Mikäs nyt neuvoksi kun nestekytkin ei toimi.
Säädin VTR:n ketjuja ja samalla tarkistin eturattaan kunnon. Eturattaan edessä on kytkimen sylinteri sekä akseli ja jouduin irroittamaan sylinterin edestä (release cylinder). Nestekytkimen letkuihin en koskenut. Putsattuani eturattaan ympäristön mönjästä laitoin kopan ja sylinterin takaisin. Tämän jälkeen kytkinkahvassa ei ole minkäänlaista vastusta eikä kytkin toimi ollenkaan.
Mikä lienee vikana? Kytkimen ilmaaminenko on ensimmäisenä edessä?![]()
Easily and elegantly
You tear my world apart
Pistitkö akselin takasin ? *ei vaiskaa. Ilmaa se ni johan pitäs toimia.
Kawasaki ZXR750 -95 R.I.P
Itellä kävi sama juttu kun vaihdoin pyörään ketjuratassarjaa. Ei tarvii muuta ku ilmata uudestaan niin ku Mikta jo totesikin. Avaat ilmausnippaa kierroksen siitä kopan kyljestä, painat kytkin kahvaa varovasti niin syvälle, että nipasta alkaa työntyä nestettä ulos ja väännä nippa takaisin kiinni. (Huom: älä päästä kytkinkahvaa ylös, ennen kuin nippa on kiinni). Toista tämä temppu toistamiseen niin kauan, kun kytkinkahva alkaa antaa vastusta. Näillä pitäisi taas kytkimen alkaa vörkkiä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
en tiedä mihin perustuu, mutta joskus kytkimen saa todella napakaksi kun vetää sen nippusiteellä yöksi pohjaan. aamulla se toimii.
vaijerikytkin rules...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Työsylinteriin ei ilmaa pääse vaikka sitä kääntelis kuinka. Oiskohan tässä tapauksessa työsylinterin mäntä päässyt rempan aikana niin ulos, että olis pääsylkky haukannu ilmaa. Korjaantuu kun otat molemmat sylinterit irti, käännät pääsylinterin asentoon jossa ilma pääsee nousemaan takaisin säiliöön ja puristat työsylinterin suht reippaasti täysin sisään. Huolehdi et säiliössä on nestettä.
TL1000R
Ihan normaaliin ilmiöön nimeltä "ilma on kevyempää kuin neste"... Tuttavan Busassa ilmattiin kytkin samalla tavalla... Siihen kyllä riitti noin tunti. Silloin kun kytkin on pohjassa niin ilmeisesti se pääsylinteri päästää ilman tulemaan melko vapaasti sinne nestesäiliöön... Sen tarkemmin en sitä osaa selittää...(jaket @ Elo. 23 2006,10:01) kirjoitti
Tuo on kyllä hiukan outo ilmiö koska kahva painettuna sinne säiliöön nimenomaan ei pitäisi päästä virtaamaan. Periaatteessa jos ilma pääsee niin nestekin pääsee.(JP_445 @ Elo. 23 2006,10:18) kirjoitti
Miksi tuo sitten toimisi vois johtua siitä et ilmaa on päässyt esim pääsylkyn nippoihin. Kahvaa puristaessa ilma painuu hiukan alas ja ajan kans se nousee takas banjoihin ja nippoihin. Nyt kun päästetään kahva niin kytkin työntää nestettä takaisin ja siinä olleet ilmakuplat nousee säiliöön asti.
TL1000R
Niinpä...(ZR-7herwood @ Elo. 23 2006,11:39) kirjoitti
Pikku lisäpohdinta tuohon aiempaan viestiini..
TL1000R
Tossa pikku vinkkinä...en tiedä ovatko muiden merkkien pääsylinterit aivan samanlaisia, mutta kun on avannut pääsylkyn kannen ja työsylinterin mäntää painaa sisäänpäin, pääsylkyn puolelle syntyy suihkulähde. Paluureikä sojottaa ylöspäin ja voimakas virtaus riittää lennättämään jarrunestettä tankille ja muille maalatuille osille...että varoen sitten.
Tuli joskus elämää mopohuoneeseen jonniin verran kun vaimon kanssa kytkinnesteitä vaihdettiin (ei keskenään vaan siis uusia nesteitä Yamahan kytkimen hydrauliseen käyttölaitteeseen).![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tuosta konstista olen myös lukenut amerikkalaiselta Apriliaforumilta ja kuulema ihan oikeat mekaanikot tuota joskus käyttävät. Pariksi päiväksi nippusiteellä kytkinkahva pohjaan (tai vastaavasti paino takajarrun polkimelle)(jaket @ Elo. 23 2006,10:01) kirjoitti
Perustuu kuulema siihen että vaikka kuinka pumppaamalla koitat ilmata ilmat pois jää nesteeseen jonkin verran pieniä kuplia. Kun kytkin on pohjassa pääsevät kuplat hiljalleen nousemaan kytkinnestesäiliöön ylös. (näin siis minä sen käsitin)
Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen taisi tullakin jo vastaus jonkun viestissä eli sylinteri uudestaan irti, käännät sen vielä mahdollisesti sellaiseen asentoon että ilma pääsee virtaamaan ilmausruuvista ja sylinteristä letkuun ja painat männän sisään.
Itse jos olen joutunut Millessä tuota kytkinsylinteriä irroittelemaan hyvä konsti on laittaa heti nippusiteellä mäntä pohjaan. Muuten ainakin Millessä painuu hiljalleen mäntä ulos ja kopsahtaa lattialle.
Tietty iso hommahan tuo ei samalla ole kun sen sylinterin irroittaa irroittaa koko mäntä ja tarkistaa tiivisteiden kunto ja tarvittaessa puhdistaa sylinteri ja ilmata sitten kytkin. Tuleepa samalla vaihdettua nesteetkin.
<br />
voi olla, että ilma on monesti pieninä kuplina, siis lähes mikroskooppisina, ja kun kahva on painettuna, niin järjestelmässä on painetta ja kuplat yhtyy tjsp.
Etujarrua ilmaillessa, esim teräspunosletkujen asennuksen jälkeen olen huomannut, että kun alhaalta perinteisesti ilmaamalla ei enää tule kuplia, niin ylhäältä niitä tulee, kuplat lähtevät hiljalleen nousemaan kohti kahvaa ja majailevat kahvan työsylinterissä, välillä niitä saa pulpahtamaan säiliöön ihan kädellä vähän painamalla kahvaa, esim ihan parin millin liikettä kahvaan, niin kuplaa tulee ylös.
ehkä kahvan ollessa pohjassa työsylinteri on tyhjä(koska mäntä on pohjassa). kuplat kasautuvat letkun yläpäähän ja yhtyvät, sitten kun kahva päästetään, niin tuo iso kupla tulee säiliöön.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jep näistä mikrokuplista minäkin kuulin puhuttavan.(jaket @ Elo. 23 2006,14:02) kirjoitti
<br />
Kytkinkahva kun on pohjassa, pääsylinterin mäntä pitää paineen päällä työsylinterissä. Vasta sitten kun kahva vapautetaan pääsee kytkinneste virtaamaan takaisin pääsylkkyyn päin, kahvassa on semmoinen 1-2 mm liikettä jolloin pääsylkyn mäntä ei sulje sitä paluukanavan pikku reikää, usein ilmauksen jälkeen siellä on jemmassa pikku ilmakupla joka lipruttamalla kahvaa saattaa tulla pois... Korjausoppaissa on ohjeita joissa neuvotaan kaikensortin sitomisia ja teippauksia kahvoihin, en tajua miksi. Ilmeisesti kirjoittajat kuulleet Esson baarissa juttuja.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Kiitoksia kaikille vastanneille. Molempien sylintereiden irroitus ja työsylinterin työntö sisään auttoi. Helpolta kuulostaa, mutta vierähtihän tuossa enemmänkin aikaa tuskaillessa, ei ole aiemmin noita korjaushommia tehnyt. Kaiken lisäksi koppaa kiristäessä napsahti pultti poikki luvattoman helposti, onneksi asiasta selvisi säikähdyksellä ja sain pultin pään pois. Täytynee hommata momenttiavain työkalupakkiin ensi kertaa varten.
Mukavaa hommaahan tuo pyörän rassailu kuitenkin on, oppii jotain uutta.
Easily and elegantly
You tear my world apart
Jep. Joskus aikoinaan tuli itsekin näppituntumalla kiristeltyä noita pultteja/muttereita mutta nykyisin ei kovin montaa pulttia ole joita en momenttiavaimella vetäisi suositeltuun kireyteen.(Zacheus @ Elo. 24 2006,17:02) kirjoitti
<br />