Moi,
minua on kiusannut se, että FJR-05 abs päästää ulvovaa ääntä 5 vaihteella n. 2.800 kierroksessa varsinkin kun kallistetaan vasempaan. Välillä se on kovempaa välillä hiljempää. Myyjäliike sanoi, että se tulee vaihdelaatikosta, koska vaihderattaat on suorat, eikä viistot. Onkohan tämä uskottavaa?
Kuuluukos muista FJR:stä samaa ääntä?
FJR normaalisti vinkuu, ei ulvo. Vinkuminen johtuu nokkaketjuista, mutta se ilmenee tietysti kaikilla kierroksilla. Ulvomisen syytä on vaikea arvailla, ei kait renkaissa ole vikaa tai väärät ilmanpaineet? Entä etupään laakerit ja poorit?
Jammulla on kuulemma, ja todistetusti (FZR) suorat rattaan joissain malleissa. Ja suorat rattaat taas, kuulemma, vinkuu/ulisee/viheltää/kolahtaa helpommin kun vinot, mutta on teoriassa lujemmat.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Minulla Pannarista kuuluu joskus samantyyppistä ulvontaa sopivan hiljaisilla kierroksilla ajettaessa. Itse jotenkin yhdistän sen perän toimintaan ==> voisiko olla samanlaisesta ilmiöstä kyse FJR:ssä.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Enpä tiedä mp:ta, jossa ei olisi suorat rattaat vaihdelaatikossa.(whosia @ Elo. 08 2006,18:44) kirjoitti
Jos siellä on vinot rattaat kyseessä on yleensä auto.
Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
Joo, näinpä näkyy olevan suorahampaisia kaikki, tossa jo Yamahan vaihteistojen kuvia aiemmin kattelinkin... Bemarin lootassa vaan näkyy olevan puolet vähemmän liikkuvia osia kuin jossain Ducatissa...nuin yhtäkkiä vilkaisten. Saksalaiset... Se vissiin ei piä juurikaan meteliä se jos on oikein hampaat suunniteltu ja tässä tapauksessa kun ne ovatten siellä kaikki koko ajan kosketuksissa, niin on syytäkin...tietty vetua on vaan yhdellä ratasparilla kerrallaan.
Mä luulin että se lähtee se FJR:n vinkuna jostain vesipumpusta, kun tuo XJR taas ei vingu ollenkaan. Joskus vähän venttilit rapsuttelee, mut se on hyvä vaan.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Voi olla noninkin.(Jonee @ Elo. 08 2006,22:55) kirjoitti
Olen kuitenkin ymmärtänyt että Suzukilla olisi vinot rattaat joissain malleissa; tossa huono kuva gsx-f750 2005 mallin laatikosta. Noi kyllä näyttää kieltämättä vähän vinon ja suoran välimailta. Joku suitsan lohkon halkaissut voisi valaista? Tai joku joka olisi nähnyt vinoja mp-vaihteiston rattaita.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Kyllä meikäläisen fasu ulisee joka vaihteella, tehnyt sitä jo 25 tkm äänen muuttumatta.
Ja joo, äänihän tulee suorahampaisesta laatikosta. Suorahampaisessa on vähemmän tehohäviöitä, mutta on äänekkäämpi.
Edit. Niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin tuntuu oudolta että kallistus / tietty kierros vaikuttaisi vaihteiston ääneen.Parempi kun hommaat siihen matkalehmään kunnon paisarin, niin ei tarvi kaikenmoisia sivuääniä miettiä
![]()
Huono tie, parempi mieli
Suorahampainen laatikko ei hävitä tehoa lievään luistoon kuten vino vastaava, sen kun vielä saisi synkroroimattomana avot (taitaa ollakin kilpavehkeissä?), ajo olisi kuin kunnon Fuller Sisulla, menisi pykälät ylös ja alas pelkältä korvakuulolta!
Nytkin ylöspäin menee melkein paremmin ilman kytkintä, kun on oikeat kierrokset ja veto kohdallaan...
Missä prätkässä on synkronoitu vaihdelaatikko?(Matva @ Elo. 09 2006,23:52) kirjoitti
No nyt päästiin asiaan! Tästä asiasta aiemmin joku sitkaasti väitti että prätkissä on tappisynkronoitu vaihteisto...perusteluna oli että kun kerran T-54 hyökkäysvaunussakin on, niin sitten on prätkissäkin.
Itte ihmettelin moista tietoa, arvelin vääräksi. Tapithan niissä rattaissa ovat vaihteen kytkentää, ei synkronointia varten.
Pitkään tutkailin asiaa ja selasin kaikenlaista tietoa, tulin sitten siihen tulokseen että yleensä moottoripyörissä on synkronoimaton vaihteisto, suorahampaisin rattain. Se Kuva Suzuki 750:n vaihteistosta voi olla liian epätarkka, kun rattaiden hampaat on vinon näköiset. Hampaiden muodolla lie saatu ääntä pois ettei huuda samalla tavalla kuin perinteinen suorahampainen vaihteisto, jonka ääni on kyllä aikas kiva jonkun tietyn moottorin kanssa jossain tietyssä yhteydessä...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tutki eilen sitä ulvovaa ääntä vähän lisää, niin se kuuluu n. 75 km nopeudella, ei muilla nopeuksilla ja VAIN kallisettaessa. Vaihteella ei ole väliä. Voisikohan se tulla eturenkaasta? Siihen on tullut aika paljon pykäliä. Sen toteaminen on vain aika vaikeeta kun ei voi työntää korvaa joka paikkaan kaatumatta.
Onko muilla FJR-kuskeilla samaa vikaa?
(osku123 @ Elo. 10 2006,10:55) kirjoitti
Jos xx-miehen mielipide kelpaa, niin veikkaanpa juurikin eturengasta. Kummallista ulinaa rupesi kuulumaan minunkin mopostani, kuvailemallasi tavalla. Alla oli kuopille kulunut bridge. Ääni poistui renkaanvaihdon myötä. Tosin noihin ylimääräisiin ääniin on auttanut parhaiten mökäputki+korvatulpat.
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Mulla on ollu *kaksi Busaa ja molemmissa ylävaihteilla kuulunu jonkinasteista ulinaa, kun on tietty nopeus n.80-90 km/h. Ehkäpä kannattaa välttää turhaa vedätystä suurella vaihteella. Rattaat liikkuu aika hitaasti tällöin. *Nähdäkseni erittäin normaali ilmiö.(osku123 @ Elo. 10 2006,10:55) kirjoitti
No en tiedä, mutta joku jippo siellä on oltava, kun menee ykkönen päälle niin kivutta, samoin muutkin vaihteet vaikka kuinka häplää väärin kaasulla. Kunnon synkronoimattomalla laatikolla on miltei pysähdyttävä kun rattaat alkaa rallattamaan töpeksinnän tuloksena ja taidot ei riitä löytää oikeita rattaita kohdalleen....(Jonee @ Elo. 10 2006,07:17) kirjoitti
![]()
Eipä siellä mitään jippoja ole.Ykkönen menee päälle hyvin, koska veto on otettu pois kytkimellä, kierrokset on tyhjäkäynnillä ja vaihteistossa matala pyörintänopeus. Lievästihän se kloksahtaa joka pyörässä kuitenkin. Kyllähän sen saa rusahtamaankin mahtavasti, jos kierroksia nostaa tyhjäkäyntiä korkeammaksi vaihtaessa, vaikka kytkintä painaisikin.
Onko BT-020 Renkaat? Mulla piti juuri näillä renkailla jonkinmoista ääntä. Tärinää tuntui myös ohjaustangossa. Renkaat olivat aikas lopussa ja pintakuvio ihan kun kalalla suomut pinnassa. Vaihda vaikka Metzelereihin, niin ei kuluneella renkaalla tule tällaista efektiä.(osku123 @ Elo. 10 2006,10:55) kirjoitti
Kuski on kunnossa. Ja mun FJRssä ei moista vikaa ole.(osku123 @ Elo. 10 2006,10:55) kirjoitti
Eikö muuten ollut mielenkiintoinen ääni. Mulla bemarissa takarengas 90:n nopeudessa sellaisen helvatan ujelluksen piti että luulin vähintään pyöränlaakerien olevan sököt ja pyörä lastattava junaan Norjasta. No ajoin kuitenkin ja vaihdoin takarenkaan niin siihen loppu ujellus.(osku123 @ Syys. 11 2006,15:49) kirjoitti