Pakko avautua. Työmatkailen ja oppaana usean kaupunkiin suuntautuneessa (kotilolla *) turneessa on ollut Tomppa. Kaikki meni hyvin kunnes saavuin Jyväskylään. Uskomaton sekoilu. Hotellin osoite oli Kauppakatu 35 (koettakaapa syöttää osoitteeksi). Tomppa ilmoitti, että kohde on mahdoton / reittiä ei voida laskea *
Noh. Nokkelana huijasin tuota syöttämällä osoitteeksi Kauppakatu 1. Sinne tuo hienosti ohjasikin ja ajaessani Kauppakatua opin myös miksi 35 on ilmeisesti mahdoton. Numero 35 on kävelukaduksi muutetulla Kauppakadun pätkällä!
No hotelli löytyi hetken kiertelyn ja pyörinnän jälkeen. Aamulla kun olin hotellista lähdössä syötin koneeseen taas Jyskylän seudulla olevan kohteeni osoitteen! JÄLLEEN sama ilmoitus mahdottomasta reitistä! No ajelin pari sataa metriä ilmeisen ongelmallisesta lähtöpisteestä ja syötin kohteen osoitteen uudelleen. Nyt alkoi ohjetta tulla ja häkkyrä ohjasi minut hienosti rantaväylälle. Jos Tomppaa olisin uskonut kieppuisin siellä vielä nytkin ikiluupissa. Tomppa kun yritti käskeä kääntymään vasemmalle paikasta, jossa liittymää ei ole. Ohi ajon jälkeen pyöräytti seuraavalta rampilta takaisin *ja yritti taas käännättää kaiteesta (oikealle) läpi liittymään, jota ei ole! *Hetken päästä ohjasi taas rampille ja takaisin uuteen yritykseen
Tässä vaiheessa otin kartan (joka onneksi sattui olemaan mukana) avuksi ja järjestin itseni perille ilman Tomppaa, mutta piipitys oli aika iso... *ja luotto Tomppaan aika pieni.
Noh - tarina jatkuu. Illan suussa piti lähteä Jyskälästä kohti Itä-Suomea. Kone sekoili aivan käsittämättömästi ja yritti käännyttää väkisin takaisin suoraan kyseiseen kaupunkiin johtavalta valtatieltä johonkin käsittämättömään päämäärään (jota en alkanut selvittää) johtavaan suuntaan. No suunta/tie oli muutenkin tuttu, joten ongelmana ei ollut muu kuin jatkuvasti kasvava pullistuma ohimosuonissa.
Kytkin laitteen veks päätä ja uudelleen päälle. Nyt se laski hetkessä uudelleen reitin ja siitä edespäin ohjasi erehtymättä perille.
Jyväskylä on ilmeisesti Tompan (alkuperäis)kartoille myrkkyä? Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan Jyskälän seudulla. Melkein 3/4-vuoden käytön perusteella tämä oli ensimmäinen kerta kun laite sekoili aivan totaalisesti!
<p>2002-2014</p>
Vink vink
Ehkä ei pitäis mennä sinne jyskylään.
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Kokeilin huvikseni syöttää tuon osoitteen. Hotellihan oli näköjään Sokos hotel Jyväshovi. Laskee reitin ilman ongelmia, mutta tosin näyttää todella olevan kävelykatu, kun on katkoviivaa. Karttana on Western Europe Seamless v606.0
Päivän tärkein ateria on se, joka ensimmäisenä pysyy sisällä
Jep. Juuri tuo hotla. Ilmeisesti nuo alkuperäiset Nordic-kartat (joihin kai vieläkään ei ole päivitystä saatavissa?) ovat p**koja tuolta osin. Myös nuo rantaväylän muutokset on kuulemma jo vuosia vanhat....(ormi @ Elo. 29 2006,23:50) kirjoitti
Pitänee vaihtaa näköjään Euroopan karttaan...
<p>2002-2014</p>
Jyskälä on niin mellevä mesta, että koneetkin sen ymmärtää ettei sieltä kannata ainakaan savon suuntaan lähteä...
![]()
SM:n äärikokemuksessa tapahtuu depersonalisaatio eli tietoisen minuuden tunteen hetkellinen katoaminen ja pelkkään aistimiseen uppoutuminen. Hallitsevalle osapuolelle nautintoa tuottaa egotrippi, jossa hän voi kokea itsensä hetkellisesti vahvaksi, voimakkaaksi, jopa kaikkivoipaiseksi.
Juuh, tuo mukana tullut skandinavian kartta on täysp*ska. Siinä ei esim. näy Lappeenrannassa jo vuosia sitten tehtyjä merkittäviä muutoksia liikennejärjestelyihin. Voi ulkopaikkakuntalaiselta mennä sormi suuhun, jos siihen karttaan luottaa. Navigator 5:n skandinavia-kartta oli jo paljon tarkempi. Oikeastaan yhtä tarkka kuin seamless, paitsi tuossa seamless-kartassa on huomattavan paljon enemmän kiinnostavia paikkoja. Suosittelen hankkimaan tuon seamless-kartan. Nythän sitä myydään -20% alennuksella, liekö uusi versio tulossa? Oli muuten loistava kartta Euroopan reissulla niin kauan kuin Rider säilyi "hengissä"![]()
Noista kahdesta kartasta on aika vaikea sanoa, kumpi on enemmän ajan tasalla. Molemmissa voi vuosi sitten muutettu risteys olla oikein mutta joku iät ja ajat samanlaisena pysynyt järjestely on ihan tuntematonta aluetta. Molemmat kartat kaipaisi päivitystä, vaikka ongelmat niillä onkin mun kokemusten perustella aika satunnaisia. Sellaista on muualla saanut lukea, että panostus Suomen alueen tarkentamiseen olisi lisääntynyt viime aikoina.
1000
Onko noissa jotain perusteellisesti pielessä, kun liki 90% tuntemistani TT Rider omistajista on kertonut että on laite tiltannu täysin?(ormi @ Elo. 30 2006,09:47) kirjoitti
Mulla ei o tiltannu vielä totaalisesti, aina on selvinny jonkinasteisella buutilla.(Köpi @ Elo. 30 2006,10:33) kirjoitti
Mutta muuten tomppa on, kaikkea pientä riesaa riittää.
Akut tilttaa, tellingissä ei lataa, kartat on syvältä...
Kokeilkaapa muuten aussikarttaa, niin tiedätte mitä on kunnei kartta pidä paikkaansa.
Reality will kill your dreams...
With only one exception...
-1000RR-
---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
En tiedä. En ole kuullut vastaavanlaisesta tapauksesta, mikä minulle sattui. Jos laite on tiltannut, siitä on selvinnyt resetillä. Mulla taas akun varaus meni paskasta lataustelineestä johtuen lähes nollille, jonka vuoksi käynnistelin laitetta ajon aikana aina silloin tällöin, että kaupungeissa riittäisi vielä akussa virtaa. Jossain vaiheessa laite ei kuitenkaan enää käynnistynyt ollenkaan, vaikka olisi piuhan päässä pitänyt.(Köpi @ Elo. 30 2006,10:33) kirjoitti
Olen sitä mieltä, että laitteessa itsessään ei ole mitään vikaa (vaikka oma simahtikin), vika on siinä paskassa telineessä.
Tompasta on kuitenkin ollut enemmän haittaa kuin hyötyä, ja kaikissa gps-laitteissa on joitakin paskoja ominaisuuksia. Riderissä on täyspaska teline, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Pitäisi hommata touratechin teline, mutta ei ole jaksanut tilailla. Kartat on taas Tompasta riippumattomia, kun niitä tekee muut firmat. Tästä johtuen uskallan väittää, että Tomppa kokonaisuutena (pl. teline) on samaa tasoa kuin kaikki muutkin navigaattorit.(asakki @ Elo. 30 2006,11:17) kirjoitti
Mulla taas teline on ollut ainoa osa pakettia joka ei ole pykinyt, ja se on kulkenut mukana jo liki 10 000 km. Made in China.
1000
Kuulun ilmeisesti tuohon 10%:iin joilla Rider toimii. Minulla Tomppa ei ole vielä tiltannut, eikä ole muitakaan murheita ollut.(Köpi @ Elo. 30 2006,10:33) kirjoitti
Telinekin (taiwanilainen) on täysin kunnossa, virtanastatkin ovat ihan virhettömät.
Mites on niillä joilla on latausongelmia, heiluuko Tomppa telineessä?
Kaikkissa näkemissäni latausongelmaisissa raidereissa on ollut teline päin persettä kasattu. Virtaliitin kantaa kiinnitysraudan reunaan, jostasyystä koko teline on ihan kiero. Ei o mikään ihme jos ei nasta yltä kontaktiin.
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Mulla oli niitä latausongelmia, teline oli rikki jo uutena, nyt telineen vaihdon jälkeen ei ongelmia.
Muita ongelmia ei ole ollut, joskus kartta ei ole ollut ajantasalla, mutt eipä se ole häirinnyt menoa.
Täytyy sanoo että mainio vehje toi TT rider, näkee että esim käännös tulossa 100km päässä, eipä tarvi lukee joka viittaa kunhan vaan ajelee ja nauttii maisemista/ajelusta.
Voi vastaa ajonaikana puheluihin , lukea tekstiviestin, kyllä meikäläinen on tyytyväinen investointiin.![]()
Minunkin laite lähti tänään tehtaalle seuranaan kaksi telinettä.
Ostin heinäkuun alkupäivinä TT Rider Europe version kun se
tuli silloin myyntiin.
Ensimmäinen teline meni heti vaihtoon kun se oli aivan mykkä
ei avannut sulkenut eikä ladannut. Myyjä antoi hyllystä uuden
tilalle. Toisessa telineessä alkoi tänä on/off ilmiö parinviikon
päästä,mutta siitä selvittiin teipin palalla koneen taakse.
Mutta tuossta viiko niin laite lopetti lataamisen. Olin silloin menossa saksassa ja latailin laitetta aina kun se oli mahdollista. Sitten loppui hermo ja ostin saksanmaalta uuden
telineen. No tämä teline pelasi toistaviikkoa hyvin mutta sitten se lopetti myöskin lataanisen aivan totaalisesti.
Taas oltiin verkkovirran armoilla. Tästä viiko niin alkoi tämä
surullisen kuuluisa on/off ilmiö ja taaskin teippi esiin ja kaskumma taas laite pysyi päällä.
Itse navigaattori on minulla pelannut aivan loistavasti ei ole
kertaakaan jäänyt jumiin ja osannut opastaa jokakerta oikeaan paikkaan. Reissu kesti neljä viikkoa kilometrejä
tuli 11000.
Ainiin navigaattorin akun varaustilan kesto on pudonnut alun
noin viidestä tunnista nykyiseen noin kolmeen,joka alkaa
olla kyllä vähäinen. Että virtaa pitäisi saada myöskin pyörästä.
Onkoha kukaan ostanut Touratechin telinettä ja olisiko käyttö
kokemuksia ne nimittäin kiinnostaisivat.
Lupailivat laitteen takaisin kolmessa viikossa olisi vielä kiva
päästä kokeilemaan onko mitään parannuksia tapahtunut
laitteen tehdas vierailulla.
Että tälläistä tällä kertaa.
Moro,
Videoclippi restarttailusta:
tomtomresrttailee
Restarttailee ajaessa ja paikalla ollessaan. argh.
Jux.
p.s ja juu, lähetin tuon TomTomille, katotaan mitä vastaavat.
Mun huoltoreissun tiimoilta ei ole näkynyt minkäänlaista korjausselvitystä. My Repair -sivulla ilmestyi laitteen saavuttua tehtaalle merkintä "Processing" ja myöhemmin "Defect". Tosin samalla kyydillä lähti myös se Bluetooth-palikka, joka ei suostunut parittelemaan Tomppelin kanssa lainkaan.
1000
Tutun näköistä. Tsekkaa onko taustanastat tehneet koloja Riderin liittimiin ja missä kohtaa kolot liittimessä/ liittimen reunoilla on. Restartit johtuvat mitä todennäköisimmin siitä, että virransyöttö katkoo.(juxxxer @ Syys. 06 2006,11:48) kirjoitti
Taas se, että liittimen kontaktit on huonontuneet on seurausta sitä, että Riderin pohjassa olevat neliön muotoiset muovinastat (2kpl) ja telineessä olevat kolot ovat kuluneet siten, että Rider ei enää istu napakasti oikealla kohdallaan. Samalla koko telineen kiinnitysmekanismi on löystynyt.
Olet ajannut luultavasti 5000 - 10000km Rider-telinen yhdistelmällä. Korjaantuu seuraavaksi 5000-10000km:si lähettämällä noi härpäkkeet Tomtomille vaihtoon.
Itsellä toinen setti on just ruvennut tekemään uudestaan tätä samaa ilmiötä. Monella kaverilla on myös samaa ilmiötä ja samanlaista vikaa kiinnityksessä.
Hehe,
Tompan vastaus:
-----clip------
Thank you for contacting TomTom Customer Support.
Please try the following to solve your problems:
1. Go to change preferences>reset factory settings.
2. Reset your device with help of the following link:
Title: How can I reset or restart my TomTom GO, ONE or RIDER?
URL: http://service.tomtom.com/cgi-bin....0422518
Now your problem should be solved.
--------
öööö. Mutta pitää tuota kokeilla.
Jux
Totaa..eikös toi on jo kerrottu käyttöoppaassa.(juxxxer @ Syys. 07 2006,22:45) kirjoitti
Vedä vasemmalta toisen nastan päälle teippiä, ei restarttaile enää.(juxxxer @ Syys. 06 2006,11:48) kirjoitti
En voi moittia TT:n toimintaa Alppireissulla. Koko Tomppa ja Euroopan kartat toimi lähes moitteetta.
-Kerran piiitkän tunnelin jälkeen, TT ei muutamaan minuuttiin löytänyt sateliitteja, ja koska satuin muuten pysähtymään, katkaisin tompasta virrat hetkeksi, niin taas toimi. Muulloin pidemmissä tunneleissakaan ongelmia ei tullut.
-Kerran ei TT suostunut löytämään reittiä kahden kaupungin välillä, en tiedä olinko valinnut väärät kartat, vai mokasiko Tomppa.
-Kartat ovat ilmeisesti 2-4v vanhoja, joten joitain pieniä muutoksia oli tiestöihin tullut - lähinnä liikenneympyröitä.
Karttani eivät olleet mallia seamless, vaan jouduin toisinaan vaihtamaan karttoja. Eipä tosin haitannut matkantekoa, sillä kartat olivat tuolla seudulla päällekkäiset. 2Gb kortille oli ladattu Skandinavia, Saksa, Ranska, Italia, Alpit sekä Benelux+ (sisältää Euroopan päätiet). Alppikartta sisältää siis Sveitsin, Itävallan, ja osia muista alppimaista.
Tompan mopotelinettä fiksasin niin, että purin telineen kokonaan ja vahvensin arkoja paikkoja epoksiliimalla, sekä porasin kierrereiät läpireiksi. Pienet ruuvit nakkasin huitsin nevadaan, ja ja puristin telineen kasaan läpiruuveilla, taustalle laitoin värinänvaimentimet (4kpl). joista teline kiinnittyy itse pyörään. Eipä taida enää takuuseen mennä, mutta tuon reissun se ainakin kesti. Kaikenkaikkiian aika rimpulalta tuo teline tuntui. Sähköt vedin tompalle sulakkeiden ja releen kautta niin, että tomppa saa aina virtaa pyörän ollessa päällä. Kuuloketta en kypärään asentanut, koska sain Tompan hyvin näkökentään. Ei ollut ongelmia.
Siihen en sano mitään onko tomppa parempi kuin quest, koska en ole käyttänyt questiä kuin kaupan tiskillä.
Kaikenkaikkiaan navigaattorin käyttö teki reissusta hyvin huolettoman. Reitiltä poikkeamiset, hotellien etsimiset, ajoajan arviointi jne. - tiedätte varmaan. Mukava, kun ei tarvinnut miettiä missä on, ja olisiko tuosta tarvinnut kääntyä.
TT Rider on pelittänyt 12000 km moitteetta FJRssä kotimaassa, Saksaan ja Itävällan baanoilla ja pikkuteillä. Näistä sivuista otin opiksi ja olen sitonut varmistuslenkkillä kapulan pyörään kiinni. Kun Tomin on pyörän telineessä ja ns. toinen nasta on paljaana niin TTR tilttaa= sammuu ja käynnistyy aika-ajoin. Ennen matkaa kannattaa tarkastaa ko. nastan "peitto". Etenkin autokäytön jälkeen ko. nasta on usein vapaa.
Telineen ongelmia ei ole ollut. Voi johtua kiinnityksestä: tuotin rapakon takaa FJRään tehdyn hyllyn, jonka päälle voi kiinnitellä kaikenlaista. Nav+pmr+lämpömittari yms. Hylly varjostaa mittareita aurongon kilolta ja kiinnittyy oleviin reikiin. Netistä pitäisi löytyä "FJRDASH".
Autokäytössä TTR on hyvä. Tomin oman BT-palikan olen korvannut Supertooth II:lla. Tomin+Superin kautta kuuluu ajo-ohjeet ja kännykkä.
Olen myös käsitellyt palikkaa "hellävaroen" ilman hansikkaita.
![]()
Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
Olen yrittänyt saada tuon Riderin keskustelemaan Supertooth II kanssa, mutta ilman tulosta. Olisiko kellään vinkejä miten laitteet "paritetaan" keskenään? Rider ei löydä Supertoothia kummassakaan HANDSFREE tai HEADSET moodissa. Käyttääkö Raider 0000 salasanaa pariliitokseen?
HEADSET moodissa pitäisi onnistua ja 0000 on salasana. Laita välillä Tompasta virrat pois ja kokeile uudestaan.
Vielä edittiä..
Kokeile näin:
Ensin Supertooth HEADSET modeen, jolloin BT-merkkivalo vilkkuu taajaan ja sitten Tompan valikosta "Liitä kuulokkeeseen", jolloin tulee kysymys "Haluatko ottaa yhteyden Tom Tom kuulokkeeseen", vastaa EI. Seuraavassa valikossa valitse OK, jolloin Tomppa hakee muita BT-kuulokkeita.
Näin se mulla on aina löytynyt.
Kawamakin ohje toimii!
Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
Kiitos vinkistä, yhteys alkoi toimia. Oleellista Riderin kannalta on vastata EI "Liitä kuulokkeeseen" -valikossa. Käyttöohje ei valitettavasti kerro asiasta mitään, eikä tullut kokeiltua kyseistä vaihtoehto.
Olisiko jolle kulle kertynyt kokemusta Autocom 1297 -välijohdosta Riderin Bluetooth adapterin ja Autocomin välille? Riderin yhteydessä hankittu "halpisjohto" ei toiminut käytännössä ollenkaan, ajo-ohjeet kuuluvat surkean huonosti ja hiljaa, eikä ko. johto tukenut mikrofoni liitäntää ollenkaan.
Mistä olette ostaneet noita supertooth 2 kaiuttimia...?
![]()
![]()
100m/s mopolla
100mp/h kelkalla
100km/h veneellä
Itse ajettuna, omilla kulkineilla....
Tuolla niitä näkyy olevan.