Nyt on viikko ja reilut tuhat kilsaa takana "uudella" pyörällä. Ohjauslaakeri ja haarukkaöljyt piti vaihtaa ja nyt tuntuu keula huomattavasti paremmalta.
Öljyt oli aivan mustaa lietettä, ei ihme, että kaikki tienpinnan kiharat tuli suoraan läpi käsille. Ja jarrutuksissa keula oli taas todella löysä.
Mutta, pitääkös vaihdelaatikosta kuulua sellainen naksutus kun takarengasta pyörittää? Kuuluu ehkä kerran eturattaan jokaisella kierroksella. Ja eturattaan kohdalta.
Ääni vaimenee kun kytkee vaihteen päälle (kytkin pohjassa). Vapaalla ollessa kytkimen asennolla ei ole merkitystä. Mutta vaihde päälläkin se edelleen kuuluu.
Pyörä myös hieman täristää kun sitä sopivasti vedättää, liekkö tuo normaalia? Ettei vain joku laakerivika, hermoilen?
Edit: ajettu nyt 85600 km.
CBF 1000 S
Tuo naksutus ei välttämättä ole normaalia, mutta kuuluuko se ketjusta vai moottorista se kannata tarkistaa. Kun ketjuun tulee kiinnipalaneita lenkkejä alkaa kuulua naksutusta ja pauketta...(Aika @ Elo. 21 2006,09:20) kirjoitti
Taas se täristäminen vedätettäessä on enemmän V-koneen ominaisuus kuin vika. Myös huono ketju aiheuttaa ylimääräistä vapinaa vedätettäessä.
Joo sitä ketjua mie aloin jo itteki epäillä. Edellinen omistaja kertoi ajaneensa sillä 16 tkm ja edellisestä vaihdosta ei ole tietoa. Mullakin on tullu jo yli tuhat kilsaa.
Mutta niin selkeitä jumeja siinä ei ole, että ketjuun tulis mutkia sitä pyörittäessä. Mutta eturattaallahan on tietty jyrkempi mutka, ja sitä en ottanu esille. Pittää kai liittyä ORG!:in jäseneksi ja käyvä Shopista ketju-rataspaketti![]()
Omassa vifferissä oli samat oireet ja ne hävisivät kun vaihdoin rattaat ja ketjun. Mulla ainakin oli eturatas aika kulunut vaikka takaratas ja ketju oli hyvässä kunnossa. Ja eturatas kannattaa ostaa Hondan alkuperäisenä ainakin mulla "tarvikeratas" mistä puuttui muovit sivuista aiheutti ylimääräisiä ääniä.
Voiko tuohon pyörään laittaa päättymättömän ketjun ilman ylimääräistä purkamista vai ei?
CBF 1000 S
Päättymättömällä ketjulla on edessä takaswingin irroitus ja se taas vaatii Hondan erikoisavaimen ;-((Aika @ Elo. 22 2006,07:45) kirjoitti
Edestä joutuu ottamaan irti jokatapauksessa (päättymätön tai ei) kytkimen sylinterin ja suoja kopan. Itse tilasin samalla uudet tiivisteet molempiin - sekä ketjun laaharin.
Itselläni juuri samaisia oireita ja eilen tilasin DID / JT sarjan. Ei mitään näkyvää mutta sopivasti kun pyörittelee niin huomaa että ketju on kulunut epätasaisesti - välillä himppu kirenee ja taas löysää. To kun ajoin Varkauteen niin alkoi jo paukkua siihen malliin että pelkäsin että ei ole asiaa Motoparkkiin. No nyt on uudet ketjut tulossa.
Jos ei halua/osaa/viitsi itse niitata ketjua niin voi tilapäisesti laittaa sellaisella kiinni puristettavalla lukolla. Ajaa huoltoon ja vaihdattaa siellä oikean niitattavan lukon. Tai sitten koko hoito huollossa.
Vaikka ei se rakettitiedettä ole ketjun niittaaminen. Toki pitää varovainen olla mutta himpun kun lukaisee ohjeita niin hoituu keneltä vaan. Yhdet ohjeet löytyy mm. Allrightin 2006 kuvastosta ketjuratas osastosta. Samoiten netti täynnä kuten nämä foorumitkin.
Vaihdoinpa juuri omaani uuden ketjun - ja pyörä on kuin uusi taas....
Alle 3k kiekoilla ja alle 60km/h (eli pikku kieroksilla ja isolla vaihteella) nopeudessa voi taas ajella - tuota ei vanhalla ketjulla tehty kun alkoi hölkkästä ja nykiä ja vaikka mitä.
Loppui myös kaikki ylimääräiset tärinät.
Eipä muistanutkaan kuinka jouhevasti se VFR kuleksii...
Vanha oli päällisin puolin kunnossa mutta kulunut epätasaisesti. Oli kireämpi kohta - itse asiassa aika paljon kireämpi kohta - joka aiheutti jos vaikka mitä.
Juu, kyllä ne pitää vaihtaa. Pyörä täristää jalkatappeja käytännössä aina kun veto on päällä.
Mistä tilasit sen tiivisteen ja laaharin? Org-shopissa ei näyttäis olevan joten täytyy kai käydä ne Bikeworldista.
CBF 1000 S
Tiivisteet ja laahari ei ole pakollisia, mutta helppo laittaa samalla. Laahari kannataa vaihtaa vasta sitten kun se alkaa olla kulunut. Tiivisteet sitten jos ei saa ehjänä irti..... Toki ne tiivisteet kannataa aina vaihta kun kopan aukoo..
Sivu kopan saa pois ilman että ottaa sitä kytkimen sylinteriä pois. Kaksi pulttia siitä pitää irroitta mutta kolmannen voi jättä paikalleen. Se kopan tiiviste tosin voi hajota....
Paikallisesta tilasin joten Brandtlta ne taitaa nuo merkkikohtaiset osat tulla.