Luulen kanssa että mustuvat noi öljyt muutaman minuutin käytön jälkeen.
Mut se ihmetytti kyllä, kun vaihdoin bemuun vaihdelaatikon öljyt, niin ulos laskettu öljy oli aivan uuden veroisen näköistä.
Ja omituisen paksua...vaikka olin just tehnyt lenkin.
En tiedä paljonko öljyillä on ajettu, mutta ainakin vähä yli 5000 kilsaa, eli sen mitä tolla pyörällä elokuun alusta olen ajanut. Myyjäliike sanoi vaihtaneensa moottoriöljyt kun olivat kuulemma aivan mustat...vaihtoivatko sitten laatikkoon, en tiedä.
Eivät kai noi laatikon öljyt niin nopeesti tummu, mutta että 5tkm ja aivan kirkaan väriset.
Perän öljyt olivatkin jo vähän harmaantuneetkin *
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Halti: Uskon että voi näkyä pientä eroa jos oikein pitkää matkaa ajanut, EOS kun en itse semmoisesta öljyjä päästänyt, vain normiajossa olleita....
Sul on -Rumble- varmaan laatikon öljyt erikseen bemarissa?? Meinaan kyllähän autojenkin laatikon öljyt ovat aivan kirkkaat pitkänkin käytön jälkeen. Sinne kun ei keräänny sitä nokea ja muuta törkyä![]()
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Niin eipä ne näköjään vielä noin pienestä kuin 5tkm tummu, näköjään... onhan sitä joiskus autoon vaihdellut, ja mustia ne aina ovat olleet.
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
No, pilkkua tässä sen enempää n...ssimatta, mutta se kastepiste muuttuu vallitsevien olosuhteisen mukaan päivittäin. Parempaa ja tarkempaa tietoutta saa siitä kastepisteestä = www.fmi.fi(B12 @ Syys. 01 2006,14:02) kirjoitti
Näin ne viisaamman moottoritohtorit neuvovat että öljynvaihto kannattaa tehdä ennen talvisäilytystä, aloitus viestiketjun ohjeiden mukaisesti, ja Mannosen Mette tietää parhaiten ne kastepistehommat
Tehdään niinkuin viisaammat neuvoo niin selvitään itsekukin elämässä vähemmällä.![]()
Murjaanien kuningas!
Rakkaat pärinämiehet/naiset, mistä saa Honda GN_4:ää vai onko jokin muu öljy korvannut sen? Mulla oli tämän kesän ST1100:ssani Castrolin GPS 1 -öljyt ja oli sitten viimeinen kesä sillä sotkulla... se suorastaan liimaa Pannuni kytkinlevyt toisiinsa ja melkein joka vaihteella krahisee rattaat toisiinsa vaihdettaessa. Kuulemma GN-nelosen kansssa olngelmaa ei löydy kunhan levyt ovat alkuperäiset...
honda jälleenmyyjätkö ei enää myy GN 4:sta? Ompa kumma(Pannukakku @ Loka. 26 2010,00:21) kirjoitti
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Tietääkseni GN4 valmistus on loppunut ja se on korvattu uudella. En vaan muista mikä on tuon uuden Honda-öljyn nimi, mutta viskositeetti siinä ainakin on muuttunut ja on nyt 10W-30, kun se GN4:ssa oli 10W-40.
BMW F800 ST
Honda CBF600 S
Yamaha XJ600 S Diversion
Omat kokemukset on, että tuo hondan GN4 öljy oli kallista ja meni mustaksi jo lyhyen käytön jäljiltä. Deehen vaihtaminen paransi kaikkiaan mopon(VTR1000) vaihteiston toimintaa, etenkin havaittavaa parannusta vaihdettaessa 1->2 ja öljy säilytti värinsä.(Pannukakku @ Loka. 26 2010,00:21) kirjoitti
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Olen korvannut GN-4 öljyn menestyksekkäästi Motul 5000 öljyllä. Nyt on pöörtissä Hondan 10w30 joka on kai GN-4 öljyn korvaaja... No Motul vaihtuu takaisin, ei sovi ainakaan omaan mopooni tuo "korvaaja".(kylaenmies @ Syys. 23 2011,13:03) kirjoitti
![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Btw. miksi käyttää 10w-30 kun vaihtoehtona olisi 10W-40, eikös toi kuumapään korkeampi viskositetti toisi lisävarmuutta voiteluun? Onkohan XXW-50 mineraalien korkeampi viskositeetti saatu lisäaineilla vai riittääkö paksun perusöljyn ominaisuudet tuohon(Harri M. @ Syys. 23 2011,16:28) kirjoitti
Litrahinnoissa ei liene suuria eroja mineraalien kesken.
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Benssiinistä on tämmöinen suositus:
Neste-pienmoottoribensiini 4-T on kehitetty täyttämään pienten polttomoottorien vaatimukset. Se on laadukas valinta erilaisiin harraste- ja ammattikäyttöisiin polttomoottoreihin. Pienmoottoribensiini soveltuu hyvin pienmoottoreiden säilytys- ja seisonta-ajan bensiiniksi, kun moottori ei ole käytössä, esimerkiksi talvella.
Pienmoottoribensiinin haihtuvuus on hyvin pieni, sillä sen höyrynpaine on pieni, siitä haihtuu vain vähän hiilivetyjä ja se säilyttää hyvin käynnistysominaisuutensa. Pienmoottoribensiini kestää hyvin ilman vaikutusta säilymistä parantavan lisäaineen ansiosta. Pienmoottoribensiini ei sisällä etanolia.
Tankkaa ja käynnistä kevyesti kevään tullen
Öljytuoteneuvonnan vinkki talvisäilytykseen: Ajetaan tankki mahdollisimman tyhjäksi normaalista bensiinistä ja tankataan pienmoottoribensiiniä tankkiin. Käytetään sen verran, että bensiini menee polttoainejärjestelmän läpi ja jätetään talvisäilytykseen.
Keväällä koneen käyttöönotossa ei tarvita mitään toimenpiteitä, ensimmäinen tankkaus normaalisti käytettävää polttoainetta tankkiin. Mitään seossuhteen säätötoimenpiteitä ei normaalisti tarvita.
Neste-pienmoottoribensiiniä myydään mittarista Helsingin Eläintarhan asemalla ja Porvoon Tarmolan asemalla. Pienpakkauksia on myytävänä Neste Oil -asemilla ympäri Suomen.
Lisätietoja: Öljytuoteneuvonta puh. 0800 19696
<p>.</p>
No miten käy jos talvisäilyttää moottoria ilman öljyjä ja jäähdytysnesteitä?
1300cc Suzuki
Olisiko vinkkejä tälläiseen ajatukseen, mikä sekoittaa taas vähän tätä pakkaa. kuitenkin täällä monta mielipidettä ollut asiasta ja tuo kondensio seisokissa ja seisokin kesto ja kuivana vetäminen huolestuttaa värkkini hyvinvointia.
Tarkoitus olisi tehdä talven aikana pieniä remontteja, joiden johdosta mottia joutuu purkamaan sen verran, että öljyt on syytä valuttaa pihalle. Remontit kuitenkin tuppaa tietenkin venymään/ei niitä kerralla kaikkia tehdä, joten motti saisi olla öljyttä levällään x määriä aikoja.
Talli, jossa mopoa säilytän, on periaatteessa ahdas ja kylmä kerrostalon kellaritalli.
Pitäsikö säästää valutetut öljyt (noin 4000km ajetut) ja tehdä niiden kanssa moottoripesu keväällä, vai pesu nyt ja uudet öljyt keväällä kera filtterin? Ja olisiko syytä kuitenkin laittaa motti niin kasaan aina välillä, että voisi öljykylvyn sisälle valuttaa? Periaatteessahan tuo öljy ei pääse oikein muualle kiertämään, ellen starttia satunnaisesti pyöräytä, joten onko mitään järkeä tyhjätä ja täytää pelkää öljypohjaa joka halvatun välissä? Riittäisikö kuitenkin, täälläkin mainostettu, ruokalusikallinen tulpanreijästä ja starttia suojaamaan yläpään talvenajan?
Olin tosiaan ajatellut tehdä tuon pesun, niin moottorin, kuin jäähdytinjärjestelmän, vasta keväällä ajokauden alussa, kun kaikki muu olisi valmista. kop kop puuta.
Ja ei, en ajatellut alkaa käyttämään delvaccia, vielä.
Triumph T-bird 900 Sport -03
Tuota tuota, pienkonebensaa saa pumpusta myös Porvoo-Mäntsälä-valtatien ylittävän risteyksen SEOlta, varsinainen moottoripyöräilytie menee siinä kohtaa Askolan ja Monninkylän väliä. Hyvä paikka tankata syyslenkillä.
Kimmo, ER-12
Mistä tavallinen kuluttaja voi tietää mitä pienkonebensa sisältää.
Hinta ainakin oli viiden litran astiassa 3.4€/l.
Kunhan ei vaan taas puettaisi keisarille uusia vaatteita?
Vifferiin menee tuoreet öljyt sisään tänään, suodattimineen.
Sitten mopo talliin,jossa n. +8 astC lämpöä. Tankki piripintaan tavallista 98:a ja säilöntäainetta.
Talvella kerran kuussa käyntiin ja käyttöä niin, että tuulettimenkin moottori hyrähtää käyntiin.
Eikä mitään muuta, ei siis esim. akun latausta.
No tietysti mopo pestään ja puunataan...
Näillä eväillä uskoisin pitäväni mopon moottroin kunnossa ja mieleni keveänä...
<p>.</p>
No tuo pienkonebensa-asia on mielestäni yliampuva.(polip @ Syys. 26 2011,20:49) kirjoitti
Ei minulla ole koskaan ollut pienkonebensaa esim. ruohonleikkureissa, moottorisahoissa, raivaussahassa, perämoottorien tankeissa.
Ja hyvin ovat pelittäneet tähänkin saakka.
Ja samaa sanoo moni ammattilainenkin...
<p>.</p>
Pönttö tukkoon ettei hiiri pesiydy(Halti @ Marras. 06 2007,11:47) kirjoitti
Kyllä mielummin valitsen syksyn kuin kevään, jolloin ne ölpät kannattaa vaihtaa juuri monien epäpuhtauksien yms vuoksi, ettei vain haperru paikallaan seisahtuessa. Keväällä jatkaa sitten niillä edellis syksyn öljyillä seuraavaan vaihtoon/syksyyn.
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Juuri näin...(kylaenmies @ Syys. 29 2011,12:39) kirjoitti
Tuo pönttö tukkoon. Haynesin eräässä oppaassa oli talvisäilöntäohjeita ja oikein kuva, missä muosipussilla ja gumminauhalla putkien päät olivat suojattu. En ole tukinnut tähän saakka.
Tietääkös joku asialle vahvistusta jne...
Hannulalla oli asiatuntevaa tekstiä bensiinin rikkipitoisuudesta, veden kondensoitumisesta koneen sisällä ilman osapaineista johtuen jne... ja noinhan se on.
Olisiko tietoa tästä *pönttöasiasta, kun on suht tuore mopo, niin voiko putkien ikää lisätä jne...?
<p>.</p>
Se on ihan sama makaako se öljy siellä öljypohjassa, vai onko se sankossa tallin nurkassa.. Sillä on merkitystä mitä siellä koneessa on viimehetkillä ennen säilytystä ollut kierrossa..(Roadkill @ Syys. 26 2011,13:32) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Juuri kondenssiveden vuoksi sitä konetta ei tule talvella turhaan käynnistellä. Kone ei lämpene tuommoisissa talvikäynnistyksissä tarpeeksi kondenssiveden haihduttamiseen öljystä.(VoihanVihveli @ Syys. 29 2011,13:21) kirjoitti
.
Pienkonebensa maksaa Eläintarhan bensiksen pumpusta 1.95/l. Ihan noin tiedoksi vain.
En ole koskaan laittanut mitään stabilisaattoria mihinkään tankkiin, mutta nyt ajattelin viimeisen tankkauksen tehdä tolla pienkonelitkulla, varmuuden vuoksi.
ja öljyt vaihdan ennen talvisäilytystä, varmuuden vuoksi ja myös siksi, että jos keväällä hyvät kelit yllättää, niin pääsee sujuvammin liikkeelle. *![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
huonosti, ainakin jos unohtaa keväällä laittaa ne takaisin, ennen kuin säntää laitumille(Roadkill @ Syys. 26 2011,13:32) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Perusvirhe, en lukenut jokaista viestiä, enkä asiasta muutenkaan mitään ymmärrä, mutta..
Loogista on, että käytön aikana moottorista irronneet metallihiukkaset ja muu paska kertyvät öljyn sekaan, joten öljy on järkevä vaihtaa kun kone ei käy moneen kuukauteen. Puhdas öljy seisonnan aikana on varmasti parempi kuin paskainen.
Mulla on myös perämoottori (valmistaja japanilainen aika iso firma), jonka maahantuojan suositus on peräöljyn ja moottoriöljyn vaihto syksyllä, ja stabilisaattoria bensan sekaan talven ajaksi. Voi jättää huoletta ulos talveksi, ja keväällä ei tartte kuin käynnistää. Hyvin on toiminut.
Mä laitan sen kyllä joskus...
XX -04
Se on todellista "luxusta" kun peli on jatkuvassa vakkarissa(mara55 @ Loka. 11 2011,19:30) kirjoitti
ja aina valmiina ladulle..... varsinkin näin "lyhyen kauden ilmastossa".
Kaikillahan ei ole mahdollisuutta kaikkeen, mutta mietityttää
välillä ihan tosissaan tuo "hankeen säilömisen logiikka".
Helvetillistä jumppaamista kaiken kanssa ja vaivan lisäksi
ihan konkreettista lisäkuluakin.
Jos parilla huntilla saa ihanan kalliistikin säilöttyä laitteet
kuivaan ja lämpimään, ei "netto lisäkulu" hankitaktiikkaan verraten ole mitenkään olennainen ohkasemmankaan lompsan
omistajalle.
Omituista touhua koko homma.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
öljyn myyjältä ei varmaan muuta vastausta kannata odottakkaan.Mitä innokkaammin sitä vaihdellaan,sitä tyytyväisempi öljykauppias.
Itse olen vain kesän kynnyksellä vaihtanut uudet ja hyvin on kaikki pelit aina kuitenkin pelanneet.
Niiin, ja mikähän on "sliksin" rakentava pointsi tähän viestiketjuun![]()
![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Nyt kun on tiedossa, että öljyn sekä suodattimen valinta on taidetta/tiedettä, julistetaan öljyn vaihtaminen tähän samaan kategoriaan, kun ei kahta ilman kolmatta.
Vai että vielä pienkonebensaa? Mun mopo on 1600cc, johan se olis loukkaus mopoa kohtaan laittaa siihen pienkonebensaa. *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Taitaa ne kaverit, jotka ajelee työkseen oikeesti isoilla(harald73 @ Loka. 12 2011,16:14) kirjoitti
koneilla, olla jopa perustellusti sitä mieltä ettei tollasella
kahvimyllyllä saisi oikeata konetta edes pyöräytettyä
käyntiin..... niin miksi siihen ei kävisi pienkonebensa?.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joo mutta looginen voi silti olla nettiloogisen vastainen.....(J.R. @ Loka. 11 2011,20:17) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä