pois ja lataile erikseen. Yhä alkuperäinen vuodelta 2004 oleva akku (tai mikä lienee originaali valmistusvuosi). Toki pyörä on aina ollut lämpimässä tallissa.
Eli kukin tyylillään.![]()
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
(sikiviki @ Marras. 23 2011,11:28) kirjoitti
Nää on just niitä "vanhan ja nuoren sonnin" eroja...
kun ne seisoo laitumen reunalla lehmiä katsellen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
70 000 km mopolla kilsoja takana ja talvehtii hangessa. Pressu päällä.
Akku latinkii viikkoa ennen käynnistystä ja samalla vaihdetaan öljyt, bensat, tulpat ja molemmat suodattimet. Mopolla 28 vuotta ikää. Ja toimii edelleen, delvaceilla tietty.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Jos vaihdan ennen talvea niin ajokausi alkaa samoilla öljyillä, siis tasalämpöisessä säilytyksessä nykyisetkin öljyt menee ihan ok kevätstartista kesään. Edellinen mp toimi 9v näillä, miksei edelleen?
![]()
Ilmailu-lehdestä bongattua:
"Shellin Aeroshell Div kertoo, että öljyn lämpötilan on oltava vähintään +82'C 30 minuutin ajan tai pitempään, ennen kuin öljyyn palojätteistä muodostuneet hapot ja kosteus alkavat haihtua."
"Continental-tehtaan mukaan lämmityskäytössä(lentokonemoottoreiden talvikoekäyttö) öljyn sisältämä kosteus vain jakautuu tasaisemmin, mutta ei poistu."
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Voisikohan tästä johdatella jotain vertailua itikoiden ja sinun älykkyysosamäärien suhteen? Sinähän sitä sauhuilmaa hengität. Itikat ei.(polip @ Marras. 22 2011,20:39) kirjoitti
Uusien öljyjen vaihto kaiken kiireen keskellä tuossa syksyllä jäi. Kävisiköhän talvisäilytys öljyiksi Teboilin halvin mahdollinen 10w30 mineraaliöljy, kun tuommonen puteli on ajelehtinut nurkissa? Jättäisin vanhan suodattimen paikolleen ja käyttäsin konetta vain sen verran, että öljyt lähtee kiertämään kunnolla koneeseen. Ajaa ei ole tarkotus. Keväällä sitten uudet öljyt ja suodatin koneeseen. Onko tuossa mitään vaaraan, voiko kytkin ottaa itseensä ja rueta luistamaan tai jotain muuta? Vai vaihdanko vaan suosiolla kunnon öljyt heti, jolla ajelen sitten ens kesän?
Pyörä on 00 vm. Honda CB600f Hornetti.
E: Mitä öljyä muuten suosittelette tuommoseen Hornettiin? Teboilin MP-öljyä on viimemmäksi ollut, mutta vois kokeilla jotain muuta, kun pientä takertelua on lootan toiminnassa ollut havaittavissa. Mites Motulin 5000?
Viimeksi muokannut: mikkox9x; 15.01.2012 klo 01:12.
Honda VFR800 -03
No pitää hakea suoraan vaikka sitä Motulia. Talvisäilytysöljyt oli mielessä vähän sen takia, että sais sitten keväällä suoraan tuoreen öljyt ajoon lähtiissä. En tiedä oliko ihan kuvitelmaa, mutta toissa syksynä laittamani öljyillä tuntui pelaavan silloin syksyllä jotenkin paremmin, kuin sitten keväällä kun taas otin käyttöön. Pitkästi en syksyllä niillä ajanut vaan sen alle 100km.
Honda VFR800 -03
Uusi öljymerkki http://uploads.neatorama.com/wp-cont...ngine_oil.jpeg
no kyllä ne olisi sitten aika omituisesti huonontuneet talven aikana.
Ja kyllä taitaa porukalla olla äärettömän tarkat persdynot, kun pystytään sanomaan jopa se, miten joku moottoriöljy oikein toimii. Kannattaisi varmaan hakea öljyalalle hommiin, sillä yleensähän tuon selvittämiseen pitää moottoria käyttää suht pitkään, ja sitten se täytyy vielä avata ja mitata....![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kait se on kiinni pyörästä, ainakin tuon Hornetin kans erot ollu suuria. Vanhalla öljyllä ennen uuden vaihtoa vaihteistosta alko löytyä jo pahasti välivapaita ja vaihteet ei menny kunnolla päälle. Asia korjaantu uusilla öljyillä. Ne toissatalven yli olleet öljy oli Delvacin, jotka laitoin sinne säilytysöljyiksi ja kokeeksi ajoin niillä jonku aikaa keväällä. Takerteli, uusilla Teboileilla toimi eri malliin. Ero oli kyllä ihan totta. Kyllähän öljyt vaikuttaa ainakin kytkimen irrottamiseen, että jääkö kytkin levyt vielä irrotessaan öljyn vaikutuksesta pyörimään miten tehokkaasti mukana. Muuten en kyllä öljyjen suuriin erohin usko, siirtäjien toimintaan ym. se ei kuitenkaan suuresti vaikuta.
E: Niin tuo öljyn vanheneminen saatto olla ihan kuvitelmaa, mutta kyllä öljyillä muuten on suuresti väliä.
Viimeksi muokannut: mikkox9x; 15.01.2012 klo 14:59.
Honda VFR800 -03
Ei niitä öljyjä kannata vaihtaa ollenkaan, sitten kun poksahtaa, vaihetaan mopoa. Kertakäyttö kamaahan nuo ovat.
Jos tuntuu että vaihteet takkuaa, potkitaan kovempaa. PRKL!
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Niin ei kellään ois tuosta säilytysöljyistä mitään varmaa tietoa sanoa, että uskaltaisko tuota teboilin 10w30 laittaa? Oli mulla toinenkin syy miksi laittasin. Jouduin tuossa työttömäksi ja tähän tilanteeseen se 40€:n öljypurnukkakin tuntuu kalliilta, ei haluais tuon pyörän huoltoa ihan retuperälle jättää sais sen öljyjäkin myöten säilytyskuntoon. Jokatapauksessa kesällä ei hirveästi ajella tai joutuu myymään pyörän pois jos vielä työtönnä on.
Honda VFR800 -03
Jos vaan säilytystä varten kaadat uutta öljyä koneeseen, ei sillä ole mitään merkitystä, että mitä (tuoretta)öljyä käyttää. Kaikilla öljyillä (totaalisen väärä viskositeetti) ei vaan kannata sitten mopoa käynnistellä vaan vaihtaa oikeat liemet ennen ekaa käynnistystä keväällä.
Edit. Mutta eipä se kone siitä miksikään mene, vaikka talvehtisi vanhoillakin öljyillä jos eivät ole kovin paljon yli vaihtovälin ajetut.
Superbike #7
Öljyt on kyllä kilometrienkin puolesta vaihtokunnossa, että pitää uudet jokatapauksessa laittaa. Pitäs sitä mun mielestä säilytysöljylläkin vähän käyttää, että joka rööristä ne öljyt vaihtus. Kai se pitää kunnolliset laittaa sitte.
Honda VFR800 -03
menee kyllä mielestäni vähän turhan ydinfysiikaksi, jos on säilytysöljyt erikseen. Vaikea nähdä myöskään, missä kohti siinä tulee säästöä... (vaan enhän ole päässyt siitäkään jyvälle, miten traktoriöljyt, mitkä kustantaa vähemmän, mutta joita sitten vaihdellaan joka toisissa liikennevaloissa, tuovat säästöä)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä