Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Tilastokeskuksen sivuilta osui sellainen tieto silmään ettei moottoripyörien ajokilometrit ole lisääntyneet sitten vuoden 1990. 0.9 mrd km ajetaan vuosittain.

    Mopottimia myydään vuosi toisensa jälkeen ennätyslukemia. Samaan kategoriaan listataan myös mopot ja niidenkin myynti on kait ollut jo vuosia kasvussa pitkän taantuman jälkeen.

    Omituista meininkiä. Mukamas ostetaan vaan ei ajeta. Mitenkäs se meni, valhe, emä...

    http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_liikenne.html

    Olisko tilastokeskuksen Excelissä jäänyt solu jumiin?
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  2. #2
    En tiä mutta vähän niitä liikkuu tuolla mutkaisilla teillä. Ei kai niillä sitten aja kuin ne muutamat tosi-innokkaat.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  3. #3
    Mistähän ovat nykäisseet nuo lukemat? Täysin luotettavaa ajokilometrien seurantajärjestelmää kun ei prätkille oo...
    High Stuck Are Wit To
  4. #4
    Jonkin verran asiaan vaikuttaa varmaan sekin, että nykyisin yhä useammalla henkilölllä on useampi kuin yksi pyörä. Tällöin voisi olettaa, että ajettu kilometrimäärä pysyy likimain samana ja jakautuu vain useamman pyörän kesken.

    Koska pyörät ovat kuitenkin halventuneet takavuosista melkoisesti, niin nykyisin pyöriä ostetaan ehkä enemmän ihan hetken mielijohteesta. Ei kaikki välttämättä aja pyörällä kovin montaa tuhatta vuodessa. Nykyhinnoilla kun pystyy pitämään moottoripyörää ja harrastamaan vielä samalla jotain muutakin.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  5. #5
    Lainaa (mcmies @ Elo. 23 2006,09:45) kirjoitti
    Mistähän ovat nykäisseet nuo lukemat? Täysin luotettavaa ajokilometrien seurantajärjestelmää kun ei prätkille oo...
    Samaa mietin, onko kilometreistä tehty ehkä gallup; itse en ainakaan ole sellaiseen vastannut... Vakuutusyhtiöt eivät tuota ajomäärää kerää ja katsastustahan ei ( vielä ) ole. Tai sitten luvut ovat vain arvioita, siis vedettyjä.
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  6. #6
    Äkkiseltään tuommoisella gallupillahan tuon nopeasti selvittäis. Sattumanvaraisesti vain moottoripyörien omistajista joku muutaman sadan otos ja siitä johtopäätökset...
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  7. #7
    ...tai sitten yhä useammalla on vaan kortti kuivumassa nykyään... ja pitkään! Kolmen kuukauden ajokielto keskellä kesää vähentää kilometrejä aika tuntuvasti (no ei siinä mitään hauskaa ole). Itsellä tosin vielä pysynyt kortti tiukasti taskussa.
    ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
  8. #8
    VTT on tehnyt arvioita prätkien ajosuoritteista tieliikenteen päästökuormituksen laskentaa varten. Siellä vertailtiin eri ikäisten myytävänä olleiden pyörien mittarilukemia ja arvioitiin sillä perusteella keskimääräinen vuosittainen ajosuorite per pyörä. Menetelmä ei ole luotettavin mahdollinen, mutta suuntaa antava se lienee.

    BTW, prätkien päästökuormitus suhteessa esimerkiksi tieliikenteen kokonaispäästöihin mitataan edelleen yleensä promilleissa, vaikka prätkien määrä onkin lisääntynyt.
    High Stuck Are Wit To
  9. #9
    Tuommoinen nettikysely vuoden 2005 ajokilometreistä oli viime talvena "nyyssien" puolella. Viimeksi sitä vilkaistessani siihen oli muistaakseni tullut yli 300 vastausta ja keskimääräinen km määrä oli n. 9500 km. Tämä määrä on tosiaan muistaakseni. Joku ahkera varmaan löytää Googlettamalla.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  10. #10
    Tuommoiseen nettikyselyyn tuppaa yleensä vastaamaan ne keskimääräistä enemmän ajavat. Se suuri joukko "motoristeja", joilla mopedit pölyttyy nurkissa, tuskin lukevat moto-palstoja ollenkaan..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  11. #11
    Eikös eilisessä Kauppalehdessä ollut jotain juttua, että tämä Tilastokeskus oli laskenut jotenkin tuota Suomen Bruttokansantuotettakin aivan väärin tuolta 1990-luvun alusta lähtien. Nyt, kun on oikeat kaavat ja laskutavat, näyttää Suomen kehityshistoria ja tämän päivän tilanne toisenlaiselta kun vielä viikko sitten.

    Miksei ne vois tehdä virheitä näissä "vähemmän" tärkeissä laskelmissa?

    Vale - Emävale - Tilastokeskus, vapaasti KL:ää lainatakseni *
  12. #12
    Toisaalta taas jotkut ihmiset luulevat, että pyörillä ajetaan aivan tajuttomasti. Tämän olen huomannut pyörää myydessä: 2002 vm pyörän ajokilometrejä epäillään lähes joka taholta ja mittarissa on kuitenkin 25000. Eli siis pyörällä takana 4 täyttä kesää ja tämä niin about 5000 km/vuosi ja ainakin omalla kohdalla pitää ihan hyvin paikkansa.
    Kukkakepeille
    Pakkotoisto.com
  13. #13
    Mulla kolme mopoa, tälle kaudelle yhteensä reilu 3000km takana. Viime kausi (maaliskuu - joulukuu) reilu 6000km.
    Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
  14. #14
    ...kyllä niillä jotku ajeleeki.

    nimim. yli 17 tkm jo tälle kauelle. Ja lisää tullee koko ajan
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

    319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
  15. #15
    Lainaa (toimeve @ Elo. 23 2006,15:00) kirjoitti
    ...kyllä niillä jotku ajeleeki.

    nimim. yli 17 tkm jo tälle kauelle. Ja lisää tullee koko ajan *
    Ei niillä kannata ajella paljoa, se heikentää nääs jälleenmyynti arvoa. Saadakseen hyvän hinnan omastaan, kantsii pitää kilsat pieninä

    Mieleen tulee se ku joskus muinoin jengi osti uusiin autoihin heti penkinpäälliset (mielellään keinonahkaa taikka leopardi-kuvio), nääs jotta pysyy orkkis penkit siistinä, kivempi sitte joskus myydä auto ku siinon siistit penkit
  16. #16
    Kun tuota tilastoa katsoo niin hämää 0.9:n pysyvyys. Ei vaikuta pyörien lukumäärä, ei vaikuta ajokelit, ei taloudellinen tilanne maassa eikä ilmeisesti mikään mukaan. Se on 0.9 ja sillä siisti.

    Takana on siis tilastokeskuksen organisoima salaliito. Mukana ovat niin mopottimien valmistajat, myyntiorganisaatiot, ilmatieteen laitos kuin huollotkin ja hallitus. Ajosuorite on säädetty 0.9 mrd kilometriin. Jos näyttää että jäädään alle, ponnistellaan motoja uusille asiakkaille rahoitustarjouksin "tänään ajoon ja maksat jos jaksat", uudet fillarit luovutetaan ylikunnossa ja huollot tekevät vimpan päälle hommia että ajokalusto olisi jatkuvasti radalla. Ilmatieteenlaitos lupailee hyviä kelejä, kansa lähtee aamuisin liikenteeseen mopottimella vaikka illalla vettä tulisi kuin sieltä eräästä takapuolesta. Vihoviimeinen kikka on laittaa joku nössö politiikko mopottimen selässä puoluekokoukseen ja lehdissä julistamaan harrastuksen auvoisuutta ja ihanan rentoa fiilistä. Jos ollaan jäämässä alle säädetyn, tehdään tasan päin vastoin. Aina vaan sataa, huollot prakaa ja osia odotellaan vinkuintiasta...

    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  17. #17
    Lainaa (LaMasquerade @ Elo. 23 2006,12:33) kirjoitti
    Tuommoiseen nettikyselyyn tuppaa yleensä vastaamaan ne keskimääräistä enemmän ajavat. Se suuri joukko "motoristeja", joilla mopedit pölyttyy nurkissa, tuskin lukevat moto-palstoja ollenkaan..
    Juuri näin! *
  18. #18
    Sehän on kilometrilaskurin paikka sitten kun ajokausi on (yleisesti) päättynyt.
    Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
    Puhun usein - mutta paskaa.
  19. #19
    Moottoripyörien osuus kaikista tieliikenteen ajoneuvoista on kuitenkin aika pieni, ja kun tuo ilmoitetaan 0.1mrd km tarkkuudella, nii voipi olla että tuolla ne vaihtelee just 0.85 -> 0.89 -> 0.91 -> 0.95 -> 0.98 jne. luokkaa, että ei tilastoissa tolla tarkkuudella nää oikeen eroja.
  20. #20
    Perustietoa ihmisten liikkumisesta kerätään massiivisella kyselytutkimuksella joka kantaa nimeä henkilöliikennetutkimus ja toteutetaan 6 vuoden välein. Tuorein raportti on valmistunut 2006 vuoden alussa eli edellisen kuuden vuoden luvut joista topikki sai alkunsa ovat ilmeisesti nojanneet edelliseen raporttiin.

    Kun mietitään koko Suomen alueiden käyttöä ja liikkumisen kehittymistä ja kehittämistä tarvitaan muutakin tietoa kuin se montako kilometriä tarkalleen tuli viime vuonna ajettua moottoripyörillä. Kuitenkin niiden 16000 kyselyyn vastanneen osalta lukuja voidaan pitää melko tarkkoina eli tämäkin tilasto kertonee hyvin missä mennään. Juuri tietojen keruun työläyden ja tilaston tavoitteiden takia sitä ei voida toteuttaa tiheämmin, kuin 6 vuoden välein. Mutta kyllä ne moottoripyöräilyn tiedotkin päivittyy, jos moottoripyöräily on pysyvä ilmiö ja tullut tällä kertaa jäädäkseen.

    Yleistietoa henkilöliikennetutkimuksesta
    http://www.hlt.fi/index.htm

    edit: tutkimustiheys onkin 6 vuotta



  21. #21
    Lainaa (Tianyu @ Elo. 24 2006,01:17) kirjoitti
    Moottoripyörien osuus kaikista tieliikenteen ajoneuvoista on kuitenkin aika pieni, ja kun tuo ilmoitetaan 0.1mrd km tarkkuudella, nii voipi olla että tuolla ne vaihtelee just 0.85 -> 0.89 -> 0.91 -> 0.95 -> 0.98 jne. luokkaa, että ei tilastoissa tolla tarkkuudella nää oikeen eroja.
    Järkeenkäypä selitys. Mutta mietityttää silti:

    Vuodesta 1980 moottoripyöräkanta on nelinkertaistunut. Vuodesta 2000 lähes kaksinkertaistunut.

    AKE:n mukaan rekisterissä on nyt noin 166000 moottoripyörää ja 160000 mopoa. Keskimäärin ajellaan noin 2750 km per mopotin tilastoja keskenään vertailemalla.

    Vuonna 2000 moottoripyöriä oli 90000 ja mopoja 102000. Yhteenlaskettu ajosuorite oli silti sama. Keskimäärin per mopotin kertyi kilometrejä 4750.

    Tällä menolla parin vuoden kuluttua per mopotin liikutaan enää kerran kesässä huoltoon ja takaisin.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #22
    Jos en väärin muista, niin VTT:n päästölaskentamallissa ajosuorite mp/vuosi oli siinä 5000 km. Tilastokeskuksen laskelmissa ollaan melkein puolet pienemmissä lukemissa. Hmm...
    High Stuck Are Wit To
  23. #23
    Lainaa (mcmies @ Elo. 24 2006,11:42) kirjoitti
    Jos en väärin muista, niin VTT:n päästölaskentamallissa ajosuorite mp/vuosi oli siinä 5000 km. Tilastokeskuksen laskelmissa ollaan melkein puolet pienemmissä lukemissa. Hmm...
    Miten sä ton laskit? Mä sain 5806,451613 km, kun laskin sen 155000 mopolle.

    Eiks tulli käytä 7000 ja toi Söhmin palauterekisteri keräs siinä otannassa 9700...

    Ei oo luotettavaa ei...
    ... jotain piti muistaa
  24. #24
    Emmä sitä laskenu, nappasin sen tosta NOxin viestistä...
    High Stuck Are Wit To
  25.  
  26. #25
    No mie kuulun tähän kategoriaan... Mopot vaan lisääntyy mutta vuosittaiset ajokilometrit vaan vähenee.
    Ennen tuli ajettua 5-6 päivänä viikossa, nykyään 1-2 päivänä. Ennen tuli yhdellä mopolla 15tkm vuoteen, tälle kesälle jää reilusti alle 5tkm kaikilla yhteensä. Tälläkin hetkellä on kilvelliset mopot jo seisonnassa...