Kertokaas tietävät mulle ja muille mikä se kelluva jarrukiekko oikein on. Ihanko se oikeasti heiluu/on löysä kun sitä tunnustelee.
Kertokaa myös prutkun merkki ja malli, missä semmoinen on, jotta vois lähteä tutustumaan ja kopeloimaan.
Kiitos.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Jos olen oikein käsittänyt, tarkoittaa tämä "kelluvuus" niitä pyöreitä niittejä levyssä. Ja tosiaan niiden niittien pitää liikkua, ainakin meidän CB500:ssa levy heiluu ihan kädellä koettaessa... Eikä kolise silti jarrutuksessa, ihmeellistä tuo tekniikka![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Taitaa lähes kaikissa nykypyärissä olla kelluvat levyt edessä, tai siis "puolikelluvat" eli siellä on semmoset jousiprikat.
Kuulemma käyttävat kisapyörissä täyskelluvia, isot pojat kertoneet..
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Näin se vain on. Eli kelluvuus tarkoittaa sitä, että levyt pääsee liikkumaan pyörän akselin suuntaisesti. Joten kun jarrutetaan levy pääsee asettumaan jarrupalojen väliin suoraan. Jos levy ei pääsisi liikkumaan sivusuunnassa ja suoritetaan jarrutus pitäisi levyn keskilinja olla tarkalleen kohdallaan kahden jarrupalan välissä, mikä taas ei ole mahdollista kulumisen takia. Autoissa levyt pysyy paikallaan mutta jarruasetelma ui, pyörissä on käytössä kumpaakin tapaa. Jompi kumpi täytyy jokatapauksessa likkua.(mika69 @ Heinä. 23 2006,14:49) kirjoitti
Eihän se järvikään soutamisesta kulu!
Paljon on levyjarruja, joissa ei kellu sen enempää levy kuin sylinterikään. Kun on molemmilla puolilla männät, ei tarvia.(esetala @ Heinä. 23 2006,13:53) kirjoitti
Esimerkiksi muutaman vuoden ikäisissä BMW'eissä oli Brembon jarrut / levyt, jotka olivat "niin kelluvat", että mukulakiveyksellä ajettaessa levyt rämisivät. Myös kädellä koettaessa, niissä tuntui selvä välys.
Jos haluat tietää pyörämallin, niin esim. BMW R1100R, R850R, R1100RS (ainakin) oli varustettu moisilla jarruilla, eli kun tuollainen vastaan tulee, niin eikun moisen levyjä ravistelemaan.
<p>2002-2014</p>
Kyllä se levyn keskilinja pysyy tarkalleen mäntien välissä, liikkuu se levy aksiaalisuunnassa tai ei. Palojen kuluessa asettuvat männät/palat aina oikealle ja samalle etäisyydelle levystä kun jarrutus lopetetaan. Se on sitä hydrauliikkaa...(esetala @ Heinä. 23 2006,14:53) kirjoitti
Tavallaan myös molemmin puolin mäntiä omaavissa satuloissa jarruasetelma "ui" sikäli, että männät pääsevät liikkumaan ja asettumaan aina kohdalleen kulumisen myötä, vaikka itse satulat pysyvätkin kiinteästi paikallaan.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kelluva rakenne tuo muutaman edun.
jarrulevyn keskiö voidaan tehdä kevytmetallista ja vain kitkaosa on terästä, joten tulee keveämpi.
Jarrulevy ei taivu lämmetessään, koska pääsee elämään noissa 'kellunnoissaan'.
Kisapyörissä käytetään täysin kelluvia joissa voi olla siis irtoniitit, nämä oikein rämisevät, mutta ongelmana täysin kelluvissa on se, että ne eivät sovi katupyöriin, koska hyrrävoimien väännellessä levyjä, täysin kelluvan levyt työntelevät jarrusylintereitä syvemmälle ja kun jarrutuksen hetki tulee, niin kahva voi mennä pohjaan tai liian syvälle ekalla jarrutuskerralla.
Katupyörien kelluvuus on vähän puolikelluva, se on melko jäykkä, joten se ei töni jarrupuristimen sylintereitä, eikä pidä ääntä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Höpöhöpö, kyllähän noita täyskelluvia(esim.spiegler) on monet laittaneet katupyörään, eikä mitään ongelmia ole ollut.kirjoitti
Rämisevät kyllä.
Meinaatko että kisakuskit ajelee jarruihin niin että pumppaavat ekaks tyhjät pois?![]()
Mulla on FZRässä spieglerin täys kelluvat levyt ja kyllä muuten rämiseeKahvan pohjaan menemisestä tai vastaavasta ei ole tietoakaan.
-Suzuki SV1000S & TL1000R D.R. projekti.
-Yamaha FZR1000@1040 (ex)
http://www.facebook.com/SuperSpeedMotorsport
No joo. Kiitos näin aluksi.
Olen yrittänyt kopeloida erinäisten pyörien etukiekkoja siinä toivossa ett tuntisin levyn uiskentelun. Toistaiseksi yhtään ei ole sattunut. Olisiko jarrujen männät pohjassa kun eivät ole liikkuneet vai sattunut semmoiset kiinteälevyiset pyörät tai jumissa olevat levyt. Eräässäkin käytettyjen prutkujen kaupassa päällikkö yritti esitellä levyjen liikkuvuutta, mutta yhdessäkään siellä eivät liikkuneet.
Kai ne sitten liikkuvat. Kiinnostaisi kopeloida semmoista mitkä liikkuvat.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Toteaminen helppoa.Etujarru pohjaan ja työntelet ja pumppaat jarrua niin etujarrut pitää ns.naksuvaa ääntä,joka kertoo että kaikki ookoo,jos ei naksu,ni voi olla niitit jumissa![]()
Suk dik!
Vastaan puolesta.(Hemppa @ Heinä. 23 2006,23:43) kirjoitti
Ei vaan he käyttävät varmaankin "hiukan" useammin jarruja ajaessaan rataa ympäri, kuin Hangosta Ivaloon matkalla oleva motoristi. *![]()
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Hydrauliikasta en tiedä, mut meikäläisen mekaniikka kyllä sanoo, että jos mäntä on vain toisella puolella, ja koko jarrusatula tiukasti pultattu haarukan putkeen, pitää levyn kyllä olla kelluva, muuten tuo keskitys ei toimi. Yleensä palat myös kuluvat epätasaisesti eri puolilla levyä, joten sivuttaista liitettä tarvitaan.(wekkuli @ Heinä. 23 2006,21:27) kirjoitti
Sivuttaisjouston voi toki rakentaa myös siihen jarrusatulaan, ja silloin levy voi olla tiukasti pultattu keskiöön. Tämmöisiä rakenteita oli enimmäkseen 80-luvun pyörissä, kuten iso-äiti Ninjassa, eli Kawan GPz900R:ssä, ja varmaan monessa muussakin aikalaisessa. Kelluvat levyt tulivat kuvaan mielestäni vasta 90-luvulla...
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Jos mäntä on vain toisella puolella, liukuu satula. Ei se kelluva levy mitään keskitä. Se on joko männät molemmin puolin tai satula-asetelma liikkuu sivusuunnassa.(kawajack @ Elo. 01 2006,00:57) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Niitä niittejä kannattaa välillä hieman "availla" ja puhdistella.
Pakkaavat mennä helposti tukkoon ja kelluvuus onkin pian vain sana myyntiesitteessä.
Totta, mutta pointtini on että en ainakaan itse huomannut täyskelluvissa levyissä koskaan "kahvan syvemmälle menoa".kirjoitti
En myöskään ole kuullut kenenkään moisesta valittavan.
On kai se silti teoriassa mahdollista, kun ainakin "woblaus" voi hävittää jarrut juuri siksi kun hakkaa mäntiä sisäänpäin.(mutta siis se kyllä tapahtuu jopa puolikelluvilla levyillä)
joo, tota just tarkoitin, että jos ajaa 500km mutkatietä koskematta jarruun, niin teoriassa voi mennä ekalla jarrutuksella vähän syvemmälle kahva. Tuskin pohjaa, mutta kuitenkin.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Missä laitteessa on kiinteä jarrusatula ja männät vain toisella puolen levyä, en usko ennen kuin näen(kawajack @ Elo. 01 2006,00:57) kirjoitti
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
No ei kai tuollaisia olekaan... Jos mäntä/männät ovat toisella puolella, on satula kelluva / sivuttain liukuva.(mika69 @ Elo. 01 2006,17:38) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Tuossa kotarin 640 lc4:ssahan on edessä brembon kaksimäntäinen satula, eli vain toisella puolella satulaa kaksi mäntää ja levy yhtä metallinpalaa ja pultattu suoraan keskiöön kiinni. Enpä ainakaan satulassa huomannut mitään sivuttaisliikettä tai kelluvuutta. Liekö tämä sitten joku muu viritys...(C-A-D @ Elo. 01 2006,17:51) kirjoitti
edit. onhan se satula kelluva sittenkin...
Happy with what you have to be happy with.
Kyllä kunnon tankslapper hakkaa männät sisään oli levyt kelluvat tai puolikelluvat. Muutamaan otteeseen on radalla aikanaan jäänyt jarrutus kerrankin "riittävän" myöhäiseksi:-)(Hemppa @ Elo. 01 2006,11:26) kirjoitti
Viime suvena Man-saaren kisoissa katselin varikolla kun yhden Honda Blade teamin mekaanikot laittoi silikonia kelluvien jarrulevyjen niitteihin. Kysyin yhdeltä, että what the hek are you doing?
Vastaus oli asiallisen kattava - "We are racing"
Onneksi toinen vanhempi sätkätaukoaan viettänyt mekaanikko valaisi uteliasta suomipoikaa. Pyörissä käytettiin täysin kelluvia, hyvin vauhtia stoppaavia levyjä - sponsorin toimittamia totta kai. Huono puoli niissä oli, että nopeilla (parhaimmillaan yli 300km/h) ja pomppuisilla osuuksilla ne hakkasivat männät ja jarrupalat kauas levyistä eikä kuskit kuulemma hirveesti tykänneet parin mailin tykityksen jälkeen mutkan ja jarrupaikan taas tullessa eteen kohdata niitä ilman jarruja....Silikoni niiteissä kotikutoisena virityksenä poisti tuon ongelman.
Anyway - toinen kuskeista, Guy Martin ajoi seitsemänneksi Senior-supereissa. Ensikertalaisena! Taisi toimia silikoni.
Hussessa (smr510) etulevyn niitit "liimattu" jo tehtaalla takana helisee vapaana. Liima vaikuttaa aika kovalta, epoksia ehkä.
Suurimmassa osassa moottorikelkoista(mika69 @ Elo. 01 2006,17:38) kirjoitti
Levy ui akselilla joko booreilla tai kiilan paikallaan pitämänä.
-Suzuki SV1000S & TL1000R D.R. projekti.
-Yamaha FZR1000@1040 (ex)
http://www.facebook.com/SuperSpeedMotorsport
Mulla on täyskelluvat levyt ja kyllä sen huomaa jarruttaessa. Kun olen ajanut peräkkäin sekä kiinteillä että kelluvilla, niin kyllä se siltä tuntuu kuin kiinteät ottaisivat äkäsemmin kiinni tai kelluvista pitäisi ottaa tyhjät pois ennen kuin jarrutus alkaa. Mutta mitään haittaa siitä ei oikeastaan ole kun siihen tottuu. Kadulla en kelluvia ole kokeillut,mutta luulisin että toimivat sielläkin.(Hemppa @ Elo. 01 2006,11:26) kirjoitti
Man-saarella varmaan riskit ovat kuitenkin sitä luokkaa, että moni ei halua sitä tunnetta jarrutuksen alussa..
tässä samassa voisin kysyä, että mitä tuo radiaalijarru tarkalleen on ja mitä iloa siitä on yms. Mitä laajempaa tietoa saisin niin sen parempi![]()
http://hmcracing.com/2006/10/16/tech...-brake-system/(NgkR @ Marras. 03 2006,16:06) kirjoitti
Tuo jarim:n esittämä linkki kertoikin hyvin noista radiaalijarruista. Yksi lisähyöty joka ainakin kisapuolella on tarpeellinen on mahdollisuus vaihtaa jarrulevyn halkaisijaa tarpeen mukaan isommaksi tai pienemmäksi ja kompensoimalla jarrusatulan paikkaa helposti prikkoja käyttämällä. Tyyliin enemmän prikkoja satuloiden kiinnityspisteiden ja haarukan välillä, sitä kauempana satula on, ja päinvastoin.
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Eiks toi kiinnityssysteemikin oo erilainen? Muistaakseni viime bikessä tais olla jotain noista radiaalijarruista, supermototestin kohdilla.
Kiinnityssysteemin erot:
Radiaalijarru
"Normi"jarru
![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Kuinkas tuollainen kelluvajarrulevy ajaessa käyttäytyy jos on päässyt jumuitumaan?![]()
cb1300f